Organisera, rensa & smarta hacks

Voeux

Trådstartare
Jag har så länge jag kan minnas tyckt om att organisera saker. Sen jag ställde upp som frivillig på konserterna i skolan för att få trassla upp och organisera sladdarna bakom scenen. Eller när jag flyttade in till min exsambo och vi i över ett år levde med alldeles för mycket saker i köksskåpen. Det gick knappt att öppna ett skåp utan att det trillade ut saker och alla lådor behövde vara perfekt städade för att de skulle gå att stänga. När jag tillslut avsatte en söndag till att riva ut allting och börja om så fick jag fjärilar i magen. Det var en sjukt härlig söndag, jag sippade på en iskall öl och fick tid att rensa och skapa en ordning som fungerade. För det är vad det handlar om för mig, att vardagen ska flyta på smidigt utan onödig frustration. Nu var just mitt ex och jag omaka på detta plan eftersom jag vill rensa och SLÄNGA och han hade ångestproblematik kopplat till att göra sig av med saker :cautious: :D Lättare idag med en sambo som är lika ordningstokig som jag.

Jag har kikat på lite YouTube-klipp genom åren och såg idag första avsnittet på Netflix nya serie om städning. Tyckte den var lite långtråkig, men gillar hennes filosofi kring städning och känner igen mig i tänket. Eller städning är väl egentligen fel ord, mer rensa och organisera.

För mig är sånt här superkul och jag känner mig lättare för varje litet organiseringsprojekt som jag avslutat. Bara idag så slängde jag äntligen ut en helt värdelös hylla från badrummet. Ni vet en såndär med sugproppar som man sätter på kaklet. Propparna började bli gamla och den rasade ner hela tiden. Sen var den för stor också så flaskorna ramlade alltid runt hur mycket jag än försökte få dem att stå. Nu slängdes den ut och ersattes av två smala hyllor med gummiband längst utsidan som håller fast flaskorna. DRÖM. Inga mer ramlade flaskor och hyllor. Nästa lilla projekt blir att skruva fast en hållare till alla kastrull-lock i dörren på kastrullskåpet, så att de slipper glida runt bland alla kastrullerna i skåpet och skapa kaos.

Ändå har jag förstått det som att många svenska hem svämmar över med saker som skapar frustration. Jag förstår såklart att det både har med intresse och förutsättningar/tid att göra. Hur ser det ut hemma hos er, och hur ser ni på ert hem och era prylar? Skapar prylar stress eller är ni lugna som en filbunke även i kaos? Har ni det så organiserat som ni önskar?
 
Älskar också att slänga och organisera! :) Och det är liksom något som behöver göras kontinuerligt hemma hos oss pga tre barn som växer ur kläder/skor, får nya behov av grejer i sitt lekrum och pga att vi byggt hus där vi just nu bland annat håller på med att bygga garage där det blir mycket förvaring vilket kräver lite planering. Jag är en person som älskar att göra mig av med saker, medan min man är mer spara-typen :angel: så det kan ju bli diskussioner ibland gällande prylarna.

Under hösten och vintern har det bland annat varit en stor omorganisation av lekrummet pga bebis som numera ålar omkring och inte ska få tag på smådelar, samtidigt som stora barnen ska kunna leka med lego, pyssla och lägga pärlplattor.

Idag tänkte jag göra om lite i tvättstugan eftersom stallkläderna som ligger där är en hopplös röra och jag blir galen på torkställningen som jämt är i vägen. Vi ska skaffa en klädhängare med skohylla och lådor till stallkläderna och en smidigare torkställning och så är planen att delar av sopsorteringen ska ut i garaget. Tänkte även skaffa en hallmatta till tvättstugan så vi kan börja använda den mer som groventre när man kommer från stallet.
 
Jag kan leva i röra men jag gillar också att organisera saker. Det ger en så sjuk tillfredsställelse. Men det är inte vad som helst. Jag gillar tex att sortera saker i pärmar och så fullkomligt älskar jag plastlådor! Har både städskåpet och ena skåpet i badrummet organiserat med plastlådor, njuter varje gång jag tittar in där :D
 
Älskar också att slänga och organisera! :) Och det är liksom något som behöver göras kontinuerligt hemma hos oss pga tre barn som växer ur kläder/skor, får nya behov av grejer i sitt lekrum och pga att vi byggt hus där vi just nu bland annat håller på med att bygga garage där det blir mycket förvaring vilket kräver lite planering. Jag är en person som älskar att göra mig av med saker, medan min man är mer spara-typen :angel: så det kan ju bli diskussioner ibland gällande prylarna.

Under hösten och vintern har det bland annat varit en stor omorganisation av lekrummet pga bebis som numera ålar omkring och inte ska få tag på smådelar, samtidigt som stora barnen ska kunna leka med lego, pyssla och lägga pärlplattor.

Idag tänkte jag göra om lite i tvättstugan eftersom stallkläderna som ligger där är en hopplös röra och jag blir galen på torkställningen som jämt är i vägen. Vi ska skaffa en klädhängare med skohylla och lådor till stallkläderna och en smidigare torkställning och så är planen att delar av sopsorteringen ska ut i garaget. Tänkte även skaffa en hallmatta till tvättstugan så vi kan börja använda den mer som groventre när man kommer från stallet.

Åh, jag önskar att jag hade hus :love: Mer utrymme och mer att organisera! :p Det är drömmen, jag och sambon siktar väl på det om typ 10 år. Men just nu klämmer vi in oss i 1,5 rum i stan och möjligheterna är begränsade.

Jag kan leva i röra men jag gillar också att organisera saker. Det ger en så sjuk tillfredsställelse. Men det är inte vad som helst. Jag gillar tex att sortera saker i pärmar och så fullkomligt älskar jag plastlådor! Har både städskåpet och ena skåpet i badrummet organiserat med plastlådor, njuter varje gång jag tittar in där :D

Jag är nog lite likadan! Kan leva i röra om det krävs, men jag föredrar det definitivt inte :angel: Plastlådor är hur bra som helst!
 
Här är två kommande projekt, dels att få ordning på alla kastrull-lock men också att få upp nedan hyllor på insidan av de två inbyggda garderoberna som jag har i lägenheten.

6523f3f5a0ad54312245a5b94c168f60.jpg



50251c8e66026b782c6dc481f1bd8130.jpg
 
Jag är på nivån att jag få panik av att lådorna på golvet i din garderob lutar :laugh: Känner så väl igen mig i dina inlägg! Helt klart det jag stressar mest över, sakerna jag vill organisera.

Hos mig är det nog mest synlig röra, jag bor väldigt litet och gillar prylar men gillar ALLA mina prylar. Dvs har lätt för att skänka bort det jag inte trivs med men vill tex ha alla köksredskap, olika vaser till blommor osv. Blir väldigt stressad både av att känna mig begränsad men även av att ha onödiga prylar.

Men tex när jag tvättar så måste jag hänga min tvätt "ivägen" eller ute. Sedan kan det ta tid innan jag sorterar den rena tvätten. Det finns aldrig smutstvätt i drivor utan den ligger i tvättkorgen. I lådorna är det nitisk ordning. Och på tvättstället när det torkar. Sedan kan jag tömma stället på en låda o så ligger högen där o stor mig inte jättemycket. Det hade stört mig mycket mer att lägga i tvätten lite snabbt o slarvigt i lådorna (eller rättare sagt, det hade ALDRIG hänt :arghh::laugh:).

Vill precis som du organisera så vardagen flyter snabbt, lätt o utan att behöva tänka!
 
Jag tycker om att organisera och fixa i stallet och på jobb. Hemma har jag två garderober jag trycker in allt i så att jag slipper se det. Tar tag i det när jag letar efter något.
Har också en förkärlek för plastbackar och små lådor man kan stappla i dem. Gillar känslan av att ha det organiserat och var sak på sin plats, men är alldeles för bekväm för att hålla det så.
 
Jag är på nivån att jag få panik av att lådorna på golvet i din garderob lutar :laugh: Känner så väl igen mig i dina inlägg! Helt klart det jag stressar mest över, sakerna jag vill organisera.

Hos mig är det nog mest synlig röra, jag bor väldigt litet och gillar prylar men gillar ALLA mina prylar. Dvs har lätt för att skänka bort det jag inte trivs med men vill tex ha alla köksredskap, olika vaser till blommor osv. Blir väldigt stressad både av att känna mig begränsad men även av att ha onödiga prylar.

Men tex när jag tvättar så måste jag hänga min tvätt "ivägen" eller ute. Sedan kan det ta tid innan jag sorterar den rena tvätten. Det finns aldrig smutstvätt i drivor utan den ligger i tvättkorgen. I lådorna är det nitisk ordning. Och på tvättstället när det torkar. Sedan kan jag tömma stället på en låda o så ligger högen där o stor mig inte jättemycket. Det hade stört mig mycket mer att lägga i tvätten lite snabbt o slarvigt i lådorna (eller rättare sagt, det hade ALDRIG hänt :arghh::laugh:).

Vill precis som du organisera så vardagen flyter snabbt, lätt o utan att behöva tänka!

Jag bor också litet, det gör det verkligen svårare att hålla ordning! Men också viktigare, det finns ingen stor källare att dumpa av saker i eller stora walk-in-closets som har plats för alla kläder i världen.

Jag stötte på ytterligare ett litet problem nu. Var precis uppe på vinden och rensade ut och har några säckar fulla med gardiner, dukar, lakan i olika storlekar och kuddar. Jag skulle precis hiva ut allting, tills jag kom på att jag faktiskt planerar att köpa antingen sommarstuga eller hus för permanent boende, och hur trist skulle det vara att behöva köpa allting från grunden då? Även om det är 10 år bort, så skulle det ju vara superskönt att ha ett lass gardiner att hänga upp och inte behöva köpa precis allting från grunden. Lakan till 90-säng lär jag inte använda på tusen år men tänk vad praktiskt att de ligger där den dagen man skaffat barn och de får sin första riktiga säng. Det är DYRT med prylar och textiler, så varför inte hålla kvar i det som är helt och rent och snyggt. Blev betydligt mer saker kvar på vinden än vad jag hade planerat..
 
Gillar känslan av att ha det organiserat och var sak på sin plats, men är alldeles för bekväm för att hålla det så.

Det där är ju en viktig sak att tänka på också. När jag organiserar saker har jag lärt mig vad jag kommer att upprätthålla och inte. Blir det för komplicerade system så kommer jag att skita i det och då fanns det ju ingen mening att organisera från början. Nej, lätt ska det vara!
 
Jag önskar verkligen att jag klarade av att hålla ordning men det gååår bara inte.
Jag älskar att planera och strukturera allt i huvudet och jag köper mängder med plastlådor men jag kommer lixom inte längre än dit. Det gör ju givetvis att det blir ÄNNU rörigare när det finns massa tomma plastlådor i varje vrå.
Nu har jag ett ryck igen och har gett mig sjutton på att det ska iväg ett helt lass med prylar till tippen på onsdag. Jag har också börjat lägga ut saker bortskänkes i grupper på Facebook men det är ju helt värdelöst. Folk vill ändå "komma o titta" och har jag en hel låda med fina barnböcker så ska de välja och ta en eller två. Kommer sluta med att jag slänger massor med nästan nya saker istället.
 
Jag önskar verkligen att jag klarade av att hålla ordning men det gååår bara inte.
Jag älskar att planera och strukturera allt i huvudet och jag köper mängder med plastlådor men jag kommer lixom inte längre än dit. Det gör ju givetvis att det blir ÄNNU rörigare när det finns massa tomma plastlådor i varje vrå.
Nu har jag ett ryck igen och har gett mig sjutton på att det ska iväg ett helt lass med prylar till tippen på onsdag. Jag har också börjat lägga ut saker bortskänkes i grupper på Facebook men det är ju helt värdelöst. Folk vill ändå "komma o titta" och har jag en hel låda med fina barnböcker så ska de välja och ta en eller två. Kommer sluta med att jag slänger massor med nästan nya saker istället.

Tyvärr får jag också slänga en del saker ibland. Men ett tips är att skänka till någon organisation, själv har jag Stadsmissionen på gångavstånd. Då får man ut det när man har bestämt sig för det! Är det lite mer värdefulla saker så vill man ju visserligen kanske sälja.

Ett tips är att ta ett litet projekt i taget, exempelvis EN garderob. Det kan ta några timmar bara det, jag lovar :D Sen att i förväg ha bestämt vad som ska köpas, om någon hylla ska upp, hur det ska se ut osv. Jag kikar som sagt mycket på Pinterest. Min erfarenhet är att det sällan blir av, eller att det blir av men inte helt bra ändå, om man försöker ta sig an för mycket på samma gång eller att det man gör inte är riktigt planerat. Så, en liten sak i taget så kan man sakta men säkert komma i ordning!
 
Haha, strålande!

Jag organiserar. Det gör inte sambon. Han häller typ allt han äger i en hög och är nöjd så. O_o

Haha, vet många som har samma problem hemma. Man har helt olika idé om hur man vill ha det. Min relation är på inget vis perfekt men vi matchar verkligen varandra när det kommer till ordning och reda, och se efter sina prylar. Minns när jag började dejta min sambo och upptäckte att han alltid fraktade sina kavajer i kostymfodral och hade cederträblock i sina skor. "Det håller bättre så". Tror det var någonstans där jag blev kär :D När han flyttade in drog han igång ett stort projekt med att få upp ett garderobssystem i hallen och nu för tiden förvaras mina kläder på ett sätt som skulle platsa i en inredningstidning.
 
Tyvärr får jag också slänga en del saker ibland. Men ett tips är att skänka till någon organisation, själv har jag Stadsmissionen på gångavstånd. Då får man ut det när man har bestämt sig för det! Är det lite mer värdefulla saker så vill man ju visserligen kanske sälja.

Ett tips är att ta ett litet projekt i taget, exempelvis EN garderob. Det kan ta några timmar bara det, jag lovar :D Sen att i förväg ha bestämt vad som ska köpas, om någon hylla ska upp, hur det ska se ut osv. Jag kikar som sagt mycket på Pinterest. Min erfarenhet är att det sällan blir av, eller att det blir av men inte helt bra ändå, om man försöker ta sig an för mycket på samma gång eller att det man gör inte är riktigt planerat. Så, en liten sak i taget så kan man sakta men säkert komma i ordning!

Just nu tänker jag inte ens på att organisera, bara MINImera. Vi har dåligt med organisationer här. Det blir lika "stor" grej att åka dit med sakerna som att köra dem till tippen när man äntligen ska iväg.
Kläder däremot åker i insamlingscontainern.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp