Bukefalos 28 år!

Oplanerad shopping

Poisonous

Trådstartare
Efter en tur på mellandagsrean fick vi två kompisar med oss i en låda.
Från början var de tänkt att bli gerbiler till mig. Men det fanns inga. Så blev lillasyster kär i en tamråtta, en hona.
Så for vi på en annan djuraffär för att jämföra priserna.
Och vi for därifrån med dessa:
Photo-0007.jpg


Mor och dotter.
Dottern är 4mån och heter Adella
Mammans ålder är för oss okänd, och hon heter Lisa.

Nu till lite frågor.
Går dessa att ha utomhus dygnet runt sommartid sedan? Förutsatt att dom har ett rejält hus, inte blåser storm o småspik.
Hur vänjer man in dem på gräs?
Börjar plocka lite på våren o lägger in mer och mer. Sen börjar ha dem ute korta stunder och sen längre och längre?

Hur aktiverar man dessa små?
Dom är inte handtama, men vi jobbar på det.

Dottern liksom naffsar i en. Varför?
Hon biter inte, bara kramar med tänderna i kläder och skin. Hon tar inte i, bara smakar.
 
Sv: Oplanerad shopping

Jag är lite fundersam här nu, du skriver att ni blev kära i tamråttorna som ni såg men på bilden är det marsvin, så jag antar att det är det du menar ..

Går dessa att ha utomhus dygnet runt sommartid sedan? Förutsatt att dom har ett rejält hus, inte blåser storm o småspik.

Svar:

Du kan ha dom utomhus på sommartid så vida dom har ett vindskydd så det inte blåser på dom eftersom dom är käsliga mot kyla.


Hur vänjer man in dem på gräs?

Svar:

man ger dom litegrann i taget, man skall vara väldigt försiktig att ge gräs åt dom första gången på sommaren.



Hur aktiverar man dessa små?

Svar: Man kan lägga godis i pappers rullar, det finns även "aktiveringsbollar"
där man lägger godis i .


Dottern liksom naffsar i en. Varför?

Hon biter inte, bara kramar med tänderna i kläder och skin. Hon tar inte i, bara smakar.[/QUOTE]


Svar: Låter som att det är av ren nyfikenhet eller att hon söker uppmärksamhet.
Men låt det inte bli en ful vana utan säg till henne när hon naffsar genom att "putta" undan henne..
 
Sv: Oplanerad shopping

Under kalla tiden av året ska dom vara inne, men har man en bra utebur så tycker jag dom ska vara ute sommartid.

Jag hade mina ute dygnet runt flera månader i somras i en gammal hundgård som var säkrad, tak över hela och massa gömställen. Dom har aldrig varit så välmusklade och välmående som då. MEN dom ska vänjas sakta och försiktigt. Mina började med några minuter ute som sen ökades på, sen togs dom in nätterna och till slut fick dom vara ute dygnet runt.

I år snackade vi om att försöka bygga en ny bra utebur.

Bra utebur har:
- Många gömställen
- Inte nät i botten för då kan dom fastna men gärna något under mark så inte vilddjur kan gräva sig in.
- Fint nät så inget tar sig in och dom inte tar sig ut.
- Tak över stor del, gärna hela, så dom inte får massa sol eller regn på sig.
- Lä från olika håll.
- Ge gärna lite hö dagligen även när dom går ute så dom får till torr strå också för magens skull.

Du vänjer dom vid gräs, pyttelite i taget, efter gett dom lite varje dag i en vecka kan du öka och sen kan du öka lite hela tiden om du märker dom inte mår dåligt av det.

Att gå ute börjar du med kanske 5 min i taget, första stunden och sen ökar precis som med gräs. Minst 15 grader ute om du har runt 19-20 grader inomhus. Min tog det ungefär 1-2 månader att vänja fullt att gå ute dygnet runt med jämntemperatur ute.

Att tämja dom är inte så farligt, många marsvin kan man köpa kärlek av med försiktigt kel och godsaker. Persilja är något marsvin oftast älskar och det är massa bra c-vitamin i det med.

Aktiverar dom kan du göra genom att släppa ut dom på ett golv i ett rum där du har säkrat sladdar och sånt, brukar marsvin gilla.

Är det något mer du är osäker på är det bara att hojta! :)
 
Sv: Oplanerad shopping

Jag är lite fundersam här nu, du skriver att ni blev kära i tamråttorna som ni såg men på bilden är det marsvin, så jag antar att det är det du menar ..

Ja, hon blev kär i tamråttorna. Men då vi for för att jämföra hittade hon som sagt dessa och det blev dom vi kom hem med. = Oplanerad shopping.
Tack för svaren.

Hayah: - Inte nät i botten för då kan dom fastna men gärna något under mark så inte vilddjur kan gräva sig in.
- Fint nät så inget tar sig in och dom inte tar sig ut.


Kan man ha utan nät inne i buren om man gräver ner något undermark runt om så inget tar sig in.
Marsvin gräver sig inte ut? (Dålig erfarenhet av kaniner)
Eller ska man ha ett finmaskigt nät i botten?


Vad vill dom då dom kuttrar? Ett kuttrande ljud i stil med duvornas?
 
Sv: Oplanerad shopping

om jag var du skulle jag testa google. (:
 
Sv: Oplanerad shopping

Jag har googlat.
Även fått med skötselråd.
Ville höra med människor som haft marsvin själva och har tips.
 
Sv: Oplanerad shopping

Marsvin gräver inte. :)
Det jag menade med fint nät är till väggarna.

I hundgården var det plattor under som sen efter flera års icke bruk hade börjat växa över. :)

Jag kan tipsa om marsvin.ifokus för där har dom en hel del artiklar och en del uppfödare håller till där med. :)
 
Sv: Oplanerad shopping

Jag har googlat.
Även fått med skötselråd.
Ville höra med människor som haft marsvin själva och har tips.

- Ingen saltsten, behövs inte till marsvin. Snarare mer problem än nytta!
- C-vitaminer varje dag. Vänj sakta vid grönsaker. Vitkål, broccoli och persilja är jättebra c-vitamin i!
- Vanliga marsvin behöver inte "kraftfoder" absolut inte fröer, för mycket fett, och pellets kan också ge problem om man inte är noga av valet.

Lita inte på allt djuraffären säger!

Bara 5 min kvar på databatteriet så tar mer i morgon eller nått. :)
 
Sv: Oplanerad shopping

Inte för att vara negativ..men varför tar man inte reda på mer innan man skaffar ett djur? Har aldrig förstått varför folk inte läser på mer innan dom skaffar djur. Har sett så många skräckexemplar på detta så jag blir trött..

Dock så ska du ha all eloge för att du frågar här på buke nu!

C-vitaminer är JÄTTEVIKTIGT för marsvin då dom inte kan producera detta själv, och detta kan leda till förlamning om dom inte får detta. Du kan ge dom vanliga c-vitaminer som du köper i affären(brus) i vattnet..har funkat kanon under alla dom åren jag haft små grisar:)Kolla bara så dom drciker detta, räcker med en halv tablett i skålen/vattenflaskan. C-vitamirika grönsaöer är kanon, persilja är bra!

Ville bara lägag till det som en notis, för dom är dåliga på att upplysa om detta i djuraffärer, och jag har varit med om hemska kramper hos stackars marsvin som inte fått vad dom behövt..

Att vänja dom vi gräs, låter det som du har en bra plan!:)
Att ha dom ute jämt hade jag inte rekommenderat, då dom är välidigt känsliga för kyla o drag.
Aktivera dom genom att lpåta dom springa "fritt" minst en stund om dagen, lägg lite godis i toapappersrullar, gör små "lekhus" osv, bara fantasin sätter gränser:)

Att den lilla naffsar är nog som nån annan skrev bara en undersökningmetod, se bara till att hon inte gör det till en vana, trist med ett bitande marsvin!

Lycka till med er oplanerade shopping;)
 
Sv: Oplanerad shopping

Jag är 21. Jag har haft 4 hamstrar, 3 kaniner, 2 gerbiler och 1 tamråtta.
Smådjur överlag.
Jag har läst på allt jag hittat om marsvin men ville höra här eftersom det i regel finns smådjursmänniskor här.
Min mamma har också haft hamstrar. Men det skadar aldrig att bättra på kunskapen.

Samma sak som med hästarna. Jag har ridit i 12 år, men behöver fortfarande lektioner..

Det är med c-vitamin har jag funderat på.
Känns inte som ett alternativ att ge i vattnet då detta byts varje dag. Utan vi har påbörjat invänjningsperiod av grönsaker (dom har inte fått detta tidigare).

Kuttrandet den lilla gör antar jag då är för att hon myser.
Hon kan ligga mot bröstet och sen slänger hon sig ner och kuttrar och gossar in sig i kläderna.
Mamman däremot säger oftast ingenting, såvida man inte plockar upp henne eller ungen själv. Hon är inte heller särskilt gosig utan är väldigt vaksam och uppmärksam på vart den lilla är.
 
Sv: Oplanerad shopping

Men då måste man väl överdosera?
Dom kan ju omöjligt få i sig tillräckligt såvida dom inte dricker upp hela flaskan.
 
Sv: Oplanerad shopping

Man kan inte överdosera c-vitamin såvitt jag vet, överskottet kommer ut via urinen.

Jag ger mina tabletter med c-vitamin (speciella för djur) en eller ett par gånger i veckan.
Detta räcker tillsammans med övriga maten, de behöver inte c-vitamin varje dag (i alla fall inte mina).
 
Sv: Oplanerad shopping

Du kan inte överdosera c-vitamin, dom kissar ut överskottet!

Dock skulle jag oftast ge grönsaker, men nu medans du vänjer in på det kan du ge dom c-vitamin i vattnet, en halv tablett/flaska. :)
 
Sv: Oplanerad shopping

Som dom andra skrivet, ingen fara med att överdosera. Bättre det!

Hoppas det går bra med töserna dina:):)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp