Öppnade fönster i lägenheten

• Hemmet
  • Trådstartare Trådstartare movi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 315

movi

Trådstartare
Jag får samtal flera gånger i veckan från en bekant att dennes lägenhet är så fruktansvärt kall. Min bekanta säger att det är för att grannen ovanför har fönstren öppnade i sin lägenhet...

Jag försöker förklara att så är nog inte fallet, eller har jag fel?

Blir min bekantas lägenhet kall för att grannen ovanför har sina fönster öppna?

Vi har också granne ovanför som vädrar titt som tätt men har aldrig upplevt att vår lägenhet blir kallare för det.

Snälla, ge mig ett svar så jag kan hjälpa bekantingen. För det är en äldre person.

Varm luft stiger ju, då den är lättare än kall, så det KAN ju vara så att din bekants varmluft åker upp och ut i grannens lägenhet. Om det är dåligt isolerat och tunna golvskikt. Men då ska det vara rejält kallt däruppe, tänker jag. Inget som beror på att grannen vädrar ibland. Har grannen fönstren öppna jämt? Även såhär års? På vid gavel?

Jag får samtal flera gånger i veckan från en bekant att dennes lägenhet är så fruktansvärt kall. Min bekanta säger att det är för att grannen ovanför har fönstren öppnade i sin lägenhet...

Jag försöker förklara att så är nog inte fallet, eller har jag fel?

Blir min bekantas lägenhet kall för att grannen ovanför har sina fönster öppna?

Vi har också granne ovanför som vädrar titt som tätt men har aldrig upplevt att vår lägenhet blir kallare för det.

Snälla, ge mig ett svar så jag kan hjälpa bekantingen. För det är en äldre person.
Tror inte vetenskapliga fakta hjälper om nån har bestämt sig.:D

Det låter osannolikt att en grannes vädrande skulle påverka temperaturen i en annan lägenhet. Möjligen om lägenheten är tom och hålls kall/sval permanent.

Tack för svar!

Det är väl lite som Tanten skriver, att har man bestämt sig, så kan ingen annan säga nåt annat.

Jag och den bekanta bor i samma område, så det är ju likadana typ av hus. Våran lägenhet är inte speciellt kall, vi har lite kalla golv, men golven beror nog på att vi bor ovanför källaren. Bekantingen bor på 2a våningen, dock inte i samma hus, men samma område.

Husen är byggda på 60-talet och vad jag hört "ska ni flytta dit, dom är ju så kalla", men inget jag upplevt.
Lägenhetstemperaturen ligger på +20.

Jag får försöka prata med personen att grannen ovanför orsakar inte det kalla. Har försökt få personen att mäta temperaturen, "men det behövs inte, för det känner man väl att det är kallt".

Det är ingen person man härjar med i första taget, man får ta det lite lugnt och sansat, misstänker att personen kan gå igång på både grannen och hyresvärd, tyvärr.

Jag bor i ett äldre lägenhetshus (kommer inte ihåg exakt nu, men runt 1959..) med självdrag, andra våningen. Innan bodde jag i huset bredvid ("likadant" hus, byggt samtidigt osv), tredje våningen (vilket är = högst upp i dessa två hus). Jag har nog aldrig upplevt att det kommer drag från andra lägenheter - däremot kan lukt komma från grannarna (märks i kök/badrum ibland).
Något som vi däremot märkt i nuvarande lägenhet, är att när nån ställer upp fönster eller dörr i trapphuset - nån granne ställer ibland upp fönstren i trapphuset på vid gavel.. - så att det blir nedkylt, så känns det även hos oss. Kanske inte så konstigt iom självdrag och vi har ju ytterdörren mot trapphuset.

Tack för svar!

Det är väl lite som Tanten skriver, att har man bestämt sig, så kan ingen annan säga nåt annat.

Jag och den bekanta bor i samma område, så det är ju likadana typ av hus. Våran lägenhet är inte speciellt kall, vi har lite kalla golv, men golven beror nog på att vi bor ovanför källaren. Bekantingen bor på 2a våningen, dock inte i samma hus, men samma område.

Husen är byggda på 60-talet och vad jag hört "ska ni flytta dit, dom är ju så kalla", men inget jag upplevt.
Lägenhetstemperaturen ligger på +20.

Jag får försöka prata med personen att grannen ovanför orsakar inte det kalla. Har försökt få personen att mäta temperaturen, "men det behövs inte, för det känner man väl att det är kallt".

Det är ingen person man härjar med i första taget, man får ta det lite lugnt och sansat, misstänker att personen kan gå igång på både grannen och hyresvärd, tyvärr.
Du kanske kan säga något liknande "Oj vad varmt och skönt du har, hos mig är det mycket kallare" när du är på besök, man påverkas mycket av andra och vad som upplevs varmt och kallt är ju relativt och inte absolut. Att använda sakargument funkar ofta sämre om en person bestämt sig tycker jag.

"Men, om du vill få hjälp att lösa problemet - oavsett vad som orsakar det - så behöver du kunna visa att temperaturen är ovanligt låg genom att mäta temperaturen"

Jag bor i ett äldre lägenhetshus (kommer inte ihåg exakt nu, men runt 1959..) med självdrag, andra våningen. Innan bodde jag i huset bredvid ("likadant" hus, byggt samtidigt osv), tredje våningen (vilket är = högst upp i dessa två hus). Jag har nog aldrig upplevt att det kommer drag från andra lägenheter - däremot kan lukt komma från grannarna (märks i kök/badrum ibland).
Något som vi däremot märkt i nuvarande lägenhet, är att när nån ställer upp fönster eller dörr i trapphuset - nån granne ställer ibland upp fönstren i trapphuset på vid gavel.. - så att det blir nedkylt, så känns det även hos oss. Kanske inte så konstigt iom självdrag och vi har ju ytterdörren mot trapphuset.

Jag känner också tydligt om någon ställt upp dörr eller fönster i trapphuset. Det blir orimligt mycket kallare inne, på verkar mycket mer än man hade kunnat tro baserat på hur det känns i trapphuset.

Ja om dörren till trappan är öppen eller fönster i trappen är öppna då kan vi också känna att det blir kallare i lägenheten, då blir det skillnad på värmen i lägenheten.

Men så verkar det inte vara i min bekantas trapp, utan där är det att fönstren i grannens lägenhet är öppna.

Kan det vara så att lägenheten under står tom? Om det då inte är värme igång i den så kyler det ned lägenheten ovanför rejält
Nej, lägenheten under är inte tom😁 Inga tomma lägenheter vare sig i trappen eller trappen bredvid (Typ vägg i vägg lägenhet men annan trapp) 👍

Äldre personer är oftast mer frusna än yngre har jag för mig. Så även om det är skön temperatur i lägenheten kan personen uppleva det kallt, särskilt om personen är mycket stillasittande. Min mamma brukar klaga på att det är kallt hos henne och har en värmefläkt hon kör igång ibland. Jag och mitt syskon får typ panik för att vi tycker att det är jättevarmt när vi är där...

Men som någon annan skrev. Om det ska gå att ta vidare måste det gå att bevisa att det är orimligt kallt. Jag har tagit emot klagomål på inomhusmiljö på mitt jobb och ingen utför några åtgärder om det inte är mätbart kallt.
Sen är det ju ofta lite svårt den här årstiden när utetemperaturen pendlar. Då brukar värmen ha svårt att hänga med.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Vilket djur
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈

Hästrelaterat

Omröstningar

• Hur parkerar ni?