Bukefalos 28 år!

Oreggad hund

jenny82

Trådstartare
Hur ser ni på att köpa en hund som inte är reggad?
Vad är det första ni skulle tänka/fundera på?

Är det fel av mig att köpa en hund som inte är registrerad om jag bara ska ha den som sällskap och ev. ta en valpkull på sen? (jag vet ju att den kullen inte får registreras).
Jag är inte intresserad av tävling, uställning osv. Mera isf om man är med i nån klubb som finns på orten och vill ställa upp på småtävlingar för skojs skull.(om sånna nu finns dvs)

Eller är det bättre att köpa en registrerad istället?
 
Sv: Oreggad hund

Ska du ta en valpkull, så se verkligen till att köpa en reggad hund. Varför ska du bidra till blandrasaveln, som redan är så övermättad? Så många friska avlivas varje år, och ännu fler omplaceras gång på gång - eller lämnas till Hundstallet exempelvis.
 
Sv: Oreggad hund

Ja, det är fel. Är du dessutom inte intresserad av utställning, tävling osv så bör du inte heller avla. Avel är till för att föra en ras framåt, inte bara få ut söta valpar. Skrivet med all välmening. :)
 
Sv: Oreggad hund

Varför främja blandrasaveln som är utan kontroll för avel? Visst, det finns fina renrasiga hundar som är oregistrerade, men jag undrar då varför uppfödaren valt att inte registrera kullen? Kan det bero på att tiken är gammal och är inne på sin 6:e kull? Eller har uppfödaren registreringsförbud på sina hundar pga diiciplinåtgärder? Eller har det blivit en *olycka* med nära besläktad hane? Eller är uppfödaren för lat för att gå prover med sin hund för att få registrera sin kull? Eller ännu värre, har hunden grava hd eller andra rasbundna fel som gör att hunden inte passar ur avelssynpunkt och är spärrad för avel?
Jag ser registreringen som ett kvitto på att uppfödaren följer skk:s grundregler om avel. Vi som föder upp hundar enligt skk har RAS att följa samt rasklubbarnas rekommendationer för att ta fram rätt avelsmaterial för att befrämja rasen. Man har inte rätt att förändra en rasstandard utan det är vår plikt som uppfödare att förvalta rasstandarden på rätt sätt.
 
Sv: Oreggad hund

Jag tycker det är fel.
För JAG vill inte stödja sådan avel. Då stödjer jag hellre en person som noga valt ut sina avelsdjur och gjort hälsokontroller och även meriterat hunden i det som passar rasen..

Sedan kan jag inte annat än hålla med apocalypsze. Även jag säger detta i all välmening.
 
Sv: Oreggad hund

Enligt uppfödaren så var mamman importerad och pappan en väns hund. H*n visste inte om pappan var registrerad
Nja det hela känns oseriöst. Jag vill ha en seriös uppfödare som man kan vända sig till om man behöver och som följer alla regler. För som ni säger, dom kanske inte har gort alla kontroller osv innan.

Tack för era synpunkter, det var det jag behövde:)
 
Sv: Oreggad hund

Det finns helt sjukt många hundar som föds upp utan att det verkar finnas ngn slags tanke om aveln mer än att tjäna pengar. Jag funderade också på oreg. eller blandras innan men jag har kommit fram till att jag vägrar stödja sån avel och så länge folk köper ja då ser ju folk att dom tjänar pengar på det. Hellre då ta en omplacering som är oregad för då stödjer jag iaf inte uppfödarna.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Nu kommer ytterligare en ”vilken ras ska jag köpa” tråd… Jag söker efter en liten, glad hund som älskar långa promenader i skog och...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
8 154
Senast: hundtant
·
  • Låst
Hundavel & Ras Hej...Ja vad skulle ni säga till någon som "bestämt" sig att hon vill ha sin 1a hund och det ska vara en Dobbis helst eller en...
13 14 15
Svar
298
· Visningar
22 286
Senast: Brie
·
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 709
Senast: Kilauea
·
Hundavel & Ras Har börjat skanna nätet lite mest på skoj då vi ev funderar på valp till sommaren (eller nästa år, vem vet). Jag har konstaterat att de...
2
Svar
26
· Visningar
2 545
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp