Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Lotus

Trådstartare
Min kompis häst är helt ur slag i sommar. Fullblod 8 år som debuterade fälttävlan i maj, men efter det blivit helt orkeslös och flåsar vid minsta ansträngning. Detta är normalt sett en mycket pigg häst som är i helt okej kondition, men nu alltså helt slut och vill inte ens trava några meter. Min kompis är givetvis helt uppgiven och väldigt ledsen, och veterinärerna har inga egentliga idéer om vad felet är.

Har tagit blodprov som inte visar något konstigt. Ingen påverkan alls i vila - hästen är fin i hullet och hårremmen, pigga ögon och äter bra. Ingen mask på prov taget i höstas. Känslig för damm och vi har dålig ventilation i stallet och den är just nu under byte, men lungorna ser förhållandevis okej ut med endast lite slem. Lungsköljprov är taget. Ultraljud på hjärtat visar litet blåsljud men skall ej ha någon påverkan enligt veterinär, helt oförändrat sedan förra undersökningen för tre år sedan. Opererad för struppipning för över ett år sedan och efter det varit i i träning, operationen ser lyckad ut vid endoskopi.

Provat medicinering först med slemlösande ca 10 dagar - ingen effekt. Därefter Metacam en vecka - ingen skillnad. Nu kortisonkapslar sedan en vecka, och hästen är precis lika ovillig att röra sig och flåsar redan efter ett par varv i trav när den longeras.

Man hittar alltså inget som kan förklara den här enorma skillnaden i ork hos hästen, och den har nu vilat i snart två månader men är extremt slö.

Det som jag förstår är nästa steg är EKG vid arbete.

Är det någon som har idéer om vad detta kan röra sig om?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Men det måste väl nästan vara nåt med hjärtat?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Låter som min hund var när hon blev dålig. Hon hade förstorat hjärta eller vad det var, det slog sämre och sämre och pga det så blev även lungorna vattenfyllda tillslut. Hon fungerade dock bra med hjärtmedicin och vattendrivande.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Den svettas inte mer än vanligt, nej. Alltså inte alls nu när den inte rör på sig.

Ja - hjärta eller lungor är det enda vi kan tänka på, men vad? Inget konstigt på ultaljud, inte fler slag eller onormal puls. Inte heller förstorat, om jag förstod rätt att man kunde se det på ultaljudet? Kanske kan något synas i arbete när man gör EKG, men vad skulle det kunna vara?

Sorgligt är det. Mycket sorgligt - det är en jättefin häst.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Nu vet inte jag om DCM förekommer hos hästar?

Detta syns ibland inte utan ett 24 timmars EKG
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

De kan väl ha (blod)mask även utan att det visar på provtagningen??
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Det har jag ockås funderat på. Någon som vet om det finns på häst?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Har de provat att dra blod på den igen? Saker kan ju ha förändrats sedan första gången blodprov togs.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Såvitt jag vet är blodprov taget två gånger, med cirka tre veckors mellanrum. Inga fynd.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Vet vad för blodprover som är tagna? Det finns ju en mängd olika parametrar att kolla.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Svarar efter att ha bara läst startinlägget ännu:
Kan det vara allergi? Enlig min vet har det varit extremt mycket pollen och skit i år, kanske kan vara värt att testa allergimedicin?

Har det varit skillnad mellan varma och kalla dagar? Regniga eller torra?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Kan man tänka sig hjärtsäcksinflammation? Minns inte det fina namnet :p
Minns heller inte hur man diagnosticerar det.

Många undersökningar är ju svåra att göra på häst då de har så stor/djup kropp. Frågan är hur exakt UL på hjärtat kan vara på häst? Någon som vet?

Har man testat vätskedrivande?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Jag vet bara att blodprover inte visar någon infektion, men inte mer än så.
Vet trodde först på infektion eftersom det kom så plötsligt, men inget tyder på det.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Jag själv var rätt säker på allergi, men tydligen borde lungsköljprovet sett sämre ut så och det borde synts något mer än lite lite slem på endoskopin. Annars såg det fint ut. Kortiosonet han fått nu i en vecka var också till för att häva ev allergisk reaktion, men hästen visar ingen skillnad alls.
Ingen skillnad på väder eller annat, och hästen hostar inte utan är bara seg. Den flåsar bara vid ansträning, i vila ser den helt normal ut men slö för att vara den.

Vi frågade om det kunde vara sviter efter hjärtmuskelinflammation, men det lät inte på veterinären som om det skulle kunna vara så. Jag tror hon var så himla säker på att lungsköljproverna skulle visa något vi inte såg med blotta ögonen att hon inte funderade längre än så, när ultraljudet av hjärtat såg okej ut.

Den har inte fått vätskedrivande såvitt jag vet.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Travar den bra i början innan den blir flåsig eller vill den inte alls? Tänker om det kan vara smärta, då kan ju andning pÅverkas. Typ nerv i kläm eller något annat som gör att den måste spänna/ avlasta på ett jobbigt sätt när den rör sig.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Den är longerad och klämd på av klinikveterinärerna, för de tänkte lika som du, men visar ingen uppenbar smärta. Fick beröm för skoning och rygg tex. Den fick ju Metacam en vecka också, och ingen skillnad alls. Den vill verkligen inte springa och flåsar efter bara något varv.

Den KAN ha ont, men jag tror inte det efter att ha känt hästen länge och sett hur den brukar vara då.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Travar den bra i början innan den blir flåsig eller vill den inte alls? Tänker om det kan vara smärta, då kan ju andning pÅverkas. Typ nerv i kläm eller något annat som gör att den måste spänna/ avlasta på ett jobbigt sätt när den rör sig.

Smart tänkt där!

Kan den skritta "hur mycket som helst" utan problem? Kan den tex (ledas) klättra uppför en brant backe utan problem?
I så fall kan man ju verkligen tänka sig att något smärtar, skulle ju kunna vara allt från ryggen/bäcken(som ju svänger/rör sig i traven) till ben och hovar som tar upp själva stötarna...

Jag skulle också vilja ha en mer noggrann undersökning av hjärtkapacitet, om möjligt... Är lungkapaciteten mätt? Tänker som på människor med astma osv kan man ju mäta kapaciteten.
Sedan angående att utesluta något för att det inte ser ut som det borde.. allt ser inte alltid ut som det bör, tex är vår hund väldigt kvalsterallergisk(+gräspollen) men på pricktest fick han knappt någon reaktion, inte ens på den positiva kontrollpricken.
Men om kortisonet inte givit någon effekt så borde man väl kunna utesluta allergi...
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Den är longerad och klämd på av klinikveterinärerna, för de tänkte lika som du, men visar ingen uppenbar smärta. Fick beröm för skoning och rygg tex. Den fick ju Metacam en vecka också, och ingen skillnad alls. Den vill verkligen inte springa och flåsar efter bara något varv.

Den KAN ha ont, men jag tror inte det efter att ha känt hästen länge och sett hur den brukar vara då.

Det kan ju vara en ny/annorlunda typ av smärta? Jag kan tex få nått mellan revbenen som känns som nån typ av kramp/knivhugg som verkligen kan göra att jag får svårt att andas, men man skulle ju inte kunna palpera fram den smärtan.. om du förstår vad jag menar.
Och smärtstillande kan inte släcka allt som gör ont ju..

Har ni haft ut någon typ equiterapeut för att kolla igenom hästen? En kompis till mig hade en häst som skulle avlivas pga en kraftig hälta som de inte hittade orsaken till och som de inte fick ordning på. Ett sista halmstrå var en massör, som hittade en jättespänd muskel i skinkan som "ströp" ischias-nerven. Ett par behandlingar så var hästen frisk :idea:
men kolla med veterinärerna först att det är ok såklart.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Nästa steg är som sagt EKG om jag förstått rätt.
Jag vet inte om man kan mäta lungkapacitet? Vet någon här? han har "andats i påse" när vi var ner på kliniken sist, och det var inget konstigt med det om jag förstod rätt (jag begriper ju inte allt de gör och säger, men ingen reagerade över detta med påsen iallafall).

Hästen kan ju röra sig, men den vill inte. Den leds upp och ner i en rätt brant backe till hagen varje dag och det är inga problem, inte heller om att ridas upp eller ner. Det är liksom bara den här allmänna orkeslösheten som märks då, eller om man skrittar ut en sväng. Hästen som brukar gå först hamnar på efterkälken. I skitt flåsar han dock inte, bara i trav.

Kortisonet gavs ju i fodret. Kan det göra skillnad att ge det via andningsmask om det är allergi/lungpåverkan av något slag?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
645
Senast: skiesabove
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 981
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp