Orolig för häst som ev far illa.

GardenAngel

Trådstartare
Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag.
Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i en hage precis vid vårat hus idag. En av hästarna stod vid staket och såg lite ensam ut, så jag gick dit för att hälsa och upptäckte att hästen såg ut såhär!! :eek:

96171884-546D-4331-8FDB-7A80E7671A71_zpsxq6pkpgi.jpg


Den såg likadan ut på andra sidan och hade ett sår på halsen som inte läkt helt än. Så ut som att det varit ett större sår som tagit längre tid att läka.
Medan vi stod och gosade lite så kom de tre andra hästarna med en mörkbrun pojke i täten (jag skulle med mitt något otränade öga säga att det var en hingst pga resningen men såg inte ordentligt). Den mörkbruna jagade bort den ensamma hästen på ett ganska brutalt sätt och återvände sedan till de två andra, varav ett sto vad jag såg. Den bruna hästen är uppenbarligen helt utstött av de andra.
Jag har varit där fler gånger idag och kelat med hästen, som gärna håller sig vid vårat hus - dvs så långt bort som möjligt från de tre andra. När jag har varit där har jag så klart varit uppmärksam ifall de andra skulle komma närmare (så jag inte ger upphov till att den bruna blir bortjagad).

Vi har inte bott i byn mer än 6 veckor och vad jag vill minnas från när jag passerat stallet med hunden så tror jag den bruna hästen har stått i egen hage. Men det finns andra bruna hästar på gården, så kan inte säga att det är samma. Gården i sig är i dåligt skick, men jag kan inte säga något om deras hästhållning, övriga hästar ser "normala ut". Det finns som en ponny på gården som ser ut att ha en gammal skada i halsen då nacken liksom "hänger ner på sidan". Min, kanske blåögda förhoppning, är ju att de tagit in vanvårdade hästar..!
Jag ska höra med min granne om hon vet något om dem som har stallet, det kanske inte ens är deras hästar, vad vet jag.

Det jag egentligen undrar är, att om det vore så att skadorna på den bruna hästen är orsakade av dess hagkompisar, kan man då göra något för att tvinga ägarna att dela hästarna åt? Vet någon hur lagen ser ut? Den bruna hästen verkar inte sjuk eller hängig, bara hemskt ärrig.
Tror ni skadorna har orsakats av en annan häst eller har ni andra idéer? Hästen är väldigt gosig så jag tror egentligen inte att det är människor som ligger bakom såren, iaf inte vid vanlig hantering.

Jag kommer så klart hålla ett öga på hästen och om nya sår uppstår kommer jag försöka handla på något vis. Kanske ta mod till mig och prata med dem som har stallet och fråga hur det står till. Men vill ju absolut inte hoppa på dem eller komma med antaganden.
 
Är förmodligen så enkelt som att hästen antagligen är relativt nyinsläppt i hagen och helt enkelt inte får vara med än. Ihopsläpp går inte alltid lugnt till och ibland blir det bett och sår när dom andra kör bort den nya. Ger det sig inte efter ett par veckor bör man dock reagera på det. Då är det uppenbart fel flock för hästen. Ibland passar helt enkelt inte hästen in i flocken.
 
@Cherarriduracell Ja, det hade känts bäst att göra så. Men gården ser lite ut som ett bombnedslag och jag vet helt ärligt inte var ytterdörren är eller vilket av husen de bor i.. Har bara mött mannen på gården en gång och hälsat, han verkade trevlig. Ska se till att gå förbi oftare och hoppas att han är ute så jag kan prata lite med honom.

@Grazing Nej, visst är det så, men jag tycker hästen har lite för många ärr för att vara från ett ihopsläpp. Vet inte riktigt hur bra det syns på bilden, men det är tydligt att det är ärr från sår och inte bara päls som försvunnit. Alltså har det tagit mer än ett par veckor att läka. Förhoppningsvis är de inte från hästar i denna flocken. Och hade allt detta kommit från ett ihopsläpp och hästen fått blödande sår över hela kroppen på kort tid så känns det ännu mer omotiverat att ha dem kvar tillsammans. Så hoppas jag inte att det är..!
 
Jag har varit med om flera hoppsläpp där någon häst sett ut sådär. Man får ha lite is i magen och se om det lägger sig på 1-2 veckor då de gjort upp om rangen. Det behöver inte vara så att den bitna hästen är hackkyckling, det kan också vara så att den utmanar hästar med högre rang. Min ena unghäst har sett ut sådär när hon efter en tid borta släpptes ihop med sin mamma igen men inte ville acceptera att mamma bestämmer.
 
Jag har också set ett flertal ihopsläpp, även med hingstar i två-treårsålderna och ingen har någonsin varit i så här dåligt skick. Tycker det ser förskräckligt ut.

@GardenAngel Prata lite med ägaren och kolla läget. Får du en dålig känsla av ägaren hade jag övervägt anmälan.
 
@GardenAngel;
Det verkar som denna varmblodstravare (för det ser onekligen ut som en sådan) behöver äta upp sig lite. Den är dock musklad vilket ger mig uppfattningen att den kommer från träning.

Kolla av lite med ägaren hur länge den har varit, snoka fint alltså, typ: Vad är det för en liten mysig brun häst? Går det bra att jag klappar och myser lite när han står mot min tomt? Hästfolk älskar ju att prata om hästar så du kommer garanterat att få hela historien inklusive stam och skostorlek.

Det är ju som sagt betesäsong och hästen kan vara nyanländ dvs skador är från tidigare stall.
 
Jag tycker det ser ut som såren är ganska gamla på bilden, det är ju inga köttsår ö.h.t så från ngt färskt hopsläpp ser de inte ut att vara, snarare ett som skett veckovis tidigare.
 
Om det inte uppkommer nya bitmärken så skulle jag inte vara orolig.
Det ser ut som gamla märken som är tämligen ofarliga men ser såklart hemskt fult ut.
 
Du kanske ska låta bli att dig friheten att kela med andras hästar för det första. Jag hade verkligen inte velat ha främlingar i hagen eller kring mina haghästar sådär
Ärren är gamla, anpassning till andra hästar kan ta lång tid. Lägg din energi på något annat
 
Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag.
Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i en hage precis vid vårat hus idag. En av hästarna stod vid staket och såg lite ensam ut, så jag gick dit för att hälsa och upptäckte att hästen såg ut såhär!! :eek:


Jag kommer så klart hålla ett öga på hästen och om nya sår uppstår kommer jag försöka handla på något vis. Kanske ta mod till mig och prata med dem som har stallet och fråga hur det står till. Men vill ju absolut inte hoppa på dem eller komma med antaganden.

Måste bara kommentera din trådstart.
Ovanligt trevligt tonfall i dina funderingar!!!

Jag tycker att du resonerar sunt, särskilt sista stycket - som jag tagit med i citatet.
 
Uppdatering.

Idag stod jag och min granne ute på byvägen, för hennes sto har kärat ner sig de andra hästarna och har hagarna bredvid varandr, och pratade om hästen i fråga och så åkte ägaren förbi med bil och stannade och pratade han också. (min granne och han känner varandra ganska väl så vi bara är 6 hus längs vägen). Han var väldigt tillmötesgående när vi frågade om hästen och berättade att det är skador från deras hingst, som hästen (en valack) fortfarande går med. Ägaren berättade att de planerar att avliva valacken och två till av deras hästar då de inte har plats längre.. Valacken är ca 5-6 år, halvblod/arab och varken riden eller körd - har bara gått i hage. Medan vi stod och pratade kom valacken fram och kelade, han verkar vara så otroligt mysig!
Min grannes egna häst är till åren och hon sa direkt till ägaren att hon skulle fundera på om hon inte kunde ta över hästen. Jag lovade henne att hjälpa till så mycket som möjligt med hästen i så fall. Känns så tråkigt att en så trevlig häst skulle få gå till slakt.. Själv har jag inte ekonomin att ha häst, även om jag skulle få ha den hos min granne.
Så jag håller tummarna!
 
Senast ändrad:
Känner att jag måste få lite input i något som jag upptäckt idag.
Ett stall i byn där jag bor har släppt fyra av sina hästar på bete i en hage precis vid vårat hus idag. En av hästarna stod vid staket och såg lite ensam ut, så jag gick dit för att hälsa och upptäckte att hästen såg ut såhär!! :eek:

96171884-546D-4331-8FDB-7A80E7671A71_zpsxq6pkpgi.jpg


Den såg likadan ut på andra sidan och hade ett sår på halsen som inte läkt helt än. Så ut som att det varit ett större sår som tagit längre tid att läka.
Medan vi stod och gosade lite så kom de tre andra hästarna med en mörkbrun pojke i täten (jag skulle med mitt något otränade öga säga att det var en hingst pga resningen men såg inte ordentligt). Den mörkbruna jagade bort den ensamma hästen på ett ganska brutalt sätt och återvände sedan till de två andra, varav ett sto vad jag såg. Den bruna hästen är uppenbarligen helt utstött av de andra.
Jag har varit där fler gånger idag och kelat med hästen, som gärna håller sig vid vårat hus - dvs så långt bort som möjligt från de tre andra. När jag har varit där har jag så klart varit uppmärksam ifall de andra skulle komma närmare (så jag inte ger upphov till att den bruna blir bortjagad).

Vi har inte bott i byn mer än 6 veckor och vad jag vill minnas från när jag passerat stallet med hunden så tror jag den bruna hästen har stått i egen hage. Men det finns andra bruna hästar på gården, så kan inte säga att det är samma. Gården i sig är i dåligt skick, men jag kan inte säga något om deras hästhållning, övriga hästar ser "normala ut". Det finns som en ponny på gården som ser ut att ha en gammal skada i halsen då nacken liksom "hänger ner på sidan". Min, kanske blåögda förhoppning, är ju att de tagit in vanvårdade hästar..!
Jag ska höra med min granne om hon vet något om dem som har stallet, det kanske inte ens är deras hästar, vad vet jag.

Det jag egentligen undrar är, att om det vore så att skadorna på den bruna hästen är orsakade av dess hagkompisar, kan man då göra något för att tvinga ägarna att dela hästarna åt? Vet någon hur lagen ser ut? Den bruna hästen verkar inte sjuk eller hängig, bara hemskt ärrig.
Tror ni skadorna har orsakats av en annan häst eller har ni andra idéer? Hästen är väldigt gosig så jag tror egentligen inte att det är människor som ligger bakom såren, iaf inte vid vanlig hantering.

Jag kommer så klart hålla ett öga på hästen och om nya sår uppstår kommer jag försöka handla på något vis. Kanske ta mod till mig och prata med dem som har stallet och fråga hur det står till. Men vill ju absolut inte hoppa på dem eller komma med antaganden.

Håller tummarna för er!
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 758
Senast: Stereo
·
Ridning Jag har just nu väldigt mycket tid framför datorn och har hittat ett antal brittiska Youtubare som filmar sina uteritter med GoPro. Jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 242
Hästhantering Jag har en unghäst som backar ur transporten så fort jag försöker stänga bommen. Vi har tränat MYCKET, minst 2 gånger i veckan under fem...
2
Svar
21
· Visningar
1 838
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp