Bukefalos 28 år!

Orkidé med keiki, klimatbyte?

ullo

Trådstartare
Min orkidé, den trogna överlevaren, har chockat mig med att skaffa sig en liten bebis! Två dm upp på ursprungsstängeln som blommade för tre år sen och i skarven mot två sidostängler som blommat för två respektive ett år sen har det dykt upp en ny uppsättning blad.
Jippi!!

Men så, problemet: blomstackarn står just nu i ett dragigt svalt norrfönster och mår uppenbarligen toppen, han har blommat i princip konstant sen han flyttade in hos mig. På söndag flyttar jag, och alla nya fönster är i söderläge, och "svalt och dragigt" finns inte längre att erbjuda som miljö.

Kommer den nya plantan att kola vippen? Kommer gamla plantan att kola vippen? Hur ska jag göra för att den/de ska klara sig? Ska jag parkera den inne i ett rum borta från solen? Göra plats i kylskåpet? Skänka den till karln som har norrfönster? (Oj oj oj... vilket liv det skulle bli!)

Har vi någon orkidékompetens här? (Och innan ni frågar vilken sort det är... den gillar att bo svalt och halvskumt och blommar rosarandigt. :D Den "vanliga" sorten, som kan shoppas på Ikea och Coop utan större ansträngning.)
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

Trots allt ont förtal om de stackars orkidéernas svår hanterlighet så har jag insett att de överlever det mesta! Så sätt den i ditt nya söderfönster, skugga i början för att vänja den, det kan behövas skuggas i sommar oxå för de kan brännas i bladen bakom ett söderfönster. De överlever det oxå men de ser lite tråkiga ut.

Ang den lilla nykomlingen så har jag fått höra att man ska låta den sitta kvar tills den har fått ordentliga blad och några luftrötter, sen kan man klippa bort den och sätta den i en egen liten kruka med orkidéjord.
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

åhh har du ingen bild på orkidéen? Är snart utbildad florist och har aldrig i mitt liv sett en orkidée med bebis! Antar att det är en Phalanopsis orkidée du har, det är den vanligaste.

Jag har lärt mig att de inte ska stå i drag... Och på vintern om de inte är i blom kan de stå i direkt sol och skyddas på sommaren..
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

Kl
Sorry men det är panik.

Köpte en orkidé i ondags och nu har ett av bladen blivit gult.Bladet var grönt men det blir gulare och gulare för varje timme som går:(

Vad kan det vara för fel på den?
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

Har den fått för mycket vatten? de ska bara ha nåt nubbeglas med vatten i veckan de där rackarna. Kolla så den inte står i gladvatten.
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

Jag har litet problem med bilderiet för tillfället, men ska se till att ta bild när jag kommer hem så lägger jag ut senare när bilderiet löst sig.

Och Phalanopsis kan det säkert vara. Vanlig som sagt.

Plantan är iaf flyttad nu, så vi får hålla tummarna för att han är en tålig liten sak.
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

Tarzzan: Jag tror som Prosit, för mycket vatten. Låt allt vatten rinna bort och ge den inget mer på två veckor, och håll tummarna för att den tar sig igen. Jag dödade min första orkidé (en gul en av okänt märke...) på det sättet.

Jag brukar vattna min genom att låta hela krukan stå i vattenbad i en kvart och sen rinna av sig. Det räcker för att jordbarken ska hinna suga åt sig tillräckligt med fukt för att hålla plantan glad i ytterligare tre veckor utan vatten.
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

Jag köpte den förra veckan.Så jag har bara vattnat den en gång en liten skvätt.Men bladet började gulna innan.
Nu är bladet helt gult och rynkigt:crazy:
Får se om den klarar sig.
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

Står den i ett söderfönster? Jag har bränt bladen på en del av mina ett par gånger... :o:angel: Då gulnar de och tappas så småningom men själva plantan har klarat sig fint!
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

men det har inte varit soligt heller.
Vi får se om den överlever.Mina andra orkidéer som jag har haft över ett år mår fin fint och ena har blommat om.

Får se vad som händer med denna.Kanske var något fel på den när jag köpte den:confused:
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

Hur ser rötterna ut?

Ibland när man köpt orkider på tex Ica eller coop så har de blommat en gång och sedan dött, eller så är de genomblöta så alla rötter ruttnat. Min erfarenhet säger att det är bättre att satsa på de lite dyrare orkiderna i en riktig blomsterhandel.

Sedan kan det hända ibland endå att ett blad blir gult och ramlar av utan att det är någon fara,ofta är de älsta bladen som jag tror byts ibland. Hur verkar resten av plantan? Frisk eller börjat bli mjuk?

Annars skulle jag rekommendera www.orkideprat.se där finns en massa orkidefanatikter som är superduktiga.
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

om du nyss köpt orkidéen får du säkert byta den, om du berättar att de blev så direkt. kan ju vara något fel på den...
 
Sv: Orkidé med keiki, klimatbyte?

Bilderiet löst (jag hittade m2-adaptern igen... :D)

Bilderna på min keiki. Notera att jag ev hade en början till en tidigare också (det ensamma "utoinvända" bladet där bak), men den la ner verksamheten och sköt iväg en stängel med blommor istället.
bebis2.jpg

bebis3.jpg

Man ser mycket tydligt de tre olika blomsterstängelspåren också, de avklippta delarna.

Orkidestackaren verkar ha överlevt flytten hittills iaf, efter två veckor i mycket ljusare och varmare miljö.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 297
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp