Operera gammal hund eller inte

Sissa

Trådstartare
Min hund har en liten knöl på ögonlocket som inte ser kul ut. Hon är inte direkt besvärad, men det rinner om ögat och knölen kan ju bli större. Veterinären vill operera, jag tvekar. Rättare sagt, jag tänker inte klart utan panikar och försöker låta bli att tänka på det, vilket jag såklart inte kan fortsätta med. Alternativet är ju bara ett, och det får mig också att skygga. Hon kan inte ha kvar knölen.

Hunden är en tolv år gammal weimaraner. Hon har "blivit gammal" det här sista året. Tappat fart, sover mycket, är stel när hon reser sig, orkar inte oändliga promenader längre, hör dåligt. Allt det där ser jag som naturligt för en gammal hund, och är inget hon lider av tror jag. Seniorkollen nyss sa att alla värden var bra. Det som är nytt, förutom att hon blir trött, är att hon "tappade bakbenen" några gånger på slutet när jag gick en mil i helgen. Så har hon inte gjort tidigare. Alltså kortare promenader från och med nu.

Det som får mig att tveka inför en eventuell operation med tillhörande nedsövning är att hon hatar djursjukhus och är extremt bunden till familjen. När hon legat inne för pyometra och en annan gång ormbett har vi fått hämta hem henne tidigare än beräknat pga att hon bara skällde och skällde när narkosen började släppa. Hon kan på inga villkor vara i bur, borta från oss. Så min fråga är om det är schysst att utsätta henne för det. Risken finns ju också att hon inte klarar operationen.

Om hon klarar operationen och vi väljer att utsätta henne för stressen det innebär, kan ju allt gå tillbaka till det normala och hon kan få en så lång sista tid det nu blir med oss.

Min fråga efter allt svammel är, har någon sövt en så gammal hund och hur klarade de det? Hur skulle ni ha gjort? Ekonomin är öht ingen issue i mitt fall. Bara hundens väl och ve.
 
Min hund har en liten knöl på ögonlocket som inte ser kul ut. Hon är inte direkt besvärad, men det rinner om ögat och knölen kan ju bli större. Veterinären vill operera, jag tvekar. Rättare sagt, jag tänker inte klart utan panikar och försöker låta bli att tänka på det, vilket jag såklart inte kan fortsätta med. Alternativet är ju bara ett, och det får mig också att skygga. Hon kan inte ha kvar knölen.

Hunden är en tolv år gammal weimaraner. Hon har "blivit gammal" det här sista året. Tappat fart, sover mycket, är stel när hon reser sig, orkar inte oändliga promenader längre, hör dåligt. Allt det där ser jag som naturligt för en gammal hund, och är inget hon lider av tror jag. Seniorkollen nyss sa att alla värden var bra. Det som är nytt, förutom att hon blir trött, är att hon "tappade bakbenen" några gånger på slutet när jag gick en mil i helgen. Så har hon inte gjort tidigare. Alltså kortare promenader från och med nu.

Det som får mig att tveka inför en eventuell operation med tillhörande nedsövning är att hon hatar djursjukhus och är extremt bunden till familjen. När hon legat inne för pyometra och en annan gång ormbett har vi fått hämta hem henne tidigare än beräknat pga att hon bara skällde och skällde när narkosen började släppa. Hon kan på inga villkor vara i bur, borta från oss. Så min fråga är om det är schysst att utsätta henne för det. Risken finns ju också att hon inte klarar operationen.

Om hon klarar operationen och vi väljer att utsätta henne för stressen det innebär, kan ju allt gå tillbaka till det normala och hon kan få en så lång sista tid det nu blir med oss.

Min fråga efter allt svammel är, har någon sövt en så gammal hund och hur klarade de det? Hur skulle ni ha gjort? Ekonomin är öht ingen issue i mitt fall. Bara hundens väl och ve.

Om du inte har planerat att ta bort henne den närmsta tiden så hade jag plockat bort knölen. Att ögat rinner tyder ju på att det irriterar. Välj en liten klinik och ta hem hunden direkt. Vissa veterinärer säger ok till att hämta hunden redan innan den är helt vaken, men jag tror att på ett djursjukhus vill de gärna behålla hunden några timmar extra. Det borde även gå att få veterinären att ge lugnande medicin redan i bilen. Så då är hunden lite groggy när den kommer in på kliniken och stressar kanske inte upp sig så mycket.
 
jag har egentligen inget råd att ge dig, mer än att jag själv har en 14 årig hund som är precis sådan som du beskriver din. Förstår precis din vånda med operation eller inte.
Nu är ju min ännu äldre, jag hade inte opererat, men som sagt varje djur är ju unikt, precis som varje situation, så jag hoppas bara ni kommer frasm till ett beslut snartr, för det tär enormt att gå omkring och vela o fundera över sådant :heart
 
Om du inte har planerat att ta bort henne den närmsta tiden så hade jag plockat bort knölen. Att ögat rinner tyder ju på att det irriterar. Välj en liten klinik och ta hem hunden direkt. Vissa veterinärer säger ok till att hämta hunden redan innan den är helt vaken, men jag tror att på ett djursjukhus vill de gärna behålla hunden några timmar extra. Det borde även gå att få veterinären att ge lugnande medicin redan i bilen. Så då är hunden lite groggy när den kommer in på kliniken och stressar kanske inte upp sig så mycket.

Vi har inte planerat att ta bort henne, om det inte vore för knölen. Jag valde en liten klinik den här gången, och det ska jag även fortsätta med till den unga hunden. Bra tips med lugnande i bilen och att hämta henne snabbt. Det skulle kännas väldigt mycket bättre för mig.
 
Nej. Jag hade inte gjort det.

Har varit i liknande situationer flertal gånger och veterinären har nästintill kallat mig dum i huvudet för jag sagt nej till att operera våran då 11 år gamla flat som också tappade bakbenen efter sig. Vi har opererat en 10 år gammal hund förut och han blev inte sig själv efter det, kom aldrig riktigt tillbaka efter narkosen.

Häromdagen stötte vi på en man som hade sövt sin 14åriga dvärghund för en ledbandsskada, när den vaknade hade den fått njursvikt, förmodligen av narkosen. Hur det går till vet jag inte, men det var så vet hade förklarat.
 
Nej. Jag hade inte gjort det.

Har varit i liknande situationer flertal gånger och veterinären har nästintill kallat mig dum i huvudet för jag sagt nej till att operera våran då 11 år gamla flat som också tappade bakbenen efter sig. Vi har opererat en 10 år gammal hund förut och han blev inte sig själv efter det, kom aldrig riktigt tillbaka efter narkosen.

Häromdagen stötte vi på en man som hade sövt sin 14åriga dvärghund för en ledbandsskada, när den vaknade hade den fått njursvikt, förmodligen av narkosen. Hur det går till vet jag inte, men det var så vet hade förklarat.

Vad skulle flaten ha opererats för? Det här med att hon tappar bakbenen är relativt nytt, och var inget jag sa på seniorkollen.
 
Vad skulle flaten ha opererats för? Det här med att hon tappar bakbenen är relativt nytt, och var inget jag sa på seniorkollen.
En böld på tassen.

Hoppas hon inte blir sämre i bakbenen. Vi tog bort våran bland annat för att han till slut tappade bakbenen typ vart tionde steg..
 
Jag hade opererat. Jag har också opererat äldre hundar flera gånger, främst tagit bort knölar av diverse slag.
Då har vi gjort som du blivit rekommenderad, mindre klinik där hundarna får åka hem samma dag.

Det har gått bra alla gånger, hundarna har återhämtat sig väl och läkt snabbt.

Jag har ju också en weimaraner som är inne på sitt tolfte år och hade det varit något enkelt på henne som behövde åtgärdats hade jag inte tvekat. Hon är iofs något piggare än du beskriver din, men det märks ju att hon börjat bli äldre.
 
Även jag hade opererat. Jag har haft och har hund som avskyr veterinärer och djursjukhus, men jag ser till att vara med när hunden sederas och att jag är där när den vaknar upp - det kravet från mig har aldrig varit problem hos någon veterinär.
 
Min 14½-åring blev sövd för mindre än ett år sedan när man opererade bort en stor epulid (snäll men växande tumör) i munnen på honom. Jag lämnade honom vid 8-tiden och skulle hämta vid 16-tiden, när klockan var 13 ringde man och sa att jag fick gärna hämta honom redan då. Han var pigg o vaken.

Är bara hunden frisk i övrigt och veterinären van att söva brukar det inte vara problem. För att hon ska slippa stressen så kan ni be att få stanna med henne tills hon somnat och sen att ni får vara hos henne direkt hon vaknar. Förmodligen tar nog operationen bara en liten stund men hon måste nog stanna nån timme efter.
 

Liknande trådar

  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 477
Senast: Snurrfian
·
Hundhälsa Vår staffe fyller 13 till årsskiftet. Han har varit helt döv sedan minst ett år tillbaka men i övrigt är han i fysiskt fin form. I...
Svar
5
· Visningar
1 715
Senast: escodobe
·
Övr. Hund Har skrivit en tråd innan om detta, men måste skriva igen. För drygt en vecka sen fick min hund somna in.. hon skulle fylla 12 i...
Svar
11
· Visningar
4 694
Senast: fejko
·
Hundhälsa Jag har en Papillon tik på snart 12 år, hon har haft en del otur och behövt opereras 5ggr. Vi har verkligen gjort allt för henne, hennes...
Svar
17
· Visningar
2 051
Senast: Milosari
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp