Oreggade rashundar -varför?

Är ju bara just nu har aldrig varit såhär innan. Då har blandraserna och oreggade kostat hälften av vad en renrasig med stamtavla kostat.
Var bara drygt ett år sedan det då och då fanns kvar några pudelvalpar ( skk) som annonserades ut på nytt för säljaren inte fått dom sålda.
Nu har vartenda valp köpare innan parningen ens är genomförd.
Inom min ras har oreggade legat på ungefär samma nivå som renrasiga på blocket. Det har varit så i många år innan corona och jag vet att det tagits upp inom rasklubben också.
 
Hur många valpkullar etc. kan även regleras i RAS (men då aldrig gå emot Jordbruksverkets regler såklart).
Såhär står t.ex. i RAS för kromfohrländer:
- En hane ska vara minst 2 år innan första parning.
- Att en hane ska få maximalt 15 avkommor/3 kullar under sin livsperiod (max 5% av antalet
registrerade svenskfödda valpar den senaste 5-årsperioden).
- Efter de två första kullarna bör hanens avkommor utvärderas innan han används i avel en
tredje gång. Detta innebär att avkommorna bör vara minst två år.
Ja varje ras har ju sina egna regler utöver jordbruksverkets men det här med att tiken ska vara 18 månader vid parning och Max fem kullar gäller ju alla hundar i Sverige :)
 
Oj! Trodde det var en ras som sällan såldes oreggad
Brukar ofta ligga en eller två annonser på blocket. Dvärgschnauzer har blivit en väldigt populär ras de senaste 10 åren, vilket betyder att andelen köksavlade också ökar. Nu under corona har jag inte haft så bra koll, men innan det så låg det oftare än inte oreggade annonser ute.
 
Många renrasig med stam utan att vara registrerade i skk är importhundar.
Vissa skriver ut att EU pass finns andra struntar i det och lurar köparna att valpen är född här i Sverige.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Akita Inu 6 attacker. Dogo Argentinom 6 attacker. Dogs Canario 6 attacker. Amstaff 37 attacker. Schäfer 6 attacker. Rottweiler 24...
2
Svar
28
· Visningar
3 757
Senast: Raderad medlem 94602
·
Hundavel & Ras Vet inte om man ska skratta eller gråta. Kikar lite på annonser. En sjukdom/beroende, är inte ute efter något nytt. Har ju fått hem...
Svar
1
· Visningar
1 161
Senast: KaffeKask
·
Hundavel & Ras Efter att ha kollat lite annonser har jag märkt att pomeranianvalpar ligger mycket högt i pris och antar att detta är mycket populär...
Svar
5
· Visningar
1 455
Senast: Disen
·
Hundavel & Ras Blir verkligen knäpp..har suttit senaste veckan och spånat på en ras som skulle kunna vara perfekt för oss här hemma..Men det är...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 784
Senast: Lady_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Varulvslekarnas anmälningstråd
  • Vi som letar hus
  • Vad gör vi? Del CXCIV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp