Bukefalos 28 år!

Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Lena Furberg

Trådstartare
Suck. Efter en tonsillitoperation (veterinären sa att tonsillerna såg fula ut och att operationen var definitivt det bästa) har vovven börjat om med sitt märkliga "luftslickande" igen. Modet sjunker ner i skoskaften...
Det senaste året har min hund alltså först börjat smaska ovanligt länge, liksom ett evigt tillrättaläggande av tungan i munnen, eller hur man nu ska säga. Sedan övergick det hela till ett mycket märkligt slickande i luften, INTE kring nos eller läppar utan tungan långt ut, i luften, slopp-lopp-lopp-lopp i det oändliga. Inte dagen lång, men om morgnarna, efter frukosten oftast, ibland under dagen, och ofta vid sängdags. FRUKTANSVÄRT enerverande, förutom att hundstackaren ju helt klart inte mår hundra procent bra! Jag köpte öronproppar tills vidare...
Antibiotikakur mot misstänkt tonsillit, hjälpte de första tre dagarna av kuren, sen slickade han igen. Operation! Bra i tre dar, sen slickar han igen. Avmaskning! Bra i en dag, sen slick igen.
Det konstiga är, att när han sysslar med oönskade saker, t.ex. slickar på sår eller dylikt, kan man lätt säga till honom, lugnt, att "Nu räcker det!" så slutar han. Men i detta fallet KAN han inte sluta, man säger till honom och han blir låg (vilket han normalt aldrig blir) och undergiven, men MÅSTE fortsätta slicka! Och då är ju nåt helt klart fel!
Noskvalster är ett alternativ. Ska be vet om Interceptor.
Någon annan med tankar, ideér???
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Jag är inte så bra på det här med slickande i luften. När du beskriver det så känns det dock inte som något "fulbeteende" utan som om något är fel, som du säger.

Jag undrar vilken veterinär du besöker? Det finns ju både kanonveterinärer och skräp här nere... :crazy:
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Vilka andra möjliga orsaker har ni undersökt närmare?

Noskvalster, som du nämnde, kan ju vara en idé att kolla upp. Vad får han för foder?
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Men vad tråkigt! Man önskar så gärna att de bara kunde tala om vad som är fel...

Har du fått honom röntgad? Tänker på ifall någon pinne, hårstrå eller något annat sitter fast någonstans i halsen eller näsan?
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Du har inte provar sätta honom på typ Tagamet eller liknande...
Min enda tanke är att det skulle kunna vara så att han har lite "stressmage"?

Då kan de få lite "luftsnappar" fasoner...

Bara en tanke...

/Swat
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Det är ju tyvärr inte ovanligt att de inte får bort allt vid en tonsilloperation, så börja med att låta en veterinär kolla upp halsen - det är rätt många hundar som fått opereras två gånger.

Annars, kolla öronen - öroninflammation gör att min gamling (som är tonsillopererad för flera år sedan) börjar med sitt luftslickande igen, det försvinner dock direkt när öroninflammationen behandlas och försvinner.

Tredje förslaget är, precis som du skriver själv, noskvalster.

Men jag tror faktiskt inte att det är något överslagsbeteende utan han är irriterad av något - frågan är förstås vad....
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Vilka andra möjliga orsaker har ni undersökt närmare?

Noskvalster, som du nämnde, kan ju vara en idé att kolla upp. Vad får han för foder?

Han äter Royal Canin Maxi Adult. Testade ett tag med James Beloved om det skulle ev vara foderallergi, men det blev han inte bättre av, bara knepig i magen, han som annars har plåtmage...
Ska kolla upp ev noskvalster.
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Jag SER inget konstigt själv i hans öron, och han kliar inte öronen eller vill bli kliad kring dem, som ju hundar ofta vill. Men jag ska gå till en annan veterinär och be dem kolla honom igen, för ett andra utlåtande!
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Vd är Tagamet? Jag har också funderat kring hans mage, men varför slickar han då oftast vid sängdags - han sover hos oss i vår säng (...............) och blir otroligt lugn och sömnig bara han kommer in i rummet, somnar på ungefär 2 sekunder med huvudet i min famn - utom när han måste luftslicka, alltså... Och jag måste sätta i öronpropparna!!
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Lider med dig, hemskt när man inte vet vad som är fel:(. Han är inte allergisk mot något som retar näshålan eller gör att han får klåda i gom/tunga? Är tänderna kollade ordentligt, bakom framtänderna så det inte är något som kommit in där? Vet bara att min tik slickar maniskt som du berättar men då har hon fått en liten benbit/råhud som satt sig fast stenhårt i övre tandraden och det är ett helsike att få bort det men när det kommer bort slutar det. Hur som helst så hoppas jag du hittar orsaken till din lilla vovves problem. Kram
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Tagamet är ett läkemedl som "minskar" produktionen av magsyra. Vissa hundar med "irriterad mage" får äta detta i perioder. Har för mej att det brukar vara en maxtid på hur länge behandlingen får pågå - 7 dagar (men här kan jag ha fel!!)

Varför han reagerar mer på natten/kvällen vet jag inte...
Kanske kan magsyra irritera den övre magmunnen...
Kanske är det först när han vilar/sover på natten som han "hinner" känna efter...

Som sagt, detta är bara en tanke...

/Swat
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Tagamet är ett läkemedl som "minskar" produktionen av magsyra. Vissa hundar med "irriterad mage" får äta detta i perioder. Har för mej att det brukar vara en maxtid på hur länge behandlingen får pågå - 7 dagar (men här kan jag ha fel!!)

Varför han reagerar mer på natten/kvällen vet jag inte...
Kanske kan magsyra irritera den övre magmunnen...
Kanske är det först när han vilar/sover på natten som han "hinner" känna efter...

Som sagt, detta är bara en tanke...

/Swat

Jag använder kosttillskottet standardt neutral; PH-balans till min hund som spontanspytt en-några gånger i veckan hela sitt liv (frisk och kry, ingen allmänpåverkan). Ska också neutralisera/lugna magsyran. Funkar på honom iaf. Har kräkts en gång på 2 månader nu :)

Bara apropå..


Kom på att jag svarade i en annan tråd TS skrev om samma problem, där jag skrev att beteendet påminde mycket om min precis innan han kräks. Sedan om det hänger ihop har jag ingen aning om;)
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Har också funderat på detta med magen, då han i allmänhet börjar slickandet efter att han ätit frukost. Men varför han gör det om kvällen innan han ska sova, det vete gudarna.
När han ska till att kräkas, däremot, sväljer han bara, upprepade gånger, och vill sen UT!! Detta är mer ... ska vi säga, lugnt. Fast lite lesset, eftersom han ju märker att vi inte gillar hans beteende, fast vi givetvis inte skulle komma på tanken att bestraffa honom eller något sådant. Ibland liksom sträcker han upp huvudet, och sväljer då och då mellan slicken. Slickandena kommer snabbt, snabbt, lopp-lopp-lopp-lopp ungefär! Fast inte alltid, ibland bara slickar han, en sekunds paus, slickar igen, osv osv osv länge. Veterinären trodde att det var en otäck smak han fick i munnen från de infekterade tonsillerna, och det lät tänkbart. Men nu är dom ju borttagna - om han nu fick bort allt, vill säga?!
Han äter också kopiösa mängder gräs (när gräset inte är begravt under snön vill säga...).
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Nu kommer säkert Beauceronfolk mörda mig. Men flera av den här rasen jag träffat (typ de flesta?!) har problem med just gräsätning...
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Men han kan ju inte komma åt gräset nu, vi har en halvmeter snö... Eller du menade att han käkar gräs för att lindra..?
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Jag menar att gräsätandet inte är ovanligt bland rasen.

Min hane slickar på grus, äter massor med gräs, kan luftsmacka osv. Hans tonsiller är borta, halsen ser bra ut, magen ser bra ut. Vi har letat och letat men hittar inga fel.

Han är inte den enda Beauceronen jag vet med sådana grejer för sig faktiskt.
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Efter vad jag förstått har åtminstone ett av hans syskon, samt hans mormor, samma sak för sig! JÄTTEkonstigt, för jag upplever INTE att det är en psykisk, fix, grej han håller på med, utan det är definitivt en reaktion på nåt fysiskt. Frågan är bara vad! Jag avmaskade honom häromdan, med Drontal, och då var han symptomfri en hel dag (!), och jag tänkte att det var nån form av parasit som kröp i halsen på honom. Men sen började det om igen. I morse fick han ett riktigt jätteslickanfall INNAN frukosten, han busade med oss i sängen (no comments) innan vi steg upp och hoppade runt som en vilde bland täckena, och sen började slickandet - och hoppandet avbröts. Nåt från magen, kanske? Halsbränna???
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Nu har jag inte träffat din hund, men som jag sa; jag vet många Beauceroner som har ungefär samma sak för sig!

Focus är jättefin i halsen nu för tiden, jättebra i magen, stressar inte på samma sätt som förr osv. Men ändå så kan han ligga och smacka. Speciellt innan läggdags har jag märkt. Detta har han gjort så länge jag kan minnas. Och vi har letat efter fel överallt utan att hitta något. Andra Beauceronägare har gjort likadant, letat och letat men inte hittat något.

Gräsätandet i sig tror jag beror på mentaliteten. Faktiskt. Att dom har lite överslagshandlingar för sig. Likadant slickande på gräs, tugga på bark osv. Men smackandet i sängen innan vi ska sova vet jag inte.

När Focus gjorde sin biopsi sa veterinären att han inte hade några symtom för magkatarr eller magsår. Han har ändå fått äta Losec mot magsyror i perioder för att kolla om det blir bättre med smackandet. Men icke.

Så om du hittar något så får du hojta till!
 
Sv: Operationen funkade inte - han luftslickar igen...

Vad intressant! Har du gjort nån behandling mot noskvalster?
 

Liknande trådar

Hundhälsa Jag har ju skrivit i ett par trådar här på Buke om min Beauceronhanne som sysslar med ett mycket märkligt, och fruktansvärt enerverande...
Svar
18
· Visningar
13 304

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp