Operationssår

Kivina

Trådstartare
Alltså, jag tycker det är dags för sjukvården att börja med såna där hemgångsråd som man får inom djursjukvården..

Jag var och tog bort en leverfläck på ryggen i måndags och fick lagom förvirrande råd om sårvård när jag gick hem... typ: Duscha inte idag, låt plåstret sitta tills det lossnar, eller nej, ta bort det inom 3 dagar. Skydda såret när du duschar med ett vattentätt plåster, men låt det inte sitta för länge. Ha på ett vanligt plåster, men lufta så mycket som möjligt.. Under första veckan måste du skydda det, men sen behövs det inte. Var försiktig med fysisk aktivitet osv osv.

Till saken hör att såret sitter mellan ryggrad och skulderblad typ 15 cm ner från axeln = helt omöjligt att byta plåster själv.
Nu har jag fått hjälp av en kompis som är utbildad djurvårdare och jobbar på veterinärklinik. Såret ser jättefint ut, ingen rodnad eller svullnad. Min tanke är att jag fr.o.m måndag ska slippa plåstra åbäket och duscha utan att skydda det? Visst borde man kunna det? Under förutsättning att det fortsätter se bra ut? Sen ska jag lista ut hur jag ska kunna tejpa ärret själv efter stygntagning..
Eller så får jag väl försöka skaffa mig en karl som kan hjälpa mig :p
 
Torrt plåster kvar i 3 dagar. Sen gärna skydda med sårtejp i en vecka. Byt vid duschning.

Be någon att byta tejp och hålla koll på såret så det inte ser infekterat ut.

Efter en vecka kan du låta det vara utan förband. Men skydda gärna med sårtejp om du solar dig.

Jag förstår om det är svårt att fixa själv, så jättebra att du har en sjukvårdskunnig kompis!

Har du stygn som ska tas?
 
Du bör kunna få hjälp av en distriktssköterska på vårdcentralen med omläggning, råd och tejpning men ja, alla sjukhus borde ha hemgångsråd. Endel har och endel inte och det är inte ens samma inom samma region.
Känns bökigt att åka in till HC varje gång jag ska lägga om. Jag jobbar dagtid..
Hur tusan ska man komma ihåg allt när de rabblar upp allt i en enda oordning :crazy:
 
Torrt plåster kvar i 3 dagar. Sen gärna skydda med sårtejp i en vecka. Byt vid duschning.

Be någon att byta tejp och hålla koll på såret så det inte ser infekterat ut.

Efter en vecka kan du låta det vara utan förband. Men skydda gärna med sårtejp om du solar dig.

Jag förstår om det är svårt att fixa själv, så jättebra att du har en sjukvårdskunnig kompis!

Har du stygn som ska tas?
Tack! Kändes mer rimligt än att hålla på med de här vattentäta plåstren vars klister framkallar allergibesvär :meh:

Jag vill nog gärna ha nån form av skydd på såret hela tiden. Har hundar som sover i sängen så det blir lätt hårigt. Men tror det är smidigare med tejp.
Såret ser verkligen jättefint ut (fick se en bild på det, inga tecken alls på infektion, utan fina sårkanter, ingen svullnad eller rodnad).

Japp, 5 stygn som ska tas den 25:e. Jag inser mer och mer att jag måste skaffa mig en sambo, även om jag gjorde ett gott försök att få flytta in hos ett par kompisar som precis köpt hus :D
 
För 15 år sedan gjorde jag en hudtransplantation. Hade gips länge och sen var jag där typ varannan dag (som jag minns det) ett bra tag och penslade det med kolloidalt silver innan agrafferna plockades bort och det var ”läkt”. Tack och hej! Fick inga hemgångsråd öht och har ganska fula övergångar mellan transplanterad hud och den ”vanliga” huden. Har fått veta i efterhand via andra som också transplaterat att man tex ska dölja huden från sol i flera år.. Tack för det Sahlgrenska!
 
Känns bökigt att åka in till HC varje gång jag ska lägga om. Jag jobbar dagtid..
Hur tusan ska man komma ihåg allt när de rabblar upp allt i en enda oordning :crazy:
Visst är det bökigt men är det som står till buds.

Ja man är ju ofta i en stressad situation och i sådana situationer visar alla studier att människor har svårt att ta till sig och minnas information och särskilt om man har varit sövd! Många är ju helt borta länge efter en sövning även om de verkar klara när man pratar med dem. Efter senaste operationen fick jag hemgångsråd skriftligt. Jättebra verkligen.
 
Visst är det bökigt men är det som står till buds.

Ja man är ju ofta i en stressad situation och i sådana situationer visar alla studier att människor har svårt att ta till sig och minnas information och särskilt om man har varit sövd! Många är ju helt borta länge efter en sövning även om de verkar klara när man pratar med dem. Efter senaste operationen fick jag hemgångsråd skriftligt. Jättebra verkligen.
Jag tänkte att jag skulle slippa tjorva med plåster eller liknande, och det verkar jag slippa snart :up:

Jag slapp sövning, detta gjordes under lokalbedövning. Men när läkaren och sköterskan säger emot varandra och ger olika bud, blir man ju förvirrad... då är det skönt att kunna söka hjälp här!
 
Jag höll på att få spunk på akuten senast jag var inne med sårskada. Hade lyckats stoppa fårsaxen i armen på mig själv, så hade ett 5*5 cm lätt köttfärsliknande sår på underarmen. Inte så djupt, men väldigt slaskigt och fullt med fårbajs, korta ullstrån och maskinolja.

Van vid att assistera vid sårrengöring på djur så tänkte jag på plastborstar, rejält med spolning, klippa rent flisiga hudkanter osv...

På akuten duttade de med kompress. Och duttade. Och duttade. Några sårborstar hittade de inte, så när de till slut insåg att duttande inte skulle hjälpa, så plockade de med lätt panik fram några tandborstar. Som de gnuggade med. Fram och tillbaka. (Inte från såret och utåt mot sårkanten). När läkaren kom förbi på sista kontrollen så frågade jag om det inte vore bra om vi kunde klippa rent från döda hudflikar, och det höll hon ju med om. Jag avböjde lokalbedövning (igen- orka vänta på det och att läkaren ska hinna ett varv till) och de klippte rent.

Tänkte ganska många gånger under det där besöket, att min djursjukvårdare hos veterinären hade gjort ett hundra gånger bättre jobb... 🙄
 
När jag gjorde min mastektomi för två år sedan fick jag ändå ganska bra hemgångsråd, jag fick till och med ett papper där det stod vad jag skulle göra och när jag skulle komma tillbaka för kontroll och bandagebyte. Ändå fick jag lite smått panik när jag en natt vaknade upp av att det plötsligt började blöda och luktade konstigt och pappa fick köra mig till akuten för jag visste inte vad som hände. När jag väl fått träffa en sjuksköterska hade det slutat av sig självt och jag kunde gå hem. Orkade inte riktigt vänta på att deras kirurg skulle komma in eftersom klockan var närmare tre på natten. Nu gick det ju bra och det var ingen fara, men jag har hört från andra som gjort samma operation som fått väldigt vaga instruktioner och verkligen inte vetat alls vad de ska göra. Beror antagligen mycket på region, sjukhus, avdelning osv.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Hat
  • Barn och djur

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp