Orkar ni med ännu en rasvalstråd?

Det här med rasval alltså...
Helt omöjligt, mina krav skiljer sig från vecka till vecka även om de i grunden liknar varandra ganska mycket. Införskaffandet av min andra hund ligger minst 2-3 år framåt i tiden.

Jag söker alltså en allround-brukshund för tävlan i bl.a sök, BSL och lydnad på högre nivå, gärna med uppflytt till högsta klassen som mål.

Egenskaper jag prioriterar:
• Stor arbetsmotor och bra fokus
• Trygg och öppen socialt, får helst inte vara en bråkmakare med andra hundar
• En rejäl portion leklust och gärna även kamplust
• Få rädslor och bra avreaktioner. Viktigt är att hunden är miljöstabil.
• Inte alltför mycket allvar som en alltid behöver ha tummen i ögat på hunden med. Jag vill kunna lita på att den sorterar situationer och inte reagerar med överdriven ilska i ofarliga situationer.
• Humor! Vill absolut inte ha en tråkig hund med liten personlighet, ju fler egenheter, desto bättre!
• Allroundegenskaper, jag vill helst inte ha en hund som är jätteutpräglad åt något håll. Vill både kunna ställa ut och jobba men det känns som att det kan bli svårt att hitta en sådan hund.


Jag kan erbjuda:
• Minst 2 h promenader per dag, på helger långpromenader på närmare 2 h. Under vintern långa skidturer och vid barmark löpning, hunden får gärna orka dra.
• Ca 4 lydnadspass i veckan och däremellan små plojpass i vardagsrummet typ.
• Genomkörare med ”specialen” (sök, spår, rapport) 2-3 ggr i veckan.

Storlek och pälssort har jag tidigare haft krav på men jag känner att jag tar det i andra hand och just nu inte behöver leta efter den optimala hunden utseendemässigt!

Ett urval av raser jag hittills funderat på:
Beauceron (älskar rasen men räcker de för mina mål?)
Kelpie (dåligt gripande)
Dobermann (jaktlusten och hälsan känns sådär)
Flatte (känns för flamsiga)
Kelpie (dåligt gripande?)
Aussie (för uppdelad)
Australian cattledog (avlas på en del skumt känns det som)
Staffe (för liten och osäkert kort för tävling i bruks)
Holländare (för mycket?)
Riesen (för sega i lydnaden?)

Åsikter och erfarenheter om ovanstående raser tages tacksamt emot! Samt egna förslag förstås!

Nu är jag förvisso rätt partisk men en bra beauceron uppfyller definitivt alla dina önskemål. Som med många andra raser gäller det att vara lite uppmärksam när man väljer uppfödare/linjer/föräldrar men generellt är det supertrevliga hundar.

För si så där 20 år sedan när jag började med rasen så var det inte helt enkelt, rasen var rätt "spretig" både mentalt och hälsomässigt (hd/ed), det var inte lika lätt att hitta information speciellt utomlands och en del av de hundar som importerades var väl inte direkt de bästa, den svenska aveln blev ju också därefter när man använde dessa individer. Men jag tycker det har ändrat sig jättemycket, både här i Sverige och utomlands nu på senare år.

Vi har två kullbröder på 11 år, svenskfödda, där mentaliteten är lite "si och så" (den ena är en omplacering och hade med sig en del problem när vi tog över honom). Den ena (som vi haft från början) har jag tävlat i lydnad och spår samt på "äldre dagar" rallylydnad - han tog RLD M när han var närmare 9 år.

Sen så har vi en 5-årig fransk importhane som är det bästa jag någonsin haft i hundväg - typ min drömhund - alla bitar på plats, social och trevlig med allt och alla, suverän motor/arbetsvilja, rejält föremålsintresse, fin av-knapp, exteriört jättesnygg, alltid glad och positiv till allting, alltid beredd att jobba. :) Tyvärr hade han extrem otur och han har varit "sjukskriven" större delen av tiden de senaste 3 åren pga sviterna av en skada vilket är otroligt ledsamt. :cry:

Pga hans skada och pga att bröderna börjar bli gamla så blir det snart en till beauceron här - om ett par veckor får vi hem en tikvalp från Belgien, hon är nära släkt med vår franska hane och jag hoppas att hon blir någorlunda lik honom.
 
@Åsa A, tack för ditt beauceron-inlägg! Jag lånar tråden lite och frågar om det går att hitta bra båssar i Sverige, eller om du anser att en bör importera för att ha hög chans att få en bra hund? Jag tänker eftersom rasen är så liten i Sverige.
 
Hmm, det är fortfarande svårt det här och jag funderar för fullt på vilken typ av hund jag egentligen söker.

Tack Åsa för svaret om beauceron, jag har kikat på forumet innan jag blev medlem och väntade faktiskt på att du skulle skriva något klokt om rasen, hihi. Jag blev skapligt förälskad i rasen på Stockholm hundmässa senaste gången, vilka otroligt trygga och personliga hundar de verkar som!

Skulle jag ha en mer rejäl hund ligger dobermannen och båssen bra till. Men jag behöver definitivt lära känna båda raserna bättre. Har någon av er här på forumet någon uppfattning om skillnader och likheter mellan raserna? Både tränings-/tävlingsmässigt och vardagsmässigt.

Skulle vilja jag ha en mindre egensinnig (?) hund av behändigare storlek är kelpien nog mitt förstahandsval. Hur bra lämpar de sig till drag tror ni?
 
Skulle vilja jag ha en mindre egensinnig (?) hund av behändigare storlek är kelpien nog mitt förstahandsval. Hur bra lämpar de sig till drag tror ni?

Min kelpies bror kör drag, både löpning, cykel och skidor. Är rätt många kelpie som kör drag i alla möjliga former.
 
@Åsa A, tack för ditt beauceron-inlägg! Jag lånar tråden lite och frågar om det går att hitta bra båssar i Sverige, eller om du anser att en bör importera för att ha hög chans att få en bra hund? Jag tänker eftersom rasen är så liten i Sverige.

Jag skulle tro att det egentligen är lättare att hitta en bra här i Sverige - rasen är förvisso inte jättestor men de uppfödare som finns är generellt engagerade och måna om att försöka ta fram bra hundar. Ska man importera behöver man ha lite mer kunskap om linjer etc.

Min franska importhane valde jag mest pga hans linjer (delvis samma som i mina äldre svenskfödda hanar) samt tog hjälp av en vän till mig som föder upp rasen här i Sverige och det blev ju precis så bra som jag önskade - eller ja, det blev ännu bättre, trodde aldrig jag skulle få en så underbar hund. :love:

Tiken vi snart får hem var enkel att välja - båda föräldrarna är halvsyskon till min franska hane. Men det finns MÅNGA uppfödare ute i Europa och det är lite blandat vad som finns i linjerna så hade jag inte haft nån koll alls hade jag nog tyckt att det hade varit svårt att välja.
 
Hmm, det är fortfarande svårt det här och jag funderar för fullt på vilken typ av hund jag egentligen söker.

Tack Åsa för svaret om beauceron, jag har kikat på forumet innan jag blev medlem och väntade faktiskt på att du skulle skriva något klokt om rasen, hihi. Jag blev skapligt förälskad i rasen på Stockholm hundmässa senaste gången, vilka otroligt trygga och personliga hundar de verkar som!

Skulle jag ha en mer rejäl hund ligger dobermannen och båssen bra till. Men jag behöver definitivt lära känna båda raserna bättre. Har någon av er här på forumet någon uppfattning om skillnader och likheter mellan raserna? Både tränings-/tävlingsmässigt och vardagsmässigt.

Skulle vilja jag ha en mindre egensinnig (?) hund av behändigare storlek är kelpien nog mitt förstahandsval. Hur bra lämpar de sig till drag tror ni?

Jag är verkligen ingen expert på dobermann men om jag ska gå efter vad Wingates skrev tidigare här i tråden samt det jag sett av dobermann på träning/tävling så tror jag att beauceronen är betydligt lättare att ha lös - visst finns det båssar som jagar men det är, vad jag vet, inte något som upplevs som ett stort problem inom rasen. Min erfarenhet är att de flesta båssar är föriga, styrbara och hyfsat förarveka.

Sen tror jag att båssarnas hälsoläge är bättre än dobbisarnas, just pga DCM - vi har inga direkt rasbundna sjukdomar inom rasen; HD/ED förekommer men inte i mer usträckning än hos någon annan större bruksras.

Vad gäller utställning så går det typ att ta en beuceron direkt från spårskogen rakt in i utställningsringen. Ingen direkt uppdelning i bruks- och utställningsvarianter. Min franska hane kommer från en stor uppfödare i Frankrike som är kända för att ha mycket och bra utställningsresultat och visst har även min grabb gjort bra ifrån sig i utställningsringen innan han skadade sig, med bästa resultat BIS(!) på en SBK-utställning (tror ingen annan beauceron har lyckats med det här i Sverige) men han är också en fantastisk arbetshund.

Min erfarenhet är att man sällan har tråkigt med en beauceron, de kan vara rätt "clowniga" men jag gillar att de oftast verkar veta när det är allvar och när de kan busa till det lite. Det är ju förstås rätt kul för publiken med en hund som showar loss på lydnadsplanen och jag kan också skratta åt det om det händer med min hund, en gång då och då, men om det sker på varenda tävling så skulle jag nog bli galen till slut. ;)

Jag har upplevt mina som enkla hundar, både i vardag och träning; till och med omplaceringen - som väl får klassas som en problemhund - har ändå inte varit extremt svår. Men jag vet att det varierar lite, jag har hört av andra att de var mer än måttligt trötta på sina båssar när de var unghundar, något jag dock inte riktigt kan relatera till. Beror säkert på många faktorer - hundens temperament, ägarens temperament, tidigare hunderfarenhet, vad man förväntar sig av sin hund etc etc. Skulle inte förvåna mig om valpen jag får hem nu blir ett monster bara för det.... :eek: :D
 
Jag är verkligen ingen expert på dobermann men om jag ska gå efter vad Wingates skrev tidigare här i tråden samt det jag sett av dobermann på träning/tävling så tror jag att beauceronen är betydligt lättare att ha lös - visst finns det båssar som jagar men det är, vad jag vet, inte något som upplevs som ett stort problem inom rasen. Min erfarenhet är att de flesta båssar är föriga, styrbara och hyfsat förarveka.

Sen tror jag att båssarnas hälsoläge är bättre än dobbisarnas, just pga DCM - vi har inga direkt rasbundna sjukdomar inom rasen; HD/ED förekommer men inte i mer usträckning än hos någon annan större bruksras.

Vad gäller utställning så går det typ att ta en beuceron direkt från spårskogen rakt in i utställningsringen. Ingen direkt uppdelning i bruks- och utställningsvarianter. Min franska hane kommer från en stor uppfödare i Frankrike som är kända för att ha mycket och bra utställningsresultat och visst har även min grabb gjort bra ifrån sig i utställningsringen innan han skadade sig, med bästa resultat BIS(!) på en SBK-utställning (tror ingen annan beauceron har lyckats med det här i Sverige) men han är också en fantastisk arbetshund.

Min erfarenhet är att man sällan har tråkigt med en beauceron, de kan vara rätt "clowniga" men jag gillar att de oftast verkar veta när det är allvar och när de kan busa till det lite. Det är ju förstås rätt kul för publiken med en hund som showar loss på lydnadsplanen och jag kan också skratta åt det om det händer med min hund, en gång då och då, men om det sker på varenda tävling så skulle jag nog bli galen till slut. ;)

Jag har upplevt mina som enkla hundar, både i vardag och träning; till och med omplaceringen - som väl får klassas som en problemhund - har ändå inte varit extremt svår. Men jag vet att det varierar lite, jag har hört av andra att de var mer än måttligt trötta på sina båssar när de var unghundar, något jag dock inte riktigt kan relatera till. Beror säkert på många faktorer - hundens temperament, ägarens temperament, tidigare hunderfarenhet, vad man förväntar sig av sin hund etc etc. Skulle inte förvåna mig om valpen jag får hem nu blir ett monster bara för det.... :eek::D

Skulle jag byta Schäfer mot annan ras så skulle det bli Beauceron!
 
Skulle jag byta Schäfer mot annan ras så skulle det bli Beauceron!

De är inte helt olika heller så det var ganska enkelt att byta (rent mentalt för mig som hundägare alltså, eller hur jag nu ska förklara), jag hade schäfer i många år tidigare och det var framför allt pga att jag hade otur och hade tre sjuka schäfrar på rad som jag bytte ras.

Du/ni hade för övrigt varit ett fint tillskott i beauceronvärlden med era synnerligen sunda idéer om mentalitet, uppfödning etc. :up:
 
Skulle vilja jag ha en mindre egensinnig (?) hund av behändigare storlek är kelpien nog mitt förstahandsval. Hur bra lämpar de sig till drag tror ni?

Min BC är ungefär lika stor som en Kelpie när det gäller vikten och går som en liten raket i draget. Så storleken är nog inga problem i alla fall. :) Sen beror det ju såklart på om du vill vinna B-klasser, för då är det inte så lätt med mindre hundar såklart.
 
De är inte helt olika heller så det var ganska enkelt att byta (rent mentalt för mig som hundägare alltså, eller hur jag nu ska förklara), jag hade schäfer i många år tidigare och det var framför allt pga att jag hade otur och hade tre sjuka schäfrar på rad som jag bytte ras.

Du/ni hade för övrigt varit ett fint tillskott i beauceronvärlden med era synnerligen sunda idéer om mentalitet, uppfödning etc. :up:

Maken säger ju att han lägger hellre av helt med hund än byter ras så det lär inte hända.
Han gick från Dobbis till Schäfer.
Men Båssarna är nog en helt svart fläck för honom iom att de inte syns i IPOt även om de skulle platsa där.

Varför körs det inga där?
 
Min kelpies bror kör drag, både löpning, cykel och skidor. Är rätt många kelpie som kör drag i alla möjliga former.

Min BC är ungefär lika stor som en Kelpie när det gäller vikten och går som en liten raket i draget. Så storleken är nog inga problem i alla fall. :) Sen beror det ju såklart på om du vill vinna B-klasser, för då är det inte så lätt med mindre hundar såklart.

Men det där gjorde det inte lättare precis :mad: Då får kelpien vara kvar på listan.

”Beauceron eller dobermann” får ligga och gotta sig i huvudet ett tag. Tack för ditt svar Åsa!
 
Maken säger ju att han lägger hellre av helt med hund än byter ras så det lär inte hända.
Han gick från Dobbis till Schäfer.
Men Båssarna är nog en helt svart fläck för honom iom att de inte syns i IPOt även om de skulle platsa där.

Varför körs det inga där?

Om jag inte minns fel var det väl bara någon månad sedan en beauceron tog IPO1 eller tom IPO2? Tror det stod i gruppen brukshundar och tjänstehundar på FB.

Jag har hört om iaf ett par av den rasen som tränar/tävlar IPO, upp till IPO3 har jag bestämt för mig, men det var ett par år sen jag hörde om den.
 
Om jag inte minns fel var det väl bara någon månad sedan en beauceron tog IPO1 eller tom IPO2? Tror det stod i gruppen brukshundar och tjänstehundar på FB.

Jag har hört om iaf ett par av den rasen som tränar/tävlar IPO, upp till IPO3 har jag bestämt för mig, men det var ett par år sen jag hörde om den.

Ja, helt rätt, det finns några stycken i Sverige som kör IPO med sina beauceroner, en del har tävlat IPO3. I juni var det en som tog IPO1 och en IPO2.

Utomlands vet jag inte riktigt hur det ser ut; i Frankrike är nog Fransk Ring kanske lite vanligare. Och en del kör Mondioring.

Men det är inte jättemånga beauceroner som körs i IPO/Ring - jag vet faktiskt inte varför, funkar gör de ju, även om de inte är "intensiva" på det sättet som en malle eller schäfer kan vara. Rasen verkar helt enkelt inte riktigt locka till sig ägare som är intresserade av IPO/Ring...

Äsch, jag vet inte - jag tycker själv att IPO/Fransk Ring/Mondioring/svenskskydd är väldigt intressant att titta på men det är inget som jag skulle träna ens om jag hade en hund som passade till det så jag kanske inte är rätt person att svara på det. ;)
 
Ja, helt rätt, det finns några stycken i Sverige som kör IPO med sina beauceroner, en del har tävlat IPO3. I juni var det en som tog IPO1 och en IPO2.

Utomlands vet jag inte riktigt hur det ser ut; i Frankrike är nog Fransk Ring kanske lite vanligare. Och en del kör Mondioring.

Men det är inte jättemånga beauceroner som körs i IPO/Ring - jag vet faktiskt inte varför, funkar gör de ju, även om de inte är "intensiva" på det sättet som en malle eller schäfer kan vara. Rasen verkar helt enkelt inte riktigt locka till sig ägare som är intresserade av IPO/Ring...

Äsch, jag vet inte - jag tycker själv att IPO/Fransk Ring/Mondioring/svenskskydd är väldigt intressant att titta på men det är inget som jag skulle träna ens om jag hade en hund som passade till det så jag kanske inte är rätt person att svara på det. ;)

Ah ser man på, jag hade ju koll :D!
 
Om jag inte minns fel var det väl bara någon månad sedan en beauceron tog IPO1 eller tom IPO2? Tror det stod i gruppen brukshundar och tjänstehundar på FB.

Jag har hört om iaf ett par av den rasen som tränar/tävlar IPO, upp till IPO3 har jag bestämt för mig, men det var ett par år sen jag hörde om den.

Ettan och tvåan är ju som regel bara prov som görs en gång på en lokal klubb, så tyvärr ser man ju sällan de dem.
Det hade varit kul med lite fler raser på de högre nivåerna :)
 
Ettan och tvåan är ju som regel bara prov som görs en gång på en lokal klubb, så tyvärr ser man ju sällan de dem.
Det hade varit kul med lite fler raser på de högre nivåerna :)

Fler raser är ju på ingång, ex en cattledog som blev IPO1 för några månader sen :). Min kompis och hennes aussie tog IPO3 för ett tag sen, så det finns lite andra raser än schäfer och malle även i trean, även om det inte är så många :D!
 
Fler raser är ju på ingång, ex en cattledog som blev IPO1 för några månader sen :). Min kompis och hennes aussie tog IPO3 för ett tag sen, så det finns lite andra raser än schäfer och malle även i trean, även om det inte är så många :D!

Det jag menar är att inte fler raser finns representerade på tävlingsbanan regelbundet på högre nivå. Ettan och tvåan är ju inga direkta tävlingar. Bara delmål.
Ser man på tex Schäferslaget som är nordens största IPO-tävling så är det schäfer, Malle, ett par Dobbisar, nån enstaka Risen och Holländare och ev en Rottis. De senaste åren har även ett Tyskt ekipage med Aridalterrier medverkat. Det samma med SM.

Det finns ju fler raser som har kapaciteten. Det vore kul stt se dem. Antar att det handlar om intresse för annat hos köpare och uppfödare.
 
Det jag menar är att inte fler raser finns representerade på tävlingsbanan regelbundet på högre nivå. Ettan och tvåan är ju inga direkta tävlingar. Bara delmål.
Ser man på tex Schäferslaget som är nordens största IPO-tävling så är det schäfer, Malle, ett par Dobbisar, nån enstaka Risen och Holländare och ev en Rottis. De senaste åren har även ett Tyskt ekipage med Aridalterrier medverkat. Det samma med SM.

Det finns ju fler raser som har kapaciteten. Det vore kul stt se dem. Antar att det handlar om intresse för annat hos köpare och uppfödare.

Det där sista tror jag är en stor bidragande orsak. IPO är ju inte direkt det enklaste man kan ge sig på att träna/ tävla och jag tror många väljer bort det till förmån för spår/sök, lydnad, rallylydnad, nosework. Och om inte valpköparna är inriktade på det så kommer förmodligen inte heller uppfödarna att framhäva sina hundar som lämpade för det utan snarare att det är hundar som passar för det som valpköparna efterfrågar.
 
Har själv varit sugen på dobermann i flera år. Tyvärr tål jag inte korthåriga hundar :cry:
Åh vad tråkigt! Är ju så himla olika det där vad man reagerar på!

Ammo hälsar att han hoppas du kan ha en dobbis i nästa liv ;)
 

Bifogade filer

  • DSC_0781red2.jpg
    DSC_0781red2.jpg
    330,1 KB · Visningar: 18
Det där sista tror jag är en stor bidragande orsak. IPO är ju inte direkt det enklaste man kan ge sig på att träna/ tävla och jag tror många väljer bort det till förmån för spår/sök, lydnad, rallylydnad, nosework. Och om inte valpköparna är inriktade på det så kommer förmodligen inte heller uppfödarna att framhäva sina hundar som lämpade för det utan snarare att det är hundar som passar för det som valpköparna efterfrågar.

Det där är en ond cirkel. Ska man avla på efterfrågan eller ska man avla på det mål man vill och försöka skapa efterfrågan hos folk?
Finns det tillräckligt bra hundar hos rätt folk kommer efterfrågan.
Det är verkligen svårt att avla brukshundar som tilltalar folk i olika sporter.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Jag planerar att skaffa en ny hund efter flera år utan. Jag är en väldigt aktiv person som är ute och tränar mycket. Planerna är...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
8 518
Senast: Roheryn
·
Övr. Hund Hej, Denna fråga har säkert varit uppe en massa ggr men ber gärna om er input givet mina förutsättningar. (Funderar i första hand på om...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
8 643
Senast: Pilot
·
Hundträning Jag har upptäckt att min hund, som inte alls är en vaktig ras, har börjat bete sig lite vaktigt mot/för mig. Han vaktar mig mot barnen...
3 4 5
Svar
89
· Visningar
12 655
Övr. Hund Va några år sen jag va aktiv här i hunddelen men nu har det börjat rycka ordentligt i hundsugsnerven och även om det är nått år tills vi...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 341
Senast: Hedinn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Ungern 2024?
  • Tittar in i ditt kök del 27
  • Ulvlek

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp