Orimligt lång väntetid folktandvården

BernT

Trådstartare
Jag har frisktandvårdsavtal och var senast på undersökning sommaren 2020. Jag har försökt få boka en ny tid men tidigaste tiden jag kan få är juni 2023!! Wtf?? De kan ju omöjligt anse att de håller sin del av avtalet, enligt den ska jag gå på undersökning var 18e månad, dvs det är redan nu long overdue.

Innan jag gick gick på undersökningen 2020 så fick jag boka om den flera gånger av många anledningar, och till slut fick jag då brev från Folktandvården att om jag inte gick på kollen då (2020) så skulle mitt avtal sägas upp eftersom att jag då inte följde min del av avtalet.

Nu måste jag istället gå privat och betala 1000kr för en undersökning. Pengar jag redan betalat till Folktandvården (betalar ca 150/månad) för att få göra min undersökning 2022. Jag har redan betalat 3600 sen sist jag var på koll, och det för ingenting eftersom de inte kan erbjuda mig nån tid inom rimlig tidsaspekt.

Kan jag kräva att få tillbaka det jag betalat sen 2020 eftersom folktandvården inte kan erbjuda mig nån tid? Antar nej 😂
 
Jag fick av olika anledningar min tid uppskjuten så länge så min försäkring gått ut. Inget meddelande. Så när jag väl kom dit så skulle jag betala 700 för undersökningen. För försäkringen kunde bara förlängas på ett besök.
 
Folktandvården :up: jag är uppe i 6 års väntetid (totalt över 7 år men flyttade) för att dra en visdomstand. Det "lustiga" är att varje gång avtalet förnyats säger de att en orsak till att jag ligger så pass högt är att jag har den där visdomstanden kvar. Känns som jag nu betalat flera gånger om för att få bort den.

Har inga svar, bara luftade min bitterhet 😅
 
Du kan ju alltid fråga, du bör ju kunna få pengarna tillbaka. Annars är min rekommendation bara att gå privat, det går inte via folktandvården längre. Mig skulle de ringa när de hade en tid 2017 och min grabb fick gå med sprucken tand (till roten) i tre månader i år för att det inte fanns tid att dra den ens akut.
 
Jag fick av olika anledningar min tid uppskjuten så länge så min försäkring gått ut. Inget meddelande. Så när jag väl kom dit så skulle jag betala 700 för undersökningen. För försäkringen kunde bara förlängas på ett besök.

Men vad märkligt. Jag fick just min försäkring förlängd, utan besök (var där förra året - går vartannat år). Det stod i brevet att om jag ville säga upp (vilket jag inte ville) så måste jag kontakta dem.
 
Jag har inte något problem alls att få tid hos folktandvården, jag fick till och med tid samma dag när jag hade bitit sönder en tand som inte var akut. Jag får nog tid hos tandhygnist eller tandläkare minst en gång om året!
 
Jag har gett upp ang FTV och går privat numera. Visst, man kan inte nyttja någon försäkring på samma sätt men de tar en åtminstone på allvar och löser en tid till en när man behöver om man är villig att ta det som erbjuds. Har aldrig haft problem hos min privata klinik.
 
Folktandvården är ett skämt, varför går ens någon dit 😅
Hade sagt upp och letat upp en bra privat.

Min privata är superbra! Är det akut får man alltid tid samma dag, annars max ett par veckors väntetid, ofta bara några dagar om man är lite flexibel med tid. Ligger dessutom lägre i pris än skruttandvården.
 
Jag kör folktandvården men det där med abonnemang verkar overkill. Särskilt när de inte kan leverera. Har varit svårt att få tid senaste 3 åren men jag har gjort som man gör med pass numer - ligger på online och kolla nya tider varje dag, och då har det dykt upp tider i nån av stadsdelarna.

Själva tandvården tycker jag funkar utmärkt. Jag anar en tendens att privata bolag rekommenderar lite mer tandvård per undersökning, så jag stannar gärna hos FTV.
 
Det har precis stått om detta i DN, att tandläkarna flyr Folktandvården. Det är därför det är svårt att få tid. I vissa områden är det 5 års väntetid....

Jag har inte upplevt problem förut, men sedan nu i sommar är det omöjligt. Jag bet av en flisa på en tand i början av juni och ringde direkt. Vanligtvis kan jag få tid inom ett par veckor, om det inte gör akut ont alltså. Men när jag ringde fick jag veta att jag skulle behöva vänta till september, dvs 3 månader. Anledning? Finns bara en tandläkare kvar där jag brukar gå. Sedan lyckades de lösa en tid till mig ändå, så jag behövde "bara" vänta till denna månaden istället. Men jag har ytterligare en flisa borta från en annan tand, och den blir inte lagad förrän i slutet av september....

Precis som TS har jag friskvårdsavtal, men det känns ju bra märkligt att betala 3000 kr/år och sedan knappt ha en chans att utnyttja försäkringen. Jag skaffade ju den för att kunna känna mig trygg med att ta hand om mina tänder vid behov....
 
Tycker att har man och betalar den försäkringen så får de skaffa tider också... Ring, kanske finns i nära stad annars?
Blir så avig på sånt där! Hoppas det löser sej!

Jag gav upp folktandvården, skulle rotfylla, bokades om och om och om och ett år senare hade jag så olidlig akut ont så jag ringde en privat tandläkare.
Fick komma nästa dag..., men istället fick vi dra ut tanden som visade en ruggig inflammation och som pricken över i var det vad kroppen behövde för att sätta igång ett skov av min reumatism 🙄
 
Jag har bara bra erfarenheter av folktandvården här i Skåne. Enkelt att byta tid, otroligt bra personal senaste åren och när jag hade min tid i vintras och de sa jag behövde dra en visdomstand så tror jag att jag var där totalt 3 gånger eller något enbart för att få träffa tandläkaren och få information o så. Jag sa inte ens att jag var särskilt rädd men att jag ville vara noga hur det gick till och efteråt och fick så betryggande bemötande att det gick jättebra. Så himla glad 😍 Har avtal sedan avtalen kom till.
 
Jag hade sagt upp försäkringen/avtalet och gått privat. Varför betala för nått man inte ens har möjlighet att utnyttja, tandläkaren är väl tillräckligt tråkig att gå till 😅
Här I Dalarna stod det i tidningen här om dagen att folktandvården ska använda någon lucka i lagen för att kunna prioritera om och ta vuxna före barn för att komma ikapp, dom ligger sjukt efter, speciellt sedan pandemin.
 
Jag har bara bra erfarenheter av folktandvården här i Skåne. Enkelt att byta tid, otroligt bra personal senaste åren och när jag hade min tid i vintras och de sa jag behövde dra en visdomstand så tror jag att jag var där totalt 3 gånger eller något enbart för att få träffa tandläkaren och få information o så. Jag sa inte ens att jag var särskilt rädd men att jag ville vara noga hur det gick till och efteråt och fick så betryggande bemötande att det gick jättebra. Så himla glad 😍 Har avtal sedan avtalen kom till.
Jag tillhör också Folktandvården Skåne och allt har varit helt okej fram tills nu. De kallade mig i höstas, men sedan dess verkar det har blivit KAOS.... :(
 
Jag har också avtal och gick också senast 2020. Januari 2020. Och jag får heller inte boka tid. De har planerat att kalla mig sommaren 2023

Saken är att jag VARJE jävla besök tidigare haft hål. Så det kommer sannolikt vara massor med hål 2023.
 
Det har varit problem hos Folktandvården under många år. Tandläkare vill inte stanna. Arbetsmiljön är under all kritik. lönerna är dåliga. Stress osv. Jag kan inte låta bli att fundera på att låga löner har något att göra med den här försäkringen folk har. Det stoppas in patienter efter patienter efter patienter, ja ingen rast och ingen ro, som sjukvården i övrigt. Sägs det vad jag förstått.

Jag själv bytte till privat 2008 efter att ha mått dåligt i flera år och lider av sådan jävla rädsla att det är svårt att bara gå dit, före bytet var det ännu värre. Allt pga Folktandvården. Fick världens bästa privata tandläkare, inte dyrare än Folktandvården men fan så mycket bättre. Gick i pension för två år sedan men jag är kvar på privata mottagningen. Varför skulle jag byta från ett ställe som har tid för mig, tar sig tid, är rädd om mig och är försiktiga, till ett ställe som lider av det motsatta? Ett ställe som håller fast mig när jag är rädd, som behandlar mig illa, där jag måste träffa nya personer varje gång, där man är stressade och inte tar det lugnt osv?
 
Jag har också avtal och gick också senast 2020. Januari 2020. Och jag får heller inte boka tid. De har planerat att kalla mig sommaren 2023

Saken är att jag VARJE jävla besök tidigare haft hål. Så det kommer sannolikt vara massor med hål 2023.
Jag har haft problem med att gamla lagningar spricker. Det är förvisso inget jag känner av vilket ju är skönt. Men varje gång det hänt så har bakterier hamnat under lagningen så att man behövt göra om allt. Vilket säkert kommer ha hänt igen 😅

Vägrar faktiskt gå till annan stad också, ska jag lägga bensin + trängselskatt + parkering + ta ledigt från jobb är jag typ uppe i de 1000kr det kostar att gå privat och dessutom kan klämma in på lunchen. Dessutom ska jag inte behöva åka till en annan stad, eller ens annan klinik.

Mitt avtal går ut 2023 så jag måste alltså betala ett år till (1800kr för ett år) men får ingen vård? Kommer alltså ha betalat 5400 (1800x3 år) för verkligen INGENTING??? PLUS för privat tandläkare? Wtf är fel på det här landet.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 609
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 051
Senast: cassiopeja
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
40 112
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 676
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp