Ordning i stall?

Pilspets.

Trådstartare
Hej!
Söker tips på hur man kan få bra ordning i stall,foderkammare,sadelkammare,ridbana,hage mm. Är egentligen bara intresserad o nyfiken så därför undrar jag.

Alla tips är välkommna!
 
Rätt sak på rätt plats. Verkligen tänka på hur och var saker används!
I större stall är jag förtjust i färgkodningar på t ex grepar - går att sätta en bit eltejp på verktyget och en bit där den ska förvaras.
Större stall behöver också tydliga regler som gäller för alla.

Gör saker lättarbetade.

Förvaring i rätt storlekar. Så snart som sakerna tar mer plats än sitt designerade utrymme tar det för mycket plats och blir jobbigare att hålla i ordning.
 
Ha saker lättåtkomliga är mitt tips, lägg inte saker som används frekvent på hög så att du måste gräva i högen och dra ut den saken du ska ha. Tex ihopvikta täcken som ligger staplade på varandra, schabrak som förvaras på hög osv. Det slutar alltid med att allt ligger i en enda röra för att man inte orkar vika om och rätta till högen hela tiden. Man ska kunna ta det man behöver utan krångel. Detta tycker jag gäller även för redskap och grejer runt paddock/ridhus. Att ha alla hinderstöd och bommar liggande i en stor hög huller om buller är bara jobbigt, det ska vara lättåtkomligt och lättarbetat.

Jag som står uppstallad har ju inte möjlighet att göra vad jag vill i stallet men jag försöker optimera "mitt" utrymme i sadelkammaren så bra som möjligt. Vi har sadelvagnar till varje häst i stallet där man får plats med det mesta. På min vagn hänger sadel, träns, gjord, bett, chaps, mina ridskor, säkerhetsväst, hjälm och tömkörningsgjord. Sen har jag satt upp en handdukshållare där jag hänger upp mina schabrak, paddar osv. På hyllorna ovanför har jag en låda med lite diverse som tvättmedel, första hjälpen, två stora kassar med täcken osv. Jag hade gärna haft täckeshängare men det finns tyvärr inte plats till det.

Adobe_Express_20220816_1722330_1.png
 
Lägger till en simpel grej som jag hade avskytt att vara utan: spöhållare. Sett många som knökar in spön löst i sina skåp - de trillar ju alltid ut ... ok om man bara har ett par enstaka med flärp så man kan hänga dem, men fler eller större är en pina om de inte sitter fast.

Till handskar har jag små korgar. Funkade utmärkt när vi stod uppstallade med skåp, nu med hästarna hemma bor handskarna i hallen inne och det blir lätt lite kaos :o
 
Lägger till en simpel grej som jag hade avskytt att vara utan: spöhållare. Sett många som knökar in spön löst i sina skåp - de trillar ju alltid ut ... ok om man bara har ett par enstaka med flärp så man kan hänga dem, men fler eller större är en pina om de inte sitter fast.

Till handskar har jag små korgar. Funkade utmärkt när vi stod uppstallade med skåp, nu med hästarna hemma bor handskarna i hallen inne och det blir lätt lite kaos :o
Jag använder dessutom spöhållaren till allt möjligt, mina shortchaps hänger från den, targetsticks, kan klämma fast godisväskan där etc.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 041
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
599
Senast: valy
·
Anläggning Hej. Tänkte höra lite med er vad ni skulle kunna tänka er att betala i stall hyra? Jag hyr ut idag men det är en evig diskution om pris...
4 5 6
Svar
112
· Visningar
8 841
Senast: Sorgsen
·
Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 687
Senast: lizzie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp