Ordning på förnamnen?

mars

Trådstartare
Ni som har fler än ett förnamn. I vilken ordning har ni dem? Tilltalsnamnet först eller ej? Vad är vanligast? Någon betydelse?
 
Jag har tre förnamn, mitt tilltalsnamn är det andra :).

Vad som är vanligast har jag dålig koll på, men det skulle låta heltokigt om mitt tilltalsnamn stod som det första i ordningen.
 
Det har ingen betydelse. Numera har jag tilltalsnamnet först, förut var det i mitten. Jag har tagit bort ett namn.
 
Tilltalsnamnet först. Lika så för mitt barn. Barnets pappa och min brorsa har tilltalsnamnet som nr 2.
 
Jag har tre förnamn och tilltalsnamnet först. Tror det är vanligast. Någon större betydelse har det nog inte förutom att jag vet de som har tilltalsnamnet som andra namn ibland blir kallade namnet som står först.
 
Jag har tilltalsnamnet först, min mamma med fler släktingar tvärt om. Ända skillnaden jag kommer på är att hon ofta blir kallad mellannamnet vid exempelvis sjukvårdskallelser, jag mitt tilltalsnamn.
 
Jag har tilltalsnamnet först, brorsan har sitt som nummer två. För våra föräldrar handlade om vad som lät bäst. Vad jag vet gör det ingen större skillnad på det stora hela.

Det enda jag reagerat på själv är inte så mycket kopplat till ordningen på namnen, som vad jag tror är registreringen hos Skatteverket: tilltalsnamnet är inte markerat i (journal)systemen. Som vårdpersonal blir det då lätt att man ropar upp det namn som står först. Inte värre än tillfällig förvirring men måste vara irriterande för de som vid upprepade kontakter blir kallade vid fel namn.
 
Tilltalsnamnet först på både mig och barnen. Barnens pappa har ett annat namn först - blir ofta kallad vid fel namn
 
Jag har tre namn vara tilltalsnamnet i mitten.
Smartast tycker jag att det skulle vara om tilltalsnamnet stod först.
För att undvika förvirring.
Många har ju också sin förälder vars namn är det första namnet.
Som tidigare postis vet jag att sådant kan ställa till det ibland.
 
Tilltalsnamnet först.Förvirrande ofta får jag dock brev där båda mina förnamn är med. De låter iofs bra ihop, men det är ju inte *jag* Började för några år sedan. Mina barn har tilltalsnamnet som nummer två i ordningen, i likhet med deras far.
 
Jag har tilltalsnamnet först. Det har pappa och mina syskon åxå. Mamma hade 3 namn och tilltalsnamnet sist. Hon avskydde när det kom brev eller samtal och folk frågade efter Ulla, det första namnet. Pappa brukar dom av nån konstig anledning ge dubbelnamn. Han heter K G H. Och det frågas ofta efter K-G. Men han liksom inget dubbelnamn.
 
Jag har två förnamn och tilltalsnamnet först. Mina syskon har också två namn men har det andra som tilltalsnamn.
 
Jag har förnamn och tilltalsnamn. Det blev ofta tokigt när jag bodde i UK och tex läkare ropade upp mig med förnamn. Vem är denna Anna som inte är här?!? Jo just det, det är ju jag! Eller när man flyger, då står jag ofta på förnamnet.
I Sverige har det aldrig spelat någon roll.
 
Har 2 namn, andra som tilltalsnamn, har ställt till det ibland innan jag ringde skatteverket och bad sätta andra namnet som tilltalsnamn. :cautious: :)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·
Tjatter Jag ska åka med Viking Line. Det är första gången jag reser utomlands i vuxen ålder och jag reser ensam (med hundarna). Jag planerar...
Svar
11
· Visningar
1 250
Senast: Amha
·
Juridik & Ekonomi Tja, de fortsätter i samma ton. Jag försöker få ersättning för utläggen de orsakade när de inte dök upp enligt avtal. Trots skriftligt...
2 3
Svar
44
· Visningar
4 743
Senast: Migo
·
Skola & Jobb Jag vill börja plugga. Punkt. Och det är det enda beslutet jag har lyckats ta, sen kommer jag inte längre. Jag vet helt enkelt inte...
Svar
4
· Visningar
478
Senast: niardasp
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp