Ordning på förnamnen?

Det blir ju problem först när det blir problem och då brukar det oftast bli större problem när man har med USA att göra och de minskar ju inte på att vara nitiska med tiden direkt.

Det har aldrig varit problem har i USA, precis som i UK kommenterar de bara att mitt "first name" inte ar mitt tilltalsnamn, utom i vissa fall da jag helt enkelt maste uppge det namn som star forst i passet ... och numera ar ratt namn :devil:

Dar jag haft problem har varit i Asien, Mellanostern, Afrika ... och av alla platser, Grekland.:cautious:
 
Tilltalsnamn som nr två av två. Har aldrig haft problem med varken pass, post, eller myndigheter/vård, men iom att mitt andranamn(fick också lära mig att det hette mellannamn dock..?) är vanligt i dubbelnamn får ibland jag heta Eva-Linda. Det GÖR ju inget men lite irriterande är det ändå, det är inte särkilt vackert.
 
Jag har tva namn och mina foraldrar bestamde att namn tva skulle vara tilltalsnamnet. Vilket aldrig varit nagra problem i Sverige, posten kom med det namnet och mitt bankomat kort hade det namnet printat. Officiell post fran skatteverket, landstinget etc. kom med all namnen pa. Flygbiljetter har aldrig varit nagra problem heller da man maste fylla i alla namn.

Daremot har jag lart mig efter att ha bott i England och nu i Australien ar att det ar forsta namnet som ar viktigast! Allt har det namnet aven om min namntecking inte andrats alls.
Folk tror val man ar tokig nar man svarar i telefonen "Hello this is X!" oftast blir det tyst och sedan fragar de "Can I talk to Y?" Sure that is me.

Jag har overtygat mina syskon att dopa sina barn med tilltalsnamnet forst for att undvika problem om de flyttar utomlands i framtiden. Dottern min har tilltalsnamnet forst och ett namn som uttalas lika pa engelska och svenska.
 
Ni som har fler än ett förnamn. I vilken ordning har ni dem? Tilltalsnamnet först eller ej? Vad är vanligast? Någon betydelse?


Tilltalsnamnet först. Tilltalsnamnet är även det kortaste namnet vilket är smidigt, mellannamnen är långa och så två långa efternamn. Så hela namnet står i princip aldrig utskrivet - inte ens i passet finns alla namn med, det första efternamnet står bara som en bokstav.

Men jag har sällan sett mellannamnen på i post och sådant, utöver vissa rent administrativa situationer, så det har inte varit ett problem med sammanblandning av några namn - varken i de länder utomlands där jag varit registrerad längre tid, eller i Sverige.
 
Jag har tilltalsnamnet först, men mamma och syster har förnamn, tilltalsnamn och med deras namn låter den ordningen bättre. Vill dock minnas att det finns någon gammal 'regel' som anger att tilltalsnamnet antas komma först om annat ej anges, men om det stämmer har jag dock ingen källa på, annat än mitt gamla minne. 🤔
 
De i min familj som har flera namn har det i bokstavsordning. I vissa fall är tilltalsnamn först, i andra i mitten.
 
Jag har två namn, tilltalsnamnet sist. Har aldrig blivit kallad fel namn i något sammanhang, förutom i en passkontroll in i ett asiatiskt land, där de ”checkar av” att man är rätt person genom att säga förnamnet. Reagerade gjorde jag ju, men att jag reagerade för att jag inte fattade vad han sa verkade han inte uppmärksamma. :D
 
3 namn och tilltalsnamnet i mitten. Också för att det lät bäst med namnen i den ordningen, för flytet i tal när man rabblar fram dem.
Jag har fått uppfattningen att det är ofta att det låter "bäst" med det kortaste namnet först och längsta namnet sist, som att det flyter lättare fram när man säger dem. (Fastän när jag rabblar tyst för mig själv med tilltalsnamnet först så låter inte det tokigt heller 🤷‍♀️ )

Har aldrig haft problem här i Sverige, på brev är det antingen mitt tilltalsnamn och efternamn eller alla namn. Har inte flugit så mycket men där är det nog det enda tillfället som det skulle kunna dyka upp.
 
Ni som har fler än ett förnamn. I vilken ordning har ni dem? Tilltalsnamnet först eller ej? Vad är vanligast? Någon betydelse?

Tre förnamn med tilltalsnamn först (minimerar risk för att kallas för fel förnamn vid offentliga kontakter) och de övriga 2 i en ordning som låter bra.
 
Ni som har fler än ett förnamn. I vilken ordning har ni dem? Tilltalsnamnet först eller ej? Vad är vanligast? Någon betydelse?
Tre namn, tilltalsnamnet i mitten. Tycker det verkar vanligast med tilltalsnamnet först dock.

Jag har ganska många gånger fått förtydliga att det inte är mitt först namn som är mitt tilltalsnamn och det blev faktiskt lite klurigt vid inpasseringen i Japan om jag inte minns helt fel. Har någon gång funderat på att byta ordning på dem.
Kort efter att jag hade bytt efternamn var jag på vårdcentralen. Där ropade de upp första namnet + nya efternamnet, det tog ett bra tag innan jag fattar att det var mig de ropade upp :D
Har också fått post adresserad till "Namn nr 1 + första halvan av namn nr 3 (Fred)". Var också lite klurigt att tolka.
 
Jag har 3 förnamn, 1 mellannamn och 1 efternamn. Tilltalsnamn är först men jag kallas för nått annat än nått av mina 5 namn, det jag kallas är även det ett riktigt namn och jag har funderat på att göra namnbyte för enkelhetens skull.
 
Jag har ett tilltalsnamn och två mellannamn. Mellannamnen försöker jag glömma bort. Likadant är det för min mor, men hon gillar sina mellannamn. Min far har två förnamn, det andra är hans tilltalsnamn, likaså är det för min mors förra partner.

Enda gångerna jag tänker på att det är bökigt med flera namn är när jag jobbar och sorterar post. Ibland har avsändaren fått för sig att något av förnamnen är ett efternamn och helt enkelt inte har med efternamnen (vi sorterar post efter just efternamnen). Likadant när någon beställt post i ett smeknamn på tilltalsnamnet som är det andra förnamnet. Då kan det för oss stå tex "Anna Charlotta Svensson Lundström" och så får personen en del post som Anna Lundström, en del som Lotta Svensson, en del som Lotta Lundström.... Alla tänkbara kombinationer, och råkar vi göra minsta lilla fel så blir det ibland sura miner från mottagaren :p

Det finns också varianten när barnen har samma förnamn som sin ena förälder, och sedan ett till namn (som då lär vara tilltalsnamnet), barnet flyttar och ska ha eftersändning och det blir så lika på breven att vi först eftersänder allt. Föräldern som bor kvar blir måttligt road av det.
 
Har tre namn, tilltalsnamnet sist, utomlands heter jag som min förälder. Försökte förklara varför jag inte undertecknade med ”rätt” namn för en passkontrollant en gång. Han tyckte att vårt svenska system var ”weird ”
 
Jag har två förnamn, tilltalsnamn är det första. Tursamt för mig, det hade ju blivit rätt knasigt om jag hetat Vita Augusta :laugh:. Så fel på så många sätt. Sonen har också sitt tilltalsnamn först.
 
Jag har tre namn med tilltalsnamnet först.

Maken har tre namn med tilltalsnamnet sist. Han har haft problem lite varstans. I Sverige har han fått brev och paket skickade till sig som de två första namnen som dubbelnamn! Alltså om han hetat Karl Johan Pelle Svensson och tilltalsnamnet var Pelle så har posten kommit till ”Karl-Johan Svensson” med bindestreck och allt O_o

Både i UK och USA har det varit halvt hopplöst och han brukar numerakalla sig för sitt första namn när han är där (förutom flygbiljett såklart).
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 543
Senast: MML
·
Tjatter Jag ska åka med Viking Line. Det är första gången jag reser utomlands i vuxen ålder och jag reser ensam (med hundarna). Jag planerar...
Svar
11
· Visningar
1 250
Senast: Amha
·
Övr. Djur Jag har helt snöat in på fågelfilmer på Youtube, följer snackpåsen Beaker och hans flickvän Tinkerbell och dotter Ducky slaviskt. Ser...
Svar
10
· Visningar
627
Senast: Piaff
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 744
Senast: Migo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp