Orkar ni med ännu en rasvalstråd?

snurra!

Trådstartare
Det här med rasval alltså...
Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska mycket. Införskaffandet av min andra hund ligger minst 2-3 år framåt i tiden.

Jag söker alltså en allround-brukshund för tävlan i bl.a sök, BSL och lydnad på högre nivå, gärna med uppflytt till högsta klassen som mål.

Egenskaper jag prioriterar:
• Stor arbetsmotor och bra fokus
• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar
• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust
• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil.
• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer.
• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!
• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund.


Jag kan erbjuda:
• Minst 2 h promenader per dag, på helger långpromenader på närmare 2 h. Under vintern långa skidturer och vid barmark löpning, hunden får gärna orka dra.
• Ca 4 lydnadspass i veckan och däremellan små plojpass i vardagsrummet typ.
• Genomkörare med ”specialen” (sök, spår, rapport) 2-3 ggr i veckan.

Storlek och pälssort har jag tidigare haft krav på men jag känner att jag tar det i andra hand och just nu inte behöver leta efter den optimala hunden utseendemässigt!

Ett urval av raser jag hittills funderat på:
Beauceron (älskar rasen men räcker de för mina mål?)
Kelpie (dåligt gripande)
Dobermann (jaktlusten och hälsan känns sådär)
Flatte (känns för flamsiga)
Kelpie (dåligt gripande?)
Aussie (för uppdelad)
Australian cattledog (avlas på en del skumt känns det som)
Staffe (för liten och osäkert kort för tävling i bruks)
Holländare (för mycket?)
Riesen (för sega i lydnaden?)

Åsikter och erfarenheter om ovanstående raser tages tacksamt emot! Samt egna förslag förstås!
 
Det här med rasval alltså...
Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska mycket. Införskaffandet av min andra hund ligger minst 2-3 år framåt i tiden.

Jag söker alltså en allround-brukshund för tävlan i bl.a sök, BSL och lydnad på högre nivå, gärna med uppflytt till högsta klassen som mål.

Egenskaper jag prioriterar:
• Stor arbetsmotor och bra fokus
• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar
• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust
• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil.
• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer.
• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!
• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund.


Jag kan erbjuda:
• Minst 2 h promenader per dag, på helger långpromenader på närmare 2 h. Under vintern långa skidturer och vid barmark löpning, hunden får gärna orka dra.
• Ca 4 lydnadspass i veckan och däremellan små plojpass i vardagsrummet typ.
• Genomkörare med ”specialen” (sök, spår, rapport) 2-3 ggr i veckan.

Storlek och pälssort har jag tidigare haft krav på men jag känner att jag tar det i andra hand och just nu inte behöver leta efter den optimala hunden utseendemässigt!

Ett urval av raser jag hittills funderat på:
Beauceron (älskar rasen men räcker de för mina mål?)
Kelpie (dåligt gripande)
Dobermann (jaktlusten och hälsan känns sådär)
Flatte (känns för flamsiga)
Kelpie (dåligt gripande?)
Aussie (för uppdelad)
Australian cattledog (avlas på en del skumt känns det som)
Staffe (för liten och osäkert kort för tävling i bruks)
Holländare (för mycket?)
Riesen (för sega i lydnaden?)

Åsikter och erfarenheter om ovanstående raser tages tacksamt emot! Samt egna förslag förstås!
Jag är ju dobermannägare så.
Jag tycker det är en fantastiskt rolig ras son ställer upp på allt. Men som du säger, det kan vara svårt med att ha dem lösa. Jag vet dock få som inte funkar som lösa i arbete.

De har tyvärr ofta könsbunden aggression, men efter tonåren sas vet jag i princip ingen som inte kan arbeta nära andra iaf. Det brukar mest vara lös ihop med andra som det blir problem.

De reagerar rätt mycket men släpper det o andra sidan fort igen. Men det ÄR ju en skyddshund i grund i botten och ska därför vara uppmärksam och markera/varna om folk beter sig "hotfullt". Vissa, som min, lär sig snabbt att skrämma folk - men det märks mest när han har väldigt tråkigt. Inga problem annars bland folk. Han trampar snällt med på marknad eller på fest liksom.

De är både bra draghundar (flera SMvinster) och lydnadhundsr även om de kan ha lite fuck u attityd ibland ;)

Rasen är något delad men det går nog rätt okej även för rent arbetande linjer på uts med. Det är mest min som är för liten 😂
Hälsan är förutom DCM helt okej i min värld. Men DCM är ett jävla skit. Leta efter äldre föräldrar med lite dcm nära i stamtavlan. Holter ska vara max 1 år gammal vid parning, men helst betydligt nyare.

Om du har andra frågor är det bara att säga till!
 

Bifogade filer

  • IMG_20180831_192320_168.jpg
    IMG_20180831_192320_168.jpg
    111,3 KB · Visningar: 21
• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!

Nu sätter du ju ett frågetecken på Flatte för flamsighet, så då kanske boxer är borträknat av samma anledning, men de passar i alla fall in väldigt väl på den biten! Om jag jämför resten av din lista med min nuvarande hane kan jag säga så här:

• Stor arbetsmotor och bra fokus -- Stor arbetsmotor, ja. Fokus, nja. Han är väldigt utåtriktad. Mycket för att vara boxer, till och med, men de kan vara väldigt nyfikna av sig.
• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar -- Könsbunden aggression förekommer men jag tycker inte att det är ett jätteproblem. Vår hane har gått från översocial till frustrerad och utåtagerande i hundmöten, men matte har tyvärr en stor del i detta då hon blir nervös.
• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust -- Ja på båda delarna, tycker det är relativt vanligt med bra kamp fast den korta nosen gör ju att gripandet kan få lida. Vår hane har ett riktigt bra gripande och stort föremålsintresse.
• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil. -- Inga rädslor som påverkar vardagen. Han är lite obekväm i hissar. Inga ljudrädslor. Vår förra hane hade problem med fyrverkerier och åska, men tycker överlag att om man letar i brukslinjerna ser det bra ut.
• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer. -- Vi behöver ha tummen i ögat vid hundmöten och i trånga situationer med andra hanar, men inget annat. Upplever att det är ganska sällan som boxern är en riktigt skarp hund.
• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund. -- Går utmärkt att göra båda delarna med en bruksavlad boxer. Rasen är inte uppdelad i en utställnings- och en brukstyp, men däremot är det ganska många kennlar i Sverige som avlar mer på en familjehund än en brukshund. Engelska linjer är rent utställningsavlade, men inte heller jättevanliga i Sverige längre, det kontinentala dominerar.
 
Det här med rasval alltså...
Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska mycket. Införskaffandet av min andra hund ligger minst 2-3 år framåt i tiden.

Jag söker alltså en allround-brukshund för tävlan i bl.a sök, BSL och lydnad på högre nivå, gärna med uppflytt till högsta klassen som mål.

Egenskaper jag prioriterar:
• Stor arbetsmotor och bra fokus
• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar
• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust
• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil.
• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer.
• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!
• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund.


Jag kan erbjuda:
• Minst 2 h promenader per dag, på helger långpromenader på närmare 2 h. Under vintern långa skidturer och vid barmark löpning, hunden får gärna orka dra.
• Ca 4 lydnadspass i veckan och däremellan små plojpass i vardagsrummet typ.
• Genomkörare med ”specialen” (sök, spår, rapport) 2-3 ggr i veckan.

Storlek och pälssort har jag tidigare haft krav på men jag känner att jag tar det i andra hand och just nu inte behöver leta efter den optimala hunden utseendemässigt!

Ett urval av raser jag hittills funderat på:
Beauceron (älskar rasen men räcker de för mina mål?)
Kelpie (dåligt gripande)
Dobermann (jaktlusten och hälsan känns sådär)
Flatte (känns för flamsiga)
Kelpie (dåligt gripande?)
Aussie (för uppdelad)
Australian cattledog (avlas på en del skumt känns det som)
Staffe (för liten och osäkert kort för tävling i bruks)
Holländare (för mycket?)
Riesen (för sega i lydnaden?)

Åsikter och erfarenheter om ovanstående raser tages tacksamt emot! Samt egna förslag förstås!

Om du väljer bort Kelpie för dåligt gripande så går Flatte också bort. De är ju en fågelapportör. Flatten har dessutom stora hälsoproblem (Cancer)

Om gripandet är viktigt så kika på bruksraser, vilket jag iofs tycker du bör göra ändå utefter vad du önskar ha hunden till.
 
Tack så mycket för svaren!

Jag kanske var lite otydlig med det här med flamsighet och humor. Egna idéer har jag inget emot. En hund som t.ex får ett ryck i inkallningen och springa rakt förbi en vore bara kul! Till och med roligare än en hund som alltid försöker göra varenda moment perfekt. Men däremot vill jag inte ha en hund som stirrar omkring sig och vill hälsa på alla på plan. Lite luddig beskrivning kanske men jag hoppas ni förstår ändå.

#2 Dobbisen ligger inte sämre till efter ditt inlägg. I och för sig skulle jag gärna vilja kunna ha hunden lös på skogspromenaderna men skogspromenader med lösspring är inte min absoluta favoritmotionsform med hund (även om det är mysigt!) ändå så det kan jag byta ut eller ändra lite. I dagsläget blir det mycket sådant främst för att det är min bearded collies favoritsyssla.
Sedan tänker jag att om en ras passar på alla (ganska krasst) punkter utom en - som dessutom är träningsbar med en del arbete så räknas inte det minuset riktigt. ;)

#3 Hos schäfern kan jag nog glömma utställningsbiten. Men en bra arbetande hund är det utan tvekan!

#4 Även boxern har jag varit inne på och ditt svar gav mig en mer positiv bild av rasen. Tycker den verkar för sjuk bara. Och så är de väl inte så vädertåliga? Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte skulle vilja dela min vardag med en skojfrisk trubbnosvovve!

#5 Då får jag nog stryka flatten. Jag var inte särskilt insnöad på den från början så det gör mig inte särskilt mycket. Det du skriver om att jag ska välja bland brukshundraserna låter klokt.
 
Tack så mycket för svaren!

Jag kanske var lite otydlig med det här med flamsighet och humor. Egna idéer har jag inget emot. En hund som t.ex får ett ryck i inkallningen och springa rakt förbi en vore bara kul! Till och med roligare än en hund som alltid försöker göra varenda moment perfekt. Men däremot vill jag inte ha en hund som stirrar omkring sig och vill hälsa på alla på plan. Lite luddig beskrivning kanske men jag hoppas ni förstår ändå.

#2 Dobbisen ligger inte sämre till efter ditt inlägg. I och för sig skulle jag gärna vilja kunna ha hunden lös på skogspromenaderna men skogspromenader med lösspring är inte min absoluta favoritmotionsform med hund (även om det är mysigt!) ändå så det kan jag byta ut eller ändra lite. I dagsläget blir det mycket sådant främst för att det är min bearded collies favoritsyssla.
Sedan tänker jag att om en ras passar på alla (ganska krasst) punkter utom en - som dessutom är träningsbar med en del arbete så räknas inte det minuset riktigt. ;)
Det första här stämmer fint med en dobbis iaf. De gillar att ta ärevarv om de får chansen och hittar på en del hyss ;) Man har sällan tråkigt med en dobbis!

Och ja. De går att ha lösa, min går numera efter mkt jobb och jag vet ett helt gäng till som kan - men det är inte något man ska räkna med och det kan krävas blod svett och tårar innan det går.
En dobermann gillar att springa, men det kan man ju få utlopp på många sätt. Via draget tex!

Ska tillägga. Vill du ha en utställningschampion blir det svårt att kombinera med en riktigt bra brukshund i min värld - men räcker det med excellent och cert (?) Så går det fint.
Det är sällan de som står högst upp på båda pallarna sas i högre klasser. Men man blir inte utskickad ur ringen heller ;)
 
Tillägg. Uppfödarens ena uppf blev dock BIR och så på SKK uts och slog en dobbis av mer rena utslinjer så ibland händer det plötsligt 😂
 
Malle kanske? Vet ej hur det är med utställning

Bruksschäfer (fast då går utställning bort)

Riesen - ngt envis (det är alla schnauzrar) mig veterligen så brukar inte de bästa bruksriesen vinna på utställning heller, tyvärr
 
Jag är ju dobermannägare så.
Jag tycker det är en fantastiskt rolig ras son ställer upp på allt. Men som du säger, det kan vara svårt med att ha dem lösa. Jag vet dock få som inte funkar som lösa i arbete.

De har tyvärr ofta könsbunden aggression, men efter tonåren sas vet jag i princip ingen som inte kan arbeta nära andra iaf. Det brukar mest vara lös ihop med andra som det blir problem.

De reagerar rätt mycket men släpper det o andra sidan fort igen. Men det ÄR ju en skyddshund i grund i botten och ska därför vara uppmärksam och markera/varna om folk beter sig "hotfullt". Vissa, som min, lär sig snabbt att skrämma folk - men det märks mest när han har väldigt tråkigt. Inga problem annars bland folk. Han trampar snällt med på marknad eller på fest liksom.

De är både bra draghundar (flera SMvinster) och lydnadhundsr även om de kan ha lite fuck u attityd ibland ;)

Rasen är något delad men det går nog rätt okej även för rent arbetande linjer på uts med. Det är mest min som är för liten 😂
Hälsan är förutom DCM helt okej i min värld. Men DCM är ett jävla skit. Leta efter äldre föräldrar med lite dcm nära i stamtavlan. Holter ska vara max 1 år gammal vid parning, men helst betydligt nyare.

Om du har andra frågor är det bara att säga till!

Dobermann :love:

och vilken oerhört fint exemplar du har!
 
Tack så mycket för svaren!

#4 Även boxern har jag varit inne på och ditt svar gav mig en mer positiv bild av rasen. Tycker den verkar för sjuk bara. Och så är de väl inte så vädertåliga? Men jag skulle ljuga om jag sa att jag inte skulle vilja dela min vardag med en skojfrisk trubbnosvovve!

Skojfriska är det onekligen. :) Min lyckades vid en inkallning att snurra nåt varv extra och satte sig på fel sida och tittade åt fel håll. Tyckte mest att jag stod fel.

När det gäller hälsan finns det problem, men är man noggrann med val av uppfödare kan man reducera riskerna betydligt. Höfter och knän röntgas och det är inte svårt att hitta bra höftresultat idag eftersom det röntagts i flera generationer. Vi har också fått HD-index som ett ytterligare verktyg. Knän är sällan ett problem längre. Kontroll av hjärta och ryggröntgen för spondylos har införts i år som krav för att få valphänvisning, så på yngre avelsdjur (under 3-4 år) bör detta vara gjort hos en seriös uppfödare. Gärna på äldre också, så klart, men det är inget krav just nu.

Utöver det som går att testa finns allergier (men det har blivit mycket bättre, speciellt hos noggranna uppfödare), en njursjukdom (relativt ovanlig men det skadar inte att kolla linjerna och jämföra med publicerade fall) och slutligen så finns det ju cancer i rasen. Det är cancern som oroar mig mest eftersom vi förlorade vår förra hane i det, men även där tycker jag att det har blivit bättre överlag. Det är ju en svår bit att komma åt eftersom det ofta debuterar i 7-8 års ålder.

Vädertåligheten varierar. Vår hane tycker inte om värme, medan en bekants tik glatt springer omkring i full fart en varm sommardag. Har aldrig upplevt dem som speciellt frusna, de brukar tycka om att leka i snö, men däremot får de ju inte bli patrullhundar för att de inte har underull. Du nämnde ju drag och faktiskt är det så att Boxerklubben haft hundar med i Vindälvsdraget under några år. De placerar sig inte så långt fram, men de verkar tycka det är väldigt kul!
 
Helt tvärkört behöver inte utställning vara med bruksschäfer. Men man får nog sålla lite med var och vem man ställer för.
Vår tik blev trots allt BIS Valp på Mydog 2017 (då 8 mån) och det som enda hund av brukstyp.
(Kass bild för exteriören)
vM3flp7.jpg
Det finns en bruksare del som får excellent. Dock brukar utställningsintresset vara lågt hos folk med brukstypen. De lägger oftast helgerna på träning och tävling.

Men många avelsdjur är brukschampions och då har de iaf inte gjort bort sig i ringen.
 
Helt tvärkört behöver inte utställning vara med bruksschäfer. Men man får nog sålla lite med var och vem man ställer för.
Vår tik blev trots allt BIS Valp på Mydog 2017 (då 8 mån) och det som enda hund av brukstyp.
(Kass bild för exteriören)
vM3flp7.jpg
Det finns en bruksare del som får excellent. Dock brukar utställningsintresset vara lågt hos folk med brukstypen. De lägger oftast helgerna på träning och tävling.

Men många avelsdjur är brukschampions och då har de iaf inte gjort bort sig i ringen.

Inte BIS va? BIR låter mer rimligt.
 
Om det är viktigt att hunden funkar med andra hundar tänker jag på jaktlabbe. Om du kan tänka dig apporteringsträning någon gång i veckan?

Annars tänker jag att flera brukshundar passar. Vissa är dock sämre med andra hundar än andra. På schäfer tycker jag ofta det har med linjer att göra och det är absolut inte omöjligt att få tag i en bra bruksschäfer som funkar helt okej med andra hundar. Ganska många kennlar verkar gå med ett helt gäng hundar. Många har flertalet schäfrar. Både min förra hane som hann bli nästan 4 år innan han flyttade samt min nuvarande tik har funkat fint med båda könen. Nu är tiken bara 22 månader men änsålänge har jag inte sett någon grinighet mot tikar. Tvärtom har hon vid flertalet tillfällen ignorerat när andra varit på henne...

Själv tycker jag ju schäfern har allt :D De är driftiga hundar men har hjärnan med sig och har ofta långt till aggressioner.
 
Utan att ha särskilt stor erfarenhet av rasen tänker jag att en kelpie borde passa utmärkt.
Ett dåligt gripande måste ju ändå till viss del vara en träningssak?
 
Det här med rasval alltså...
Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska mycket. Införskaffandet av min andra hund ligger minst 2-3 år framåt i tiden.

Jag söker alltså en allround-brukshund för tävlan i bl.a sök, BSL och lydnad på högre nivå, gärna med uppflytt till högsta klassen som mål.

Egenskaper jag prioriterar:
• Stor arbetsmotor och bra fokus
• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar
• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust
• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil.
• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer.
• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!
• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund.


Jag kan erbjuda:
• Minst 2 h promenader per dag, på helger långpromenader på närmare 2 h. Under vintern långa skidturer och vid barmark löpning, hunden får gärna orka dra.
• Ca 4 lydnadspass i veckan och däremellan små plojpass i vardagsrummet typ.
• Genomkörare med ”specialen” (sök, spår, rapport) 2-3 ggr i veckan.

Storlek och pälssort har jag tidigare haft krav på men jag känner att jag tar det i andra hand och just nu inte behöver leta efter den optimala hunden utseendemässigt!

Ett urval av raser jag hittills funderat på:
Beauceron (älskar rasen men räcker de för mina mål?)
Kelpie (dåligt gripande)
Dobermann (jaktlusten och hälsan känns sådär)
Flatte (känns för flamsiga)
Kelpie (dåligt gripande?)
Aussie (för uppdelad)
Australian cattledog (avlas på en del skumt känns det som)
Staffe (för liten och osäkert kort för tävling i bruks)
Holländare (för mycket?)
Riesen (för sega i lydnaden?)

Åsikter och erfarenheter om ovanstående raser tages tacksamt emot! Samt egna förslag förstås!


Vid första genomläsningen så kommer jag att tänka på Labrador.

En i bekantskapskretsen har haft ett par varav den ena blev Elit i lydnad redan som ettåring, duktig även på sök men min bekant flyttade utomlands (utan hund) när hunden var kanske 2 så de hann aldrig utveckla det helt.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 546
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 666
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 694
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 371
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp