Orolig för jobb?

Jag är inte så orolig för egen del, även fast jag inte är lastgammal har jag ju genomlevt flera lågkonjunkturer. Det går ned och upp hela tiden. Visst är det jobbigt men man får omgruppera, är inne på min tredje bransch nu så varför inte en fjärde om det krävs. Däremot är jag orolig för att förlora när och kära, förvisso kommer det ju att ske oavsett någon gång ingen lever förevigt men det får gärna förflyttas längre bort om det går.
 
Tyckte det var konstigt att jag inte fått mejl än om läget på jobbet, svaret kom på ekot med att Volvo kommer göra sig av med 500 konsulter och det är ca hur många vi är.

Lite skadeglad är jag då det är bara jag som kan balansen jag jobbar på riktigt bra på kvällen och andra kan om allt finns och inget krånglar det minsta:cool:.

Kommer troligen inte orka vara inne här på ett tag.
 
Jag har inget jobb att oroa mig för, eftersom jag är arbetssökande.
Och jag har rent krasst konstaterat att med en kropp som är ett skruttigt måndagsexemplar, sökande halvtidsjobb (troligen med möjlighet att få stöd från af) så har jag ju inte direkt stigit i värde hos arbetsgivarna.
Jag har sökt in på en ny utbildning, som jag hoppas kunna ägna 3 terminer åt från augusti och det leder till ett yrke som det är förhållandevis god efterfrågan på.
 
Är det någon här som är orolig för att förlora sitt jobb, permitteras, varslas och avskedas pga arbetsbrist? Själv ska jag ut igen på arbetsmarknaden i juni efter avslutad utbildning i ett område som corona har slagit hårt mot. Ser inte fram emot det.

Nej, inte orolig för själva anställningen. Är lärare på Vux, och det kommer alltid finnas jobb så länge du har examen och erfarenhet. Jag har varit på det mesta från SFI, till KomVux, till folkhögskola.

Däremot är jag lite orolig över hur arbetat ska organiseras i höst om situationen fortsätter. Vilka kurser finns kvar, hur många deltagare kan vi ta in, etc. Det kan påverka arbetssituationen väldigt mycket.
 
Jag kommer bli korttidspermitterad, grad och hur länge är oklart ännu. Jobbar i Restaurang.
Varsel finns, inga timanställda, vikarier etc kan tas in, provanställningar ska avslutas bums.
Det är dystert.

Några gäster har insett läget och försöker komma och äta/köpa matlåda/beställa nåt så mycket som bara är möjligt men läget är typ katastrof.

Jobbar i en kedja, men just min arbetsplats finns på liten ort med få anställda. Eftersom man hoppas på återgång till det normala 'sen' blir just vi 'bara' korttidspermitterade, då man vill ha personalen kvar i företaget och på platsen. Men alla har ju inte sån tur.

Beroende på permiteringsgrad kan jag ju jobba någon mer stans där behovet finns.
Man vill ju försöka göra nånting om man kan.

Men jag är orolig att läget blir såpass ovisst och ojämnt längre fram att det blir för ansträngt ändå.
Jag är korttidspermitterad nu och ska jobba 40%

Däremot ska man helst då inte jobba någon mer stans, läste jag mej till av nån anledning jag inte riktigt orkar dra mej till minnes för tillfället.

Läget 'efter' det här känns ändå väldigt osäkert faktiskt. Det kommer bli tufft att hämta sej, tror jag.

Men just nu är jag glad att ha jobbet kvar och att fortfarande ha en fast bra anställning trots allt. Att vi öht har restaurangen öppen känns bara det som högsta vinsten och absolut inget man kan ta för givet egentligen.
 
Tondöva storföretag kommer nog få viss kritik framöver. Volvo låter staten betala lönerna, och ger rejäl utdelning till ägarna. Och samtidigt får småföretag knappt något stöd alls.


https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPjE9M/staten-betalar-lonerna--volvo-delar-ut-miljarder

Såg det. Helt sanslöst att det kan vara ok. Det blir ju statens pengar som delas ut som utdelning. :rage:


Vissa gör annorlunda: https://www.svd.se/sanker-utdelningen--men-behaller-personal
 
Jag är korttidspermitterad nu och ska jobba 40%

Däremot ska man helst då inte jobba någon mer stans, läste jag mej till av nån anledning jag inte riktigt orkar dra mej till minnes för tillfället.

Läget 'efter' det här känns ändå väldigt osäkert faktiskt. Det kommer bli tufft att hämta sej, tror jag.

Men just nu är jag glad att ha jobbet kvar och att fortfarande ha en fast bra anställning trots allt. Att vi öht har restaurangen öppen känns bara det som högsta vinsten och absolut inget man kan ta för givet egentligen.

Antagligen för att permitteringen innebär att man behåller nästan hela sin lön trots att man går ner i arbetstid, och att stor del av "mellanskillnaden" i arbetstid vs lön betalas med skattepengar. Det blir då ganska avigt att jobba någon annanstans och tjäna ännu mer pengar än om man inte blivit permitterad. Dvs att ens privatekonomi "tjänar" på permitteringen.
 
Antagligen för att permitteringen innebär att man behåller nästan hela sin lön trots att man går ner i arbetstid, och att stor del av "mellanskillnaden" i arbetstid vs lön betalas med skattepengar. Det blir då ganska avigt att jobba någon annanstans och tjäna ännu mer pengar än om man inte blivit permitterad. Dvs att ens privatekonomi "tjänar" på permitteringen.
Ja precis, så var det! Och det förstår jag ju!

Jag tänkte ju först att jag kunde erbjuda mej till arbete där det kan behövas i dessa tider men då tänkte jag inte på ovanstående, men jag googlade saken för säkerhetsskull.
 
https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/wPjE9M/staten-betalar-lonerna--volvo-delar-ut-miljarder

Såg det. Helt sanslöst att det kan vara ok. Det blir ju statens pengar som delas ut som utdelning. :rage:


Vissa gör annorlunda: https://www.svd.se/sanker-utdelningen--men-behaller-personal

Det borde vara ett första krav. Att all utdelning till ägare ställs in så länge man får denna typ av stöd. Man delar inte ut pengar när man påstår att man utan stöd går under.:rage:
 
Inte orolig just för tillfället, mer för alla andra. Vi rekryterar en hel del mer personal för att kunna möta konjunkturen. Däremot är jag ju nyanställd inom en myndighet där det kan skifta snabbt (fram till förra veckan var det till exempel vårat jobb att granska alla aktivitetsrapporter till AF, det ändrades på en dag när AF gick ut och sa att dessa inte behövs lämnas in förrän vid juli). Vi har dock en hel del andra uppgifter också och tyvärr lär vi ju ha mer än någonsin att göra när det här drar över. För över, det är jag alldeles säker på att det går. Ge det ett par månader till, så kanske det blir en andravåg i höst, förhoppningsvis med vaccin.

Min projektanställning på Västbanken ligger dock på is. Ingen vet i nuläget vad det går tillbaka till. Sökte och fick ett nytt jobb i rätt tid, tack och lov. Skulle situationen ändras så jag inte får förlängning på min provanställning har jag sökt en till masterutbildning och har dessutom foten inne i ett personligt assistent företag. Jag tror det löser sig för min del. Hoppas jag.
 
Det borde vara ett första krav. Att all utdelning till ägare ställs in så länge man får denna typ av stöd. Man delar inte ut pengar när man påstår att man utan stöd går under.:rage:

Volvo klarar alltså HELA lönekostnaden i 18 månader bara genom att avstå utdelningen. Volvo behöver inget stöd just nu.

Vad sägs om ett snabbt lagförslag om att kapitalinkomster via utdelning från företag som tar emot omfattande statligt stöd beskattas med 100% ?

För att förtydliga tycker jag det är bra att Volvo har bra finansiell status, och det ska de inte straffas för, men däremot ska de behålla pengarna för att ha en ännu bättre uthållighet.
 
Inte jättenervös, men lite. Bristyrke + jobbat på samma ställe i tre år, och vi är rätt konsulttäta så jag tror att konsulterna ryker först. Sedan är det rätt många som är anställda efter mig. Men vi får se... ryker jobbet får jag problem rätt snabbt då jag varit sjukskriven länge och inte har så mycket buffert att tala om kvar.

Har iaf pratat ihop mig med min nära vän och stallägare om en nödplan så jag kan behålla hästarna. Det är vad som oroar mig mest. I det stora hela ett riktigt lyxproblem.
 
  • Hjärta
Reactions: Sel
Du skriver verkligen de mardrömmarna jag tänker på. Gör så ont i hjärtat!!! Finns det någon statistik för tex Frankrike där de har stängt skolorna? I Frankrike finns områden du inte ens får ha fönstret öppet....

I Danmark är man tydlig med att nöd-barnomsorgen även är till för belastade familjer eller familjer med t.ex sjukskrivna föräldrar. Senaste siffrorna på hur många som använder denna slags nöd-barnomsorg är mellan 0,6 och 1,2 % av barnen, beroende på åldersgrupp. På dagens presskonferens gick man ut med att man är tacksamma för att så många själva hittat andra lösningar, men att det är massor med plats till dem som behöver!
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 791
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
729
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 203
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 601
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp