Orättvist i debutant!

Iddefixen

Trådstartare
Jag tycker att man borde ha en unghästavdelning i debutant-och lättklass. Det är ju oftast dressyren som är avgörande i dessa klasser och i dressyren har en ung häst svårt att hävda sig mot en äldre. Unga hästar har i allmänhet lite svårare att bära sig och behålla en stabil form.

Men ingen regel utan undantag!

Så för att tävla mer på lika villkor borde det finnas unghästklasser tycker jag.
Visserligen är debutanten och lättklassen utbildande klasser för ev. en högre nivå - men iaf!

Så, vad tycker ni om detta?
 
nja, så kan man ju inte räkna - att det är svårare för unghästar att hävda sig på grund av bristande rutin och därför ska de ha egen avdelning. anledningen till att man har unghästklasser i hoppning är ju att obetänksamma ryttare inte ska kunna pressa sina unghästar för hårt i omhoppningarna.

för övrigt finns det en hel del unghästar som hävdar sig bra i debutant och lätt, beror ju på hurpass tränade de är och och av vem... det är ju inte meningen att omusklade vingliga hästar som inte är tillräckligt tränade för uppgiften ska vinna...
 
det finns inga olika villkor för en unghäst i fälttävlan, iaf inte i debutant och lätt klass. vare sig du tävlar i avd B eller avd A så har ud samma villkor.
När du tävlar unghäst ska du ändå inte känna några krav, de tär upp till dig själv vilken avdelning du tävlar i
 
valpigare

Jag vet att det inte finns avdelning B (unghästklass) i fälttävlan. Men en fyraåring är mer valpig än en 13 årig häst.
Sen att vissa hästar med duktiga ryttare kan hävda sig är en sak. Men generellt så är det inte så.

Det handlar inte om att jaga placeringar - utan att ha en mer likvärdig klass.

Som sagt! debutant och lätt ska vara utbildande klasser.

Men för att vi som rider unghäst ska få mer att jämföra oss med så kunde man ha unghästklasser, eller iaf en särskild lista med unghästarna i placeringsordning.
 
Re: valpigare

Men varför det?? Det finns ju breeders sen där unghästarna tävlar mot varandra.
 
Re: valpigare

tja, är man så nyfiken på hur bra man står sig i "jämförbar konkurrens" kan man väl kolla i bak på startlistan där hästarnas födelseårtal och härstamning brukar stå. men jag förstår inte riktigt vitsen med att jämföra och tävla (mentalt sett - "tävlingsträning" är utmärkt) när det handlar om så unga hästar som fyraåringar. vid den tiden är det så hemskt individuellt hur mogna de är. har man en välutvecklad unghäst som man vill visa framfötterna på (exvis inför försäljning eller som reklam för uppfödaren) är det till att starta breeders.

värre för folk med nyss omskolade travhästar. sådana har ofta minst lika svårt som unghästarna med dressyren och att bära sig, särskilt galoppdelen av programmet. för sådana ryttare är det ännu svårare att hålla reda på vilka ekipage som kan vara 'rättvist' att jämföra sig med. ska vi ha en travaravdelning också?
 
Fast man kan väl inte jämföra en fälttävlan med en vanlig hoppklass där det finns en omhoppning som man kan rida snäva svängar och snabbt.

I fälttävlan handlar det ju om helt andra saker. En dressyr som är utbildnade och en felfri hoppning resp terräng på en relativt tilltagen optimaltid.

Dessutom så är oftast debutantklass en clearround där felfria ekipage i hoppningen och terrängen delar på segern. :D
 
Nja, det tycker inte jag. Det är så låga krav i debutant och lätt klass ändå så det borde en unghäst (tillräckligt tränad för uppgiften) klara av och även kunna hävda sig mot äldre hästar för det finns ofta endel mindre duktiga ekipage i de lägre klasserna.
 
Det är inte så låga krav för en fyraåring. Självklart är det väl ingen som tävlar sin häst om den inte är redo för det.

Alla unghästar kommer inte att gå Breeders, så att säga att vill man nu tävla mot hästar i samma ålder så ska man rida Breeders är fel.
Att sitta och leta upp alla unghästar i en klass med 86 starter och sedan rangordna dem går ju..... :p

Det är lite smått tröttsamt när man ser att samma ekipage rider debutantklass år efter år, ligger på sammanlagt ca. 40 straff, och vinner och vinner. Borde man inte så upp ett steg då?
Nu kanske inte detta ekipage vill eller känner att de kan gå upp en klass - så jag säger inte att det är helt fel!

Men principen! att vara kvar i en klass (trots att du är redo för nästa) för att du få mest placeringar där är lite trist.
 
Är debutanterna ofta clearounder hos er? Här i Stockholmsdistriktet har jag aldrig stött på nån sån faktiskt, så det måste variera väldigt mellan olika distrikt isåfall. *nyfiken*
 
Håller med om att det borde finnas unghästklass. Framför allt för ponny så att vuxna kan tävla och utbilda dem. Officiellt finns inte avd B i ponnyfälttävlan, men jag vet ändå flera överåriga som tävlat ungponny, hur det nu går ihop :confused:

Men jag vet väl inte om det är så stort behov av unghästklass annars. Man kan väl vara nöjd med hästen även fast man inte fått rosett. Tävling för unga hästar är mer träning och utbildning än tävling, och utbildas de rätt kommer nog rosetterna så småningom.
 
Jag har ju ingen koll på fälttvälan, men kan man inte bli uppklassad där? Så som man kan i dessyren.
 
Det verkar inte så...
Men jag vet inte.

Vet ett ekipage som har ridit debutantklass i tre säsonger - anledningen är att hon vill vara placerad (vilket hon inte blir i lättklass) :crazy:

I skövde vanns ena debutanten av en häst som normalt går trestjärnig klass. Visserligen var det ägarens son som red nu och han är inte så gammal.
Fungerar uppklassningssystemet inom fälttävlan borde inte den hästen fått starta debutant - eller är jag helt fel ute? :confused:
 
Det är lika orättvist hur man än vänder och vrider på det. Jag är inte lika bra som Linda Algotsson är det då orättvist att vi tävlar i samma klass??

Vissa ryttare och vissa hästar är bara bättre än andra oavsett ålder.
Dom unhästarna Piia Pantsu rider på 5 och 6 åringar är minst lika bra som en 10 åring i Medelsvår B trots att 10 åringen har tävlat medelsvår B i 5 år.
 
nej man kan inte klassa upps ig i fälttävlan.
just den regeln finns till för att om hästen och du har
brakat in i ett hinder eller liknande och hästen har tappat förtroendet så ska du få tävla på låg nivå igen för att hästen ska få sitt förtroende tillbaka.
 
Ja eller hur... det var inte så svårt att gissa att han skulle ta hem segern där inte! ;) (Jag syftar alltså på debutanten i Skövde.)
Men häst OCH ryttare måste ju tillsammans göra två godkända deb innan de får gå över till lätt osv.

Jag tycker dock inte att det behöver finnas unghästklasser i fälttävlan. Det finns det ju inte i dressyr heller, och det var ju just dressyrmomentet du syftade på.

MEN jag håller med dig om att det är liiite irriterande med ryttare som inte går upp till lätt klass, trots att de vinner varje debutant de startar! :crazy:

Nu är min häst tyvärr skadad, så jag var hinderdomare i Skövde... Men det hade allt varit lite surt att få tävla mot en häst som gick SM i fälttävlan för bara några veckor sedan! :smirk:

Ha det gott! :banana:
 

Liknande trådar

Gnägg Jag har alltid varit en hästgalning. Men det senaste året har det bara gått utför. Jag går just nu på gymnasiet och mycket tid går till...
Svar
13
· Visningar
2 080
Senast: Nielaa
·
Hästmänniskan Jag vet att den enda som kan besluta om detta är jag själv, men lite input från oberoende personer kan ju aldrig vara fel, är oerhört...
Svar
16
· Visningar
1 781
Senast: ameo
·
Avel För en månad sedan förlorade jag ju mitt föl - ett föl som jag tillbringat år med att planera i form av att få mitt sto bedömt (polsk...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
9 529
Senast: axel
·
Träning Eller jag vet inte? Om man en period i livet inte hinner utbilda sin egna häst, måste man då lämna iväg den för utbildning? Eller kan...
Svar
4
· Visningar
1 180

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp