Orolig för jobb?

MJLee

Trådstartare
Är det någon här som är orolig för att förlora sitt jobb, permitteras, varslas och avskedas pga arbetsbrist? Själv ska jag ut igen på arbetsmarknaden i juni efter avslutad utbildning i ett område som corona har slagit hårt mot. Ser inte fram emot det.
 
Jag är egentligen inte orolig då jag är i en bransch som inte är direkt påverkad, dock på konsultbyrå så det beror ju mycket på hur hårt en lågkonjunktur slår mot kunderna. Bytte nyligen jobb så har provanställning för tillfället vilket såklart gör att jag i så fall sitter i en större riskposition än mina kollegor - så det finns helt klart viss osäkerhet där.
 
Fick reda på idag av chefen att jag och en till är de som kommer få vara kvar/få lön om vi tvingas stänga /dra ner på timmarna. De andra fyra timanställda måste vi i så fall släppa. :( Känns ju hemskt och jag hoppas att det inte blir så!
Siffrorna ligger hyfsat stadigt så chefen tycker inte vi ska oroa oss för mycket, blir det inte karantän för alla klarar vi oss förhoppningsvis.
Det kommer nog dock slå hårt och märkas av nu när vi egentligen ska gå in i högsäsong och inga turister kommer.
 
Jag ska egentligen bli klar med min utbildning i oktober. Jag hade räknat med att få jobb direkt. Men jag har sökt kurser för hela terminen, då är jag trygg fram till jul i alla fall. I värsta fall tar jag en magister och blir då klar ett år senare än tänkt.
 
Är orolig. Arbetstagare och facket sitter i förhandlingar nu, nu är det helg men fortsätter på måndag igen. Onsdag är sista dagen jag vet om att jag ska jobba som det ser ut nu och torsdag vet jag inget om än, kan bli varsel, permenterad, flyttad till annat företag eller hem med grundlön. Jobbar för ett bemanningsföretag.

Just nu är jag himla glad för att inte ha använt några csn pengar även om det blir himla surt för pensionen att börja plugga nu.
 
Nej inte direkt. Är anställd inom regionen/sjukvården och även om vi inte är till mycket hjälp inom coronakrisen just nu så har vi ju samma patienter som tidigare. Det skulle vara en rejäl lågkonjunktur som krävde neddrag på tjänster men jag känner mig hyffsat säker ändå.

Har familjemedlemmar som drabbats hårdare. Tack och lov har de tillräckligt av besparingar och låga utgifter för att kunna vänta ut det hela.
 
Jag är inte orolig, däremot kanske jag kommer få byta arbetsuppgifter eller tom avdelning då efterfrågan på det jag normalt sett gör kommer gå ner om folk har dåligt med pengar. Dock var planen att plugga i höst, men det känns lite osäkert nu när man inte vet hur det här kommer påverka arbetsmarknaden.
 
Jag tror inte att jag behöver oroa mig. Har arbetat för samma arbetsgivare i 17 år nu, och har under tiden lagt till en förskollärarexamen och nyligen även en förskollärarlegitimation. OM något skulle hända med nuvarande arbetsgivare så borde jag kunna hitta jobb hyfsat lätt någon annanstans. Med det sagt är det rent OTROLIGT hur sårbart vårt samhälle är. En-två veckor av en sådan här kris, och flertalet branscher håller på att gå under........ :down::crazy:
 
Just nu är jag inte orolig - är socionom och jobbar som utredande socialsekreterare med barn och behovet av vårt arbete kommer att finnas kvar och kanske öka i och med den ekonomiska oron (däremot reagerade jag på listan att socialtjänst inte verkar räknas som en samhällsviktig funktion). I förlängningen är jag dock lite orolig, jag har ett vikariat och jag tror att rekrytering som inte är superviktig kommer att stanna av ett tag framöver, vilket kan göra det svårare för mig att säkra att jag har arbete längre fram.
 
Ska plugga i två tre år till som tur är.

Halva familjeföretaget gör just nu bara försäkringsjobb, det är inte lika känsligt för marknadens svängningar. Andra halvan byter fönster, det är lite mer osäkert.
 
Är orolig. Är konsult. Fick igår höra att det för mitt team hos kunden kommer det vara "business as usual" (stora förändringar för de anställda hos kunden), men det är ju svårt att veta vad det egentligen innebär.

Dessutom tre dagar från att ha varit anställd 11 månader - det vill säga extremt orolig för att bli uppsagd på måndag och vara tvungen att knapra på min tidigare a-kasseperiod.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb För tillfället jobbar jag 25% och tycker jobbet är skittråkigt. Jag sitter och tittar på klockan medan jag jobbar och räknar ner tiden...
15 16 17
Svar
333
· Visningar
22 085
Senast: Mabuse
·
Skola & Jobb Dramatisk rubrik men det är så det känns :cry: Är inne i en djup kris och det känns som att jag håller på att förlora fotfästet. Jag...
Svar
3
· Visningar
602
Skola & Jobb Jag behöver få input över hut jag ska göra, så skapar en tråd. För ett år sedan fick jag ett jobb inom kommunen med hjälp av lönebidrag...
2
Svar
35
· Visningar
2 152
Senast: Enya
·
Kropp & Själ Finns det någon här som har koll på hur det går till när man byter förnamn? Är det en krånglig process, hur lång tid tar det, behöver...
Svar
19
· Visningar
1 541
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Att ångra en valp
  • Uppdateringstråd 29
  • Senast tagna bilden XV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp