Orättvis ridlärare

V

vanilli_shake

Min ridlärare värkar inte gilla mig.
Hon ger mig alltid den häst jag inte är så pigg på att ha, när jag äntligen har en häst jag verkligen gillar och litar på så får vi inte göra Något mer än skritta runt, trava lite och ställa hästarna sedan ta en liten liten gallop (inte ens det ibland). Våran grupp är ganska rutinerade och borde få köra med lite mer avancerade saker som dressyrpogram osv. Hon är bara nåt på 20 år och är inte ens utbildad till ridlärare. ÄNDÅ får vi betala lika mycket som alla andra som har utbildade, bra ridlärare. Hon är tydligen bara tillfällig ridlärare för oss men hon har haft oss i två år snart och det lär inte bli någon annan ridlärare på lång tid framöver. :crazy: :( :mad:
 
Fin bild på Snobben, rider du på Färsta?
Jag rider också på färsta och ska börja i en ny grupp nu på torsdag.
Min ridlärare som jag hade förra året var KANON, gav mig alltid den häst som hon trodde jag kunde lära mig mest av, och ibland fick vi välja hästar. Ridlektionerna var alltid en utmaning och aldrig för svåra. Skriv gärna till mig privat så kan vi snacka mer. *Kram :bump:
 
Trivs du inte med ridläraren så byt grupp till en med annan ridlärare eller byt ridskola! Man ska vara nöjd med vad man betalar för.

Men jag måste säga att nästan alla ridskole-elever tycker att de "aldrig" får sina favorithästar och att ridläraren alltid sätter ut hästarna taskigt, sån varj ag med när jag var yngre, man är inte alltid så objektiv om man säger så ;) Tänk på att det är jättenyttigt att rida ALLA sorters hästar, inte bara favoriterna.

Största delen av min tid som lektionsryttare hade jag en helt underbar ridlärare som lyckades få alla lektioner roliga, oavsett vilken häst man hade. Ser fortfarande upp till henne, är idag 21 och har egen häst, men åker ibland till ridskolan bara för att få träffa henne :) Hon känns nästan lite som en extramamma, så fint som hon tog hand om oss när vi nära på bodde i stallet som yngre. En sån som både är rolig, snäll och kan KÖRA med en när det behövs.

Alla ridlärare kan inte vara så toppen som henne, men man ska TRIVAS med sin ridlärare, det är viktigt.
 
Om jag vore du skulle jag nog byta till en annan grupp eller nåt, eller säga till henne vad du tycker.
Man betalar ju en hel del på ridskolor och självklart ska man ju få ut nåt av ridningen så man lär sig och har kul.
Jag hade en ridlärare som inte tyckte om mig, hon tvingade mig att ha halsförlängare jätteinspänt på en häst som var världens snällaste och goaste, där gick droppen jag började gråta den gången sen nån vecka eller två efter det gick jag och en kompis och sa till henne att vi inte ville rida för henne mer.
Då totaländrade hon sig(säkert rädd för att vi skulle gå vidare) och det löste sig.
 
Det jag alltid förundras över ang ridläare och elever...PRATAR aldrig någon med någon ? Är man missnöjd ska man naturligtvis ta upp detta med berörda personen. Herregud, man betalar ju för en tjänst. Sedan finns det ju en styrelse ni kan gå till om ni INTE får respons från ridläraren. Ventilera era åsikter med ridläararen...vem vet, hon kanske lyssnar..
 
Största delen av min tid som lektionsryttare hade jag en helt underbar ridlärare som lyckades få alla lektioner roliga, oavsett vilken häst man hade. Ser fortfarande upp till henne, är idag 21 och har egen häst, men åker ibland till ridskolan bara för att få träffa henne :) /.../ En sån som både är rolig, snäll och kan KÖRA med en när det behövs.

Min första ridlärare var sådär. :) Trevlig, rolig, påhittig, men sträng när det behövdes. Och rättvis. Min nuvarande lärare är likadan. Fast något striktare och strängare. Och kanske inte lika påhittig. ;) Dock har jag aldrig varit missnöjd med någon av mina lärare. Inte ens när de verkligen kör med en så knäna bara viker sig när man sitter av. ;)

På min ridskola har vi som system att ridläraren skriver in vilka hästar vi ska ha i en pärm. Vi har samma häst 3 gånger, och sedan flyttas det ett steg på listan. På så sätt kommer alla att ha ridit alla hästar förr eller senare, och man kan inte påstå att läraren ger en den "sämsta" hästen, eftersom man ju faktiskt bara följer turordning. :)
 
Jag har haft flera ridlärare som jag inte trivts med.
Inte något personligt mot dem (lr jo kanske lite)
Men deras sätt att behandla hästar.
Och eftersom jag inte är den som kan hålla tyst om en häst behandlas FEL så har dessa ridlärare inte heller gillat mej...

En termin hade vi verklgien världens bästa ridlärare :love:
Hon var jättesnäll!!! Visserligen körde vi lite med henne så vi fick göra som vi ville ibland :angel: men hon var så himla bra o snäll mä hästar o så.
Tyvärr sås lutade hon :( o så fick vi en ja inte gillade... igen..
Bläjh

Men nu har jag en underbar ridlärare igen :idea:

Men.. Kämpa på säger jag bara.
Om du inrte har möjlighet o byta lr så..
Dessutom som någon sa så är det nyttigt att rida alla hästar.
Visst om det är någon häst som man verkligenverklgien inte kan komma överens med säg nått i form med att du känner dig osäker på den hästen o så för då kasnek du kan få byta..
Men det är ju bara OM det verklgien inte funkar..
 
det är inteså att hon vill att du skall klara av hästen då?
när du klarar rida den ordentligt så får du en annan häst igjen.
annars så kan du säga tilldin ridlärare att du lär bättre om du får lite ändring på hästarna,dette är ju sant også,jo fler hästar man rider,jo bättre ryttare blir man
 
KÄnner igen det där.
Jag har inte varit utsatt för det med ridlärare utan utbildning, men jag vet flera...
Tycker att det är väldigt sordligt. Man borde i alla fall få betala mindre.
 
känner igen det där.
hade en förut som var hemsk!
Men sen bytte jag och fick en som e toppen!
(fast skulle vilja ha lite mer avnacerade lektioner)
Red en häst där förut som var jättemysig och så men som jag
tyckte var för het för mig. sa till om det och fick rida en annan. Oftast så löser det sig bara man säger till.
 

Liknande trådar

Ridning Kan någon förklara för mig hur man gör? Alltså rent tekniskt. Jag kan all teori om det, få igång bakkärran ex genom övergångar...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 116
Senast: Bri
·
Hästmänniskan Hej alla Bukefalos..are? Mitt namn är Brunte och jag är ny här. Det är såhär att jag är en tjej på 25+ år som har ridit till och från...
2
Svar
21
· Visningar
4 096
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 795
Senast: tuaphua
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 724
Senast: Solstig
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Dressyrsnack 16
  • Hingstval 2024

Omröstningar

Tillbaka
Upp