Oreggade rashundar -varför?

ako

Trådstartare
Har börjat skanna nätet lite mest på skoj då vi ev funderar på valp till sommaren (eller nästa år, vem vet). Jag har konstaterat att de få kullar (jag spanar mest på cocker och pudel och skulle nog den dagen faktiskt kunna vara öppen för vilken som av de raserna) som finns/ funnits ute via SKK ligger på en prisnivå som känns rimlig (15-20 000) men om man hittar motsvarande hundar på blocket så är de oftast inte reggade i SKK trots att sägs vara renrasiga och kostar snarare uppåt 30’. Även blandisar av mer populära raser kostar minst lika mkt.
Är detta en effekt av Corona och att folk parar hej vilt för att det finns efterfrågan nu? Tycker det känns superkonstigt att folk vill betala så mkt för en valp som varit nästan gratis att tillverka och som inte uppfyller kriterierna för att få reggas!?
Vad tror/ tycker ni?
 
Folk kanske inte känner till de krav som ställs för registrering.
Folk kanske vill ha en valp NU, och vill inte vänta några veckor/månad.
Folk kanske är mer hemma nu.
Folk kanske går på snacket om att blandisar är friskare.
Så länge folk är villiga att betala kommer alla (vill inte skriva uppfödare) tillverkare av dessa valpar att hålla på.
 
Folk kanske inte känner till de krav som ställs för registrering.
Folk kanske vill ha en valp NU, och vill inte vänta några veckor/månad.
Folk kanske är mer hemma nu.
Folk kanske går på snacket om att blandisar är friskare.
Så länge folk är villiga att betala kommer alla (vill inte skriva uppfödare) tillverkare av dessa valpar att hålla på.
Så är det kanske. Jag blev mest förundrad över att ”buskavlade ” hundar kunde kosta MER än SKK- reggade...
 
Så är det kanske. Jag blev mest förundrad över att ”buskavlade ” hundar kunde kosta MER än SKK- reggade...

De kanske inte frågar så mycket om köparna, dvs vem som helst får köpa.
Ssk kanske ifrågar om man ens lett en hund i koppel å liknande och då säger nej till de som inte ska ha hund pga okunskap/strulig familjesituation...
 
  • Gilla
Reactions: ako
De kanske inte frågar så mycket om köparna, dvs vem som helst får köpa.
Ssk kanske ifrågar om man ens lett en hund i koppel å liknande och då säger nej till de som inte ska ha hund pga okunskap/strulig familjesituation...
Jag har blivit granskad innan jag fått köpa valp. Jag fick köpa de 3 gångerna. Dessutom 1 gång behövt ett utlåtande av en annan person. Då har det gällt eftertraktade valpar där uppfödarna inte kör med kölistor utan tar intresseanmälningar och sen ser vilka som är mest lämpade.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Det finns säkert gott om folk som är ordentliga och bryr sig om valparna de säljer även på Blocket, de allra flesta är ju dock ändå vet checkade, vaccinerade och försäkrade och säljarna skriver att de t ex vill ha referenser eller åtminstone tydlig beskrivning av hur man tänker sig sitt hundägande etc. Mest undrande är jag över fantasipriserna och över att de inte väljer att avla ”på riktigt” i stället om det nu faktiskt intresserar dem.
 
Det finns säkert gott om folk som är ordentliga och bryr sig om valparna de säljer även på Blocket, de allra flesta är ju dock ändå vet checkade, vaccinerade och försäkrade och säljarna skriver att de t ex vill ha referenser eller åtminstone tydlig beskrivning av hur man tänker sig sitt hundägande etc. Mest undrande är jag över fantasipriserna och över att de inte väljer att avla ”på riktigt” i stället om det nu faktiskt intresserar dem.
Många väljer att inte avla ”på riktigt” för att de till exempel vill avla icke-godkända färger och inte betala extra för medlemskap, registrering av valpar, följa SKK eller rasklubbens regler. Vissa är också uteslutna ur SKK men fortsätter avla.
I slutändan handlar det väl om att tjäna pengar, och du kan uppenbarligen ta jäkligt mycket mer betalt för merletaxar, blåa frallor och italienska vinthundar i konstiga förgteckningar är för renrasiga med korrekta färger.
 
Många väljer att inte avla ”på riktigt” för att de till exempel vill avla icke-godkända färger och inte betala extra för medlemskap, registrering av valpar, följa SKK eller rasklubbens regler. Vissa är också uteslutna ur SKK men fortsätter avla.
I slutändan handlar det väl om att tjäna pengar, och du kan uppenbarligen ta jäkligt mycket mer betalt för merletaxar, blåa frallor och italienska vinthundar i konstiga förgteckningar är för renrasiga med korrekta färger.
Låter ju troligt! Och någonstans får de ju prissättningen i från så troligen finns det ju folk som pyntar.
Fördelen är i alla fall att i detta fall så finns det ju alltså något som är BÅDE bättre och billigare - nämligen seriöst uppfödd valp med alla papper i ordning! Inte i många situationer det är så 😀.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Låter ju troligt! Och någonstans får de ju prissättningen i från så troligen finns det ju folk som pyntar.
Fördelen är i alla fall att i detta fall så finns det ju alltså något som är BÅDE bättre och billigare - nämligen seriöst uppfödd valp med alla papper i ordning! Inte i många situationer det är så 😀.
Ja vissa tror att de får något väldigt exklusivt när priset är så högt. Inom vissa kretsar hör det liksom till att bo i enorm villa, köra en miljon-tesla och köpa en Labradoodle för 50.000 kr som du sen kan visa upp och skryta om. För vem vill ha en sketen schäfer för 15.000 kr liksom? 🙄
 
Ja vissa tror att de får något väldigt exklusivt när priset är så högt. Inom vissa kretsar hör det liksom till att bo i enorm villa, köra en miljon-tesla och köpa en Labradoodle för 50.000 kr som du sen kan visa upp och skryta om. För vem vill ha en sketen schäfer för 15.000 kr liksom? 🙄
Jag har även hittat ej SKK - reggade men enligt säljaren renrasiga pudlar där båda föräldrarna finns att se för mellan 30 och 40’ 😱. De som finns på SKKs hemsida är visserligen just nu obefintliga men sist jag såg annons där låg dem på 20’...
Skumt!
 
Jag har även hittat ej SKK - reggade men enligt säljaren renrasiga pudlar där båda föräldrarna finns att se för mellan 30 och 40’ 😱. De som finns på SKKs hemsida är visserligen just nu obefintliga men sist jag såg annons där låg dem på 20’...
Skumt!
Att båda föräldrarna finns att se, valparna inte är reggade, då är det ju verkligen bara att folk råkar ha två intakta hundar hemma och vill ha pengar.
 
Att valparna inte registreras och får inte stamtavla beror ofta på att uppfödaren inte är intresserad av att följa SKK krav, kan handla om att inte ta för många kullar eller ta kullar för tätt på tiken, och att hälsoundersöka föräldrarna.
Utan de har bara 2 hundar som de tar valpar på för att det är "gulligt" eller för att tjäna pengar, utan en tanke på att försöka avla fram friska valpar.

Det finns enstaka blandraser som avlas seriöst med hälsotest osv, men då handlar det om jakthundar eller draghundar.
 
Är ju bara just nu har aldrig varit såhär innan. Då har blandraserna och oreggade kostat hälften av vad en renrasig med stamtavla kostat.
Var bara drygt ett år sedan det då och då fanns kvar några pudelvalpar ( skk) som annonserades ut på nytt för säljaren inte fått dom sålda.
Nu har vartenda valp köpare innan parningen ens är genomförd.
 
Är väl mera krav att skk regga med med att först hälsokolla föräldrarna och kunna ha kunskap om pälsvård och klippning till utställning och visa valpköpare och skicka in extra papper till stamtavla och registrering. Många tycker detta är onödigt men behandlar inte föräldradjuren illa för det. Finns ju dom som bara tar en kull på sina hundar till dom som har som system att ta kull efter kull och sälja dyrt :/ men regler kring hur många valpkullar och hur ofta har ingenting med skk s regler att göra utan det är Jordbruksverkets regler och gäller alla hundar i Sverige reggade i skk eller ej.
 
  • Gilla
Reactions: ako
Är väl mera krav att skk regga med med att först hälsokolla föräldrarna och kunna ha kunskap om pälsvård och klippning till utställning och visa valpköpare och skicka in extra papper till stamtavla och registrering. Många tycker detta är onödigt men behandlar inte föräldradjuren illa för det. Finns ju dom som bara tar en kull på sina hundar till dom som har som system att ta kull efter kull och sälja dyrt :/ men regler kring hur många valpkullar och hur ofta har ingenting med skk s regler att göra utan det är Jordbruksverkets regler och gäller alla hundar i Sverige reggade i skk eller ej.

Hur många valpkullar etc. kan även regleras i RAS (men då aldrig gå emot Jordbruksverkets regler såklart).
Såhär står t.ex. i RAS för kromfohrländer:
- En hane ska vara minst 2 år innan första parning.
- Att en hane ska få maximalt 15 avkommor/3 kullar under sin livsperiod (max 5% av antalet
registrerade svenskfödda valpar den senaste 5-årsperioden).
- Efter de två första kullarna bör hanens avkommor utvärderas innan han används i avel en
tredje gång. Detta innebär att avkommorna bör vara minst två år.
 
Hur många valpkullar etc. kan även regleras i RAS (men då aldrig gå emot Jordbruksverkets regler såklart).
Såhär står t.ex. i RAS för kromfohrländer:
- En hane ska vara minst 2 år innan första parning.
- Att en hane ska få maximalt 15 avkommor/3 kullar under sin livsperiod (max 5% av antalet
registrerade svenskfödda valpar den senaste 5-årsperioden).
- Efter de två första kullarna bör hanens avkommor utvärderas innan han används i avel en
tredje gång. Detta innebär att avkommorna bör vara minst två år.
Får inte hanarna användas mer än 3 ggr? Låter ju konstigt nästan tycker jag! Hade det varit tikar som inte fick få mer än tre kullar hade jag bättre förstått.
Och detta med max 15 valpar låter ju konstigt det med- man kan ju inte veta exakt hur mga det blir i kullen?
 
Får inte hanarna användas mer än 3 ggr? Låter ju konstigt nästan tycker jag! Hade det varit tikar som inte fick få mer än tre kullar hade jag bättre förstått.
Och detta med max 15 valpar låter ju konstigt det med- man kan ju inte veta exakt hur mga det blir i kullen?
Jag är långt ifrån expert, men det är för att förhindra matadoravel eftersom det forfarande inte finns så många avelsdjur i Sverige. Det finns också ett genomsnitt på hur många valpar det är kullarna men det är väl för att säkra upp som det står tre kullar i parentes.
 
Får inte hanarna användas mer än 3 ggr? Låter ju konstigt nästan tycker jag! Hade det varit tikar som inte fick få mer än tre kullar hade jag bättre förstått.
Och detta med max 15 valpar låter ju konstigt det med- man kan ju inte veta exakt hur mga det blir i kullen?
Ah - såg nu att det var för en specifik ras! Läste för fort förut!
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 751
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 161
Senast: KaffeKask
·
Hundavel & Ras Efter att ha kollat lite annonser har jag märkt att pomeranianvalpar ligger mycket högt i pris och antar att detta är mycket populär...
Svar
5
· Visningar
1 455
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 779
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp