Ormfärger och hälsoproblem (utbruten från Spindeltråden)

Man fattar inte! Det tog verkligen eld i reptilgrupperna, men just dumpning är ju jättevanligt, om än inte i sådan här skala.
https://edition.cnn.com/2020/02/18/uk/snakes-pillowcases-fire-station-gbr-scli-intl/index.html

Lite tragikomiskt var det i och för sig förra sommaren när en familj i grannbyn hittade en tvåmeters boa ute på gräsmattan och lade upp den i lokala "lost pets" på fb. Ingen ägare kom fram dock, och ingen ormmänniska i närheten hade någon aning.. så också dumpad och hamnade hos SSPCA.
 
Sommaren innan, ni vet när det var sådär varmt, hittade någon i och för sig en mystisk svart orm i sitt vardagsrum och lade upp den i lokala "lost pets" också. Den såg jättearg ut på fotot. :angel::D
Lite som en happy passus och ännu mer OT.

Den hamnade inte hos SSPCA.
 
Sommaren innan, ni vet när det var sådär varmt, hittade någon i och för sig en mystisk svart orm i sitt vardagsrum och lade upp den i lokala "lost pets" också. Den såg jättearg ut på fotot. :angel::D
Lite som en happy passus och ännu mer OT.

Den hamnade inte hos SSPCA.
Min ena pyton upphittades arg som ett bi i förra ägarens toalett en natt... 🙈
Själv har jag glömt stänga terrariet ordentligt minst tre gånger, utan att någon rymt. Kanske är därför jag inte får äga en spindel 🤔😂
 
Min ena pyton upphittades arg som ett bi i förra ägarens toalett en natt... 🙈
Själv har jag glömt stänga terrariet ordentligt minst tre gånger, utan att någon rymt. Kanske är därför jag inte får äga en spindel 🤔😂

Alltså, MoaBoa rymmer ju hela tiden men inte längre än till byråldan eller tvättkorgen. :D De andra djuren är bakom lås och bom, dem litar jag inte på!
 
Nu har ni fått människan som är rädd för ormar på bild att kolla videos för att ta reda på vad detta är.

Stackars djur, minst sagt :(
 
  • Ledsen
Reactions: Sel
Jag har inte jättebra koll, men vet att wobble finns i just spider-genen hos kungspyton, vad jag har hört så i bara den genen. Jag har själv ingen med den genen, har dock träffat några. Av de jag sett har en haft lindrig wobble tyvärr, man kan lägga ormen upp och ner för att testa.

Jag är helt emot avel av dessa djur, finns så mycket fina, coola ormar så varför avla på sjukdom liksom.

Finns också scaleless-ormar nu, både kungspyton och andra arter, @Sel har du sett Discovery Snakes? 😊

Om nån är intresserad kan man se vilka färger som kan uppstå ur en parning här, superkul!
https://www.morphmarket.com/c/reptiles/pythons/ball-pythons/genetic-calculator/?s1=Fire&s2=Fire

PS Edit pga fick byta kalkylator pga den första inte funkade
Scaleless ormar???
Får en bild i huvudet av rosa kött maskar typ... :eek::cautious:
 
Nu har ni fått människan som är rädd för ormar på bild att kolla videos för att ta reda på vad detta är.

Stackars djur, minst sagt :(

Tack för att du tar dig tid ändå! :heart

Det är så otroligt fel.
Jag vet att vi gullar med och personifierar våra ormar, men de är optimerade, fantastiska och effektiva jägare.. och så kommer människohanden och lägger sig i det som fungerat i flera miljoner år och avlar fram en orm som inte vet om den är upp eller ned och som inte kan fånga ens ett dött, erbjudet byte utan att missa hälften av gångerna eller dunka näsan i väggen.
 
Det finns en tabell någonstans, jag ska se om jag hittar den. Olika kombinationer som leder till hög dödlighet och även ökad risk för wobble.

Spökorm! :love: 🤩

Haha, det är ju lite sådär! Para och få ungar är säkert kul liksom, men ansvaret sträcker sig ju rätt mycket längre än så om man har ett samvete.
Och reptiler är Absolut ett slit och släng djur fortfarande, särskilt de mer vanliga. Folk tror att det är lätt och enkelt, de får fel info när de köper av stora husdjuskedjor och håller dem under de mest minimala förhållanden man kan tänka sig. Sedan inser de inte hur gamla de blir heller, utan när Pelle 10 år efter ett halvår har tröttnat matar morsan ormen ett tag till, sedan får den antingen svälta, säljas på blocket eller i värsta fall kastas ut.
Bara här hos SSPCA (alltså inte en reptilinriktad rescue) finns just nu trettiosju reptiler. Vanligast är majsormar (18), pytons (8) och sköldpaddor (5).
För någon vecka sedan dumpades 13 ball pythons i en soptunna i England och några dagar senare 16 ormar till, mest majsormar, på samma plats. :( Mitt i vintern. Levande. Inknutna i örngott i buntar bara.
Den där videon jag nämnt tidigare är från en YT kanal där en kille tar emot omplaceringar av reptiler. Alltför många var magra :crazy: Och några döda pga felaktig packning :cry:
 
Scaleless ormar???
Får en bild i huvudet av rosa kött maskar typ... :eek::cautious:

Jag vet inte riktigt varför man vill ha dem, men de är rätt söta. Igen dock - de behöver oftast hjälp med att ömsa till exempel. Känns inte särskilt funktionella men de kan i alla fall äta och röra på sig som de ska!
 
Jag vet inte riktigt varför man vill ha dem, men de är rätt söta. Igen dock - de behöver oftast hjälp med att ömsa till exempel. Känns inte särskilt funktionella men de kan i alla fall äta och röra på sig som de ska!
Du gav mig modet att googla :D
Och ja, de med färg (de rosa var lite väl ....) var ju faktiskt rätt söta.
Men de behöver alltså fortfarande ömsa trots ingen fjäll? Huh.

Lite som med nakenkatter då, det krävs speciella ägare :angel:;)
 
Du gav mig modet att googla :D
Och ja, de med färg (de rosa var lite väl ....) var ju faktiskt rätt söta.
Men de behöver alltså fortfarande ömsa trots ingen fjäll? Huh.

Lite som med nakenkatter då, det krävs speciella ägare :angel:;)


Jadå, de är söta. Särskilt de som har lite fjäll över ögonen tycker jag. :D Men igen kan jag ifrågasätta aveln lite. Fjällen finns ju definitivt där av en anledning så jag förstår inte riktigt grejen, de har säkert fler bekymmer än bara ömsningen kan jag tänka mig, med substrat och grejer. Fast nu spekulerar jag.
Men jadå, ömsa behöver de ändå! Det är ju samma skinn som alla andra ormar har under fjällen sas. Om en orm blir riktigt överviktig kan man se mellanrum mellan fjällen när huden sträcks.

Ja, GoHerping är inte riktigt en people person, men en duktig ung kille! Bara barnet. :)
 
Djurdumpare gör mig alltid så förbannad. När det gäller reptiler har ju oseriös husdjurshandel hjälpt till att stjälpa alltför många av de vilda populationerna - och så kastar folk bara ut djuren att i näst bästa fall frysa ihjäl och i värsta fall bli ett invasivt jefelskap :rage: (I bästa fall räddas de av någon seriösare)

Och spyder/spider - så mycket lidande för något som inte ens är snyggt! :rage:

(Jag vet att de djur som "allmänheten" köper sällan är de värst hotade arterna, men t.o.m. så "vanliga" djur som pyton och leguan är listade)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Världscupsfinalerna
  • Födda -21
  • Dålig eftersmak av vc-finalen i dressyr

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp