Status
Stängd för vidare inlägg.
Ibland fastnar jag i någon hopplös känsla av att alla människor är så hatiska och jag känner mig så obekväm i dagens samhälle. Det är ingen skön känsla, och jag undrar var den kommer ifrån.

Det finns några saker som jag är missnöjd med när det gäller hur samhället fungerar, vissa saker som bara känns så intensivt FEL och som jag inte bara kan acceptera, köpa och svälja. Samtidigt känner jag mig bakbunden och utan möjlighet att påverka. ”Bli politiker då”, kanske någon säger. Men det är ju en del av problemet! Vem fan vill vara politiker – eller offentlig person överhuvudtaget för den delen – när det anses OK att fritt hata och trakassera offentliga personer? Eller anses och anses, men när det i praktiken inte görs nånting åt haters och troll, och människor kan bli hotade och trakasserade hur mycket som helst utan att någon ”orkar” lyfta ett finger och gärningsmännen inte får ta något som helst ansvar för sina handlingar eller konsekvens av dessa, då är det ju som att vi i praktiken anser att det är OK att bete sig så!

Egentligen ser jag det som två delar. Det ena är att jag inte gillar den generella livsdesignen som den ser ut i samhället idag, med konsumtionshets, prestationshets, informationshets, individualismhets och ett uppskruvat tempo. Jag har försökt att i någon mån värja mig mot detta genom att flytta ut på landet, minska min konsumtion, välja bort nyheterna, inte engagera mig särskilt mycket i sociala medier eller IT, och försöka lära om mig själv till mindre prestation, mer medkänsla och långsammare tempo. Och mitt liv idag är fantastiskt mycket underbarare än det var förut, när jag försökte hetsa runt i alla karuseller!

Den andra delen gäller en sårad rättskänsla, och den har jag inte riktigt förstått eller hittat någon bra lösning på. Det är så mycket som jag instinktivt tycker är ”INTE OK”, men som bara får passera. Ett exempel som jag stött på en del den senare tiden är driftiga tjejer, särskilt de som syns offentligt, och deras berättelser om allt hat och alla hot de får utstå. När gick vi över till att anse att det är OK att få våldtäktshot som vardagsmat?? Jag kan inte låta bli att bli rejält förbannad av det! Ett annat exempel är offentliga personer överhuvudtaget och hur de ofta trakasseras, som jag skrev om ovan. Hur kan vi tycka att det är OK!?! Hur kan samhället låta det passera?!? Vad ger det för signaler? – ”Det är inte värt att lägga ner någon möda på att försvara rätten att få bli behandlad med respekt.”
Vad gör det i förlängningen med känslan av vårt eget värde?...

Jag fylls av någon anledning av en primitiv känsla att jag inte tillåts eller har möjlighet att försvara mig och ”freda min egen gård”, och följderna av den känslan är verkligen otrevliga. Jag träffar människor som är så förbannade att de likt spårhundar sniffar upp alla möjliga exempel på händelser i vårt samhälle där rättstänkandet verkar ha ”haft otur när de tänkte”, och som väljer att kanalisera sin ilska på ett främlingsfientligt sätt. Jag försöker förstå vad det är som gör att de hamnar där... Kan det var så att den sårade rättskänslan och en upplevelse av ett allt större glapp mellan samhällets rättssystem och medborgarnas rättspatos skapar en frustration, som förvrids till en avsky mot olikhet och en generell intolerans mot andra människor? Jag får en allt större känsla av att folk går omkring som morrande rottweilers, redo att gå till attack. Haters in every corner.
Varför känner jag så? Varför ser jag så mycket ilska? Vad är det i människans hjärna som har lett oss hit?

Jag känner mig schizofren. Å ena sidan har vi det så himla bra i vårt samhälle idag - vi är öppna, upplysta, rika och har en stor individuell frihet. Å andra sidan känner jag en gnagande oro och upplever mer aggressivitet runt omkring mig än tidigare.
Vad är egentligen sant? Var kommer min oro ifrån? Är människor verkligen mer aggressiva och fientliga nu än för säg 20-60 år sedan?

Jag känner en frän vittring av annalkande katastrof om vi inte lyckas vända skeppet, och jag är rädd. Ungefär var 5:e svensk uppger nu att de skulle rösta på SD om det vore val idag, och ingenstans ser jag någon som agerar och ställer sig frågan vad grundproblemet är och vad det är som gör att så många människor väljer att rösta på ett parti som i flera fall vänder sig bort från något så grundläggande som mänskliga rättigheter. Och ett parti som resten av det politiska etablissemanget under lång tid verkar ha försökt tiga ihjäl och inte kunnat ta en diskussion om problemen (- har man NÅGONSIN kunnat få något att försvinna genom att tiga ihjäl det??). Finns det verkligen inget annat sätt att lösa samhällsproblemen på än att tumma på de mänskliga rättigheterna?
Jag tror inte alls på att var 5:e svensk verkligen vill skrota mänskliga rättigheter. Men dessa strömningar finns ju uppenbarligen inom partiet, och hur mycket de åsikterna kan tillåtas att komma fram, hur tongivande de kan komma att bli och hur långt de kan få gå om de röstas fram så starkt, är något som jag antar återstår att se.

Jag försöker att i viss mån ”isolera” mig och vända världen ryggen, fokusera på den mark som ligger under just mina egna fötter, bara för att få någorlunda mental ro. Egentligen har jag nog med mitt eget liv som pågår i min egen lilla mentala berså – jag behöver inte fokusera på och ta in det som händer på andra ställen långt från mitt eget hus. Jag orkar inte det – det får mig ju bara att må dåligt. Men samtidigt kan jag inte stänga av helt. Och det jag ser och känner gör mig orolig och bekymrad.
Jag kan inte låta bli att känna mig som Femman i min barndoms favoritfilm Den långa flykten....
1529485380293.png
 

Jag känner så väl igen mig i vad du skriver.

Jag har ont i magen inför höstens val. Jag kan inte begripa hur hatet, rasismen, homofoberna och misogynin kan vinna mark? Det är helt obegripligt för mig. Jag vet inte heller hur man kan påverka och det skrämmer mig också.
 
Intressant att ta del av dina tankar!

Jag tror - som du också verkar göra - att en god bit på väg till att må bra själv är att just titta på omvärlden - konsumtionshets och liknande - och fundera på hur man själv vill göra, och se att man kan välja något annat. Att fundera på hur mycket lyckligare (eller, oftast, inte) man blir av att ha en större TV, eller fler internetuppkopplade manicker, eller modernare telefon, eller fler kläder, eller större bröst eller läppar - det är nog väldigt klokt.
Att inte springa med i samma hetsande.

Nej, det är inte OK med hot, trakasserier och liknande.
Det "samhällsklimat" vi utvecklat är otrevligt.
Jag har för mig att du och jag är ungefär lika gamla (mellan 40 och 50).
När och där jag växte upp, använde men inte könsord eller ord som hora till eller om varandra. Man hotade inte. Det gjordes bara inte, där och då.

Språkbruket har generellt blivit grövre, man uttrycker sig värre om andra människor nu jämfört med där och då.
En orsak till förändrat språkbruk kan nog vara det man läser och ser i media; media är ju så mycket mer utbredda och tillgängliga nu.
Där och då var det ju papperstidningen, och så fanns kanal ett och TV2 (och där jag växte upp även Norge) på TV. Betydligt mer begränsat utbud än idag. På alla sätt.

Jag vet inte om man generellt vill byta tillbaka, det vill "man" antagligen inte. Men att reflektera över beteenden är nog väldigt klokt.
 
Jag har för mig att du och jag är ungefär lika gamla (mellan 40 och 50).
När och där jag växte upp, använde men inte könsord eller ord som hora till eller om varandra. Man hotade inte. Det gjordes bara inte, där och då.
Nej precis. Jag har ganska klara minnen från vissa delar av 70-talet och 80-talet, och jag upplever att stämningen i samhället var väldigt annorlunda då. Och visst - så är det ju - allting utvecklas och förändras, det är ju ofrånkomligt. Och vissa saker blir bättre. Men jag har en känsla av att vi även har tappat bort en del riktigt väsentliga delar längs vägen...
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Det ligger snö utanför. Allt jag tänkt göra ute har fått skjutas på tills det blir bättre väder. Det enda jag kan komma på att göra ute...
6 7 8
Svar
142
· Visningar
7 982
Senast: ameo
·
  • Artikel
Dagbok Jag skulle vilja att det fanns olika länder där samhällena funkade på olika sätt - och att man kunde välja att bo i det land som passade...
Svar
8
· Visningar
1 235
Senast: Araminta
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänker mycket, vilket är ett problem. Problem säger du, det är väl bara bra att tänka? Och du kanske har rätt, om det ur tanken föds...
Svar
13
· Visningar
1 029
Senast: bettysmatte
·
  • Artikel
Dagbok Jag tänkte ge mig själv en utmaning. Får se om jag tänker anta den… 😉 Jag tänkte att jag skulle skapa ett utrymme där jag bara fokuserar...
Svar
9
· Visningar
1 038
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Hur länge är din hund ensam?
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp