Operera gaffelband? Eller helt kört?

Unhappy

Trådstartare
För att korta ner historien. Märkte att hästen började sur och grinig vid ridning sommar-21. Åkte in till klinik där man konstaterade kotledsinflammation på båda fram. Man bedövade och kunde då inte se ev hälta på gaffelbandet. Behandlades och hem. Kändes bra ett tag men blev ännu surare framåt hösten. Då hade han haft en större blödning på gaffelbandet höger fram samt avlastat så han visade hälsa bak också. Behandling och hem.

Rehab med promenader, tömkörning ute mm. Hade inte blivit bättre i januari men i Maj-22 efter stötvågsbehandling blev han såpass att jag kunde börja sätta igång honom långsamt. Vi kom till små kortare dressyrpass sen började han surna till litegrann igen till och från men inte som innan. Valde då att kolla honom igen i Oktober. Och han var sämre igen och höll inte ens för lättare träning i paddock. Stallkompisarna hade också lämnat honom ensam ute så han slirat omkull och stollat med skadan alldeles för mycket. Hem med Metacam och ÅB i början av Feb. Tyvärr fortsatt liten hälta som värmer ur till det mesta men inte helt. Såhär skrev veterinären ”Vid ultraljud ses fortsatta förändringar i övre delen av gaffelbandet hf med en benpåbyggnad på baksidan skenbenet som ligger och retar gaffelbandsfästet samt kroniska förändringar i gaffelbandet.
Han kan användas som promenadhäst och ridas ett par dagar i veckan. Man får vara noga med fram och avskrittning”

Denna benpåbyggnad ligger alltså och retar gaffelbandet. Vad som triggar igång vad är oklart. Ev kan en operation göra honom bättre. Vad är er erfarenhet av såna här skador? Sälja som sällskap eller är det värt en operation? Vad kostar det? Hästen är bara 11 år och mitt allt så det känns enormt jobbigt att bara ge upp. Samtidigt som man ju måste vara realistisk någonstans.

Jag är väldigt okunnig gällande gaffelband så all erfarenhet är välkommen.
 
Jag har sett en liknande grej fast bensporren störde inte gaffelbandet utan en av böjsenorna (kommer inte ihåg om det var djupa eller ytliga). Den hästen blev aldrig bra. Dock diskuterades inte operation.

Jag hade pratat med veterinären och ställt frågor om prognos, tidigare fall, rehab, specialskoning osv.
 
Jag har sett en liknande grej fast bensporren störde inte gaffelbandet utan en av böjsenorna (kommer inte ihåg om det var djupa eller ytliga). Den hästen blev aldrig bra. Dock diskuterades inte operation.

Jag hade pratat med veterinären och ställt frågor om prognos, tidigare fall, rehab, specialskoning osv.

Hej, jo de sakerna har vi pratat om och testat. Prognosen finns med i min text. Bara operation kvar
 
Den biten har jag mailat och frågat. Men tänker i bästa fall så skulle han bli en häst med skör sena. Som i bästa fall kan ridas mer. Återkommer när hon svarat
Är det alltså själva benpåbyggnaden som i första hand behöver åtgärdas? Är väl ingen idé att operera en sena om någonting fortsätter att nöta på den?
 
Är det alltså själva benpåbyggnaden som i första hand behöver åtgärdas? Är väl ingen idé att operera en sena om någonting fortsätter att nöta på den?

Benpåbyggnaden vet jag inte om man kan ta bort. Däremot kan man förstora/öppna upp ”kapseln” runtomkring för att vidga utrymmet för senan om jag fattat det rätt. Själva senan tror jag inte man kan göra nåt åt
 
Benpåbyggnaden vet jag inte om man kan ta bort. Däremot kan man förstora/öppna upp ”kapseln” runtomkring för att vidga utrymmet för senan om jag fattat det rätt. Själva senan tror jag inte man kan göra nåt åt
Då förstår jag bättre. Det intressanta blir väl då veterinärens prognos, tänker jag. Svårt att tycka något innan man hört den. Önskar er lycka till!
 
Då förstår jag bättre. Det intressanta blir väl då veterinärens prognos, tänker jag. Svårt att tycka något innan man hört den. Önskar er lycka till!

Syftet var ju lite mer att få andras erfarenheter av operationen.

Tack så mycket
 

Liknande trådar

Hundhälsa Hej! Min Australian kelpiehane på snart 6 år har varit skadad i över 2,5 månad och trots flera veterinär besök och nästan 2 månader på...
2
Svar
28
· Visningar
5 472
Senast: Linda_A
·
Hästvård Min åring har en ganska problematisk strålröta i alla fyra hovar och eftersom jag inte är bekant med strålröta under mina 20år som...
2
Svar
29
· Visningar
7 819
Senast: skuggi
·
Hästvård Från ingenstans har nu min andra häst också fått fång. Min gamla shettis hade en känning förra våren när hon släpptes i en obetad hage...
2
Svar
22
· Visningar
4 339
Hästvård Hej! Här kommer ett jättelångt inlägg, men jag känner mig otroligt vilsen och kluven i hur jag ska göra.. Och ni bukefalister brukar ju...
Svar
15
· Visningar
2 574
Senast: Freyja_bus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp