I

Icebabe_1

nån her som har orm?
eller erfaring av orm?
jag har haft en kungspyton,kungsboa och regnbågsboa,
har jobbat med majsorm,tigerpyton,trädpyton,diamantpyton.
dette är ju icke giftiga ormar,
nu undrar jag på om jag skall skaffa hem mig en giftorm,
en asiatisk diamantskaller orm,denne kan vara dödlig.
jag har nu min fråga,
jag är ju erfaren innomn ormar,kan en del om gift ormar,
men man skall ju bli inspekterat innan man får hem dom,för att man skall bli godkänd.
-vart henvisar man sig?nån som har gått igjennom den procedyren?nån som har ormar av nån form her av gift eller icke gift?
 
ha ha,nej,det kommer den inte att göra,då jag själv är hård när det gälder lås,nyckel och vem som har tillgång till ormen isåfall
 
Du måste ha tillstånd från din kommun om du ska ha giftorm.
Ring till din kommuns växel så kopplar dom dig rätt.
Det finns en hel del regler som gäller giftorm som inte finns vid icke giftig orm. Kolla på jordbruksverkets hemsida (kan inte adressen dit tyvärr)där står vad som gäller.
Själv har jag 11st boor hemma. 2st blå fågelspindel.
Jag har lovat min sambo att vänta med giftorm tills barnen blir större. Men då blir det palmhuggormar!
 
Hej!
Hua, jag har spindelfobi och skulle aldrig våga ha spindlar hemma(speciellt inte fågelspindlar)
Men jag måste undra varför man skaffar spindlar och ormar, de är väl inte sociala djur? Eller är det det? Jag har ju ingen egen erfarenhet som sagt. :o
Hur bor spindlarna, får dem springa lösa? Och hur stora terrarium har ormarna? Får de också springa f*låt menar kräla lösa? :D
Ryser lite medan jag skriver detta inlägg.. :)
 
Ormar går ju att gosa med ;) Fast äve jag ryser för spindlar. Även om jag gärna vill ha en tarantel eller vad den jag såg nu hette nån gång i framtiden :D
 
Jag har hört att boaormar ska vara väldigt keliga, liksom kramiga och så.:D
Men spindlar förstår jag inte riktigt vitsen med, eller gillar de att man kelar med dem? :crazy:
 
Ja gillar man hårda tag ska man definitivt ha en boa ;) Jag ska då ha mig en kungspyton jag :love:

Inte den blekaste... Jävligt fina att titta på iaf. :)
 
HEj.
Jag har ormar för att jag tycker att det är vackra och fascinerande djur. Jag tar helt avstånd från att kalla ormar för keldjur. Anser att ormar ska inte kelas med.
Spindlar är någonting jag nyligen fått intresse för. Nja, har sneglat på spindla ri ett år ungefär och upptäckt att dom är lika vackra (några arter iallafall) och intressanta som ormarna.
Både mina ormar och spindlar hålls inlåsta. Jag tar ut ormarna endast vid behov, dvs vid matning och städning av terrarie. Jag har ett helt rum åt ormarna.
Mina blå tarantulor är aggressiva och giftiga och är inte hanterbara. Dom kan endast hanteras genom att varsamt och snabbt lyftas med pinnar el dylikt och läggas ner i annan burk. Dom bor var för sig i en petbox inredd med jord, gömställe, vattenskål och en plastväxt.

//Pippi
 
Ok, då tror jag jag förstår. :D Du har dem för att de är intressanta och vackra att titta på(inte för att jag håller med att spindlar är vackra, men jag har ju fobi! :o :crazy:)
 
Ett av mina ex hade tre boaungar medan vi var tillsammans (han har haft en lång rad reptiler under åren). De låg mest och sov i sitt terrarium, ibland lyfte han upp dem för att de skulle bli vana att bli handskade med. De flesta terrarier är alldeles för små för att de stackars ormarna ska kunna röra sig något sånär normalt, dem måste ju också kunna sträcka ut sig och ringla tycker man ju! :( Exets tjejkompis hade en tigerpyton som älskade att ligga runt hennes axlar när hon diskade, han fick vara lös mycket i lägenheten. Men han var ju rejält stor och kunde inte försvnna hur lätt som helst heller.

Ett annat ex hade en fågelspindel som tyckte om att sitta på hans axels och bli smekt över ryggen. Den gjorde otäcka ljud då (jag hörde den genom telefonen, träffade den aldrig). :crazy:

För det mesta är väl ormar & spindlar inte särskilt kelna av sig, men vissa ödlor är ju det. T ex skäggagamer, sociala och trevliga små djur, gillar att bli kliade. :) (Inte för att jag har träffat på så många skäggagamer, men jag har hört av de som har vana ;) )
 
Ett annat ex hade en fågelspindel som tyckte om att sitta på hans axels och bli smekt över ryggen. Den gjorde otäcka ljud då

Usch vad otäckt eller gulligt eller vad man nu ska säga? :confused:
Trodde inte spindlar var kelna.
Man lär sig något nytt varje dag! :p
 
En veterinär och ormfantast berättade att det roliga med ormar (och ödlor) bla var att pyssla och fixa med terrarierna då olika arter kräver olika förhållanden (exvis vill en ha värmematta, en annan -lampa osv).
Hon uppskattade sina djur till ett 30-tal som kollades ngn gång i månaden...så inget kel där inte!
 
Tyckte inte heller att spindlar var speciellt vackra förrän jag stötte på dom Haplopelma lividum, blå fågelspindel.
Bild på dessa finns på http://hem.spray.se/minax/index/welcome.html
Klicka på arter i listan till vänster och leta sedan upp H.L
Otroligt vacker blå spindel!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Uppdateringstråd 29
  • Katter och spädbarn

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp