Orolig häst i stallet/boxen

AnnaLC

Trådstartare
Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland.
Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet,
i boxen kastar hon sig fram och tillbaka och småstegrar. Det spelar ingen roll om de andra hästarna är inne eller inte. Hon har vid 2 tillfällen vänt sig så häftigt att hon nästan gått omkull. När hon står på gången eller i spolspiltan så ”steppar” hon och skrapar med frambenen. Blir helt okontaktbar,
så det hjälper inte att klappa eller prata med henne. Jag har testat att byta box, så att hon har öppet fönster ut mot gårdsplan, samt testat att stå i stallets ”lugnaste” hörn. Men det verkar inte spela någon roll. I hagen är hon lugn och harmonisk och man kan kela med henne. Hon går ute mellan 8-20. Hon är även trygg i samband med ridning både i ridhus och ute i skogen. Lätt att leda i grimma osv....
Någon som har tips på hur man kan hantera henne, få henne att trivas i stallet.... Känner mig lite desperat.
 
Jag tänker spontant att 3 veckor är lite kort tid för att landa i den nya miljön. När jag hade köpt den hästen jag hade var hon också orolig i början, lugn i ridning och hagen, men ej uppbunden eller i boxen. Det kom senare när hon hade landat ordentligt i de nya rutinerna.
Det tog 6 månader innan hon var helt cool.

Jag hade nog bara försökt ge hästen de bästa möjligheterna att komma in i de nya rutinerna och hålla mig till dom, svårt att förklara i ord hur jag hade gjort. Finns säkert någon annan bukefalist som är bättre på det än vad jag är. 😅
 
Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland.
Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet,
i boxen kastar hon sig fram och tillbaka och småstegrar. Det spelar ingen roll om de andra hästarna är inne eller inte. Hon har vid 2 tillfällen vänt sig så häftigt att hon nästan gått omkull. När hon står på gången eller i spolspiltan så ”steppar” hon och skrapar med frambenen. Blir helt okontaktbar,
så det hjälper inte att klappa eller prata med henne. Jag har testat att byta box, så att hon har öppet fönster ut mot gårdsplan, samt testat att stå i stallets ”lugnaste” hörn. Men det verkar inte spela någon roll. I hagen är hon lugn och harmonisk och man kan kela med henne. Hon går ute mellan 8-20. Hon är även trygg i samband med ridning både i ridhus och ute i skogen. Lätt att leda i grimma osv....
Någon som har tips på hur man kan hantera henne, få henne att trivas i stallet.... Känner mig lite desperat.

När jag jobbade på Irland gick många hästar och ponnyer ute året om. Jag skulle gissa lite spontant att din häst inte är van vid att bo på box. Jag tycker inte du ska tvinga henne att bo på box om hon verkligen inte vill det. Hade hon inte lugnat sig inom det snaraste så hade jag bytt till en bra lösdrift.

Kanske hon inte heller är van vid att stå uppbunden. Jag gör på samma sätt med alla mina hästar, dvs skapar samma rutiner vi gör varje gång som hästarna känner igen och finner trygghet i. När hon steppar runt så bli inte arg, bara prata lugnt med henne, ptrooa henne lite och fortsätt med det du tex borsta och klia lite på henne så hon slappnar av. Lämna inte henne själv i gången. Jag börjar tex alltid med att kratsa hovarna och sen har jag samma rutiner med borstarna som tas i samma ordning varje gång så att säga. Mina hästar älskar tex magic brush och slappnar av när jag står och gnider med den på sköna ställen. Att du upplever hästen okontaktbar är för att den stressen och oroligheten du ser där och då har börjat mkt tidigare än vad du kanske sett. Försök att bryta den och be om hennes uppmärksamhet tex som när du ska kratsa hovarna. Klappa efter varje kratsning.
Jag har använt detta i säkert 25 år och det har funkat på varenda häst och dom har fallit in i tryggheten med rutinerna.
 
Min häst kom till oss för 3 veckor sedan. Hon är 5 år och uppfödd på Irland.
Problemet är att hon är väldigt orolig i stallet,
i boxen kastar hon sig fram och tillbaka och småstegrar. Det spelar ingen roll om de andra hästarna är inne eller inte. Hon har vid 2 tillfällen vänt sig så häftigt att hon nästan gått omkull. När hon står på gången eller i spolspiltan så ”steppar” hon och skrapar med frambenen. Blir helt okontaktbar,
så det hjälper inte att klappa eller prata med henne. Jag har testat att byta box, så att hon har öppet fönster ut mot gårdsplan, samt testat att stå i stallets ”lugnaste” hörn. Men det verkar inte spela någon roll. I hagen är hon lugn och harmonisk och man kan kela med henne. Hon går ute mellan 8-20. Hon är även trygg i samband med ridning både i ridhus och ute i skogen. Lätt att leda i grimma osv....
Någon som har tips på hur man kan hantera henne, få henne att trivas i stallet.... Känner mig lite desperat.

Det låter ju som att hon inte är van vid att stå på box.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag bor på en mindre hästgård som jag inte haft så länge. Jag har ett stall med fyra boxar där takhöjden är "på gränsen" eller rent av...
Svar
18
· Visningar
2 253
Senast: Roheryn
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 469
Senast: Lisa2014
·
Hästhantering Hej allihopa. Jag har ett problem med mitt 6-åriga halvblodssto som jag köpte i december. Hon är världens finaste häst att se på (ja...
2 3
Svar
47
· Visningar
15 382
Senast: BobberiBoo
·
Hästhantering Ja, eller boxen!! Det är en uteboxrad med boxar som hänger ihop två och två!! Det står sammanlagt 14 hästar där! Den nu 8 årige valacken...
Svar
3
· Visningar
1 148
Senast: Primula
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp