Orimligt lång väntetid folktandvården

Skulle vilja att någon stämmer Folktandvården för det är ju definitivt ett bdrägeri att fakturera folk för utlovade jänster som inte levereras,
Så långt vet jag inte om jag vill gå just nu, men tjänsten är ju faktiskt att likställa med abonnemangen som optikerna erbjuder. Det handlar - i grund och botten - om att jag förbetalar en mindre summa regelbundet för att slippa punga ut med, säg, 6000 kr på ett bräde. Om de kalkylerar att jag ska kosta 9000 kr under 3 år - och det också är det jag alltså betalar för - så måste de ju kalla mig regelbundet under dessa år och också laga det som behöver lagas under samma tid.....
 
Så långt vet jag inte om jag vill gå just nu, men tjänsten är ju faktiskt att likställa med abonnemangen som optikerna erbjuder. Det handlar - i grund och botten - om att jag förbetalar en mindre summa regelbundet för att slippa punga ut med, säg, 6000 kr på ett bräde. Om de kalkylerar att jag ska kosta 9000 kr under 3 år - och det också är det jag alltså betalar för - så måste de ju kalla mig regelbundet under dessa år och också laga det som behöver lagas under samma tid.....
Ja när jag hade försäkring så det lät det vid ev lagning "det tar vi nästa år".
Det kanske kunde vänta ett år till, men det verkade mer som att de ville att man punga ut mer för mindre jobb.
 
Ja absolut! Jag går till min privata för att de är så förståeliga för min hörselskada och beställer tolk åt mig varje gång :up:

(Plus sjukt snygga väntrum som jag dreglar över under tiden :cautious::rofl:)
Beställer inte Folktandvården tolk åt dig?
 
Alltså ju fattar att det har med personen att göra och inte organisationen.
Men som tioåring skulle jag laga ett håll och hade med mig en kompis som stöd.
När de väl börjar borra känner jag att det gör ONT. Sjukt blyg så det tar mig en stund innan jag tagit mod till mig, när jag väl får hur mig det får jag svarat att "nej det gör det inte".
Står ett stund innan jag säger att det gör ont igen, men får samma svar igen.

Kompisen som var med fick tandläkarskräck efter det.

Sen hade jag en släkting som skulle dra ut en visdomstand, det bestämdes att den skulle slås i sönder och plockas ut i bitar. Tyvärr råkade de även göra en spricka i käkbeneted både smärta och komplikationer till följd, som tog ett tag innan de ville inse att det blivit tokigt.

Jag har jättesvårt för tandläkare. 🙈🙈🙈🙈🙈
Usch ja, men visst är det ju kopplat till personerna och inte just Folktandvården, men....

När jag var typ 8 eller 9 var jag tvungen att dra ut en mjölktand med stort infekterat hål i. Min ordinarie tandläkare på Folktandåvrden försökte, jag sa att det gjorde ont, jag hade fått bedövning som inte hjälpte, men han försökte ändå så jag smällde ihop käkarna- och bet honom hårt i tummen som var kvar i munnen. Skitarg gubbe efter det. Visst, måste ha gjort ont, jag bet ihop hårt och vägrade öppna med hans tumme fortfarande emellan så han fick lirka ut den.... och sedan öppnade jag inte munnen mer där trots flera besök dit. Jag skickades till annan Folktandvård och nya försök. Man skällde på mamma för att jag inte öppnade munnen och för att jag behövde dra ut tanden och man skällde på mig för att jag inte öppnade munnen (man har aldrig nått resultat genom att skälla på mig, men däremot genom att vara lugn och förklara, vilket inte gjordes alls).

Och så öppnade jag munnen, fick bedövning, det gjorde ont som fan när de skulle dra ut och de lyssnade inte så jag stängde munnen igen. Något besök till med käkarna ihopbitna och sedan gick pappa med mig. Ett helt annat bemötande, och tanden drogs ut eftersom de gav mer bedövning och lät den verka också.... Grunden till min rädsla skapades av de besöken.

Jag fick gå många besök efter det för att "bota min tandläkarrädsla", träffade en mycket rak tandläkare och allt fungerade bra så länge jag slapp att hon hade något i min mun. Efter många besök till kunde hon till och med undersöka och pensla flour på tänderna, men så slutade hon och allt var tillbaka på ruta 1 igen, allt var kopplat till henne som person och inte till att ha "botat min rädsla". Efter det var det nya personer varje besök och bara kaos. Fasthållen blev jag som 25 åring. Det var då jag bestämde mig för att inte gå dit mer.
 
Usch ja, men visst är det ju kopplat till personerna och inte just Folktandvården, men....

När jag var typ 8 eller 9 var jag tvungen att dra ut en mjölktand med stort infekterat hål i. Min ordinarie tandläkare på Folktandåvrden försökte, jag sa att det gjorde ont, jag hade fått bedövning som inte hjälpte, men han försökte ändå så jag smällde ihop käkarna- och bet honom hårt i tummen som var kvar i munnen. Skitarg gubbe efter det. Visst, måste ha gjort ont, jag bet ihop hårt och vägrade öppna med hans tumme fortfarande emellan så han fick lirka ut den.... och sedan öppnade jag inte munnen mer där trots flera besök dit. Jag skickades till annan Folktandvård och nya försök. Man skällde på mamma för att jag inte öppnade munnen och för att jag behövde dra ut tanden och man skällde på mig för att jag inte öppnade munnen (man har aldrig nått resultat genom att skälla på mig, men däremot genom att vara lugn och förklara, vilket inte gjordes alls).

Och så öppnade jag munnen, fick bedövning, det gjorde ont som fan när de skulle dra ut och de lyssnade inte så jag stängde munnen igen. Något besök till med käkarna ihopbitna och sedan gick pappa med mig. Ett helt annat bemötande, och tanden drogs ut eftersom de gav mer bedövning och lät den verka också.... Grunden till min rädsla skapades av de besöken.

Jag fick gå många besök efter det för att "bota min tandläkarrädsla", träffade en mycket rak tandläkare och allt fungerade bra så länge jag slapp att hon hade något i min mun. Efter många besök till kunde hon till och med undersöka och pensla flour på tänderna, men så slutade hon och allt var tillbaka på ruta 1 igen, allt var kopplat till henne som person och inte till att ha "botat min rädsla". Efter det var det nya personer varje besök och bara kaos. Fasthållen blev jag som 25 åring. Det var då jag bestämde mig för att inte gå dit mer.
Jag kan verkligen förhålla mig till att pappor får annat bemötande än mammor.
Beklagar verkligen, både vad de utsattes för, men också att när man har ont i munnen så gör det fan så ONT.
 
Jag kan verkligen förhålla mig till att pappor får annat bemötande än mammor.
Beklagar verkligen, både vad de utsattes för, men också att när man har ont i munnen så gör det fan så ONT.
Ja visst är det märkligt... Mamma ville inte gå dit längre. Det var inte bara min tand som var så väldigt infekterad, det var liksom hela situationen också med att de skällde på henne och mig för att jag inte öppnade munnen och för att infektionen uppstått. Pappa gick dit och när mamma sedan frågade hur det gått så berättade han om en helt annan situation än det hon fått utstå. De var lugna och trevliga, inget skäll på någon av oss, inte hårda ord, mycket tålamod, lyssnade på mig när jag sa att det gjorde ont osv. Jag undrar om... hade situationen kunnat lösa mycket snabbare om de gjort så redan på första besöket?

Tack, ja visst är tandvärk/munvärk en vidrig värk att stå ut med?
 
Beställer inte Folktandvården tolk åt dig?
Det var ett tag sedan jag bytte nu (bytte på prov och tyckte att det funkade bra så jag stannade), men jag hade då ofta en förälder med mig som tolk. Om jag ville ha tolk så fick jag nog boka en själv.
Det är bara ett samtal men samtidigt skönt att slippa göra det själv :D
 
Det var ett tag sedan jag bytte nu (bytte på prov och tyckte att det funkade bra så jag stannade), men jag hade då ofta en förälder med mig som tolk. Om jag ville ha tolk så fick jag nog boka en själv.
Det är bara ett samtal men samtidigt skönt att slippa göra det själv :D
Förstår det! Det brukar ju sjukvården sköta så det borde ju Folktandvården också kunna....
 
Ja när jag hade försäkring så det lät det vid ev lagning "det tar vi nästa år".
Det kanske kunde vänta ett år till, men det verkade mer som att de ville att man punga ut mer för mindre jobb.
Det kändes lite likadant när jag blev så gammal att jag skulle betala för saker själv. Då hittades det minsann saker som man skulle kunna göra något åt :cautious:
 
Jag gjorde ett stort tandprojekt/behandling som först tog över 1 år i väntetid med så stora skador att det knappt gick att äta, sedan 1 år med behandlingen med besök oftast 1 g/vecka i 2 timmar i ytterligare 1 år. Efter att vi väl kom igång uppfattade jag personalen som engagerade och väldigt trevliga. Går även privat. Förra året fick jag kallelser både från Folktandvården och min privata tandläkare men vet inte varför jag inte gick dit. Jag ska försöka bokarna tid imorgon är tanken, blir intressant hur läget är här.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 569
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: cassiopeja
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 990
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 669
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp