Organdonation, blodgivning, Tobiasregistret osv

Miljon

Trådstartare
Jag vet inte om det finns andra möjligheter att "ge av sig själv", men att ta ställning till organdonation, att anmäla sig till Tobiasregistret för stamcellsdonation och att ge blod är de vägar jag känner till.
Hur tänker ni kring det här? Ger ni blod? Har ni tagit ställning till att donera organ om ni skulle avlida under "rätt" förutsättningar? Ni som tagit ett aktivt val och fyllt i donationskort eller iallafall informerat era anhöriga om hur ni vill ha det, hur tog ni beslutet och var det lätt eller svårt?

Jag tycker faktiskt det är jättesvårt! Visst, det "rätta" etiskt borde vara att självklart ge det jag kan, eller iallafall anmäla intresse av att jag är villig att ge om behov finns och möjligheten kommer. Men jag vet faktiskt inte alls vad jag vill och hur jag ställer mig, så jag behöver input.
 
Jag har anmält att jag vill donera mina organ, det var ett lätt beslut och mina anhöriga vet om min ståndpunkt. Blod har jag tänkt att jag ska ge men det har inte blivit av då det måste ske under mellan 7-15, alltså under tiden jag jobbar. =/
 
Jag är anmäld organdonator men endast inre organ, inte hud eller ögon. Det kändes olustigt av någon anledning. För mig var det ett ganska enkelt beslut faktiskt och min familj är informerad om det.

Min sambo ger blod regelbundet Jag har inte gett blod för jag hade för mig man inte fick ge om man har allergier men det verkar inte vara så? Har tidigare varit mycket nålrädd men har kommit över det så jag borde ta mig i kragen och knata dit. Vi går gratis på bio jämt tack vare alla biobiljetter han får där så det är ju en trevlig bieffekt. :) Ibland är det ju blodbrist och det är ju en sådan enkel sak att ge som kan göra enormt stor skillnad för någon annan. Speciellt om man har en ovanlig blodgrupp.
 
Nu har jag läst på om Tobiasregistret och jag kommer inte anmäla mig till det, jag är rädd för smärta och jag tror faktiskt inte jag skulle våga donera. Tyvärr.
 
Blod får jag inte ge pga för dåliga värden, vilket är synd då jag har en blodgrupp som kan tas emot av alla. Donationsregistret har jag funnits med i sedan jag blev myndig. De får göra vad de vill med min kropp när jag dör (forskning, donation, whatever). Vet inte riktigt varför jag inte är med i Tobiasregistret, har nog bara inte blivit av. Det finns dock en del saker som talar emot att de överhuvudtaget vill ha mig, men nu har jag i alla fall skickat in hälsodeklarationen så får vi se. :)
 
Jag donerar blod regelbundet eftersom jag har en blodtyp som är bristvara, och har även fyllt i donationsregistret för att donera vid min bortgång. Jag tycker att ska jag ha någon rätt till att få motta ett organ vid sjukdom/olycka så ska jag fan i mig också ställa upp och rädda någon när jag dött. Det är ju inte direkt så att jag behöver dem.

Det där med Tobias registret har jag inte vetat om så det får jag fundera på lite grann. Måste nog googla lite mer först.
 
Blod har jag gett sen jag pluggade i Uppsala, kan nog börja närma sig 10 år nu. Som tur var så har blodcentralerna i Stockholm väldigt bra öppettider så det känns lätt att göra det (& gott fika!).
Tobiasregistret har jag funderat på länge sen en bekant fick donerade stamceller, men sen några år tillbaka är jag registrerad där också.
Är också registrerad för organdonation, allt utom ögon och hud tror jag.
 
Jag är registrerad organdonator och blodgivare, tyvärr måste jag vänta 2 månader till innan jag får ge blod igen pga graviditet. Anmälde mig till Tobiasregistret nu!
 
Vill donera mina organ och skulle egentligen gärna ge blod men är så otroligt rädd för det och klarar inte ens mina egna blodprov, dom får bara ur några droppar sen svimmar jag och kärlen drar ihop sig :o:eek::nailbiting: Tobiasregistret vet jag inte vad det innebär? Stamceller men hur får man ut dom?
 
Ger blod regelbundet och är registrerad som organdonator, rubbet och även i forskningssyfte.
Blev ännu mer motiverad till båda ovanstående eftersom två av mina bröder överlevt tack vare att några andra personer valt att donera blod och organ. Och, om en vill dra det ett steg längre, möjliggjort forskning.

Ett tips till er med för dåliga blodvärden (hb, tex) kan vara att kolla upp plasmagivning. Finns inte i alla landsting och ställer bla högre krav på blodkärlen, men lämnar tillbaka de röda blodkropparna och tar bara blodplasman :)
 
Jag är registrerad organdonator (hela baletten) men jag tvivlar på att de kommer att använda mig om det blir aktuellt. Blod får jag inte ge pga sjukdom och mediciner och Tobiasregistret faller bort av samma anledningar.
 
Registrerad donator, ger blod när jag blir kallad och är registrerad hos Tobiasregistret.

Är skapligt spruträdd men sjuksköterskorna är så himla gulliga så det är värt det.
Gav plasma ett tag också när jag var under 25 men det var så krångligt och en gång gjorde sköterskan fel så blodet åkte inte tillbaka, sen dess gav jag upp plasmagivning tyvärr.
 
Jag är också registrerad organdonator. Egentligen borde alla bli automatiskt registrerade vid födseln, men kunna avregistrera sig frivilligt (eller målsman då om man är minderårig) för jag tror att många tycker att det är en bra grej men ids inte ta tag i att registrera sig tyvärr. Lite som svenska kyrkan, vissa folk är kvar för de orkar inte engagera sig i att gå ur.
 
Får inte ge blod eller vara med i tobiaregistret pga sjukdom och mediciner.
Har dock anmält och sagt till mina närmaste att när jag dör får mina organ användas till både donation och forskning.
 
Jag är också registrerad organdonator. Egentligen borde alla bli automatiskt registrerade vid födseln, men kunna avregistrera sig frivilligt (eller målsman då om man är minderårig) för jag tror att många tycker att det är en bra grej men ids inte ta tag i att registrera sig tyvärr. Lite som svenska kyrkan, vissa folk är kvar för de orkar inte engagera sig i att gå ur.
Fast man blir inte automatiskt medlem i svenska kyrkan, föräldarna väljer att låta sitt barn bli medlem. Vilket i mina ögon är helt fel.
Mvh aldrig varit medlem och därmed aldrig behövt gå ur
 
Fast man blir inte automatiskt medlem i svenska kyrkan, föräldarna väljer att låta sitt barn bli medlem. Vilket i mina ögon är helt fel.
Mvh aldrig varit medlem och därmed aldrig behövt gå ur
Jo jag vet det, men många är ju tyvärr döpta och således medlemmar utan att aktivt vilja vara det, men ids inte ta tag i det.
 
Jag är också registrerad organdonator. Egentligen borde alla bli automatiskt registrerade vid födseln, men kunna avregistrera sig frivilligt (eller målsman då om man är minderårig) för jag tror att många tycker att det är en bra grej men ids inte ta tag i att registrera sig tyvärr. Lite som svenska kyrkan, vissa folk är kvar för de orkar inte engagera sig i att gå ur.

Nu är det såklart inte samma sak, men jag tycker ändå det här pekar åt det hållet:
  • Vad händer om man inte har gjort sin vilja känd och råkar ut för en olycka?
    Sjukvården gör först och främst allt som kan göras för att rädda liv. Om livet inte går att rädda och om man vårdas med respirator, kan man eventuellt bli aktuell för organdonation. Sjukvården utreder då personens inställning till donation.

    Om man inte tagit ställning och tydliggjort det för de närstående eller om man inte finns i donationsregistret och vare sig sjukvården eller de närstående hittat något donationskort, blir det de närstående som får försöka uttolka den avlidnes inställning. När den avlidnes vilja är okänd utgår Transplantationslagen ifrån att man är positiv till donation.
Från http://www.livsviktigt.se/Fragor-och-svar/Vanliga farhagor/Sidor/default.aspx
Så även om man inte är automatiskt registrerad, så kan organen tas om ingen närstående motsätter sig det eller man inte aktivt valt att inte donera.
 
Jag ar med i alla mojliga register, bade i Sverige och i UK - de kan ta vad de vill oavsett vart jag trillar av pinn. Ger ocksa blod sa ofta sa mojligt men jag tycker de har daliga oppettider och langa vantetider, sa nu var det nog 6 manader sen.

Ar anmald till stamcellsregister ocksa, aven om ryggmargsdonation tydligen ska vara ohyggligt ( har en van med cancer som nyligen fick ga igenom det), sa ar det ju anda kortvarig smarta mot att RADDA ETT LIV! Da kanns det inte okej att inte anmala sig for att jag tycker det kanns obehagligt.
 
Glömde svara på frågan i ts. För mig känns det självklart att donera blod, organ etc, eftersom jag gärna ser att det finns den dag jag själv eventuellt behöver det. Då får jag vara med och bidra också, eftersom jag kan :)
 

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Sverige håller ju på att införa att organdonation kan ske även utan att personen är hjärndöd. Det här oroar mig och jag kommer nog att...
Svar
12
· Visningar
1 790
Senast: tornblomma
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp