stjarnhimmel

Trådstartare
Vilket är det konstigaste, finaste, värsta, bästa etc ord du vet?
Just nu har jag fastnat på Ketchup. Tycker det är ett konstigt ord. Speciellt uttalet...
Vilka ord har fastnat hos dig?
 
Hm, tja det är inte ett ord som fastnat utan en mening "makes sense", jag grubblar fortfarande hur man kan direktöversätta det. Så man skulle kunna säga att jag fastnat för ordet "sense" - mening på svenska.

Åh, det minns jag att @Araminta pratat om! Det ska visst finnas en tysk motsvarighet (om jag inte minns helt fel) direktöversatt från engelska.

Edit: som kan direktöversättas på ett vis som vi inte kan i svenskan, menade jag :p
 
Jag älskar orden krevera, rackig och solkig. :D

Edit: Googlade rackig nu och det verkar som jag hittat på det själv :o Är dock en synonym till rackLig, men mer.. rackigt :D
 
Åh, det minns jag att @Araminta pratat om! Det ska visst finnas en tysk motsvarighet (om jag inte minns helt fel) direktöversatt från engelska.

Edit: som kan direktöversättas på ett vis som vi inte kan i svenskan, menade jag :p
Oh, tyska, det lät intressant. Nu blir jag nyfiken om jag kanske vet vilket det är, har läst tyska en gång i tiden men troligen tappat lite sen man inte använder det längre.
 
Hm, tja det är inte ett ord som fastnat utan en mening "makes sense", jag grubblar fortfarande hur man kan direktöversätta det. Så man skulle kunna säga att jag fastnat för ordet "sense" - mening på svenska.

Jag brukar säga: "Det förklarar saken" men det är knappast helt tillämpbart.
 
Hm, tja det är inte ett ord som fastnat utan en mening "makes sense", jag grubblar fortfarande hur man kan direktöversätta det. Så man skulle kunna säga att jag fastnat för ordet "sense" - mening på svenska.
Åh, det minns jag att @Araminta pratat om! Det ska visst finnas en tysk motsvarighet (om jag inte minns helt fel) direktöversatt från engelska.

Edit: som kan direktöversättas på ett vis som vi inte kan i svenskan, menade jag :p

Das macht sinn! Eller Es macht kein sinn för It makes no sense som jag vill använda precis hela tiden men som inte verkar finnas alls på svenska... Jag har letat i ett par år nu :p Det är inte rimligt är det som kommer närmast men det ligger inte alls lika bra i munnen som de tyska och engelska varianterna. Oerhört irriterande.
 
Das macht sinn! Eller Es macht kein sinn för It makes no sense som jag vill använda precis hela tiden men som inte verkar finnas alls på svenska... Jag har letat i ett par år nu :p Det är inte rimligt är det som kommer närmast men det ligger inte alls lika bra i munnen som de tyska och engelska varianterna. Oerhört irriterande.

"Det giver mening" säger vi i DK :). Är inte säker på att det är gångbart i Sverige, men jag tycker att kontentan framgår av detta uttryck iaf :).
 
Ett ord jag tycker om är reflexion. Av någon anledning stavas det ofta reflektion, vilket också är korrekt, men jag tycker om stavningen med x, när den nu är korrekt. Däremot skulle jag aldrig skriva dax i stället för dags.
 
Nu kom jag att tänka på ordet kontrapropositionsvotering, som i sig rymmer så mycket.

Vid en votering bör endast två förslag stå mot varandra, så att ett av dem får majoritet vid omröstningen. Det är samma princip i länder som har en andra valomgång, om ingen kandidat fått mer än 50 % av rösterna. Vid ett sammanträde gör man det i flera steg. Om det begärs votering, när det finns tre förslag, måste man ta ställning till vilket förslag som ska vara motförslag (kontraproposition) i huvudvoteringen. Blir det votering också om detta, är det en kontrapropositionsvotering.
 
IKEA, just nu ar ordet IKEA forknippat med angest. :cautious:

Makes sense ar annars ett uttryck som jag fortvivlat forsokt hitta pa Svenska, men da jag inte lyckats anvander jag den Engelska varianten ... och de flesta ursaktar mig med att jag ju inte bott i Sverige pa sa valdigt lange nar jag anvander Engelska uttryck for att jag inte vet hur jag ska formulera mig pa Sveska.:angel:
 

Liknande trådar

Tjatter I flashback forever tog de för en tid sedan upp en flashbacktråd om fikabesvikelser, och nu tänkte jag vi skulle kunna ha en sådan här...
23 24 25
Svar
486
· Visningar
18 914
Senast: Stefffie
·
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 275
Senast: MiaMia
·
Kropp & Själ Som många här inne vet så skilde jag mig för drygt 1 år sen. 1 år som på flera sätt varit tuff, övermäktigt men också otroligt nyttigt...
Svar
14
· Visningar
1 230
Senast: Kakis
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag hade en skicklig terapeut tyckte jag som jag litade på. Men hon pushade väldigt hårt. Och jag pushade mig själv för jag ville klara...
Svar
0
· Visningar
546
Senast: Wille
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp