Bukefalos 28 år!

Shaggy

Trådstartare
Idag upptäckte jag att Novan är oren :(. Mina tidigare trådar i ämnet har försvunnit in i det svarta hålet men kort sammanfattning är att hon har haft en hovledsinflamation vf och blev friskförklarad för ungefär 1 månad sedan. Jag håller på attf örsiktigt sätta igång henne och upptäckte igår när jag var ute och skrittade henne att hon sparar vf lite lite. För att kolla travade jag ca 50 m och hon kändes helt fräch possitiv och frammåt i traven. Eftersom det var nästintill mörkt fick noggrannare koll vänta till idag.
Idag promenerade jag en kort sträcka och då visade det sig att hon rör sig något ojämnt. Hon visar lika mycket (eller snarare lite) i skritt och trav. Nu funderar jag på om det är hovleden eller om det är den rejäla mugg hon fått på det benet som ställer till det. Jag är ju rädd att det är hovleden men jag kan egentligen inte förstå hur det skulle kunna hända eftersom hon bara skrittas ca 3 km varje dag blandat för hand och uppsuttet. Dessutom är det det här med att hon markerar i skritten det gjorde hon inte när hon hade inflamationen, hon var då helt ren i skritt. Nu har hon ett rejält muggsår mitt i karleden och är svullen där kan det vara det som påverkar eller ska jag utgåt från det värsta?
Hon kommer att få ta det helt lugnt nu ett par dagar för säkerhetsskull men frågan är ska jag redan nu boka tid på kliniken eller ska jag ha lite is i magen och intesivbehandla muggen några dagar och sedan utvärdera?
 
Sv: Oren igen

Jag vet inte hur du ska göra men kan berätta om mitt sto som hade konstaterad knäledsinflammation på h fram och blev sprutad 2 ggr där, inte blev hon bra av det.. nån månad senare behandlade en kiropraktor hennes spänning i ryggen, vid länden på v sida (hon har haft spänningar där förr).
Hon blev bra direkt i benet.
Det behöver inte alltid sitta där man tror.

Nu låter det som att din häst har problem med mugg och jag tror att det är därför den är oren.
 
Sv: Oren igen

Vädligt svårt att säga, men det verkar som om du har en bra plan.

Efter en sådan skada som din häst haft så skulle jag ta ut en duktig kiropraktor (gärna en med människokompetens i grunden) för att titta igenom hästen. Oavsett om nuvarande hälta beror på mugg eller är samma skada som återkommit. Skador som sitter så långt ner på hästen och som inte orsakas av trauma har ofta sitt ursprung i andra delar av rörelseapparaten.

Lycka till!
 
Sv: Oren igen

Novan har haft rejäla problem med ryggen efter ett trauma, skadan skedde för 2,5 år sedan. Hon är genomgången av 2 olika equiterapeuter vid flera tillfällen. Alla gångerna har hon haft spänningar i länden som lossats upp. De första gångerna rejäla spänningar som sedan minskat mer och mer. Sista genomgångarna var först i augusti förra året då hon var fin och sedan i juni iår då hon visade problem med ryggen igen. Sista gågen var hon extremt spänd även i bogen och då detta lossats så tog visade sig hältan mer eller mindre dirkekt även om jag inte förstod det :crazy:, spänningen i bogen hade troligen dolt hältan. Hältan visade sig väldigt ojämnt så jag trodde det rörde sig om en hovömhet pga att en av skorna inte satt riktigt som den skulle.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 183
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 349
Utrustning Går i drömtankarna om att spara ihop till en riktigt trevlig dressyrsadel nästa år (eller kanske mer realistiskt, om några år :p). Har...
Svar
14
· Visningar
1 552
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
20 636

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 29
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp