Orimligt lång väntetid folktandvården

Det handlade väl om att de inte blev kallade i tid och att om någon inte har försäkring tar det ännu längre tid?

Likadant för behandling tolkade jag det som?
på patienter som redan är etablerade patienter där.
Fast det får man väl ändå hoppas, dvs att man är prioriterad på en klinik om man redan är patient där? Jag antar att det funkar så hos privata tandläkare också. Mig veterligen prioriterar väl VC sina listade patienter?
 
Fast det får man väl ändå hoppas, dvs att man är prioriterad på en klinik om man redan är patient där? Jag antar att det funkar så hos privata tandläkare också. Mig veterligen prioriterar väl VC sina listade patienter?
Mig veterligen har jag har inte påstått att VC inte prioriterar sina listade patienter. Det här handlar om försäkringspatienter, försäkringspatienter har ju generellt en gräddfil genom vården på flera ställen så min reaktion är väl inte HELT totalt orimlig, eller?
Att inte ha en försäkring innebär inte att man INTE är patient hos Folktandvården, det känns som om det sätts något slags likhetstecken mellan försäkring och patient på Folktandvården så att det är klart att de ska prioriteras.

JA självklart ska Folktandvården prioritera sina listade patienter, ALLA listade patienter oavsett försäkring- som bara borde avgöra hur betalningen går till, vårdbehovet borde avgöra vem och när man får tid, inte ATT eller OM man har en försäkring när man är patient på Folktandvården.
 
Mig veterligen har jag har inte påstått att VC inte prioriterar sina listade patienter. Det här handlar om försäkringspatienter, försäkringspatienter har ju generellt en gräddfil genom vården på flera ställen så min reaktion är väl inte HELT totalt orimlig, eller?
Att inte ha en försäkring innebär inte att man INTE är patient hos Folktandvården, det känns som om det sätts något slags likhetstecken mellan försäkring och patient på Folktandvården så att det är klart att de ska prioriteras.

JA självklart ska Folktandvården prioritera sina listade patienter, ALLA listade patienter oavsett försäkring- som bara borde avgöra hur betalningen går till, vårdbehovet borde avgöra vem och när man får tid, inte ATT eller OM man har en försäkring när man är patient på Folktandvården.
Nja. Jag kan ju tycka att om man erbjuder frisktandvård (som folktandvårdens försäkring heter) så måste man se till att man inte tar in fler patienter i systemet än att i alla fall de som betalar för försäkringen får den erbjudna tjänsten enligt villkor. Det kan väl ändå inte vara rätt att man ska betala för något som man inte kan använda? Då är ju försäkringen inte värd någonting. Det är ju därför jag nu funderar på att inte förnya min försäkring och gå till privat tandläkare istället.
 
Nja. Jag kan ju tycka att om man erbjuder frisktandvård (som folktandvårdens försäkring heter) så måste man se till att man inte tar in fler patienter i systemet än att i alla fall de som betalar för försäkringen får den erbjudna tjänsten enligt villkor. Det kan väl ändå inte vara rätt att man ska betala för något som man inte kan använda? Då är ju försäkringen inte värd någonting. Det är ju därför jag nu funderar på att inte förnya min försäkring och gå till privat tandläkare istället.
Fast ALLA patienter man REDAN har i systemet ska erbjudas lika vård på lika villkor. Det sker ju inte om det är så att försäkringspatienterna får tider före de som inte har. Det är vårdbehovet som bör styra. Var ska de andra som redan är patienter ta vägen och varför ska man om man har blivit nekad att få försäkring behöva vänta längre trots att man redan är patient? Man har blivit nekad för att man har för stort vårdbehov.

Att inte ta IN fler patienter är en annan femma och inget jag har diskuterat om ens. Men fortfarande kan man vara patient utan försäkring hos Folktandvården, helt enkelt för att man inte FÅR försäkringen.

Om DU tycker att det är jobbigt att du inte får något för dina pengar kan du ju fundera på hur det känns för den med större vårdbehov att prioriteras ner till förmån för någon med försäkring med ett lägre vårdbehov generellt sätt. DET är vad jag diskuterar. BÅDA är patienter likväl. Den med större vårdbehov har ingenstans att ta vägen- det är tandläkarbrist i Sverige så det är inte så lätt att bara byta till privat heller.
 
Fast ALLA patienter man REDAN har i systemet ska erbjudas lika vård på lika villkor. Det sker ju inte om det är så att försäkringspatienterna får tider före de som inte har. Det är vårdbehovet som bör styra. Var ska de andra som redan är patienter ta vägen och varför ska man om man har blivit nekad att få försäkring behöva vänta längre trots att man redan är patient? Man har blivit nekad för att man har för stort vårdbehov.

Att inte ta IN fler patienter är en annan femma och inget jag har diskuterat om ens. Men fortfarande kan man vara patient utan försäkring hos Folktandvården, helt enkelt för att man inte FÅR försäkringen.

Om DU tycker att det är jobbigt att du inte får något för dina pengar kan du ju fundera på hur det känns för den med större vårdbehov att prioriteras ner till förmån för någon med försäkring med ett lägre vårdbehov generellt sätt. DET är vad jag diskuterar. BÅDA är patienter likväl. Den med större vårdbehov har ingenstans att ta vägen- det är tandläkarbrist i Sverige så det är inte så lätt att bara byta till privat heller.
Fast då låter det som om Folktandvården får ta sig en funderare på om de faktiskt kan behålla tandvårdsförsäkringen som de erbjuder? Om det är skåligt att debitera för något som de inte kan erbjuda? Om en patient som INTE har försäkringen inte får komma på undersökning så betalar den patienten 0 kr. Om jag inte får komma på samma undersökning betalar jag ÄNDÅ 3000 kr/år. Om det råder tandläkarbrist låter det som om det är vettigast att Folktandvården upphör med sin försäkring, tänker jag?
 
Fast då låter det som om Folktandvården får ta sig en funderare på om de faktiskt kan behålla tandvårdsförsäkringen som de erbjuder? Om det är skåligt att debitera för något som de inte kan erbjuda? Om en patient som INTE har försäkringen inte får komma på undersökning så betalar den patienten 0 kr. Om jag inte får komma på samma undersökning betalar jag ÄNDÅ 3000 kr/år. Om det råder tandläkarbrist låter det som om det är vettigast att Folktandvården upphör med sin försäkring, tänker jag?
Det kanske de borde? Men de som har försäkring protesterar kanske inte allra högst än så länge? Eftersom de prioriteras trots allt, och det har ju varit pandemi som gör att de inte har kallat någon tydligen, till skillnad mot de privata.
 
Tycker det är en tråkig tråd. Börjar med en diskussion om problem med långa vårdtider men smyger sen in mycket halvt dold kritik mot tandläkare/tandläkare inom folktandvården. Samt orimliga förväntningar jämfört med övriga sjukvården, hur ser väntetider ut där, upplever att det är väldigt olika vad man som patient förväntar sig och tycker man kan ställa för krav på den ordinära sjukvården jämfört med tandvården. Är det för att tandvården inte i princip helt täcks av det offentliga likt ordinära sjukvården och man känner sig som kund snarare än patient?

Jag bor i Norrbotten, min sista visdomstand gick sönder, fick tid nästa dag för extraktion. Nu lyckades det inte (roten blev kvar) utan skulle få remiss för kirurgisk extraktion men fick tid för att åtgärda två hål de hittade två veckor senare. Nu hade jag dock fortfarande skitont där roten satt så de försökte på den tiden istället rensa upp i området för att lätta på smärtan och skickade prioriterad remiss till kirurgi. Fick tid för rtg på sjukhuset 1v senare, skulle ha samtal med käkkirurgen efter men hen blev fast i en akutop så det blev uppskjutet 2v och efter det kommer tid för åtgärd att fås. Tycker det är helt rimliga väntetider då det inte precis är något jag kommer dö eller vanställas/få långvariga men av även om det är obekvämt även med smärtstillande. Räknar med att få tid för op i september/oktober dvs 2-3,5månader efter första kontakt trots semestertider men skulle det ta någon månad längre tycker jag inte heller det är orimligt 🤷‍♀️

Hade dessutom världens gulligaste tandläkare. En TF tandläkare, som inte var klar med sin utbildning än dvs, men som var väldigt noggrann och fantastiskt duktig och dessutom inlyssnande med mig som var rädd. Sen att det inte gick att få bort hela tanden är inte hennes fel eller de flertalet kollegor som kom för att hjälpa, det är ju så det är ibland, att man inte alltid lyckas.
Väntetiderna när det inte är akut är ju dock inte särskilt roliga. Jag står i kö, antagligen till samma käkkirurgi (antar att det finns en i Regionen). Där har jag stått i 20 månader och dom kan inte ens ge mig en prognos för när jag eventuellt kommer att kallas. Jag kommer inte heller bli vanställd men får infektioner några gånger per år som stundtals kräver antibiotikabehandling och gör att jag inte kan äta annat än flytande föda.
 
Tycker det är en tråkig tråd. Börjar med en diskussion om problem med långa vårdtider men smyger sen in mycket halvt dold kritik mot tandläkare/tandläkare inom folktandvården. Samt orimliga förväntningar jämfört med övriga sjukvården, hur ser väntetider ut där, upplever att det är väldigt olika vad man som patient förväntar sig och tycker man kan ställa för krav på den ordinära sjukvården jämfört med tandvården. Är det för att tandvården inte i princip helt täcks av det offentliga likt ordinära sjukvården och man känner sig som kund snarare än patient?

Jag bor i Norrbotten, min sista visdomstand gick sönder, fick tid nästa dag för extraktion. Nu lyckades det inte (roten blev kvar) utan skulle få remiss för kirurgisk extraktion men fick tid för att åtgärda två hål de hittade två veckor senare. Nu hade jag dock fortfarande skitont där roten satt så de försökte på den tiden istället rensa upp i området för att lätta på smärtan och skickade prioriterad remiss till kirurgi. Fick tid för rtg på sjukhuset 1v senare, skulle ha samtal med käkkirurgen efter men hen blev fast i en akutop så det blev uppskjutet 2v och efter det kommer tid för åtgärd att fås. Tycker det är helt rimliga väntetider då det inte precis är något jag kommer dö eller vanställas/få långvariga men av även om det är obekvämt även med smärtstillande. Räknar med att få tid för op i september/oktober dvs 2-3,5månader efter första kontakt trots semestertider men skulle det ta någon månad längre tycker jag inte heller det är orimligt 🤷‍♀️

Hade dessutom världens gulligaste tandläkare. En TF tandläkare, som inte var klar med sin utbildning än dvs, men som var väldigt noggrann och fantastiskt duktig och dessutom inlyssnande med mig som var rädd. Sen att det inte gick att få bort hela tanden är inte hennes fel eller de flertalet kollegor som kom för att hjälpa, det är ju så det är ibland, att man inte alltid lyckas.
Jag fick också väldigt snabb remiss till käkkirurgen (om jag minns rätt gick det mindre än en månad mellan undersökningsresultat och operation) men sen följde flera månader av misär pga komplikationer vid och efter op - fast det är ju inte vårdens fel mer än på vissa sätt.

Har alltid träffat riktigt bra tandläkare i Folktandvården både själv och med barn, pedagogiska, tålmodiga och duktiga (även om min förmåga att bedöma det är lite bristande). Men samtidigt får man förhålla sig till att många också är missnöjda. Och då är det bra att det finns andra alternativ för dem.
 
Tycker det är en tråkig tråd. Börjar med en diskussion om problem med långa vårdtider men smyger sen in mycket halvt dold kritik mot tandläkare/tandläkare inom folktandvården. Samt orimliga förväntningar jämfört med övriga sjukvården, hur ser väntetider ut där, upplever att det är väldigt olika vad man som patient förväntar sig och tycker man kan ställa för krav på den ordinära sjukvården jämfört med tandvården. Är det för att tandvården inte i princip helt täcks av det offentliga likt ordinära sjukvården och man känner sig som kund snarare än patient?

Jag bor i Norrbotten, min sista visdomstand gick sönder, fick tid nästa dag för extraktion. Nu lyckades det inte (roten blev kvar) utan skulle få remiss för kirurgisk extraktion men fick tid för att åtgärda två hål de hittade två veckor senare. Nu hade jag dock fortfarande skitont där roten satt så de försökte på den tiden istället rensa upp i området för att lätta på smärtan och skickade prioriterad remiss till kirurgi. Fick tid för rtg på sjukhuset 1v senare, skulle ha samtal med käkkirurgen efter men hen blev fast i en akutop så det blev uppskjutet 2v och efter det kommer tid för åtgärd att fås. Tycker det är helt rimliga väntetider då det inte precis är något jag kommer dö eller vanställas/få långvariga men av även om det är obekvämt även med smärtstillande. Räknar med att få tid för op i september/oktober dvs 2-3,5månader efter första kontakt trots semestertider men skulle det ta någon månad längre tycker jag inte heller det är orimligt 🤷‍♀️

Hade dessutom världens gulligaste tandläkare. En TF tandläkare, som inte var klar med sin utbildning än dvs, men som var väldigt noggrann och fantastiskt duktig och dessutom inlyssnande med mig som var rädd. Sen att det inte gick att få bort hela tanden är inte hennes fel eller de flertalet kollegor som kom för att hjälpa, det är ju så det är ibland, att man inte alltid lyckas.
Min syster har precis legat en vecka på sjukhus pga infektion orsakad av en visdomstand som borde ha dragits ut, men som inte gjorts. En som blivit infekterad då och då och fåtts antibiotika för och blivit ok igen. Inget man dör för typ, bara obekvämt med smärtstillande och antibiotika... Och så nu då, en vecka på sjukhus varav några dagar nedsövd på IVA och slutligen äntligen operation och nu på bättringsvägen sakta men säkert, med smärtstillande och antibiotika.

Att det är långa väntetider på undersökningar och man inte ens har ont eller vet om man har ett hål ens, är en sak, men att det är långa väntetider på akuta saker- som tänder som trillar sönder eller infekterade visdomständer tycker jag är rätt tragiskt faktiskt.
 
Har bara läst första sidan av tråden. Jag är nöjd med min frisktandvård, älskar min tandläkare har haft samma i många år, men den dag min tandläkare slutar kommer jag antagligen byta till privat för jag tror inte jag kan hitta en lika bra tandl igen inom folktandvården.
Dock kommer jag inte ihåg när mitt avtal går ut/förnyas, det kanske jag borde kolla upp.

När visdomständerna spökade gick jag till en tandmottagning som tog lite mer akuta och svårare fall, för folktandvården kunde inte dra ut dom pga att dom satt illa, ena gången kom jag dit via remiss, andra gången akut. Där var dom också jättebra, fick även snabb hjälp när det blev komplikationer efter den ena tanden.
 
Men varför har ni som har fina tänder abonnemang hos folktandvården? Betala flera tusen varje år för ingenting?
Jag är 44 år gammal. Jag betalar 55:-/mån (660:-/året) för mitt friskvårdsavtal på Folktandvården. Så billigt kommer jag inte undan någon annanstans. Och händer någonting så är jag försäkrad. Fick min ena framtand avsparkad av en häst, inget konstigt, betalade inte mer för det trots rotfyllning mm.
 
Jag är 44 år gammal. Jag betalar 55:-/mån (660:-/året) för mitt friskvårdsavtal på Folktandvården. Så billigt kommer jag inte undan någon annanstans. Och händer någonting så är jag försäkrad. Fick min ena framtand avsparkad av en häst, inget konstigt, betalade inte mer för det trots rotfyllning mm.
Lite skillnad mot mina 3000 kr.... :eek: Men jag HAR inte bra tänder tyvärr, och värre har det ju blivit när jag nu har hamnat in en ålder där gamla lagningar börjar vittra sönder och tandflisor ryker på löpande band.... 🤪
Och när man googlar om frisktandvårdsavtalet så förstår man att det är ett abonnemang baserat på vad de räknar med att ens tänder kommer att kosta under de närmsta 3 åren. Det kan säkert stämma för min del.
 
Lite skillnad mot mina 3000 kr.... :eek: Men jag HAR inte bra tänder tyvärr, och värre har det ju blivit när jag nu har hamnat in en ålder där gamla lagningar börjar vittra sönder och tandflisor ryker på löpande band.... 🤪
Och när man googlar om frisktandvårdsavtalet så förstår man att det är ett abonnemang baserat på vad de räknar med att ens tänder kommer att kosta under de närmsta 3 åren. Det kan säkert stämma för min del.
Jag har aldrig haft ett hål i hela mitt liv. Bara två trauman som krävt lagning. En olivkärna pajade en tand längst bak och så framtanden som blev avsparkad. Jag har lite tandsten, därför jag inte hamnar i den lägsta prisklassen. Och jag har haft mitt avtal sedan 2006.
 
En vän utbildade sig till tandhygienist och läste även något år extra påbyggnad. När hon var nyutexad var det få jobb och många nyexade. Så få fick jobb.
Hon tog jobb som ambulerande på äldreboenden. Hon fick alltså på allvar max 10-15 minuter per patient. Det var senila personer som var livrädda för den främmande kvinnan som skulle in i den mun som personalen inte hann/orkade/brydde sig sköta alls till vardags.
Fruktansvärt mot de äldre! Och unga och orutinerade som fick ta de jobben och ha arbetsställningar som var helt galna.
Hon och de flesta hon utbildade sig med har bytt yrkesbana helt. Ingen pallade att jobba i den miljön. Många fick läsa flera år till för nytt jobb.
Några är kvar som säljare för tandvårdsprodukter mot kliniker. Men i övrigt har de flesta lämnat.
Galet att de förut inte ens gick jobb och nu finns inga som vill ta jobben..
 
Jag gick till FTV som omyndig. De förstörde 4 tänder för mig. Jag hade simskola fåror i kindtänderna. De kallade in typ 5 tandläkare IOM att de aldrig sett sånt. Det var ju inte hål liksom. Det skulle kunna bli svårt att hålla rent och öka risk för hål. Så de plastade igen. Men de gjorde inte rent under. 🙄
Så jag fick hål innifrån, under plasten sen. Då bytte jag till familjens privata tandläkare. Hon himlade med ögonen åt ”folkis” som inte fattar vad det där var och hade namn på det och hade god kunskap om det.
Folkis skrämde livet ur typ alla i min klass och vägrade ge folk nog bedövning etc. Totalkasst psykiskt som fysiskt. Jag var fobiskt rädd efter dem.

Nu går jag hos sambos kompis som är helt underbar och lyckats få mig att bara vara orolig. Otroligt kunnig, duktig med det psykologiska och har en mjuk kulmage som på ngt vis ofta kommer mot huvudet. Den lugnar så! 😂❤️Sambon har hjälpt honom så mkt med att behandla honom och hans familj med krigsskador som gått från helt förstörda till fungerande. Så när jag fick tandvärk en lördag åkte han in till kliniken och ville inte höra nej. Vi skulle bara dit enligt honom. Får aldrig betala heller. Vill aldrig byta!❤️
Och inser hur lyxigt det är!
 
Ja, om priset är allt, och omhändertagandet och kvaliteten på jobbet och bemötandet inte är viktigt så absolut....

Själv är min privata lika dyr eller billig som Folktandvården. Men bemötandet är bättre, de skräms inte, de kan ge sprutor utan att orsaka trauman, de kan laga håll utan att hålla fast och de hotar inte, håller inte fast och är inte stressade på samma nivå.
Ja absolut! Jag går till min privata för att de är så förståeliga för min hörselskada och beställer tolk åt mig varje gång :up:

(Plus sjukt snygga väntrum som jag dreglar över under tiden :cautious::rofl:)
 
Vet inte om jag ska skratta eller gråta åt det faktum att jag läser tråden med stigande förvåning. Finns det FTV som tar emot patienter som är vuxna alltså? Flyttade tillbaka till Norrbotten för sju år sedan och då togs endast barn och akuta fall av folktandvården. Så har det fortsatt. Hade ett abbonemang men det gick ut, utan något besök, och senare har FTV helt slutat erbjuda tandsvårdsabbonemang här uppe.
Är dock glad att jag hittade en privat när min visdomstand började trilskas :up: Numera tar inte de privata emot nylistningar heller.
Alltså vad ska de vuxna som behöver en tandläkare och tidigare inte gått till någon i ett visst län? Om nu FTV slutat och de privata tar inte emot några nya :confused:
 
Alltså ju fattar att det har med personen att göra och inte organisationen.
Men som tioåring skulle jag laga ett håll och hade med mig en kompis som stöd.
När de väl börjar borra känner jag att det gör ONT. Sjukt blyg så det tar mig en stund innan jag tagit mod till mig, när jag väl får hur mig det får jag svarat att "nej det gör det inte".
Står ett stund innan jag säger att det gör ont igen, men får samma svar igen.

Kompisen som var med fick tandläkarskräck efter det.

Sen hade jag en släkting som skulle dra ut en visdomstand, det bestämdes att den skulle slås i sönder och plockas ut i bitar. Tyvärr råkade de även göra en spricka i käkbeneted både smärta och komplikationer till följd, som tog ett tag innan de ville inse att det blivit tokigt.

Jag har jättesvårt för tandläkare. 🙈🙈🙈🙈🙈
 
Fast då låter det som om Folktandvården får ta sig en funderare på om de faktiskt kan behålla tandvårdsförsäkringen som de erbjuder? Om det är skåligt att debitera för något som de inte kan erbjuda? Om en patient som INTE har försäkringen inte får komma på undersökning så betalar den patienten 0 kr. Om jag inte får komma på samma undersökning betalar jag ÄNDÅ 3000 kr/år. Om det råder tandläkarbrist låter det som om det är vettigast att Folktandvården upphör med sin försäkring, tänker jag?
Skulle vilja att någon stämmer Folktandvården för det är ju definitivt ett bedrägeri att fakturera folk för utlovade jänster som inte levereras,
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 501
Senast: Lhas
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
7
· Visningar
784
Senast: cassiopeja
·
Relationer Eftersom många engagerade sig i min förra tråd som låstes ville jag bara uppdatera er vad som hände med mig. Då jag inte fick nån annan...
23 24 25
Svar
495
· Visningar
39 749
Övr. Hund Igår var nog den värsta dagen i mitt liv, min älskade hund som varit sjuk under en längre period blev plötsligt akut dålig. Det började...
Svar
5
· Visningar
2 640
Senast: Kilauea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp