Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Jag tror inte det är testat om det finns någon direkt brist hos den här hästen, man har nog mer letat infektion.

Har läst lite om det, men är fortfarande osäker på om det ens förekommer hos häst utan tex maskangrepp som primärt problem?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Jag har läst om ett portabelt endoskop som man kan använda på hästen medans den jobbar för att titta i strupen. Det kanske e nån slags astma eftersom alla hästarna har haft lite slem?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Om hästen är känslig mot damm så kanske den även är känslig mot pollen, det kan förklara varför den har gått ner sig så fort, har allergitest tagits?
Jag vet mycket väl hur jag själv är när gräspollen kommer igång, jag orkar då inte många meter förrän jag flåsar och trött är jag hela sommaren!

Jag hade en sköthäst en gång som alltid var pigg och allert, plötsligt blev hon flåsig och orkade inte.
Tyvärr visade det senare att hon hade cancer och fick avlivas rätt snart.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Att tillägga är att pollen denna sommaren har varit väldigt oregelbundet pga vädret, vissa dagar högra, andra mycket mindre.
Nu när värmen plötsligt kommer så ökar det igen!!!

OM det är pollen och ingen har satt diagnos, så lär det blir betydligt bättre under hösten.

Min häst som jag har nu, blir för övrigt extremt trött och dåsig av att gå på bete.
Går hon på mycket magert bete med hö/hösilage så mår hon betydligt mycket bättre och orkar 10 ggr mera.
Går hon 1 vecka på bete så är det kört igen, räcken med några dagar bara.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Enligt kliniken borde hästen svarat på kortisonbehandling om det var allergi, så nej, det tror man inte på även om jag var bombsäker.

Den häst hästen har inte gått på bete heller, så det är inte vanlig beteströtthet.

Du vet inte vilken typ av cancer det rörde sig om? Man hittar ingen tumör eller liknande vid ultraljud som kan förklara den här hästens tillstånd.

Hur har det gått för er andra - MaryJane och Dalapri?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

KL

Ja järnbrist kan ge flåsighet och trötthet som symptom. Det hänger ihop med att järn behövs för att blodet ska kunna transportera syre. Kollas med blodprov.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Har avvaktat för att se vad de nya miljöförhållandena kunde göra.

Ingen förbättring. Fortfarande orkeslös och snabbt anfådd.

Det enda jag kan tänka är att jag inte hört min dra en enda host på 2 veckor. Men han har ju aldrig hostat speciellt mycket eller anm värt heller. Och somsagt, helt oförändrat ang nedsatt prestation...attans!

Blir klinik igen om 1-2 veckor...försöker besluta mig för vilken.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

SPAOD (summer pasture-associated obstructive pulmonary disease) ?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Du vet inte vilken typ av cancer det rörde sig om? Man hittar ingen tumör eller liknande vid ultraljud som kan förklara den här hästens tillstånd.

Hur har det gått för er andra - MaryJane och Dalapri?

Ang erlichias. Finns gott om fall i våra trakter. Vangastesymptomen är seghet/trötthet. I flera fall har första proverna varit/bedömts som normala. Veterinärerna vill inte sätta in behandling om det inte är akut, utan hästen har ordinerats vila. 3-4 månader.

Ang cancer. Hade en häst med en stor tumör på 6e halskotan. Upptäcktes på scint-röntgen på Ultuna. Sågs inget med vanlig röntgen/ultra.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

kl

Jag är också inne på fästingsjukdomar. Min har varit behandlad förut och hade inte de sk akuta symtomen utan håglöshet, fort andfådd och markbunden snubblig fram och då svårt att andvända bakkärra med ryggproblem. Ingen infektionsbild i blodprov men åkt på en halsinfektion. Behandlades med tetra ceklider (stavning?) på klinik (MK) och vid arbetsprov efteråt var han en annan häst, bogfri med genomsläpp i hela kroppen och travade med ett schwung jag inte sett på länge!!! Inga svårigheter efter förutom tendens till att bli kall, stel över ryggen och reagerade med lite stelhet som värmde ur vid väderomslag. Jag fick bara se till att täcka honom ordentligt

Nu 6-7 år efter första behandlingen är han på samma klinik med samma symtom + diffusa hältor längre tid tillbaka (sen i höstas) och att han gått omkull i hage utan att hitta orsak. Han har höga titrar både för anaplasma (elichia) och borelia, negativ PCR. Parprov har tagits som vi får svar på idag.
Dessutom har han en hög infektionsbild i blodprovssvar som gör att han är för dålig för tetra ciklider behandling. Han får nu vanlig antibiotika och inväntar svar från lever och njurar.
Hittar vi inget annat och hans allmäntillstånd, blodvärden går upp kommer han behandlas igen mot fästingsjukdomarna.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

kl

hjärt- eller lungmask? Jag tycker det låter som om det är något fel på hjärtat på hästarna (iaf i TS fall), alternativt allergi som ni sjäva är inne på..

fästingburet var väl prover tagna för redan? och inga infektioner i blodet?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Får den vitlök? Det kan ge blodbrist.

Min häst har hostat i sommar, varmt och dammigt, hon är gammal och lite ur kondition eftersom hon har gått med föl. Jag har en kompis som utbildar sig till hästakupunktör och hon var här och satte nålar, redan efter första behandlingen var hästen helt förvandlad, andades bra och travade omkring i hagen:banana:

Jag är jätteglad. Hennes allmäntillstånd har förbättrats drastiskt.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Jag funderar också på detta med mask, men det borde väl synas i nåt prov, eller? Vi har ju iofs inte tagit träckprov nu utan hösten 2011 och jag minns ju inte exakt vad vi fick svar på men det var en sån där standardanalys och inga fynd alls där. Borde man se något i blodprov om det är maskangrepp?

Ingen infektion, blodprov tagna med två månaders mellanrum, totalt tre gånger. Inga tecken på fästingsjukdom i dessa iallafall. Nada.

Hästen är rätt fin fortfarande trots två och en halv månads vila, och det är ju också märkligt med tanke på att det är ett svårfött fullblod. Iofs fri tillgång på silage och nu får han havre, men ändå. Blank och fin i pälsen.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Nej, den får inte vitlök.

Intressant - vad kan ha orsakat denna fantastiska förändring?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Ingen aning, hon som gjorde akupunkturen satte allmänt immunstärkande nålar. Tydligen gjorde det susen. Nu efter två behandlingar har hon börjat gå upp i vikt också, hon har gått med föl vid sidan hela året och trots att jag fodrat som en tok har hon bara satt mer mjölk, inte lagt på sig något.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Jag funderar också på detta med mask, men det borde väl synas i nåt prov, eller? Vi har ju iofs inte tagit träckprov nu utan hösten 2011 och jag minns ju inte exakt vad vi fick svar på men det var en sån där standardanalys och inga fynd alls där. Borde man se något i blodprov om det är maskangrepp?

Ingen infektion, blodprov tagna med två månaders mellanrum, totalt tre gånger. Inga tecken på fästingsjukdom i dessa iallafall. Nada.

Hästen är rätt fin fortfarande trots två och en halv månads vila, och det är ju också märkligt med tanke på att det är ett svårfött fullblod. Iofs fri tillgång på silage och nu får han havre, men ändå. Blank och fin i pälsen.

Lungmask och förmodligen även hjärtmask måste kollas speciellt efter, det är ju inget som syns/tittas efter i vanliga träckprov. Lungmask kollar SVA i alla fall, tror att även Vidilab gör det.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Har precis kommit hem från hästkliniken igen....

Idag gjordes en ny endoskopi-undersökning: Han såg fin ut i luftvägarna, tydligen knappt något slem alls..... MEN - vi upptäckte att han har ett litet märkligt hål han verkar andas genom (?!) Veterinären hade aldrig sett detta men försöker få tag på någon som känner till det.

Även nytt blodprov togs . Samma som sist- en knapp anmärkning men denna veterinär ville tillskillnad från den veterinär jag haft innan gå vidare och undersöka vad det kan vara -Väntar på svar.

Togs även ett bakterieprov fr luftvägarna- Väntar på svar.

Får se vad detta kan ge . Vid nästa besök skall hästen undersökas på löpband.

Angående det här med allergier..... Den absolut mest klara gemensamma nämnaren våra hästar har är tidspunkten (!)

Men tydligen är allergiprov väldigt svåra att få rätt "utslag" på....

Hoppas på att bli klokare på detta.

Hur har det gått för er andra???!!!
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Går går det med din häst? Har ni fått svar på par-provet?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

HAR NI KOLLAT om era hästar blivit bättre sista dagarna?

Var ute och red min häst i går - Som var superpigg! (?!!?!)
Ja vet inte vad jag vågar tro men han verkar bättre... tänker inte ropa hej än utan skall rida vidare under veckan och se vad som sker.

Var som sagt ute och red. Inte länge men han både travade och galloperade med "tryck" och utan att andas överdrivet. Kom sedan hem och tog några språng i padocken och då var det lite jobbigare....

Pollen och det där borde ju vara på väg bort nu....kan man hoppas på att det var detta det hela handlade om och att det nu blir bättre?
 

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
366
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
641
Senast: skiesabove
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 388
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 953
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp