Bukefalos 28 år!

Orlando Vici

solros

Trådstartare
Vilken färg har han? På travsport står han som svart, i Guide des Etalons Trotteurs står han som noir pangaré (någon som kan hästfärger på franska? Jag vet att noir betyder svart:D). http://www.etalon-trotteur.com/chevaux/orlandovici1/index.html

Jag tycker han är väldigt mörk fux när jag sett honom i verkligheten, hela han ser ut som färgen av riktigt mörk choklad :d Av bilden att dömma är han kanske svart och solblekt? Egentligen är jag helt ointresserad av vilken färg hästar har men just i detta fallet är jag lite nyfiken. Quaro är också noir pangaré och han ser svart ut.

Orlando Sport är Bai cerise (cerisebrun?) :eek: :rofl:
 
Sv: Orlando Vici

Vilken färg har han? På travsport står han som svart, i Guide des Etalons Trotteurs står han som noir pangaré (någon som kan hästfärger på franska? Jag vet att noir betyder svart:D). http://www.etalon-trotteur.com/chevaux/orlandovici1/index.html

Jag tycker han är väldigt mörk fux när jag sett honom i verkligheten, hela han ser ut som färgen av riktigt mörk choklad :d Av bilden att dömma är han kanske svart och solblekt? Egentligen är jag helt ointresserad av vilken färg hästar har men just i detta fallet är jag lite nyfiken. Quaro är också noir pangaré och han ser svart ut.

Orlando Sport är Bai cerise (cerisebrun?) :eek: :rofl:

Tycker inte han ser så svart ut i alla fall, han har en lustig färg som man inte kan sätta fingret på;) Lite ot men vi skulle egentligen ha betäckt med honom med våran märr, hade bokat honom och allt men blev inget av det av olika anledningar. En väldigt fin häst i af:)
 
Sv: Orlando Vici

SÅ snygg :love:

jag tycker han är svartbrun med brun man och svans.. choklad som nån sa..

Vi skulle också betäcka med honom men det blev inte så.. vi hade också bokat :D Tror det var de höga avgifterna på veterinär, bokning, semin som avgjorde de.. rann i väg ordentligt..
 
Sv: Orlando Vici

SÅ snygg :love:

jag tycker han är svartbrun med brun man och svans.. choklad som nån sa..

Vi skulle också betäcka med honom men det blev inte så.. vi hade också bokat :D Tror det var de höga avgifterna på veterinär, bokning, semin som avgjorde de.. rann i väg ordentligt..

Han är väldigt läcker:love:

Ja, det blev en hel del och sedan så hade vi inga bra marker att ha fölet på så det var lika bra att vänta med betäckning. Men han hade nog passat vårat sto perfekt, så det var lite synd:cool: Var inte 2007 det första året man kunde betäcka med honom? Hade för mig det.
 
Sv: Orlando Vici

I år står det att han kostar 3000 kr vid bokning och 23 500 kr vid levande föl. Veterinärkostnad och moms tillkommer. Fryst sperma.

Blir veterinärkostnaderna högre när man använder fryst? Eller vad var det som blev så dyrt?

Jag hade också tänkt boka honom (för i år) men det lutar åt att jag säljer stoet i stället.
 
Sv: Orlando Vici

Tror det kostar runt 8000 bara att få den frysta sperman (eller är det någon annan kostnad jag tänker på i samband med fryst, kan vara inseminationen också?) så visst är det mycket dyrare att betäcka med fryst än färsk.
 
Sv: Orlando Vici

Seminavgiften/veterinäravgiften för färsk sperma ligger ofta runt 1500-2000 kr. När det är fryst sperma brukar det vara 5000-7000 kr eftersom det kräver mycket mer jobb, man måste seminera på en mer exakt tidpunkt, vilket kräver att veterinären känner på stona minst var åttonde timme när det närmar sig. De ungefärliga priserna är + moms!
 
Sv: Orlando Vici

Vilken färg har han? På travsport står han som svart, i Guide des Etalons Trotteurs står han som noir pangaré (någon som kan hästfärger på franska? Jag vet att noir betyder svart:D). http://www.etalon-trotteur.com/chevaux/orlandovici1/index.html

Jag tycker han är väldigt mörk fux när jag sett honom i verkligheten, hela han ser ut som färgen av riktigt mörk choklad :d Av bilden att dömma är han kanske svart och solblekt? Egentligen är jag helt ointresserad av vilken färg hästar har men just i detta fallet är jag lite nyfiken. Quaro är också noir pangaré och han ser svart ut.

Orlando Sport är Bai cerise (cerisebrun?) :eek: :rofl:
Noir är svart
pangaré är namnet på det anlag som man trott orsakar de bruna fälten runt nos och ljumske på en svartbrun häst. Om jag minns rätt så är det det anlaget som ger "mjölmule".
alltså, det är sannolikt så att han är klassad som svartbrun.

Jag själv skulle nog snarare kalla honom för bleksvart och på bilderna är han nog dessutom ganska solblekt.
 
Sv: Orlando Vici

Seminavgiften/veterinäravgiften för färsk sperma ligger ofta runt 1500-2000 kr. När det är fryst sperma brukar det vara 5000-7000 kr eftersom det kräver mycket mer jobb, man måste seminera på en mer exakt tidpunkt, vilket kräver att veterinären känner på stona minst var åttonde timme när det närmar sig. De ungefärliga priserna är + moms!

Ja precis.. kostnaderna låg runt där.. och eftersom vi hade ett sto som vi inte visste om hon kunde bli dräktig (blivit betäckt året innan utan att bli dräktig) så ville vi inte lägga ut så mkt pengar..
 
Sv: Orlando Vici

Du har säkert rätt. Jag har bara utgått från att han var svettfux.
Ser iallafall fram emot fölungen som vi väntar efter honom!:d
 
Sv: Orlando Vici

Fryst sperma: Vissa "hingstagenter" erbjuder fasta priser på veterinärkostnaderna. Så kostar det 6.000 kr, så är det oavsett om det görs en eller fem semineringar. Om du har ett sto som krånglar kan det kosta 1.500 kr x fyra försök med färsk sperma, vilket ger samma totalkostnad. Vet inte vad som gäller i detta fall, men så var det för oss när vi betäckte med Juliano Star. Vet inte heller hur det fungerar generellt, men det kan säkert någon annan här svara på. Om du lägger veterinärkostnaden i samma hög som levandefölavgiften så blir det ca 30.000 kr, och det tycker i alla fall jag är humant för Orlando som kostar €800 vid bokning och €8.000 vid levandeföl i Frankrike.

Orlando Vici seminerade ifjol 65 ston och enligt vad jag hört blev drygt 80% dräktiga i Sverige med fryst sperma.

Ifjol var det första året som han seminerade i Sverige, så till våren kommer de första svenskfödda avkommorna. Västerbo har dock en franskfödd 1-åring efter honom och det finns ett antal i Frankrike. Om man klickar på min profil får man se en bild med fyra avkommor. Hmm...ganska liten bild med många hästar, men jag fotograferade en tavla. :idea:

Personligen är jag barnligt förtjust i denna hingst. Tycker han är läcker och prestationer + stam är tilltalande för mig. Nu har jag inget sto att betäcka, men jag är rätt säker på vilken hingst som jag skulle ha valt om jag hade haft en amerikansk märr... :love:
 
Sv: Orlando Vici

Noir är svart
pangaré är namnet på det anlag som man trott orsakar de bruna fälten runt nos och ljumske på en svartbrun häst. Om jag minns rätt så är det det anlaget som ger "mjölmule".
alltså, det är sannolikt så att han är klassad som svartbrun.

Jag själv skulle nog snarare kalla honom för bleksvart och på bilderna är han nog dessutom ganska solblekt.

Tack för ditt svar :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp