Orkar inte hoppa

Julia.Carlsson

Trådstartare
Hej!
Mitt envisa 11 åriga ponny sto blir trött efter bara några språng när jag hoppar, hon gillar att hoppa och hoppar riktigt bra när hon har energi, men när hon blir trött så orkar hon inte lyfta på benen och "slarvar", hon är ingen seg häst utan en väldig "olyhörd" dam som inte lyssnar på spö eller skänkeln. Vad kan tröttheten beror på och hur kan jag ändra på de och få henne att orka mer?
OBS, hästen är nyligen kollad av veterinär och hoppar ungfär 1 gång i veckan och jag rider ut regelbundet! :D
 
Vad har ni kollat hos veterinär? Det finns mycket på en ponny som kan vara galet och som inte syns utan specifik undersökning.

Det låter som att det kan vara mer komplext än att ponnyn blir "trött", det är därför jag frågar. Om ponnyn först hoppar glatt men sedan inte skulle man kunna tänka sig att det finns något obehag som gör att den blir ovillig. Det kan vara hälta, det kan vara en sadel eller annan utrustning som inte passar, ryggproblem eller vad som helst.

Annars vore det intressant att titta på ridningen och träningen av ponnyn. Om det verkligen är "bara" trötthet så kanske ponnyn inte är tränad för uppgiften. Du skriver att du rider ut ibland, bra, men vad gör ni då? Att bara lufsa omkring i skogen är inte något som stärker ponnyn eller tränar dess kondition, tex. Hur är det med dressyren, jobbas ponnyn på ett sådant sätt att den stärker upp sig och musklar sig på rätt sätt? Även om man är mest intresserad av hoppning kan man inte slarva med dressyr, konditionsträning och att rida på ett så varierat sätt att ponnyn tycker det är kul och mår bra. Om din ponny är okänslig för hjälperna låter den kanske inte riktigt välriden och glad. Du har kanske någon tränare du kan ta hjälp av med hur du kan rida ponnyn?

Hur är din ponny i hull? Är den tjock är det klart att det är svårt att orka med ett tufft hoppass, men nuförtiden tycker jag tyvärr även att det inte är helt ovanligt att se ponnyer i underhull. För att ponnyn ska kunna bygga muskler behöver den tillräckligt mycket och tillräckligt bra mat, inte så lätt alla gånger eftersom det inte går att fodra enbart på kilot, särskilt inte med hösilage som varierar i TS-halt och kvalitet. Man behöver ha lite känsla för hur hästen mår och ser ut för att veta hur man ska fodra.

Hoppas du hittar rätt väg fram för dig&din ponny:)!
 

Liknande trådar

Träning Hej! Hoppas jag skriver detta så ni förstår 😅🙈 Har haft mitt 11-åriga ponny sto i 2 år nu, hon är mot den lite grövre typen. Hon är...
Svar
4
· Visningar
892
Senast: Nevermind
·
Hästhantering Hej Vi har nyligen köpt en B-ponny till vår 10-åring. Det är hennes första ponny men det är familjens femte häst. Denna 13-åriga Welsh...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
10 307
Senast: Oknytt
·
Ridning Hej! Har nyligen blivit medryttare till en 11-årig islandshäst och behöver tips. När ägaren köpte honom stod han på lösdrift och var...
Svar
8
· Visningar
1 575
Ridning Hejsan! Jag rider på ridskola just nu som jag trivs väldigt bra på. Finns vissa hästar jag klickar med direkt och som jag får en jätte...
Svar
2
· Visningar
1 432
Senast: Ananazen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp