Operation vid graviditet

sthu

Trådstartare
Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid operationen.Jag har pratat med läkaren som ska göra operationen, och han svarade varken ja eller nej egenligen. Han sa att generellt är narkos ofarligt för barnet, att det finns en risk att mina symtom blir värre på grund av graviditeten, men i nästa andetag sa han att jag kanske ska vänta tills barnet är fött.
Jag tänker att med tanke på att jag hoppade på kryckor i fem veckor efter samma operation på höger ben är det kanske inte så lämpligt att ha en liten bebis och inte kunna gå utan kryckor..

Jag vet inte hur jag ska göra. Hjälp mig bolla tankar och för/emot!
 
Det finns ju flera (och större) aspekekter med operation utöver narkosen tycker jag.

Några funderingar jag hade haft är:
Även om komplikationer av den typen av operation är ovanligt så hade jag velat väga in hur de vanligaste komplikationerna skulle kunna påverka en graviditet och barnet.
Om du skulle få en infektion, vad ger det för risk för barnet till exempel.

Hur påverkas ett ofött barn av smärta och läkningsprocesss du har efteråt. Vilka smärtmediciner som kan behövas och vilka som är okej att ta som gravid.

Jag är inte insatt i åkomman du har och vad det innebär för dig att vänta. Vad innebär det för risker för dig att vänta?

Men min magkänsla är att jag själv velat vänta tills efter födseln så att jag vet att jag inte utsätter barnet för en ej nödvändig risk.
Jag hade haft väldigt svårt att släppa att jag borde valt annorlunda om jag tog en risk som kansle inte var nödvändig.

Förstår absolut aspekten med kryckor och bebis, då måste man ju ha en lösning för vården av barnet (pappan?), men det är den väg jag TROR att jag hade valt, men jagchade först och främst velat skaffa mig mer information från vården om risker och rekommendationer
 
Jag har fått en tid för att operera kompartment i vänster underben. Operationen sker under narkos. Kommer vara i vecka 19-20 vid operationen.Jag har pratat med läkaren som ska göra operationen, och han svarade varken ja eller nej egenligen. Han sa att generellt är narkos ofarligt för barnet, att det finns en risk att mina symtom blir värre på grund av graviditeten, men i nästa andetag sa han att jag kanske ska vänta tills barnet är fött.
Jag tänker att med tanke på att jag hoppade på kryckor i fem veckor efter samma operation på höger ben är det kanske inte så lämpligt att ha en liten bebis och inte kunna gå utan kryckor..

Jag vet inte hur jag ska göra. Hjälp mig bolla tankar och för/emot!
Som jag har förstått det så är det runt den tiden av graviditeten (andra trimestern generellt) som det är mest säkert att utföra operationer på gravida kvinnor. Jag vet dock inte mer än så om eventuella risker osv. Går det att prata med en gynekolog om detta kanske? Prata med barnmorskan nästa gång du ska dit och fråga om det finns någon läkare hos dem som du kan få diskutera med? Operation efter graviditet är inte heller jättekul eftersom det bl a kan påverka amningen. Jag fick lov att akutopereras när min dotter var 7 veckor (för tre veckor sedan), de tog bort min gallblåsa. Medicinerna och narkosen var ingen fara för amningen och de ska kunna anpassa det om det är så att du ammar. Däremot hade jag jätteont efteråt och kunde ändå inte amma på ett dygn. Som tur är så funkar amningen rätt så bra för oss och jag tror inte att det påverkade jättemycket, men det kan ju vara lite struligt fortfarande när barnet är så litet. Om man är förberedd på en operation så går det ju i och för sig åtminstone att pumpa och spara mjölk innan, tyvärr fanns det aldrig tid för mig att göra det.
 
@Cattis_E förra gången (i juni i år) blev det infekterat och jag fick äta penicillin. Hoppade som sagt på kryckor i fem veckor. Men då var det ett större ingrepp än den här gången (både in- och utsida då, den här gången bara utsida). Några andra mediciner tog jag inte. Inget smärtstillande mm.
Pappan ställer mer än gärna upp, så det är inga problem med det.

Jag kan inte gå normalt i dagsläget. Om jag svullnar upp ännu mer under graviditeten är det risk att jag inte kommer kunna gå alls utan att få fruktansvärt ont. Det blir inte heller bra.

@annersia jag har kontaktat min barnmorska som hänvisade mig till kvinnokliniken. De skulle svara så snart de kan. Någon tid till läkare hinner jag inte få, jag åker till usa på måndag och är borta två veckor och ortopeden vill ha besked helst imorgon.

Jag har väntat i tre år på att få hjälp med benen, så nu när jag äntligen får det känns det dumt att tacka nej..
 
Generellt för operationer under graviditet så brukar man avråda från rent elektiva ingrepp som kan anstå tills barnet är fött. Imperativa ingrepp förlägger man om möjligt till andra trimestern. Akuta ingrepp (blindtarm, galla, frakturer mm) utförs oberoende av graviditetsvecka på mammaindikation.
När det gäller anestesiform så är lokalanestesi förstahandsval, därefter regional anestesi (blockad eller ryggbedövning) och i sista hand generell anestesi (sövning/narkos).
Kort sagt borde din operation nog räknas som imperativ och ryggbedövning borde vara att föredra ur graviditetssynpunkt.

Har du möjlighet att få kontakt med narkosläkare på ditt sjukhus så är det klokt att bolla för/emot med dem.
 
@wette narkos är det enda läkaren har tagit upp. Jag vet inte varför, men tydligen är det så man gör vid kompartment? Det var samma förra gånger jag opererade.

Vad imperativt ingrepp innebär vet jag inte.
 
@wette narkos är det enda läkaren har tagit upp. Jag vet inte varför, men tydligen är det så man gör vid kompartment? Det var samma förra gånger jag opererade.

Vad imperativt ingrepp innebär vet jag inte.
Jag gjorde motsvarande operation under lokalbedövning. Gjorde båda benen samtidigt. Kunde röra mig mer eller mindre obehindrat efter 2 dygn.
Nu kanske din operation är mer omfattande, men jag hade synat om narkos verkligen är nödvändigt, gravid eller ej.
 
Jag gjorde motsvarande operation under lokalbedövning. Gjorde båda benen samtidigt. Kunde röra mig mer eller mindre obehindrat efter 2 dygn.
Nu kanske din operation är mer omfattande, men jag hade synat om narkos verkligen är nödvändigt, gravid eller ej.
Jag kunde inte stödja på benet på ett par veckor förra gången. Kryckor var ett måste i fem veckor och jag haltade ett tag efter det med. Har trettio centimeter ärr på var sida om underbenet.
Det ska tydligen gå att göra som titthål också men läkarna (jag har träffat flera) bedömer att det inte går på mig. Kanske samma med bedövningen?
 
@wette narkos är det enda läkaren har tagit upp. Jag vet inte varför, men tydligen är det så man gör vid kompartment? Det var samma förra gånger jag opererade.

Vad imperativt ingrepp innebär vet jag inte.
Det kanske är så att den sortens ingrepp brukar utföras i narkos på ditt sjukhus, det där styrs ibland av lokala traditioner och operationsflöden. Därför är det också svårt att svara på vad som gäller i ditt specifika fall, jag svarade mer generellt. För att reda ut vad som gäller för just dig, med dina förutsättningar och på ditt sjukhus, bör du vända dig till läkarna där; narkos, ortoped och KK.

Förslagsvis tackar du ja till operationen och ber att få en narkosbedömning inför den. Det är sällan problem att stryka en planerad operation om man inte vill genomgå den.

Med imperativ kirurgi menas ungefär planerade ingrepp som inte kan anstå, dvs det är inte akut som i blindtarmsinflammation, men att tillståndet riskerar att försämras såpass vid väntan att man vill operera utan större dröjsmål.
 
Jag kan inte gå normalt i dagsläget. Om jag svullnar upp ännu mer under graviditeten är det risk att jag inte kommer kunna gå alls utan att få fruktansvärt ont. Det blir inte heller bra.
Det här hade vägt tungt för mig. En graviditet är lång. Man brukar ju alltid säga att skadade ston som skulle må sämre av högre belastning inte ska betäckas.
 
Det här hade vägt tungt för mig. En graviditet är lång. Man brukar ju alltid säga att skadade ston som skulle må sämre av högre belastning inte ska betäckas.
Alltså menade absolut inte att du inte skulle blivit gravid, om det kan tolkas så :o
Bara att jag hade valt operation för tja, det är en extra belastning och om det är tungt/gör ont nu så kommer det inte bli bättre/lättare av sig självt.
 
Alltså menade absolut inte att du inte skulle blivit gravid, om det kan tolkas så :o
Bara att jag hade valt operation för tja, det är en extra belastning och om det är tungt/gör ont nu så kommer det inte bli bättre/lättare av sig självt.
Jag förstod :)
 
Nu har jag pratat med kvinnokliniken på sjukhuset. Enligt dem är det bara att köra på, så länge det tar hänsyn till att jag är gravid så ska det inte innebära nån extra risk.

Jag tror jag kör.
Jag bröt handen i v.20 och stod inför oprisk (som ju då var mer akut) men slapp undan med gips 8 veckor istället. Jag är själv hyfsat medicinsk kunnig men narkos är inte mitt huvudämne på något sätt, men pratade med massa folk och sökte litteratur och landade i samma som du fick höra, din åkomma riskerar ju också att faktiskt bli sämre med ökad vikt och eventuell svullnad, och ge en ökad risk för andra saker om du inte kan röra dig. De skulle inte erbjuda operation om de inte tyckte det kändes säkert.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Vi i vår familj har under hösten hamnat i en fasansfull situation, som gjort och gör mig så upprörd och ledsen. Den 20:de september i år...
14 15 16
Svar
311
· Visningar
22 182
Gravid - 1år Fy tusan vad det tar emot att skriva detta men jag vet inte vad jag ska ta mig till. Jag känner inte igen mig själv sen jag blev gravid...
2 3
Svar
47
· Visningar
7 038
Senast: Bapelsin
·
Hästvård Min häst opererade bort ena äggstocken för två veckor sedan (tumör). Redan innan operationen var hon lite tunn, väldigt tunn för att...
Svar
0
· Visningar
564
Senast: cello
·
Kropp & Själ Sedan i mitten på april i år har jag varit inlagd tre gånger på sjukhus för njurbäckeninflammation. Varje gång med intravenös...
Svar
19
· Visningar
1 465
Senast: Summerwind
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp