Orkar inte läsa nyheter

Hittarinte

Trådstartare
Jag får allt svårare att läsa nyheter och information om världens händelser, mår dåligt av allt som händer, det finns inget som går åt rätt håll. Klimatet, Trump, Putin o co, allt går åt fel håll och jag ser inga tecken på någon ändring. Det drabbar mig såväl på nyhetssajterna som på Fb etc.

Jag vet ju att jag säkert borde engagera mig i nån sorts rörelse eller förening, men jag är så pessimistisk att jag nog inte kan bidra så mycket - bara skapa dålig stämning...

Hur klarar ni att läsa om allt som händer, kan ni förtränga det, eller ser ni ljuspunkter som jag inte kan se?
 
Jag får allt svårare att läsa nyheter och information om världens händelser, mår dåligt av allt som händer, det finns inget som går åt rätt håll. Klimatet, Trump, Putin o co, allt går åt fel håll och jag ser inga tecken på någon ändring. Det drabbar mig såväl på nyhetssajterna som på Fb etc.

Jag vet ju att jag säkert borde engagera mig i nån sorts rörelse eller förening, men jag är så pessimistisk att jag nog inte kan bidra så mycket - bara skapa dålig stämning...

Hur klarar ni att läsa om allt som händer, kan ni förtränga det, eller ser ni ljuspunkter som jag inte kan se?

Om vi tittar bortom Trump, Putin och de hotande klimatförändringarna så finns det många positiva saker. Trots allt det som händer så blir världen allt bättre ur många perspektiv. Levnadsstandarden ökar globalt, antalet människor som lever i absolut fattigdom minskar, osv. Det går inte åt rätt håll överallt och det finns fortfarande fattigdom, förtryck, krig och annat elände som är bortom vad som är möjligt att ta in för en person som jag som har tillbringat mitt liv i fred och välstånd. Men det var inte bättre förr.

Att det inte var bättre förr gäller också klimatet, åtminstone om vi begränsar oss till modern tid. Det var först på slutet av 1970-talet/början av 1980-talet som det fanns så pass tydliga samband mellan människans agerande och klimatet att krav på politiska åtgärder började ställas. De klimatförändringar som vi ser idag beror inte primärt på dagens utsläpp, utan på historiska utsläpp. Hur vi ser på utsläpp och föroreningar har trots allt förändrats kraftigt. Många åtgärder har vidtagits och även om vi bedömer dem som otillräckliga så skulle förmodligen vår framtid sett ännu dystrare ut utan dessa.

Jag ser negativa nyheter som bränsle för att inte sätta mig ner i soffan och bli allt för bekväm. Mycket blir bättre, men det ska vi inte nöja oss med.

https://ourworldindata.org/a-history-of-global-living-conditions-in-5-charts
 
Jag får allt svårare att läsa nyheter och information om världens händelser, mår dåligt av allt som händer, det finns inget som går åt rätt håll. Klimatet, Trump, Putin o co, allt går åt fel håll och jag ser inga tecken på någon ändring. Det drabbar mig såväl på nyhetssajterna som på Fb etc.

Jag vet ju att jag säkert borde engagera mig i nån sorts rörelse eller förening, men jag är så pessimistisk att jag nog inte kan bidra så mycket - bara skapa dålig stämning...

Hur klarar ni att läsa om allt som händer, kan ni förtränga det, eller ser ni ljuspunkter som jag inte kan se?

Jag forstar absolut hur du kanner dig, det ar otroligt avmattande att overskoljas med klimatkrisen och en okning av facsism och underminering av demokratiska institutioner.

Jag bor dessutom i UK sa jag har utover detta Brexit (och kanske faktiska brister pa mat och medicin) och lockdown pa min tallrik. Jag har inte varit hemma i Sverige och traffat familjen pa ett ar, och efter att vi fatt tillbaka en del friheter under sommaren sa har ju UK igen introducerat ett gang begransningar och nu ar osakerheten stor kring aven sma saker som att kunna boka en weekend away i det egna landet - jag jobbar hemma och spenderar SA mycket tid i samma rum/lagenhet att en miljoandring hade inte varit helt fel.

Men, sa tanker jag att hur mycket man an vill sa kan man inte sitta pa handerna. Man ska ta hand om sig sjalv och sina vanner forst, och sen se vad mer man kan gora.
Jag ser efter manga ar visst hopp i Labour partiet sedan det fatt en ny partiledare, och har beslutat mit for att bli mer aktiv - sen blir jag kanske klimatrebell med Extinion Rebellion ocksa - alltefter var orken ger sig.

Jag tanker pa Ruth Bader Ginsberg, som lade till nagra ord till Martin Luther King's beromda fras, och kanner att nar den fantastiska tanten jobbade sa hart, sa ar det respektlost for mig att tro att utvecklingen inte ar paverkansbar


"The arc of the universe is long, but it bends toward justice,’ but only ‘if there is a steadfast commitment to see the task through to completion
 
Jag läser helt enkelt inte nyheter längre, och jag tittar inte på nyheter på TV heller. Har nog inte gjort på bortåt 10 år iaf. Tycker att det är helskönt! Händer det något stort så får man reda på det ändå och kan då söka upp mer info om det om det är intressant eller om det är något som är viktigt att ha koll på.
 
Jag läser helt enkelt inte nyheter

Mitt dilemma är väl att jag är så orolig över hur det ska gå, så kan inte låta bli att hoppas att någon ljuspunkt vad gäller de stora frågorna ska dyka upp. Men det händer ju inte. Spelar ju ingen roll i slutänden om man lyckas få bukt med nåt lokalt problem om alla de största makthavarna ändå skiter i klimatet och demokratin...
 
Mitt dilemma är väl att jag är så orolig över hur det ska gå, så kan inte låta bli att hoppas att någon ljuspunkt vad gäller de stora frågorna ska dyka upp. Men det händer ju inte. Spelar ju ingen roll i slutänden om man lyckas få bukt med nåt lokalt problem om alla de största makthavarna ändå skiter i klimatet och demokratin...
Fast du märker om världen går under. Det behöver du inte en tidning eller TV för. Om inte annat kommer du märka det på arbetskamrater som pratar om det, saker som delas på facebook, eller när du går förbi löpsedlarna när du handlar.

Jag gör det jag kan. Jag reser enormt sällan, ungefär vart 10e år, jag har inga barn, jag äter svenskt så mycket det bara går. Jag äter ekologiskt och försöker vara sparsam med plast och dylikt.

Jag kan inte göra så mycket mer själv. Jag läser på lite innan jag röstar, för att se så att jag kan göra ett smart val där.

Och kommer det någon riktig ljuspunkt så är jag övertygad om att du kommer bli medveten om det ändå genom olika medier, om inte annat här på buke ;)
 
Jag mår sämre rent allmänt om jag får för mycket av informationsflödet, därför undviker jag nyheter. Även sociala medier - när folk inte ska skryta om hur perfekt de har det så ska alla världens hemskheter basuneras ut, och jag pallar helt enkelt inte. Jag kollar SVT en gång om dagen, men det är allt.

Om något riktigt stort händer så lär jag få reda på det ändå, trots att jag inte är konstant uppkopplad. Jag gör det lilla jag kan, men så länge de stora aktörerna som faktiskt har ordentlig makt inte vill få arslet ur vagnet så vägrar jag att lasta mig själv med tankar om att jag inte gör tillräckligt.
 
Jag får allt svårare att läsa nyheter och information om världens händelser, mår dåligt av allt som händer, det finns inget som går åt rätt håll. Klimatet, Trump, Putin o co, allt går åt fel håll och jag ser inga tecken på någon ändring. Det drabbar mig såväl på nyhetssajterna som på Fb etc.

Jag vet ju att jag säkert borde engagera mig i nån sorts rörelse eller förening, men jag är så pessimistisk att jag nog inte kan bidra så mycket - bara skapa dålig stämning...

Hur klarar ni att läsa om allt som händer, kan ni förtränga det, eller ser ni ljuspunkter som jag inte kan se?
Jag ser det snarare att Trump har inte starta tredje världskriget miljön går bättre än på många många år nu när vi inte flyger i samma utsträckning, färre och färre dör i barnsäng och samma med barn värden över färre som lever i fattigdom även om det troligen kommer dö fler pga fattigdom närmaste framtiden än hur många som dör i corona.

Mitt största intag av nyheter är från ekot på P4 när jag är påväg till och från jobbet.


Tror att många känner hopplöshet över att inget händer är att så mycket går fort i dagen samhälle medan att se ett hållbart resultat tar länge tid än det snabba samhälle vi har blivit vana vid idag.

Hjärnan vi har är inte i närheten av att få info i den utsträckning vi får idag och då måste vi se till att vi drar ner på flödet av alla nyheter vi får hela tiden.

Behöver påminna mig själv ibland att inte dra upp telefonen i tid och otid bara för att det finns 2 minuter att ta död på eller inte sitta med mobilen och titta på en film samtidigt eller ta upp telefonen för att se hur mycket klockan är och när jag ändå har telefonen uppe även låsa öpp och ska bara.
 
Jag får allt svårare att läsa nyheter och information om världens händelser, mår dåligt av allt som händer, det finns inget som går åt rätt håll. Klimatet, Trump, Putin o co, allt går åt fel håll och jag ser inga tecken på någon ändring. Det drabbar mig såväl på nyhetssajterna som på Fb etc.

Jag vet ju att jag säkert borde engagera mig i nån sorts rörelse eller förening, men jag är så pessimistisk att jag nog inte kan bidra så mycket - bara skapa dålig stämning...

Hur klarar ni att läsa om allt som händer, kan ni förtränga det, eller ser ni ljuspunkter som jag inte kan se?

Jag lever i en bubbla där kunskapen om världen hela tiden växer. Jag ser massor av ljuspunkter, samtidigt som man ibland blir deprimerad över kunskapsföraktets utbredning.

Jag tror att ett engagemang hos andra som brinner för saker du känner för skulle radera ut pessimismen. Eller åtminstone hopplösheten.
 
Jag läser massor av nyheter. Dock inte kvällstidningar. Jag har P1 i bakgrunden hela dagarna.

Kan det hänga ihop med vilka media man följer? Jag blir inte deprimerad och jag tror mycket beror på att jag ser så många positiva saker. Minskande svält, framgångsrik utrotning av sjukdomar, fler barn lär sig läsa och skriva, kvinnors rättigheter uppmärksammas.

det händer en massa skit i världen men det har det alltid gjort. Lemlästningar och stympningar av människor har skett i alla tider. Massakrer (stockhoms blodbad, någon....) Alla stora slag där man slogs man mot man med svärd och spjut - där dog mängder av män. Barnadödligheten var enorm.

På det hela blir världen både bätte och sämre. Jag förmår glädjas åt framstegen och jag känner mig inte maktlös. Mycket för att jag gräver och argumenterar där jag står. Om än i det väldigt lilla.
 
Jag läser nyheterna som jag läser en bok där man hela tiden funderar på hur det ska gå och vad som ska hända här näst vilket är i linje med hur jag generellt ser på mitt liv, som en långfilm.

Det är självklart oerhört tragiskt allt hemskt som händer och alla människor som drabbas, men om man ska engagera sig känslomässigt i precis allt dåligt som händer så kommer hela ens liv gå åt till att vara miserabel och eländig, det vägrar jag. Jag vill gärna hålla mig uppdaterad, reflektera och fundera över saker som händer men jag håller en distans för att det inte ska bli övermäktigt.

Sen ska man komma ihåg att det är tragedi som säljer lösnummer. Domedagsrubriker genererar mer klick än solskenshistorier eftersom spänningen drar läsare på ett annat sätt. Folk vill läsa om de saftiga, blodiga detaljerna och förfasa sig. Att världens levnadsstandard ökar och att fler engagerar sig i klimatet nu än för 20 år sedan är inte lika spännande. Det finns lika mycket positivt i världen som det finns negativt, det är bara det att det inte märks så mycket i media.
 
Minskande svält, framgångsrik utrotning av sjukdomar, fler barn lär sig läsa och skriva, kvinnors rättigheter uppmärksammas. .

Jag tror att det som gör mig mest vanmäktig är att allt detta är helt förgäves och på sikt meningslöst om klimatet kraschar. Vilket i sin tur hänger mycket på kunskapsföraktet och de idioter som leder stormakterna...
 
Jag är väldigt selektiv med när jag orkar ta till mig nyheter. Det allra viktigaste hör en om ändå, så jag ser det inte som så viktigt att kolla på nyheter. Jag lär mig sällan nya saker om världen genom det.

Snarare tror jag att det kan vara bra att utbilda sig istället. Många som hamnar i din (vår) sits söker sig med tiden till konspirationsteorier för att få någon slags känsla av kontroll, helt falsk såklart. Men att utbilda sig i hur världen verkligen ter sig, hur saker fungerar på en större skala, det kan hjälpa att sätta nyheterna i perspektiv. Så, läsa historia, filosofi, och naturvetenskap istället.

En annan sak är ju att utbilda sig i att ta hand om sig själv mentalt, i mina ögon kanske främst genom att på något sätt som passar en själv behandla den sorg som uppstår när vi konfronteras med verkligheten. Sorg är ju egentligen kärlek som inte har någonstans att ta vägen, och kärlek har potential att driva förändring. Ilska å sin sida är kärlek som tagits för given, eller övertramp som en vet att en själv eller någon/något annat inte förtjänar - också en känsla som kan driva en framåt.

Mänskligheten håller på med många dumheter, men allt är inte hopplöst. I synnerhet inte för dig personligen. Ta det i små doser, och hitta saker som kan återställa din tro på livet när nyheter drar ner dig. För mig är det min katt, mina hästar, en promenad i skogen, bra musik, roliga videor på YouTube, ja, vad en nu gillar.

För mig är inte din känsla kring/reaktion på nyheter konstig alls. Det som är värre i mina ögon är alla som klarar av att se allt ont som pågår i världen och inte känner sig ett dugg brydda av det.
 
Jag förstår din oro och tycker den är relevant. Inte det att vi blir översköljda med jobbiga nyheter, utan för att människor kan påverka saker globalt, där dåliga beslut påverkar mer extremt idag jämfört med tidigare. Samt att det finns en avsaknad av ansvar och ägarskap med långsiktighet för beslut och handlingar.

I första hand läser jag relevanta medier, dvs sådana som är seriösa och uppbyggda på en journalistisk anda och tradition. Dvs. där man vet hur man arbetar med och förmedlar faktabaserad information.

Kvällstidningar och nykläckta internetmedia läser jag endast för att ha koll på vad folk tror eller känner att de vet.

Om någon delat något på FB så kollar jag först vilken kategori av ovanstående som källan tillhör. Om det handlar om någons personliga åsikt eller upplevelse, så är det ingen fullständig sanning utan ganska ofta långt ifrån det på en gråskala.

Det hjälper mig att kategorisera informationen i de lådor där de hör hemma och sen sortera det man behöver hantera känslomässigt. För mig handlar det också om hur mycket jag vill lära mig om och förstå de maktspel som pågår, hur illa ställt det är med miljön och var man bäst gör en insats. Har jag kunskap så har jag koll på läget och har då lättare att sortera i flödet av nyheter/information.

Sen har vi det historiska perspektivet som behöver appliceras på nutiden. Pendeln har alltid svängt fram och tillbaka. Saker har blivit bättre, för att sen bli sämre igen. Inte att vi backar tillbaka till exakt samma utgångsläge, men har någon fått mer frihet så kommer sannolikt en del av den friheten krympa igen. Har vi hatat ett folkslag så kommer vi snart att avsky några andra med nästan exakt samma beskyllningar osv. Den historiska pendeln kommer alltid att svänga, vilket också kan ses som positivt.

Jag tror för egen del att stora delar av världen (jorden) kommer att överleva oss och utvecklas vidare ett tag till eftersom liv är så anpassningsbart, men möjligen utan oss.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Personligen tycker jag att det allmänna debatt-klimatet börjar bli riktigt ruggigt, det har varit det ett tag också. Nu pratar jag...
2 3
Svar
49
· Visningar
6 102
Senast: IngelaH
·
T
Hästmänniskan De senaste veckorna har jag kartlagt vilka av Sveriges ridföreningar som använder sig av krypterad dataöverföring (TLS, även känt som...
Svar
14
· Visningar
1 706
Senast: Stereo
·
Skola & Jobb Bara känner att jag måste posta detta. Det är ett brev jag skrivit till min gamla högstadieskola. Det är inte klart formuleringsmässigt...
Svar
7
· Visningar
3 406
Övr. Hund Hejsan.. Har en närapå 6mån gammal valp där ensamhetsträningen inte funkat bra alls. Var nog lite dålig med att göra det till "vardag"...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
8 260
Senast: Sezziyanen
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 10
  • Bästa trimmern till kanin?
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp