S

Spider84

Mailade http://www.eklunda.com och frågade om Clinton eftersom de hade han på semin förra året, men eftersom de inte skulle ha det i år så rekommenderade hon efter min beskrivning Orlando och svaret såg så här ut:


"Vi kommer inte att ta hem Clinton sperma i år eftersom han tävlas finns han enbart på fryst just nu, titta gärna på Orlando som jag tycker är ett bra alternativ till ditt sto
Där får du lite Darco Blod i kombination med Heratbreaker som ju är en av världens medt efterfrågade hingstar, Orlando har härlig ridbarhet och elasticitet och har gått från klarhet till klarhet i sin tävlings karriär han rids av Clintons ryttare Dirk D som säger att det är den bästa häst han någonsin suttit på."

Har jag missat honom på tävlingsbanorna på tv? :confused:
Han ser ju onekligen snygg ut, men jag vet ju inte mycket om honom. Nu är det inte aktuellt i år ändå, vilket jag påpekade för henne, men det kan ju vada kul att följa upp tips man får.


Ska försöka ta lite kort vad jag vill ha hos avkomman:

*Elasticitet i både hopp och gångarterna.
*Normal mot kraftig eller kraftig.
*Bra hoppteknik
*Bra hopphuvud
*Mycket humör/temperatment, men det tror jag mitt sto tar hand om. :p :D
*Helst någonstans mellan 156 och 163cm hög.
*Vackert huvud. Vet inte varför, men det har blivit ett måste.


Lite kort om stoet för er som inte vet:

*E:Amiral, UE:Kaliber
*Normal mot "tunn".
*För smal bog och lite lång rygg
*Bra ben både i vinklar och hållbarhet/ren mässigt.
*Bra hoppteknik och bra hopp huvud.
*Vackert huvud enligt mig.
*Mycket humör/temperament
*157cm hög. Mycket smått bakom sig (155-165cm ca).
*Normal skritt och galopp, bra/väldigt bra trav.
*Endast visade som ett åring och blev då klass 1.
*Har haft en avkomma.

Lite om hennes avkomma för de som inte hört om henne för (troligtvis inte så många :p ):

*Troligtvis en ponny som pappa (tjuvbetäckning).
*Väldigt tunn, smal bog och lite lång rygg
*Extremt (och då menar jag verkligen extremt) elastiskt. Har hitills inte sett något liknande.
*Extremt tufft temperament, men eftersom jag haft henne sen liten så var det aldrig ett problem utan till hjälp = hon visade vad hon tyckte.
*Vid 4 års ålder var hon ca 154cm och skulle kanske bli 1cm högre...
*Vet inte riktigt hurdan hon var när hon hoppade. Det lilla jag såg så hade hon en bra hoppteknik och var elastiskt, men hopp huvud han jag aldrig få reda på. :(




Så får er som orkat läsa igenom. :crazy: :D Lite bilder på dem:


Aminette "utan" muskler:
amirod.jpg





Hennes huvud:
amisot.jpg





Två bilder på hennes frambens teknik:
meloxer2.jpg


molrack.jpg





Tja en halv knepig bild på bakbens tekniken på vägen ned:

trolloxerfram.jpg





Lite bättre musklad:

amitrahage.jpg


titta.jpg







Kyra





Också vacker huvud:

kyrahalsar.jpg





Växande två åring:

kyraupp.jpg




Har ni för övrigt något annta bra tips på hingst så får ni gärna skriva det. Helst länka någon bild eller hemsida, men tänk på det jag hade som "krav" på avkomman bara så ni inte hasplar ur er det första ni tänker på. :D
 
Jag hade nog valt en dressyrhingst om det varit mitt sto, med tanke på hennes stam. Tycker att hon har en trevlig stam, men det är ju en ren dressyrstam. Detta är min åsikt.
 
jag tror det skulle fungera minst lika bra med en hopphingst med bra gångarter.
 
Det är ju inte en ren dressyrstam!

Kaliber har lämnat flera avkommor i svår fälttävlan och hoppning!
 
Var kanske lite dumt formulerat :o. Det jag menar är att Kaliber finns i många bra dressyr hästar och Amiral är väl nästan ren dressyrhingst, naturligtvis finns det undantag den var väl någon som gick riktigt bra på Breeders (hoppning) efter honom. Men ska man sälja en häst är det många som först och främst tittar på stammen innan de kör och tittar. En hopphingst - Amiral-Kaliber låter inte lika intressant som om det hade varit en dressyrhingst. Nu kanske stoet går enormt bra i hoppning och då kommer vi i ett annat läge och då menar jag 1,40 och uppåt. Tanken är kanske inte heller att avkomman ska säljas, men man vet aldrig vad som händer. Som jag skrev innan så är detta min åskikt. Orlando verkar vara en bra hingst.
 
OK :)

Att Amiral däremot är ren dressyrstam håller jag med om! Han hade väl bara 5:or eller 6:or på hopp på sitt bruksprov? Därför är det ju lite lustigt att hans ende godkände son tävlar i hoppning... :D
 
En trevlig gångartshingst som kan hoppa är Briar. Risken är ju att avkomman kanske blir lite större än du tänkt. Vet inte riktigt hur stort Briar brukar ge. Han är en av mina favorit hingstar, men det är kanske inte vad du tänkt. Ville bara ge ett förslag.
 
Eftersom stoet redan har Utrillo i sig två gånger är det kanske inte så lämpligt att ta henne till en hingst som också har Utrillo två gånger? Hade också tänkt föreslå honom först, men kom sen på att det kanske blev för mycket Utrillo.

Jag ska ta mitt sto till Stanford! Ett annat litet (underskattat) tips :)
 
Jo, men för mig blir inte dressyr så intressant. Vi (jag och mitt sto) föredrar båda hoppningen och det är det hon är "bäst" på.
Just nu har vi bara tävlat t.o.m 1,20m. Med rätt träning, vilket jag hoppas kommer i år så ska vi allt lyckas ta oss upp i 1,30m, men högre än så blir nog inte aktuellt. Både p.g.a av hennes ålder med tanke på att hon tidigare aldrig fått någon hopputbildning och att jag vill avla på henne.

Vet att hon har mest dressyr bakom sig, men både mor, mormor o.s.v har haft mest hopp i sig och så verkar det även vara med Aminette. Lite knepig situation.

Clintan
Har funderat på Briar, men han lämnar i regel avkommor runt 166-167 och när jag mailade och frågade om honom trodde hon inte att mitt sto's avkomma skulle bli ett undantag tyvärr. Och så stort kan jag tyvärr inte tänka mig annars hade han onekligen varit mycket intressant! Han är ju läcker som få och har dessutom hoppningen i sig och nedärver det.
 
Elmshorn?
Jag betäckte mitt dressyr stammade sto med honom 02.
Stoet har lite lång rygg och ett rakt kors.
Hon har iof. inte tävlat något högre inom dressyr utan gått hoppning och fälttävlan.
Fölet blev kompakt med långa fina ben och fick poängen:49 på fölchampionatet.
Fölet har mycket fina gångarter med en bakbensaktivitet utöver det vanliga.
Tyvärr finns inte Elmshorn kvar i Sverige utan han står i Holland nu så han är bara tillgänglig på fryst sperma nu.
:)
 
Briars far Magini är ett annat tips! :)

elit hingst, själv tävlat GP hoppning, avkommor i svårklass i både hopp och dressyr .. ex Briar då! :D

Han är inte särskilt stor ( 162) och lämnar ju i regel ganska "smått".. liksom fadern Maraton!
(undantagsfall som Briar finns, men inte alltför vanliga)

Han är mycket komplett hingst, bra exteriör, bra gångarter och kanonhoppare! :) en av mina favoriter!
 
Oooo Magini gillar jag! :love:
har ridit och tävlat en läcker hingst efter honom. Super psyke. Hoppade kanon och med enorm vilja att stäla upp, rörde sig även trevligt.
Kompakt och högrest.
Ungefär 166 cm hög.
Hans huvud var i princip en kopia av Magini.
Den hästen diggade/diggar jag skarpt :love:
 
Ja han är fantastisk! Topp prestationer både vad det gäller tävling och förärvning i avelsboxen! :D :)

Jag har själv funderingar på att använda honom till ett av mina ston i år!!! Han är ju ändå lite till åren nu, och jag vill sååå gärna ha en Magini avkomma :love:
 
Hm...han kanske man skulle kolla på. Funderar på hur mycket Utrillo han har i sig. Om han har det långt bak borde det inte vara ett problem, men för mycket Utrillo blod är inte så bra då Ami har en hel del i sig redan.

Någon som har en bra länk?
 
Hittade en bild på honom:

magini.gif



Men han har ju Utrillo som farfar så det kanske blir lite väl mycket Utrillo i honom. Annars gillade jag modellen på honom.
Aminette har ju Utrillo som både farfars farfars far (eeeee) och som morfars far (uee).
Är inte så bra på linjeavel så jag vet inte riktigt vart "gränsen" går.
 
Tror inte det är så det är jättefarligt, eftersom det ligger ganska långt bak i leden för avkomman.
¨
Det hade varit mer otänkbart om ditt sto hade varit e. Kaliber, som har utrillo far, eller om det vore Maraton (Magninis far) som också har Utrillo som far! :)

Men nu skulle Utrillo visserligen förekomma tre ggr i stamtavlan, men det närmaste vore som farfarsfar på avkomman till ditt sto, och därnäst som morfars farfar... och då blir det långt ut i släktgrenarna :smirk:

Men jag är ingen expert på detta... någon annan kanske har en annan åsikt ;)
 
Tack för att du skrev ut åsikten i alla fall. Du har i alla fall rätt i att det ändå blir rätt långt emellan.

Är det någon som har något inspelat med Magingi?
Kanske man skulle kunna köpa sig en kopia så jag får se honom hoppa och eller röra sig allmänt.
Är det Flyinge som har han som avels hingst?
 
Han stod i flera år på Eklunda, vilket jag trodde han skulle fortsätta göra resten av sitt liv, med tanke på hans ålder :crazy:

Men av någon anledning så flyttades han inför denna säsongen, och vart vet jag inte. Har själv efterlyst den infon här tidigare, men fick inget svar på vart han står nu. :(

Han reds och tävlades av Rolf Göran Bengtsson, och ägaren var fam. Mona Nilsson. I några år var han faktiskt verksam i Flyinges regi, men det var längesedan nu.
 
Varför mailar du inte Eklunda och frågar? :confused:

Jag tycker alltid de är tillmötesgående med snabba och trevliga svar. ;)
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Så kom dom då de 5 småttingarna igår kväll. Lite dramatik blev det när det senare visade sig att första hanens navelsträng var dåligt...
21 22 23
Svar
451
· Visningar
50 780
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Jag har verkligen snöat in på att lära mig mer om hormoner och hälsa nu, och jag älskar verkligen känslan av att vara driven av ett...
Svar
0
· Visningar
1 542
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej allihopa! Tänkte om det var någon mer än jag som ska betäcka med ponnyhingstar nästar år och som tycker att det kan va ganske...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 930
Senast: moonstruck
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 482
Senast: Lisa2014
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp