Ormfärger och hälsoproblem (utbruten från Spindeltråden)

Asko

Trådstartare
Nej, dit har tack och lov inte hobbyn kommit ännu såvitt jag vet men jag är ju ny. :D Möjligtvis kan det finnas någon hybrid mellan närbesläktade arter (Det finns ju arter med underarter och säkert geografiska variationer också).
Men de blå jag visat bilder på och den där pärlan på förra sidan är helt naturliga. :) Det finns verkligen makalösa arter!
Just min art, sazimai, kommer från Brazilien, men det finns blå varianter världen över. "Cobalt blue" kommer till exempel från Thailand.
Och tja, de är ju lite giftiga. 😅 Men de allra giftigaste småspindlarna som finns är ju inte särskilt iögonfallande egentligen. Tarantellerna gillar väl att vara lite awesome helt enkelt! :heart

Bland ormarna finns det ju Hysteriskt mycket morpher och tyvärr har särskilt pytonormarna, särskilt ball pythons, tagit stryk av det - vissa morpher orsakar neurologiska problem (googla spider wobble, det är inte vackert. :( )
Ja jag såg någon video där de bl.a. visade pytonormar med det där problemet (tror jag?), fattar inte hur det kan vara vackert med vingliga ormar som typ bara kan slå knut på sig själva :confused: tyckte synd om dem, jag har mardrömmar om när mina ben inte lyder mig och de känner väl ungefär så :cautious:
 
Ja jag såg någon video där de bl.a. visade pytonormar med det där problemet (tror jag?), fattar inte hur det kan vara vackert med vingliga ormar som typ bara kan slå knut på sig själva :confused: tyckte synd om dem, jag har mardrömmar om när mina ben inte lyder mig och de känner väl ungefär så :cautious:

Nej det är verkligen gräsligt, jag blir illamående och yr av att bara se på dem. Jag förstår inte hur det kan vara lagligt att föda upp och sälja dem. Här i UK är det numera förbjudet att visa och sälja dem på olika expos, så vi är väl på väg i alla fall.
Sedan förekommer det i vissa andra morpher också men inte lika utbrett. Visst är många fantastiskt vackra, men det är ju vildformerna också.
 
Nej det är verkligen gräsligt, jag blir illamående och yr av att bara se på dem. Jag förstår inte hur det kan vara lagligt att föda upp och sälja dem. Här i UK är det numera förbjudet att visa och sälja dem på olika expos, så vi är väl på väg i alla fall.
Sedan förekommer det i vissa andra morpher också men inte lika utbrett. Visst är många fantastiskt vackra, men det är ju vildformerna också.
Färger tänker jag skadar ingen orm, så länge de inte påverkar andra funktioner. Tycker jag rent amatörmässigt alltså :D
Men föder man verkligen upp såna ormar med FLIT? De blir inte till av misstag? :eek:
 
Färger tänker jag skadar ingen orm, så länge de inte påverkar andra funktioner. Tycker jag rent amatörmässigt alltså :D
Men föder man verkligen upp såna ormar med FLIT? De blir inte till av misstag? :eek:

Det är själva morphen/färgen/genen som orsakar spider wobble. Lite som att para två merle med varandra.

Det frinns andra färg och mönstermorpher som är harmlösa. Till exempel albino och, såvitt jag vet, piebald som är rätt fräna. Och ungefär sjuhundra andra. 😅
Men ja, spindelpytons föder folk fortfarande upp trots att alla vid det här laget är medvetna om problemet.
 
Det är själva morphen/färgen/genen som orsakar spider wobble. Lite som att para två merle med varandra.

Det frinns andra färg och mönstermorpher som är harmlösa. Till exempel albino och, såvitt jag vet, piebald som är rätt fräna. Och ungefär sjuhundra andra. 😅
Men ja, spindelpytons föder folk fortfarande upp trots att alla vid det här laget är medvetna om problemet.
Är det en specifik färg som orsakar wobble? Eller är det som med merle, om man parar två med samma färg..? Men även då är det väl specifika färger? 🤔

Åh jag tror att det var en piebald de visade också i videon jag såg, den var riktigt mörkbrun och ljus vanilj :love: så läcker!
 
Googlade lite snabbt och det verkar som att det är spider ball pythons som har ett slags nät-liknande mönster istället för prickigt typ, uppfattar jag rätt @Sel ?
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Är det en specifik färg som orsakar wobble? Eller är det som med merle, om man parar två med samma färg..? Men även då är det väl specifika färger? 🤔

Åh jag tror att det var en piebald de visade också i videon jag såg, den var riktigt mörkbrun och ljus vanilj :love: så läcker!

Jag är inte tillräckligt påläst för att kunna ge informerade svar, men som jag förstått det är det framför allt en basgen som introducerades med de första rena spindelmorpherna som orsakar de neurologiska problemen, men samma gen förekommer i flera andra morpher också. Parar man två ormar med samma gen (Spindel med champange kom upp som exempel) ökar man inte bara risken för wobble utan det leder också till hög dödlighet hos avkommorna.
Jag tycker att folk ska backa lite. Det finns så, så många morpher att välja på därute. Att utesluta typ ett hundratal vore ingen katastrof.
Wobble förkommer hos någon annan pyton också vet jag, men framför allt ball pythons.
 
Bröt ut ämnet till en egen tråd, då det är intressant, och inte så kopplat till spindlar. ;) Hojta gärna om ni har en bättre rubrik så kan jag ändra. :)

/Mod
 
@Monkie har säkert bättre koll på allt det här än mig! Hon har ju flera balls. :D
Jag har inte jättebra koll, men vet att wobble finns i just spider-genen hos kungspyton, vad jag har hört så i bara den genen. Jag har själv ingen med den genen, har dock träffat några. Av de jag sett har en haft lindrig wobble tyvärr, man kan lägga ormen upp och ner för att testa.

Jag är helt emot avel av dessa djur, finns så mycket fina, coola ormar så varför avla på sjukdom liksom.

Finns också scaleless-ormar nu, både kungspyton och andra arter, @Sel har du sett Discovery Snakes? 😊

Om nån är intresserad kan man se vilka färger som kan uppstå ur en parning här, superkul!
https://www.morphmarket.com/c/reptiles/pythons/ball-pythons/genetic-calculator/?s1=Fire&s2=Fire

PS Edit pga fick byta kalkylator pga den första inte funkade
 
Senast ändrad:
  • Gilla
Reactions: Sel
Nej det är verkligen gräsligt, jag blir illamående och yr av att bara se på dem. Jag förstår inte hur det kan vara lagligt att föda upp och sälja dem. Här i UK är det numera förbjudet att visa och sälja dem på olika expos, så vi är väl på väg i alla fall.
Sedan förekommer det i vissa andra morpher också men inte lika utbrett. Visst är många fantastiskt vackra, men det är ju vildformerna också.
Vilka färger räknas som de "naturliga"/vildfärger?
 
Vilka färger räknas som de "naturliga"/vildfärger?
Varierar mellan arter!
Kungspyton unnamed.jpg
 
Jag har inte jättebra koll, men vet att wobble finns i just spider-genen hos kungspyton, vad jag har hört så i bara den genen. Jag har själv ingen med den genen, har dock träffat några. Av de jag sett har en haft lindrig wobble tyvärr, man kan lägga ormen upp och ner för att testa.

Jag är helt emot avel av dessa djur, finns så mycket fina, coola ormar så varför avla på sjukdom liksom.

Finns också scaleless-ormar nu, både kungspyton och andra arter, @Sel har du sett Discovery Snakes? 😊

Om nån är intresserad kan man se vilka färger som kan uppstå ur en parning här, superkul!
https://www.morphmarket.com/c/reptiles/pythons/ball-pythons/genetic-calculator/?s1=Fire&s2=Fire

PS Edit pga fick byta kalkylator pga den första inte funkade

Spidergenen och wobble återfinns i några andra morpher också. Champange vet jag, men även fler. Och jag kan Verkligen bara hålla med om att det finns så otroligt många andra vackra ormar - att stora uppfödare och personligheter envisas med att promota spideraveln kommer jag aldrig att begripa!
Pengar förstås...
Vi människor pajar verkligen allt. Hundar, katter, ormar...

Haha, jadå, jag följer Snake Discovery. :D
 
Spidergenen och wobble återfinns i några andra morpher också. Champange vet jag, men även fler. Och jag kan Verkligen bara hålla med om att det finns så otroligt många andra vackra ormar - att stora uppfödare och personligheter envisas med att promota spideraveln kommer jag aldrig att begripa!
Pengar förstås...
Vi människor pajar verkligen allt. Hundar, katter, ormar...

Haha, jadå, jag följer Snake Discovery. :D
Aha, det var mer än jag visste!
Jag har chans att få en superfire om jag parar två av mina 🤩
010.jpg
Men, jag tror inte att jag kommer para dem, jag är alldeles för nojjig med vart de hamnar.... Jag kommer sluta som the crazy snake Lady i så fall tror jag. 😂 Jag tycker många ser reptiler som ett "inte-djur", lätta att glömma bort och lite "dör den så dör den" - mentalitet, blir rasande på sånt!!! Jag vet en som tröttnade på sina majsormar och lade dem i frysen, tyvärr fick jag reda på det när det redan var för sent...☹️.
 
Aha, det var mer än jag visste!
Jag har chans att få en superfire om jag parar två av mina 🤩
Visa bifogad fil 46364
Men, jag tror inte att jag kommer para dem, jag är alldeles för nojjig med vart de hamnar.... Jag kommer sluta som the crazy snake Lady i så fall tror jag. 😂 Jag tycker många ser reptiler som ett "inte-djur", lätta att glömma bort och lite "dör den så dör den" - mentalitet, blir rasande på sånt!!! Jag vet en som tröttnade på sina majsormar och lade dem i frysen, tyvärr fick jag reda på det när det redan var för sent...☹.

Det finns en tabell någonstans, jag ska se om jag hittar den. Olika kombinationer som leder till hög dödlighet och även ökad risk för wobble.

Spökorm! :love: 🤩

Haha, det är ju lite sådär! Para och få ungar är säkert kul liksom, men ansvaret sträcker sig ju rätt mycket längre än så om man har ett samvete.
Och reptiler är Absolut ett slit och släng djur fortfarande, särskilt de mer vanliga. Folk tror att det är lätt och enkelt, de får fel info när de köper av stora husdjuskedjor och håller dem under de mest minimala förhållanden man kan tänka sig. Sedan inser de inte hur gamla de blir heller, utan när Pelle 10 år efter ett halvår har tröttnat matar morsan ormen ett tag till, sedan får den antingen svälta, säljas på blocket eller i värsta fall kastas ut.
Bara här hos SSPCA (alltså inte en reptilinriktad rescue) finns just nu trettiosju reptiler. Vanligast är majsormar (18), pytons (8) och sköldpaddor (5).
För någon vecka sedan dumpades 13 ball pythons i en soptunna i England och några dagar senare 16 ormar till, mest majsormar, på samma plats. :( Mitt i vintern. Levande. Inknutna i örngott i buntar bara.
 
Det finns en tabell någonstans, jag ska se om jag hittar den. Olika kombinationer som leder till hög dödlighet och även ökad risk för wobble.

Spökorm! :love: 🤩

Haha, det är ju lite sådär! Para och få ungar är säkert kul liksom, men ansvaret sträcker sig ju rätt mycket längre än så om man har ett samvete.
Och reptiler är Absolut ett slit och släng djur fortfarande, särskilt de mer vanliga. Folk tror att det är lätt och enkelt, de får fel info när de köper av stora husdjuskedjor och håller dem under de mest minimala förhållanden man kan tänka sig. Sedan inser de inte hur gamla de blir heller, utan när Pelle 10 år efter ett halvår har tröttnat matar morsan ormen ett tag till, sedan får den antingen svälta, säljas på blocket eller i värsta fall kastas ut.
Bara här hos SSPCA (alltså inte en reptilinriktad rescue) finns just nu trettiosju reptiler. Vanligast är majsormar (18), pytons (8) och sköldpaddor (5).
För någon vecka sedan dumpades 13 ball pythons i en soptunna i England och några dagar senare 16 ormar till, mest majsormar, på samma plats. :( Mitt i vintern. Levande. Inknutna i örngott i buntar bara.
Superfire 😍

Fy fasen, så vidrigt att folk gör sånt 😓
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Ännu en tråd om hundfoder
  • Black & tan?

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp