Oplanerad turridning utomlands, vad rida i?

EKMK

Trådstartare
Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga ridkläder med mig, funderar på vad jag ska rida i.
Hjälmar finns att låna, jag har inga skor med klack, ett par helt platta canvasskor och ett par gympaskor, antar att det sistnämnda är bäst?
I byxväg står det mellan ett par träningsshorts som går en bit ner på låren eller ett par långa tights, vad hade ni valt? Kommer vara runt 20 grader varmt ute när vi rider
 
Kolla så att din reseförsäkring täcker en eventuell olycka under ridning. Ofta så täcker inte vanliga reseförsäkringar riskfyllda aktiviteter och dit räknas ridning.
 
Finns en tabell här:

https://www.erv.se/privat/vara-reseforsakringar/reseforsakring/om-extremsport-pa-resan/

Det var bara ett tips om att det kan vara en bra idé att kontakta sitt försäkringsbolag som har ens reseförsäkring och höra med dem innan man rider på semestern utomlands.


Oavsett vad som står på ERVs hemsida så har alla försäkringsbolag sina villkor. Hittills har jag aldrig haft en reseförsäkring som inte täckt ridning och jag har haft ett antal hemförsäkringar med reseförsäkring inkluderat hos olika bolag .
 
Oavsett vad som står på ERVs hemsida så har alla försäkringsbolag sina villkor. Hittills har jag aldrig haft en reseförsäkring som inte täckt ridning och jag har haft ett antal hemförsäkringar med reseförsäkring inkluderat hos olika bolag .

Jag säger bara att det finns såna, speciellt såna reseförsäkringar som ingår i hemförsäkringen, så ska man rida utomlands är det bra att ha koll på om just den man själv har täcker det så man inte hamnar i en mycket dåliga sits om nåt händer. Jag har inget som helst intresse i att ha en diskussion om enskilda användares personliga upplevelser av deras reseförsäkringar.
 
Hej, jag är utomlands och har lite impulsivt bokat en uteritt på ett välrenommerat ställe med välmående hästar, jag har givetvis inga ridkläder med mig, funderar på vad jag ska rida i.
Hjälmar finns att låna, jag har inga skor med klack, ett par helt platta canvasskor och ett par gympaskor, antar att det sistnämnda är bäst?
I byxväg står det mellan ett par träningsshorts som går en bit ner på låren eller ett par långa tights, vad hade ni valt? Kommer vara runt 20 grader varmt ute när vi rider
Långa tights eller jeans. Inte shorts eftersom inget skydd om ramla av och inget skydd mot att klämmas mellan stiglädren.
 
Kolla så att din reseförsäkring täcker en eventuell olycka under ridning. Ofta så täcker inte vanliga reseförsäkringar riskfyllda aktiviteter och dit räknas ridning.
Slalom var inget problem när vi åkte iväg på sportlovet. Ringde och kollade.
 
Finns en tabell här:

https://www.erv.se/privat/vara-reseforsakringar/reseforsakring/om-extremsport-pa-resan/

Det var bara ett tips om att det kan vara en bra idé att kontakta sitt försäkringsbolag som har ens reseförsäkring och höra med dem innan man rider på semestern utomlands.
Ser konstigt ut, jag har ringt och frågat mitt flera gånger för ridning och även ganska högrisk ridning, flera år sedan iofs, och de har aldrig sagt ngt annat än att min försäkring jag har fungerar. (för ännu längre sedan hade jag extremsportförsäkring när jag red hemmavid, men de slutade ha den, för det i alla fall.)
 
Slalom var inget problem när vi åkte iväg på sportlovet. Ringde och kollade.

Då gjorde ni så som jag rekommenderade. Toppen!

Jag förstår bara inte varför folk blir så förvånade över att alla reseförsäkringar inte täcker riskfyllda aktiviteter och att ridning ofta räknas dit? Det säkraste är att kontakta sitt försäkringsbolag och fråga om just den aktivitet man själv ska utföra. En del täcks om man har en instruktör men inte om man gör det på egen hand osv.

https://www.hallakonsument.se/aktuellt/om-du-blir-skadad-eller-sjuk-pa-resan/

Klippt från länken ovan: "Ska du ägna dig åt aktiviteter som till exempel off-piståkning, bergsklättring eller hyra moped? Då är det bra att veta att dessa och andra aktiviteter kan klassas som riskfyllda och är därför undantagna i hemförsäkringens reseförsäkring. Du kan teckna en extra separat reseförsäkring för ett bättre skydd. "
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp