Bukefalos 28 år!

operation, igen :(

TeamLundVer

Trådstartare
På måndag ska Loppan opereras, igen :(

I våras hoppade Loppan över staketet och blev påkörd. Resultatet blev ett brutet ben (rakt av). Det kunde ha gått så oerhört mycket värre så vi är tacksamma till tusen. Man satte in ett stort implantat med 8 skruvar. Rehabiliteringen tog tid, att bära en schäfer upp och ner för trappan (trappa upp till huset) i flera veckor var ingen hit. 12 veckor tog det innan hon ens fick gå en kort promenad :( det var ut och kissa i trädgården som gällde.

För ett par veckor sedan började jag fundera på om hon haltade. Det rörde sig om ett steg någon gång om dagen och med en hund som helst studsar fram är det svårt att hinna med och se. Så småningom blev det iallafall så pass tydligt att jag insåg att jag inte inbillade mig. Tid bokats till vet och remiss skickades sedan till ortopeden.

I tisdags var vi där och de tog en massa röntgenbilder på henne innan det till slut konstaterades att hennes skelett försökte stöta bort ena skruven och eftersom det inte går så förtvinar skelettet runt skruven istället :(

Så på måndag ska allt bort igen och vi förbereder oss på att återigen ha en hund som inte får göra någonting. Håller tummarna för att rehab går lite fortare denna gången.

Ffa minns jag hur dåligt hon mådde de första dagarna efter operationen sist. Det skär i mattehjärtat när jag tänker på hur hon låg i min famn och grät hela första dygnet :(
 
Fy så jobbigt och tråkigt :( Jag håller tummarna för att operationen går bra och att hon inte kommer må lika dåligt efter operationen denna gången.
 
Fy vad tråkigt:(

Men jag tänkte på det med att hon mådde så dåligt de första dagarna. Tål hon det smärtstillande hon fick? Det är relativt ofta de inte tål NSAID-preparat och behöver något annat.
 
Att hon låg och pep i början efter en så pass stor operation med implantat hade säkert med den starka medicinen hon fick att göra. Opioider som till exempel metadon eller buprenorfin gör att hundarna rent ut sagt blir höga och då kan hundarna pipa, särskilt en ras som schäfer som redan från början har lätt till att ljuda och pipa ;)
Det kan även vara en normal reaktion på narkosen, vissa narkosmedel framkallar ljudande. Även smärta kan orsaka pipande, så det kan ju ha varit så att hon inte var ordentligt smärtlindrad den tiden.

Jag skulle i alla fall inte oroa mig för det redan innan, dessutom ska man nu inte borra och såga i benet igen utan bara plocka ut det som finns där.
 
Åh vad tråkigt! Men hon är i alla fall ung och pigg, då läker hon ju ändå förhållandevis bra. Och som @Malibu_Stacy säger så är det ju ett mindre ingrepp att "bara" plocka bort lite överblivet skrot. ;)

Hade en dobbe som blev påkörd, han plågades och skrek, vaggade och skakade, gick in i väggar och gnällde mot hörn, osv när han kom hem tills vi tog av honom det starka smärtstillande plåstret han hade på sig - några timmar senare var han nästan som vanligt, om än lite stel och trött. Han tålde inte det smärtstillande (någon opioid), och även om det kanske inte gjorde ont egentligen så trodde han nog det med plåstret på, han verkade hallucinera... :crazy:

Men tänk positivt nu, det är ju jättebra att du märkte att något var fel och tog henne till vet innan benet blivit mer skadat! Operation är ju aldrig kul, men det här har väl (så vitt jag vet?) en väldigt god prognos? :up:
 
Åh vad gulliga ni är allihopa :love:
Det har säkert som @Malibu_Stacy säger att göra med att hon blir hög. Nu när de röntgade henne igen så fick hon en massa lugnande och hon var väldigt ynklig hela dagen sedan. Det verkar som om hon tycker att det är väldigt obehagligt att inte vara 100% med och pigg. Men när man sitter där med henne i famnen så gör det psykiskt ont att man just då inte kan göra ett skvatt för att hjälpa henne. Inte blir det bättre med en massa gravidhormoner heller :crazy:
 
Det är detta skrotet som ska ut :crazy:

10314516_10152314565983953_4079960163304487204_n.jpg


Borde inte hennes ben bli väldigt instabilt med tanke på att det kommer finnas 8 skruvhål i det? :nailbiting:
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag gav i våras bort en katt åt en som frågade efter en ny, vuxen, katt då hennes förra blivit påkörd. Jag hade två som inte trivdes så...
Svar
19
· Visningar
2 264
Senast: Skjøldur
·
Hundhälsa Detta är nog det absolut svåraste jag någonsin har behövt skriva. Jag har en pomeraniantik på snart 4 år, hon är min första hund och...
Svar
17
· Visningar
6 124
Senast: Sel
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Det här året borde ha varit ett av de eller rentav det allra bästa året i mitt liv. Med en pigg och glad unghund, med åldern inne för...
2
Svar
21
· Visningar
4 006
Senast: Takire
·
Hundhälsa För ett år sedan fick min chihuahua problem med bajseriet. Det tog längre tid för henne att bajsa och hon började även pipa till när hon...
Svar
3
· Visningar
4 155
Senast: dpmatte
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp