Hazel

Trådstartare
Jag har alltid varit en orolig människa, på lågstadiet satt jag många gånger inne hos skolsystern under mattelektionerna eftersom jag va så orolig att jag inte klarade av det. Hela mitt liv har jag levt med den här oron, det handlar om nästan allt men jag har aldrig låtit det styra mitt liv utan gjort saker även om jag känt oron, jag har gjort precis som man "ska" och accepterat att jag blir orolig för saker men ändå gjort dom och tänkt att efteråt är jag nästan alltid glad att jag faktiskt gjorde det.

Ändå har det blivit värre och värre, och nu ligger oron som en blöt filt över hela mitt liv. Varje grej som går dåligt gör att jag kraschar helt, deppar ihop och inte vill mer. Jag oroar mig för allt, för pengar, för djuren, för mitt hus och min familj, varje dag, konstant.

Jag avslutade nyss 10 veckor kbt där jag tog upp den här oron flera gånger men det hjälpte inte öht. Det finns ingen glädje alls längre, för varje gång jag tänker att något är bra så kommer dom där tankarna om allt som inte är bra upp. Jag pratar med andra om min oro men det hjälper inte heller, det känns helt enkelt inte som att livet kommer bli lättare för mig utan endast tvärtom. Och om jag ska dra ner mängden orosmoment i mitt liv betyder det också att jag måste ta bort exakt allt som jag faktiskt tycker om.

Jag är inte ens en speciellt negativ människa generellt, men när det gäller mina egna problem så kan jag inte bara hantera dom utan dom här katastroftankarna. Nyligen va jag inne med katten hos vet, i dagar låg jag på nätterna och tänkte på allt som kunde va fel, jag sov inte, åt inte..

Katten mådde fint, jag hade ännu en vecka förstörd av mina egna tankar. Och några dagar senare drar nästa grej igång, jag har gått i terapi så många gånger, hos olika människor men det har aldrig hjälpt mot det här, och det har som sagt blivit mycket värre med åren. Nu vet jag inte vad jag ska göra för att ens orka med nästa vecka längre.
 
Har du provat medicin? Jag är också en extremt oroligt och ängslig människa men sertalin har i totalt förändrat mitt liv. Ångesten och oron finns kvar men inte alls i samma styrka eller ”täcke”. Psykologer och kuratorer och allt var det var gjorde absolut ingenting för min oro men sen jag började med sertalin var det som jag fick ett nytt inre lugn. Har en teori att denna oron är genetisk och att min hjärna helt enkelt behöver Sertalin för att fungera som en människa utan att bli uppäten av ångest, så räknar med att äta det resten av mitt liv vilket jag gärna gör. Jag har klarat mig från biverkningar så det enda den gör är att få mig mindre orolig. Vilket är helt fantastiskt!
 
Har du provat medicin? Jag är också en extremt oroligt och ängslig människa men sertalin har i totalt förändrat mitt liv. Ångesten och oron finns kvar men inte alls i samma styrka eller ”täcke”. Psykologer och kuratorer och allt var det var gjorde absolut ingenting för min oro men sen jag började med sertalin var det som jag fick ett nytt inre lugn. Har en teori att denna oron är genetisk och att min hjärna helt enkelt behöver Sertalin för att fungera som en människa utan att bli uppäten av ångest, så räknar med att äta det resten av mitt liv vilket jag gärna gör. Jag har klarat mig från biverkningar så det enda den gör är att få mig mindre orolig. Vilket är helt fantastiskt!

Jag tror jag fick den för att jag var så deprimerad för några år sedan. Märkte ingen skillnad förrutom att jag blev extremt trött och eftersom jag redan har ME (kronisk trötthet) så stod jag inte ut med att bli ännu mer trött.

Vet inte om du menar sertalin eller sertralin? det va den senare jag fick tror jag
 
Har du läst om eller diskuterat GAD med din läkare?

Jag oroade mig också för allt. Det är mycket, mycket bättre nu med väl anpassad medicinering, för det var först med väl anpassad medicinering som jag faktiskt kunde använda verktygen jag fick lära mig i KBT.
 
Jag tror jag fick den för att jag var så deprimerad för några år sedan. Märkte ingen skillnad förrutom att jag blev extremt trött och eftersom jag redan har ME (kronisk trötthet) så stod jag inte ut med att bli ännu mer trött.

Vet inte om du menar sertalin eller sertralin? det va den senare jag fick tror jag

Ja sertralin menade jag, men du kanske kan höra om de finns någon annan? Finns så himla många. När du säger de så blev jag väldigt trött av sertralin i början också, men ändrade och tar den på kvällen nu så då märker jag inte av tröttheten.
 
Har du läst om eller diskuterat GAD med din läkare?

Jag oroade mig också för allt. Det är mycket, mycket bättre nu med väl anpassad medicinering, för det var först med väl anpassad medicinering som jag faktiskt kunde använda verktygen jag fick lära mig i KBT.

Jag har diagnosen GAD, depression och annat. Har ätit så himla mycket medicin, och tyvärr aldrig haft nån effekt. Är inte emot att prova annan medicin heller men eftersom jag dessutom har kroniska sjukdomar så orkar jag inte testa medicin bara för sakens skull, det är alltid en himla pers för mig med nya mediciner och sista sa min läkare rätt ut att du har provat typ allting
 
Jag har diagnosen GAD, depression och annat. Har ätit så himla mycket medicin, och tyvärr aldrig haft nån effekt. Är inte emot att prova annan medicin heller men eftersom jag dessutom har kroniska sjukdomar så orkar jag inte testa medicin bara för sakens skull, det är alltid en himla pers för mig med nya mediciner och sista sa min läkare rätt ut att du har provat typ allting
Förstår det.
 
Jag har lite alexithymia, och ofta så kan min hjärna missläsa "kroppslig stress" som att det finns något externt jag borde oroa mig för.

Men oftast är det sånt som att jag är hungrig, har ont i en muskel, behöver en tupplur, inte rört på mig nog, autoimmunt skov på gång, etc.

Jag fick radikalt mindre ångest när jag började med en checklista för att kolla av kroppen. Är jag kall? Varm? Hungrig? Törstig? Hur känns varje kroppsdel? Vad händer om jag går ut och går/mockar/skottar/gymmar? Behöver min hjärna en tupplur/intryckspaus? Kanske en dusch?

Känner jag en ångestvåg komma numera så kan jag ofta minska den enormt mycket genom att gå igenom min lista och se till att mina kroppsliga behov är tillfredsställda.
 
Har du fått i psykodynamisk terapi? Annars kan ju det bara en idé.

det är nästan omöjligt att få mer än samtalsterapi där jag bor, även det fick jag bara hos en kurator som verkligen inte funkade alls med mig. För KBT fick jag åka nästan en timme bort.
 
Jag känner igen mig mycket i det du skriver och har GAD. För mig har abilify, som jag tar mot psykos och ångest hjälpt mig mycket. Det i kombination med psykodynamisk terapi med en duktig psykolog har gjort att jag numera kan hantera oron betydligt bättre
 
Jag känner igen mig mycket i det du skriver och har GAD. För mig har abilify, som jag tar mot psykos och ångest hjälpt mig mycket. Det i kombination med psykodynamisk terapi med en duktig psykolog har gjort att jag numera kan hantera oron betydligt bättre

skönt att det hjälpt för dig. Jag har alltid tyckt att det bara är ett negativt drag jag har som liksom ligger i bakgrunden, nu äter det upp hela mitt liv. Just nu är det enda jag tänker katastroftankar
 
Även jag slår ett slag för psykodynamisk terapi. Jag prövade KBT vid ett tillfälle och insåg att jag inte alls var på rätt plats för att tillgodogöra mig det, och fick tips om psykodynamisk terapi istället. Lider av ångest som främst manifesterar sig i kontrollbehov, katastroftankar och hypokondri och blev mycket hjälpt av terapin.
 
Även jag slår ett slag för psykodynamisk terapi. Jag prövade KBT vid ett tillfälle och insåg att jag inte alls var på rätt plats för att tillgodogöra mig det, och fick tips om psykodynamisk terapi istället. Lider av ångest som främst manifesterar sig i kontrollbehov, katastroftankar och hypokondri och blev mycket hjälpt av terapin.

Psykodynamisk låter helt klart som att det kanske hade passat bättre än KBT för mig med. Jag hittar dock ingen info om att den finns tillgängligt i mitt län. Har ingen som helst möjlighet att gå privat tyvärr
 
Psykodynamisk låter helt klart som att det kanske hade passat bättre än KBT för mig med. Jag hittar dock ingen info om att den finns tillgängligt i mitt län. Har ingen som helst möjlighet att gå privat tyvärr

Jag hade försökt höra mig för om jag vore du, om det var möjligt att få det genom vården. :)
 
I länet jag tillhör så finns bara psykodynamisk på privat väg. Kostar…ja…men så värt det. Fördel är att man kan lägga upp det som man vill o när terapin är avslutad har man kvar kontakten som stödsamtal. Det får man inte med samtal genom vårdcentralen. Då krävs diagnos etc o man får typ 8-10 samtal.
 
I länet jag tillhör så finns bara psykodynamisk på privat väg. Kostar…ja…men så värt det. Fördel är att man kan lägga upp det som man vill o när terapin är avslutad har man kvar kontakten som stödsamtal. Det får man inte med samtal genom vårdcentralen. Då krävs diagnos etc o man får typ 8-10 samtal.
det kvittar lite om det är "värt det" jag har knappt råd att leva på min sjukpension.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan För ett par månader sedan skrev jag ett inlägg om att börja rida igen, att söka mig tillbaka till ridskolan, ta privatlektioner, etc ...
Svar
10
· Visningar
1 005
  • Artikel
Dagbok Är det möjligt att ta sig ur en depression? Klart det är ... Men det känns rätt tröstlöst. Jag har varit inne i en rätt djup depression...
Svar
18
· Visningar
1 443
Senast: Blyger
·
  • Artikel
Dagbok Nu när jag varit sjuk inser jag hur ensam jag är. Ingen mer än min syster hör av sig.. Det finns nog de som inte ens har de så jag...
2
Svar
24
· Visningar
1 775
Senast: Nepenthe
·
Skola & Jobb Kan man skriva en skriva-av-sig-tråd här? Den kanske bör ligga under Dagbok, men samtidigt kanske det funkar lika bra här? För er som...
2
Svar
24
· Visningar
3 781
Senast: Sasse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp