Orkar ni med ännu en rasvalstråd?

Tack för ytterligare svar!

Schäfern och jaktlabben ska alltså kollas närmre på idag.

Och så får jag fundera över kelpien ett varv till såklart. De verkar onekligen som väldigt härliga hundar både i träning och vardag!
 
Utan att ha särskilt stor erfarenhet av rasen tänker jag att en kelpie borde passa utmärkt.
Ett dåligt gripande måste ju ändå till viss del vara en träningssak?

Ett bra gripande är till största del genetiskt. Du kan träna upp ett dåligt gripande och bett till viss del men inte få det bra.
Vi är supernoga med betten när vi avlar. Det ska vara fullbett och inte upprepade omtag eller tuggande.
 
Ett bra gripande är till största del genetiskt. Du kan träna upp ett dåligt gripande och bett till viss del men inte få det bra.
Vi är supernoga med betten när vi avlar. Det ska vara fullbett och inte upprepade omtag eller tuggande.

För skydd kan jag förstå det, men jag uppfattade inte det som att TS ville träna skydd och tänkte därför gripande som i lydnadsapportering typ.
Kan mycket väl varit jag som misstolkade dock :)
 
@snurra!
Är utställning viktigt så kan du stryka jaktlabben direkt :)
Om du inte är intresserad av jaktapportering tycker jag också att det är en anledning att stryka jaktlabben.

Nä apportering har jag inte tänkt mig. Kan kanske kasta någon dummy då och då men en jaktlabbe vill antagligen apportera mer...

Angående skydd hade jag först tänkt träna mondioring men jag är osäker på om det passar mig så jag har strukit det. Dock vill jag ha en hund som är lätt att belöna med kamp.
 
Nä apportering har jag inte tänkt mig. Kan kanske kasta någon dummy då och då men en jaktlabbe vill antagligen apportera mer...

Angående skydd hade jag först tänkt träna mondioring men jag är osäker på om det passar mig så jag har strukit det. Dock vill jag ha en hund som är lätt att belöna med kamp.

Ja, gemene jaktlabbe vill i regel apportera mer än så.
Jag träffar en del jaktlabbar som tävlas och tränas i både jakt och bruks/lydnad, och alla har en helt annan energi och intensitet i jakten mot vad de har i bruksgrenarna. Det är många som köpt en labbe för annat än jaktträningen, men som fastnar för just den när de upptäcker skillnaden i drivet på hunden.
Jag tycker att det är lite ledsamt att det är många jaktlabbar som aldrig jakttränas.
 
Har du kikat något på hovawart? Det är just en mångsidig brukshund som är bra på mycket. Används till allt från spår, sök, lydnad till drag. De senaste åren har uppfödarna fokuserat en hel del på just sammarbetsviljan och följsamheten vilket har kunnat vara en liten brist tidigare. De har ändå en hel del portion ”kan själv” tänk men det gör de roligare i mitt tycke.

• Stor arbetsmotor och bra fokus
Japp, deras starka sida är just spår, sök och den typen av arbete. I lydnaden kan man sällan traggla och nöta samma sak i 20 min för då ledsnar de och hittar på egna saker men varierar man sig är de med. Av mina två är det just fokuset som brister hos tiken även om vi har kommit till rätta med det nu.

• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar
Merparten av alla hoffar är trygga och öppna. Kan finnas lite könsbunden aggresivitet men inte så att de går runt och muckar gräl.

• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust
Saknas sällan hos hoffarna numera. Båda mina älskar att leka även om tiken älskar mat mer.

• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil.
Jag har inga problem med rädslor hos mina 2 och merparten av de hoffar jag träffar är miljöstarka även om det fortfarande dyker upp lite rädslor. Så man får hålla lite koll på MHn och vissa linjer.

• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer.
Hoffarna kan ju ha lite allvar i sig men så länge där inte är några rädslor så sorterar de bra. Min hane har en hel del allvar i sig men jag har aldrig under hans 9 år behövt vara orolig för att han ska ilskna till och gå över gränsen. Ingen av mina behöver jag ha tummen i ögat på vad gäller sådant.

• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!
Humor besitter hoffarna verkligen. De gör vardagen lite roligare med sina påhitt. Min tik tex plockar ner allt från diskbänken på nätterna enbart för att kunna plocka upp det på morgonen och byta mot godis.

• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund.
Här behöver du inte välja. Hoffen är inte uppdelad så det är inga problem att hitta en snygg hoffe med arbetsegenskaper.
 
För skydd kan jag förstå det, men jag uppfattade inte det som att TS ville träna skydd och tänkte därför gripande som i lydnadsapportering typ.
Kan mycket väl varit jag som misstolkade dock :)

Oavsett vad du ska ha ditt gripande till så är det genetiskt betingat. Det är därför momentet finns med på MH :)
I allt bruksarbete så vill du ha ett bra bett. Det är rätt mycket jobb att försöka jobba upp betten på en "slappkäft" eller "tuggis".
 
Nä apportering har jag inte tänkt mig. Kan kanske kasta någon dummy då och då men en jaktlabbe vill antagligen apportera mer...

Angående skydd hade jag först tänkt träna mondioring men jag är osäker på om det passar mig så jag har strukit det. Dock vill jag ha en hund som är lätt att belöna med kamp.

Då ska du titta på raser och linjer med hög social lek, kamplust och föremålsintresse.
 
Oavsett vad du ska ha ditt gripande till så är det genetiskt betingat. Det är därför momentet finns med på MH :)
I allt bruksarbete så vill du ha ett bra bett. Det är rätt mycket jobb att försöka jobba upp betten på en "slappkäft" eller "tuggis".

Okej :) Det är ju ärftligt även på retriever, men jag tycker nog att det är relativt träningsbart på dem, därav att jag skrev att det bör vara träningsbart "till viss del".
Jag tänker nog ändå att om det är det enda som gör att TS tvekar på kelpie, så är det något som kanske inte ens behöver vara ett problem när man hittar rätt kombination.
 
De belgiska vallhundarna då? Jag kan inte mycket om rasernas egenskaper men de jag har sett på utställning är också sådana som har kört bruks. Finns en på min hemma-BK som tävlar mycket i olika hundsporter men även åker på utställningar när det passar. Hon har tre belgare och alla verkar gå bra både på plan och ringen.
 
Hoffen har har funderat lite smått på men jag tilltalas inte av den av någon märklig anledning... Tack för tipset ändå, jag ska absolut ge den en chans.

En bra belgare hade jag gärna haft! Men jag vill absolut inte ha en rädd eller stirrig hund och det känns som att risken finns där, särskilt om jag föredrar en som även går bra på utställning. @Malibu_Stacy skulle du möjligen kunna skriva (via PM om en inte får göra det i tråden) vilken kennel dessa belgare kommer från om du vet det? Så ska jag kolla upp det.
Tillägg: Med belgare menar jag terv, lakke och grönis, även om jag vet att även mallen ingår där.

Men att några av er föreslagit bruksschäfer och malle måste innebära att ni tycker att aktiveringen jag erbjuder är tillräcklig för en hund av den kalibern? För det vore absolut något jag kan ha med mig när jag funderar över hundraser. Jag har nämligen varit osäker på om den typen av brukshund kräver ännu mer än vad jag kan ge eller om den skulle bli nöjd med ett liv hos mig... Om schäfern och mallen är lite för uppdelade (?) skulle jag alltså kunna kika på HH? Kan jag dra den slutsatsen?
 
Egenskaper jag prioriterar:
• Stor arbetsmotor och bra fokus
• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar
• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust
• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil.
• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer.
• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!
• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund.


Jag har erfarenhet av kelpie och skulle säga att den passar in på alla dina punkter. Och en fördel är väl att det är en av få (möjligt den enda) brukshunden som kan bli både brukschampion och utställningschampion.

Nu har jag själv ingen vidare erfarenhet från bruksarbetet, men det är väl som du själv nämner gripandet som är den svaga punkten (och i vissa linjer även kamplusten). Dock upplever jag inte att gripandet är ett problem för framgång i brukset och lydnaden, utan det går att träna till den nivå som behövs utan alltför stor ansträning. Sen kommer deras gripande och kamp aldrig att kunna jämföras med en schäfers.
 
Hoffen har har funderat lite smått på men jag tilltalas inte av den av någon märklig anledning... Tack för tipset ändå, jag ska absolut ge den en chans.
Så är det. Vissa raser tilltalar en inte :) Men vill du träffa många hoffar så arrangeras SM i Södertälje 14-16/9. 40 st anmälda i brukset och 28 st i lydnaden. Och gissningsvis runt 80 hundar på utställningen.
 
Utan att ha särskilt stor erfarenhet av rasen tänker jag att en kelpie borde passa utmärkt.
Ett dåligt gripande måste ju ändå till viss del vara en träningssak?

Jag tänker också Kelpie. Men det finns nog flera raser som skulle kunna passa. Det beror nog på vad TS känner mest för. En Kelpie är med på allt du vill göra (utom skydd där de är för små) och har stor motor. De kan nog konkurrera rätt bra upp i klasserna. Men kolla i så fall upp uppfödare noggrannt och i god tid. Det kan vara lite svårt att få tag på en Kelpievalp.
 
Egenskaper jag prioriterar:
• Stor arbetsmotor och bra fokus
• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar
• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust
• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil.
• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer.
• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!
• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund.


Jag har erfarenhet av kelpie och skulle säga att den passar in på alla dina punkter. Och en fördel är väl att det är en av få (möjligt den enda) brukshunden som kan bli både brukschampion och utställningschampion.

Nu har jag själv ingen vidare erfarenhet från bruksarbetet, men det är väl som du själv nämner gripandet som är den svaga punkten (och i vissa linjer även kamplusten). Dock upplever jag inte att gripandet är ett problem för framgång i brukset och lydnaden, utan det går att träna till den nivå som behövs utan alltför stor ansträning. Sen kommer deras gripande och kamp aldrig att kunna jämföras med en schäfers.

De Kelpies jag har känt har inte haft några problem med kamplusten. De har älskat att kampa och gått igång rejält på det. Men ja, greppandet är inte deras starka sida. Men det går att träna på om man gillar deras andra sidor.
 
De Kelpies jag har känt har inte haft några problem med kamplusten. De har älskat att kampa och gått igång rejält på det. Men ja, greppandet är inte deras starka sida. Men det går att träna på om man gillar deras andra sidor.

Insåg att mitt inlägg kanske blev lite hårt formulerat. Jag skulle inte påstå att Kelpie som ras har problem med kamplusten, utan som du säger älskar att kampa och går igång. Men jag har inom vissa linjer sett mindre kamplust, vilket förmodligen även hänger samman med mindre motor. Helt enkelt mer "sällskapskelpies". Dessa är dock inga problem alls att undvika, och definitivt en liten minoritet av alla bra bruksdugliga kelpies!
 
Hoffen har har funderat lite smått på men jag tilltalas inte av den av någon märklig anledning... Tack för tipset ändå, jag ska absolut ge den en chans.

En bra belgare hade jag gärna haft! Men jag vill absolut inte ha en rädd eller stirrig hund och det känns som att risken finns där, särskilt om jag föredrar en som även går bra på utställning. @Malibu_Stacy skulle du möjligen kunna skriva (via PM om en inte får göra det i tråden) vilken kennel dessa belgare kommer från om du vet det? Så ska jag kolla upp det.
Tillägg: Med belgare menar jag terv, lakke och grönis, även om jag vet att även mallen ingår där.

Men att några av er föreslagit bruksschäfer och malle måste innebära att ni tycker att aktiveringen jag erbjuder är tillräcklig för en hund av den kalibern? För det vore absolut något jag kan ha med mig när jag funderar över hundraser. Jag har nämligen varit osäker på om den typen av brukshund kräver ännu mer än vad jag kan ge eller om den skulle bli nöjd med ett liv hos mig... Om schäfern och mallen är lite för uppdelade (?) skulle jag alltså kunna kika på HH? Kan jag dra den slutsatsen?
Jag tror att alla bruksraser hade varit nöjd med aktiveringen - och tror du att du klarar en dobermann så klarar du schäfer och Malle. Det är samma kaliber av hund.

Sen är väl jag inte ett mallefan men det är ju en annan femma ;)
Tycker både dobbisen och schäfer är mer "förlåtande" för misstag - Det är även den bild jag fått av de som kört alla 3 raserna sas.
 
@snurra! , jag skrev själv en rasvalstråd för inte så länge sen med lite liknande önskemål (minus önskemålet att kunna tävla elit med enkelhet, och önskemålet om humor) och jag har landat i att om det är omöjligt att hitta en collie med rejält med arbetsegenskaper framöver så kommer det bli schäfer för mig. Möjligen kelpie är ett alternativ också.
 
Hoffen har har funderat lite smått på men jag tilltalas inte av den av någon märklig anledning... Tack för tipset ändå, jag ska absolut ge den en chans.

En bra belgare hade jag gärna haft! Men jag vill absolut inte ha en rädd eller stirrig hund och det känns som att risken finns där, särskilt om jag föredrar en som även går bra på utställning. @Malibu_Stacy skulle du möjligen kunna skriva (via PM om en inte får göra det i tråden) vilken kennel dessa belgare kommer från om du vet det? Så ska jag kolla upp det.
Tillägg: Med belgare menar jag terv, lakke och grönis, även om jag vet att även mallen ingår där.

Men att några av er föreslagit bruksschäfer och malle måste innebära att ni tycker att aktiveringen jag erbjuder är tillräcklig för en hund av den kalibern? För det vore absolut något jag kan ha med mig när jag funderar över hundraser. Jag har nämligen varit osäker på om den typen av brukshund kräver ännu mer än vad jag kan ge eller om den skulle bli nöjd med ett liv hos mig... Om schäfern och mallen är lite för uppdelade (?) skulle jag alltså kunna kika på HH? Kan jag dra den slutsatsen?

Skickar ett PM med länken till hennes hemsida
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 548
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 667
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 695
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 373
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp