Organisera garderoben

Monkie

Trådstartare
Vad har ni för organisation på era kläder?
Just nu har jag olika kategorier men jag börjar blanda hej vilt för att jag inte riktigt kan hålla isär kategorierna. Samtidigt behöver jag dela upp kläderna så att jag verkligen hittar.
*Stickade tröjor *klänningar *luvtröjor *jeans/byxor*tights/mysbyxor*träningslinnen*t-shirts/linnen*finare blusar*hemmakläder

Allt blir rörigt för att jag plötsligt lägger mysbyxor bland byxorna för att det ju är byxor, eller inte kan avgöra om en tröja är finare eller inte och så vidare.

Jag har två vanliga garderober med varsin stång, en hylla över och två under samt fem tomma byrålådor. Tar alltid undan sommarkläder/vinterkläder så att inga onödiga kläder ska ta plats.
 
Först utifrån typ (byxor på galgar, jeans i låda, stickat i låda, t-shirt i låda, blusar, kavajer, klänningar hängande) och sedan har jag gjort en ansats att det som hänger på galge hänger i färgskala.
 
Organisation.... :o:D?? En byrålåda med underkläder och strumpor. En med leggings och t-shirts/linnen. Sedan en halv garderob till allt annat, dvs mestadels känningar och tunikor eftersom det är det jag kör på numera. Allt i en salig blandning.....
Haha, jag försöker få mer ordning och reda, är så trött på att leta efter kläder.
 
Eftersom min garderob stavas k-a-t-a-s-t-r-o-f i dagsläget så följer jag! Består dessutom av en kattvind vilket bökar till det lite. Har en lång stång uppsatt på den höga väggen, men resten är omöblerat och nu klurar jag på hur man skulle kunna organisera riktigt fiffigt (som dessutom inte ser alltför missanpassat ut i ett gammalt hus). :)
 
Jag har i nuvarande tjocktrojor och t-shirts vikta pa hyllplan, underklader i en lada och klanningar, kjolar, byxor och kavajjackor typ, hangda i garderoben, grupperat efter typ, och i "uppatlutnning" (d.v.s. klanningarna hanger langst till vanster, och de kortaste kavaj jackorna langst till hoger)

Har planerat in en full Marie Kondo dag i januari da jag laste hennes bok under min covid isolering - jag tror pa system!
 
Alltså just nu är det ett enda kaos eftersom jag har rafsat omkring som en dåre så allt ligger huller om buller :o

I vanliga fall lägger jag allt ordnat efter användningsområde, typ finare vardagströjor, hemmatröjor. Helst också t.ex. linnen i en hög, kortärmat i en hög och långärmat i en hög. Träningskläder har en egen låda, badkläder och underställ har varsin mindre låda på ett hyllplan. Klänningar, koftor och stickade tröjor hänger på galge.

Men som sagt, jag behöver också organisera min garderob snart :angel:
 
Jag har så pass lite kläder att det inte är ett problem. De flesta passar ihop. Jag har en trådkorg var för kjolar, byxor, t-shirts, tröjor respektive underkläder. Koftor, klänningar och skjortor hänger på en stång.
Träningskläder och stallkläder har jag i en garderob i hallen.
Det här låter ju präktigt och funkar ju bara om man, som jag, har en ganska enformig stil. Jag är en sån som haft samma parfym och frisyr i 30 år, alltid sminkar mig på samma sätt och köper nya dr Martens när de gamla är utslitna.
Gillar inte sommar för då faller hela mitt system. Har jättesvårt att hitta kläder i min stil som passar varmt väder så på sommaren tenderar allt att hamna nerknölat någonstans.
 
Jag har en garderob med hyllor där jag har en hylla för linnen, en för t-shirts och en för långärmade t-shirts. På ena sidan en hög med svarta och på den andra en hög med färgade kläder.
En hylla har jag tights på i olika högar efter färg och kvalitet. Sista hyllar har jag pyjamaser på.

I en garderob har jag en skohylla med två plan på golvet så i den hänger kortare plagg som kjolar och koftor och andra toppar som inte ska vikas ihop.
I den andra garderoben hänger längre plagg som klänningar och långkoftor.

Använder sällan byxor utanför stallet, har några par jeans och några par sommarbyxor och mjukisbyxor. De har jag i en låda i en byrå. I en annan låda har jag underkläder, strumpor i en tredje och i den fjärde träningskläder.

I hallen har jag en garderob för ytterkläder.
 
Jag har så pass lite kläder att det inte är ett problem. De flesta passar ihop. Jag har en trådkorg var för kjolar, byxor, t-shirts, tröjor respektive underkläder. Koftor, klänningar och skjortor hänger på en stång.
Träningskläder och stallkläder har jag i en garderob i hallen.
Det här låter ju präktigt och funkar ju bara om man, som jag, har en ganska enformig stil. Jag är en sån som haft samma parfym och frisyr i 30 år, alltid sminkar mig på samma sätt och köper nya dr Martens när de gamla är utslitna.
Gillar inte sommar för då faller hela mitt system. Har jättesvårt att hitta kläder i min stil som passar varmt väder så på sommaren tenderar allt att hamna nerknölat någonstans.
Jag vill komma till detta läge!
Men nöter nästan aldrig ut kläder och slänger inget som är helt, går att laga eller sy om (sen är jag inte så hmm... snabb? på att laga eller sy om 🙈) Köper nästan aldrig nytt heller i och för sig, så nån gång ska jag lyckas 😊
 
Undantaget underkläder så hänger jag allt på galgar, inkl byxor och kjolar. Har en klädkammare med totalt fyra meter klädstång. Försöker sortera grejerna någorlunda, men iom att allt hänger och inget hamnar i botten av en hög (som ofelbart också välter) så upplevs inte oredan lika störande. Kommer aldrig gå tillbaka till system som kräver vikande av kläder!
 
Jag har numer extremt bra ordning i mina garderober, mha stapelbara genomskinliga plastlådor, där jag viker och lägger in färgsorterat och efter färg, vitt eller typ liknande färger, kort eller långärmat. Jag hänger blusar, och finare plagg, men är i grund och botten, i själ och hjärta en jeans & tisha-människa så det är vad jag har allra mest av.
Öppet på hyllor lägger jag vikta jeans för sig, övriga byxor för sig (vissa hänger på galge), samt tjockare stickade och fleecetröjor. Strumpor i en tygklädd korg, underkläder likaså i en annan, och bh:ar hänger i en knopprad. Har hängt upp ett kompostgaller på en vägg i ena garderoben där jag med tvättnypa hänger upp udda strumpor tills makan/maken dyker upp (:arghh:), i andra garderoben har jag också hängt upp ett kompostgaller med en bakvägg av jutesäckväv, där jag hänger upp alla smycken och krimskrams. Samt har väskor på två uppsatta hyllplan.
 
Undantaget underkläder så hänger jag allt på galgar, inkl byxor och kjolar. Har en klädkammare med totalt fyra meter klädstång. Försöker sortera grejerna någorlunda, men iom att allt hänger och inget hamnar i botten av en hög (som ofelbart också välter) så upplevs inte oredan lika störande. Kommer aldrig gå tillbaka till system som kräver vikande av kläder!
Så försökte jag ha det men det gick ju inte för mig. Hur gör du för att allt stickat inte ska blir utsträckt eller felformat?

Jag har flera fina stickade klänningar tex, de måste torkas plant och ligga vikta. Jag försöker i så stor mån som möjligt köpa naturliga fiber (ej bomull här då) och de är ju till 90% stickade…. Vill så gärna slappna högar som välter och att glömma bort plagg för de hamnat underst…
 
Jag försöker att hålla alla kläder av samma typ tillsammans, t.ex hemma-t-shirts i en låda, finare kortärmade tröjor i en, långärmade tunna tröjor i en, långärmade tjockare tröjor i en, stickat i en osv.
Det som hängs upp är skjortor, tunikor/klänningar, kjolar, koftor och byxor på galge.
Vi har en garderob i badrummet/tvättstugan med underkläder och handdukar, eftersom det är där vi byter det.
Jag tycker det är enklast att veta var allt finns så.

Mitt problem är snarare att jag har en massa kläder som jag tycker är fina, men jag har inga bra tillfällen att använda dom. Så dom bara hänger där, år efter år... urdumt!
 
Så försökte jag ha det men det gick ju inte för mig. Hur gör du för att allt stickat inte ska blir utsträckt eller felformat?

Jag har flera fina stickade klänningar tex, de måste torkas plant och ligga vikta. Jag försöker i så stor mån som möjligt köpa naturliga fiber (ej bomull här då) och de är ju till 90% stickade…. Vill så gärna slappna högar som välter och att glömma bort plagg för de hamnat underst…

Jag har inga stickade klänningar. Har inte märkt att ylletröjorna skulle bli missformade av att hängas. Dock ser jag till att ha rejäla galgar med bra form.
 
Så försökte jag ha det men det gick ju inte för mig. Hur gör du för att allt stickat inte ska blir utsträckt eller felformat?

Jag har flera fina stickade klänningar tex, de måste torkas plant och ligga vikta. Jag försöker i så stor mån som möjligt köpa naturliga fiber (ej bomull här då) och de är ju till 90% stickade…. Vill så gärna slappna högar som välter och att glömma bort plagg för de hamnat underst…

Jag har sett en video pa instagram om hur man ska hanga trojor utan for att de blir missformade -
https://www.instagram.com/reel/CESfJYQHLek/?utm_source=ig_web_copy_link

Hoppas lanken funkar - tog mig en del scrollande innan jag hittade den!
 

Liknande trådar

Kläder & Bli fin Efter lite kroppsliga förändringar känner jag att jag behöver tips på kläder och gärna av dem som är lite i samma sits. Är lång, >182 cm...
2
Svar
25
· Visningar
2 243
Senast: Sonea
·
Tjatter Apropå alla klädtrådar nu :D : Hade lite för mycket tid på tåget hem i eftermiddags och reflekterade; Vad har egentligen...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
12 844
Senast: TygerTyger
·
Kropp & Själ Jag ska inom några veckor gå på en begravning för en avliden släkting. I och med det inser jag plötsligt att jag inte har några kläder...
Svar
17
· Visningar
6 354
Senast: Anna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp