Orolig för eventuell tvillingdräktighet och försent för ultraljud

Det var udda, själv har jag fått rådet av veterinär att kontakta kobonde för hjälp om felläge uppstår, och jag känner även till flera föl som räddats av kobönder.

Samma här! Ibland hamnar man dessutom i läget där det är ”kobonde eller avlivning” och en bonde med långa armar är ofta betydligt bättre än en liten veterinär med korta armar.
Det krävs inte bara erfarenhet för att vara bra på att korrigera fellägen, man måste ha rätt fysik också. Långa smala armar med lite styrka är ibland mer värt än en veterinär som jobbat länge i yrket.
 
Viktigast är väl oavsett att man har någon som kan komma snabbt om det behövs assistans med fölningen. Har varit med om att behöva dra ut ett dött föl pga veterinär inte hann dit snabbt nog och man väntade på vet istället för att tilkalla annan hjälp :cry: (inte mitt föl/sto).

Men tänkte på en annan sak ang originalfrågan, tvillingdräktighet - är inte det rätt ovanligt på kallblodiga raser som nordsvensk? Vad jag hört förekommer dubbelovulering mycket oftare på fbl/halvblod?
 
Viktigast är väl oavsett att man har någon som kan komma snabbt om det behövs assistans med fölningen. Har varit med om att behöva dra ut ett dött föl pga veterinär inte hann dit snabbt nog och man väntade på vet istället för att tilkalla annan hjälp :cry: (inte mitt föl/sto).

Men tänkte på en annan sak ang originalfrågan, tvillingdräktighet - är inte det rätt ovanligt på kallblodiga raser som nordsvensk? Vad jag hört förekommer dubbelovulering mycket oftare på fbl/halvblod?

Tror det stämmer ang dubbelovulation. En fundering från min sida dock är att det kanske beror på att användandet av hormoner är betydligt mindre när det kommer till kallblod där det ofta är naturlig betäckning.

Risken för dubbel/trippel-ov ökar ju dramatiskt om man ger prostaglandin och sen HCG för att framkalla ovulation.

Bara en tanke dock…
 
Bokat tid på fredag för ultraljud 🙂 Vi känner en uppfödare 10 min bort som har betydligt mer erfarenhet än oss som vi kan ringa om förstärkning behövs. Även distriktet har vi behövt ta ut tidigare i samband med sto som inte släpper ner mjölk och även för att göra foalcheck. Men veterinären kan ju sällan komma så fort som man önskar 🙂 Ja det är ju ett jättejobb att allting flyter på även efter att fölet är ute. Vi använder även refraktometer för att kontrollera råmjölken och andas inte ut förrän vi säkrat råmjölksiktaget, efterbörd, kiss och tarmbeck 🙂

Sedan har vi långt till klinik om det skulle vara ett komplicerat felläge som inte kan lösas hemma.

Hur gick ultaljudet?
 
Det är säkert så men min särbo har en bruksnordsvensk som har varit dräktig med tvillingar flera gånger, en gång fött fram tvillingar där den ena levde ett dygn och kastat tvillingar. I år dräktig, kollad på ultraljud och det ska bara vara en, men hon är väldigt tjock.
 
Det är säkert så men min särbo har en bruksnordsvensk som har varit dräktig med tvillingar flera gånger, en gång fött fram tvillingar där den ena levde ett dygn och kastat tvillingar. I år dräktig, kollad på ultraljud och det ska bara vara en, men hon är väldigt tjock.

Tänker att en del i att uppfattningen är att det är vanligare hos halvblod/travare kanske är för att man inte lika ofta kollar kallbloden med ultraljud (nu kanske man gör det men tänker tillbaka lite i tiden).
Många ggr löser ju sig en tvillingdräktighet av sig själv och det kan säkert vara så att kallbloden ibland blir dräktiga med tvillingar men att det slutar i en singelförlossning ändå (eller en kastning där det inte uppenbart är två).

Anledningen till att vi hittar så mycket tvillingar på våra travare/halvblod är väl för att vi faktiskt letar så aktivt.

Om vi leker med tanken att man skulle hoppa över den första dräktighetskollen och under en hel säsong skulle ha 30 dygn som första koll så tror jag procenten tvillingdräktigheter skulle sjunka markant. Som sagt, leker med tanken, väl medveten om att det inte är möjligt då det är försent att klämma en eventuell tvilling vid 30 dygn.

Tråkigt med ert sto. Håller tummarna för en problemfri fölning denna gång🤞
 
Kobönder är ofta väldigt duktiga på att korrigera fellägen som du säger. Kanske viktigt dock att det är ”rätt” kobonde som är ödmjuk inför olikheterna. Kor tål ju som sagt betydligt mer än hästar på alla möjliga sätt, är tex inte lika infektionskänsliga så hygien är viktigt även om det är bråttom☺️

Det är väl just för eventuella fellägen som vi tänkte ringa ut granne och bekant isåfall. Men tror som någon annan nämnt tidigare att det skiljer sig en del från häst med övriga saker runtomkring. Ett exempel kan vara att vid en av fölningarna så ringde jag ut kobonden då jag var ensam hemma när vattnet gick. Nu kom fölet ut utan bondens hjälp men han låg på väldigt om att jag måste få upp fölet från marken så fort som möjligt, vilket jag inte alls höll med om med tanke på att jag var mån om att navelsträngen skulle vara intakt sålänge som möjligt. Det var helt främmande för honom till exempel 🙂 Vår kobonde har dessvärre inte vart med om några direkta fellägen. Hade nästan hoppats på det. Men min bekant som är erfaren har rättat till ett framben någon gång. Dock inget mer avancerat än så.
 
Tror det stämmer ang dubbelovulation. En fundering från min sida dock är att det kanske beror på att användandet av hormoner är betydligt mindre när det kommer till kallblod där det ofta är naturlig betäckning.

Risken för dubbel/trippel-ov ökar ju dramatiskt om man ger prostaglandin och sen HCG för att framkalla ovulation.

Bara en tanke dock…

Nu blev jag lite fundersam.. tidigare ägare har sprutat igång brunsten då hon inte tog sig direkt.. med andra ord ökad risk att det är tvillingar nu då 😮
 
Hur gick ultaljudet?

Ser att jag skrivit fel. Det är fredag nu till veckan som vi ska ultraljuda. Jag avbokade blodprovet hos den veterinären som inte ville ultraljuda så sent. Dessa veterinärer vi anlitat nu är mer inriktade på avel och var positiva till att göra ultraljud såhär sent i den eventuella dräktigheten 🙂
 
När vattnet går på våra ston så går vi in och känner direkt att allt är på plats. Just för att spara tid ifall något inte ligger som det ska. Tror man har mycket vunnet på att lägga sig i ganska mycket och hålla stenkoll på klockan och notera vad som sker på vilka tidpunkter så att vi snabbt kan ringa förstärkning om vi misstänker något 🙂
 
Tror det stämmer ang dubbelovulation. En fundering från min sida dock är att det kanske beror på att användandet av hormoner är betydligt mindre när det kommer till kallblod där det ofta är naturlig betäckning.

Risken för dubbel/trippel-ov ökar ju dramatiskt om man ger prostaglandin och sen HCG för att framkalla ovulation.

Bara en tanke dock…

Tillägg: Men det ska ha gått ytterligare en brunst efter det om jag förstått det hela rätt.
 
När vattnet går på våra ston så går vi in och känner direkt att allt är på plats. Just för att spara tid ifall något inte ligger som det ska. Tror man har mycket vunnet på att lägga sig i ganska mycket och hålla stenkoll på klockan och notera vad som sker på vilka tidpunkter så att vi snabbt kan ringa förstärkning om vi misstänker något 🙂
Tycker absolut man kan stoppa in en arm om inte det är så att blåsa och fossingar direkt uppenbarar sig, då finns ingen direkt anledning.
Är däremot inte så mycket för att lägga mig i förloppet efter att jag konstaterat att allt är som det ska.
Varje fölning är unik och från det att vattnet går tills dess att aktiva krystvärkar kommer kan ta allt ifrån 2 minuter till 30 minuter och ibland ännu mer.
Försöker låta bli att stressa stoet utan låta förlossningen ha sin gång och hjälper om det behövs till sen när bogpartiet skall passera cervix.
Tycker man gör sig själv en otjänst om man börjar dra och hjälpa till för tidigt. Framförallt förstföderskor behöver lite tid på sig för att komma igång. Man tycker ofta att värkarna känns klena och vill då hjälpa till lite. Styrkan på värkarna trappas upp succesivt och när det väl gäller, då tar dom i ordentligt, det kan man vara säker på❤️
 

Angående detta med ökad risk för tvillingdräktighet. Du nämde att risken ökar dramatiskt i samband med injektioner för att få brunst att komma igång. Lägger in mitt svar på nytt nedan.

Nu blev jag lite fundersam.. tidigare ägare har sprutat igång brunsten då hon inte tog sig direkt.. med andra ord ökad risk att det är tvillingar då kanske.. men om jag förstått det hela rätt så kom hon i brunst på naturlig väg efter den brunsten som skapades på konstgjord väg visserligen.
 
Angående detta med ökad risk för tvillingdräktighet. Du nämde att risken ökar dramatiskt i samband med injektioner för att få brunst att komma igång. Lägger in mitt svar på nytt nedan.

Nu blev jag lite fundersam.. tidigare ägare har sprutat igång brunsten då hon inte tog sig direkt.. med andra ord ökad risk att det är tvillingar då kanske.. men om jag förstått det hela rätt så kom hon i brunst på naturlig väg efter den brunsten som skapades på konstgjord väg visserligen.

När man sprutar igång en brunst så kan det bli så att flera ägg sätter fart och växer (händer såklart ibland vid naturliga brunster också men det är vanligare vid en Pg-brunst). Sprutar man sedan HCG för att framkalla ägglossning i den ”konstgjorda” brunsten så kan flera av de växande äggen ovuleras.

Den ökade risken för tvillingar gäller ju då om man betäcker på den framsprutade brunsten. Har hon inte blivit dräktig på den utan sedan kommit i naturlig brunst 3 veckor som senare som hon betäckts på så är risken inte längre större utan det gäller bara om stoet betäcks och blir dräktigt på Pg-sprutad brunst.
 
Tycker absolut man kan stoppa in en arm om inte det är så att blåsa och fossingar direkt uppenbarar sig, då finns ingen direkt anledning.
Är däremot inte så mycket för att lägga mig i förloppet efter att jag konstaterat att allt är som det ska.
Varje fölning är unik och från det att vattnet går tills dess att aktiva krystvärkar kommer kan ta allt ifrån 2 minuter till 30 minuter och ibland ännu mer.
Försöker låta bli att stressa stoet utan låta förlossningen ha sin gång och hjälper om det behövs till sen när bogpartiet skall passera cervix.
Tycker man gör sig själv en otjänst om man börjar dra och hjälpa till för tidigt. Framförallt förstföderskor behöver lite tid på sig för att komma igång. Man tycker ofta att värkarna känns klena och vill då hjälpa till lite. Styrkan på värkarna trappas upp succesivt och när det väl gäller, då tar dom i ordentligt, det kan man vara säker på❤️
Jag tror jag ska ringa dig när det är dags här :D Du verkar ha koll.
 
Det var udda, själv har jag fått rådet av veterinär att kontakta kobonde för hjälp om felläge uppstår, och jag känner även till flera föl som räddats av kobönder.
Möjligen men ”experience speaks”, veterinären var tydlig. Att avliva kan man säkert använda en kobonde som är medlem i lokala jaktlaget.
 

Liknande trådar

Avel På ultraljud dygn 50 upptäcks tvillingdräktighet på ett av våra ston. Ultraljudad 2 ggr innan detta på annan station (dag 17+30) och då...
Svar
13
· Visningar
2 554
Senast: Packipim
·
Avel Som en spin off från tråden om antibiotika och avel. Seminverksamheten ger stora möjligheter till hingstval, hingstar från hela världen...
2
Svar
34
· Visningar
4 862
Senast: ginnies
·
Hästvård Jag är fruktansvärt missnöjd med "min" veterinärs insats på min häst och överväger starkt att bestrida fakturan då denna egentligen...
Svar
16
· Visningar
5 655
Senast: Sar24BB66
·
D
Avel Jag undrar om någon vill hjälpa mig med mitt arbete. Jag ska "låtsas" att jag har ett sto som ska betäckas. Jag ska ha med allt från...
Svar
4
· Visningar
992
Senast: anja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Jättehungrig katt
  • Hundrädda
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp