Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Det är inte knottförgiftning?!? - fast då borde väl tempen vara förhöjd fast symptomen på det vet jag inget om egentligen.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

*kl*
Funderar på om rötmånaden har något med det o göra?? Men det låter väldigt långsökt....
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Går går det med din häst? Har ni fått svar på par-provet?

Det har gått bra :)
Par-provet gav samma värden. Prover på lever, njurar gav inget.
Blodvärdet gick sakta upp så den fjärde dagen sattes engemycin in.

Till historien hör också att i maj behandlades han i bägge bakkotorna, utan att hitta en trolig orsak. Hade också en rejäl hasgalla vä bak som sprutades efter ca 1 vecka efter kotorna.
Dessutom så var han nu när han kom in på kliniken tjock i hö has, framsida och 1 grad halt i bägge varven. Denna has skadade han när han oförklarligt gick omkull i hage i skritt på plan mark en vecka innan....

Nu efter 7 dagars behandling med engemycin ringde min vet och sa att nu sjutton fick jag hämta honom då han röjde i hagen, knappt att dom vågade släppa ut honom :)
På arbetsprov var han helt ren, kunde andvända bakkärran med en helt annan rörelsemekanik och alla de ben som var svullna var helt rena!!!!!!!!!!!
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Hur har det gått?

Om man fortfarande famlar i mörkret kanske man skulle kunna fundera över om det är en revbensfraktur? En fraktur borde ju ge plötsliga symptom, och det är möjligt att hästen är mest störd under trav/galopp.

Bara en tanke.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Här är läget bättre, men inte bra. Hästen är piggare men orkar extremt lite.
Veterinären råder till längre vila för att se om han återhämtar sig, så det är planen.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Man har fortfarande inte hittat grundorsaken till min väns häst beteende och bekymmer men tror att det är smärtrelaterat. Hästen är under utredning för detta nu.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Vad är det man tror det sitter då? Eller går de igenom hela hästen?

Någon skrev brutet revben, hörde faktiskt om en häst som inte presterade, vet inte vilka symtom mer än att det inte gick bra och efter mycket om och men hittade man att hästen hade ett brutet revben, stackarn :(

Berätta gärna vad de hittar :)
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Min häst blev piggare i aug-september....men har inte blivit bra (orkar väldigt lite) och kanske tom lite sämre igen.

Rullbandsundersökning med endoskopi gjort idag. Ingen bronkit .....Heller inget svar på vad felet är.

Märklig ny hälta, men den har inte funnits innan och är nog knappast relevant i "orkeslösheten och anfåddheten)".
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Min häst blev piggare i aug-september....men har inte blivit bra (orkar väldigt lite) och kanske tom lite sämre igen.

Rullbandsundersökning med endoskopi gjort idag. Ingen bronkit .....Heller inget svar på vad felet är.

Märklig ny hälta, men den har inte funnits innan och är nog knappast relevant i "orkeslösheten och anfåddheten)".

Har inte läst...risk att bli tjatig, men har ni kollat-behandlat mot fästingsjukdomar?
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Ja i min väninnas fall ska det vara kollat.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Min häst blev piggare i aug-september....men har inte blivit bra (orkar väldigt lite) och kanske tom lite sämre igen.

Rullbandsundersökning med endoskopi gjort idag. Ingen bronkit .....Heller inget svar på vad felet är.

Märklig ny hälta, men den har inte funnits innan och är nog knappast relevant i "orkeslösheten och anfåddheten)".

Jag antar att man tagit prov för mykoplasma.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Nu var det ett tag sen jag och veterinärerna hade fästing-diskussion....jag ville ta prover och då spec mykoplasma, men det var tydligen något med stor osäkerhet på prover (och ngt mer..och något mer)....minns inte helt, men kanske dags att ligga på dem om detta igen. Borrelia är tydligen inte ens fastställt att hästar kan få...men det finns ju andra varianter.


Surt med hälta, va kom den ifrån liksom? (Knappast av ridning) Så nu är det först hälta som skall bort och sen tillbaka till det svårlösta anfåddhetsproblemet....
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Nu var det ett tag sen jag och veterinärerna hade fästing-diskussion....jag ville ta prover och då spec mykoplasma, men det var tydligen något med stor osäkerhet på prover (och ngt mer..och något mer)....minns inte helt, men kanske dags att ligga på dem om detta igen. Borrelia är tydligen inte ens fastställt att hästar kan få...men det finns ju andra varianter.


Surt med hälta, va kom den ifrån liksom? (Knappast av ridning) Så nu är det först hälta som skall bort och sen tillbaka till det svårlösta anfåddhetsproblemet....

Minst en häst i ett stall jag haft min häst hade mycoplasma, minns inte om det var föer (större inackorderingsstall). Proverna skickades till Tyskland och hästen behandlades med antibiotika i injektionsform. Om du vill kan jag förmedla kontakt till ägaren.

Hästen var just trött och blev andfådd.
 
Sv: Orkeslös häst som flåsar lätt - vad händer?

Nu var det ett tag sen jag och veterinärerna hade fästing-diskussion....jag ville ta prover och då spec mykoplasma, men det var tydligen något med stor osäkerhet på prover (och ngt mer..och något mer)....minns inte helt, men kanske dags att ligga på dem om detta igen. Borrelia är tydligen inte ens fastställt att hästar kan få...men det finns ju andra varianter.


Surt med hälta, va kom den ifrån liksom? (Knappast av ridning) Så nu är det först hälta som skall bort och sen tillbaka till det svårlösta anfåddhetsproblemet....

Jag vet att det inte finns fastställt men min hade höga titrar både för borrelia + anaplasma.
Vinglighet, dålig kordination, flåsighet och konstiga hältor med svullnader.

Efter behandling på klinik fick jag tillbaka en häst med livsglädje, luftiga gångarter utan hältor.

Du får stå på dig, vet kan sitta med en inställning som tar bort objektiviteten som ställer till det.
Svårt att ställa diagnos då.....

tips- kolla innan behandling med f.bolag att de betalar behandling på klinik.
 
Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
380
Senast: Sirap
·
Hästvård Behöver lite råd och tips!☺ Mitt halvblod på 17 år som jag nyligen köpt fick (vad veterinären trodde då) korsförlamning för 2v sedan...
Svar
3
· Visningar
645
Senast: skiesabove
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
3 405
Senast: Fiorano
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
6 981
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp