Bukefalos 28 år!

Orolig i halten.

Riley

Trådstartare
Den korta versionen:
Vad gör man åt en häst som gapar och/eller rycker i bettet i halterna, ibland också i fri skritt? Hästen gör likadant med bettlöst, minus gapandet. Är annars väldigt lugn och mjuk i munnen i alla gångarter oavsett om hon jobbas och med stöd på tygeln eller inte.

Hon kan även istället eller också helt släppa fokus på mig/uppgiften, och vrida på huvudet bakåt-åt sidorna för att titta på något spännande, och släpper då alltså stödet på ena tygeln. Vad göra?

Den långa versionen:
Jag har haft hästen i fler år, och innan hon reds in tränade jag henne för travet där jag lyckades belöna och befästa den här lilla olaten: Hon ville alltid få långa tömmar och sträcka på halsen när man saktade ned till skritt efter ett jobb, vilket hon demonstrerade genom att just ta tag i bettet och rycka, och vad gjorde jag då? Jo, sa "okej!" och släppte på tömmarna så fort det skedde. :grin: Det gjorde väl ingenting då, men nu när hon tävlas i dressyr är det så jävla surt att kunna få 7: or och 8: or programmet igenom bara för att sedan sänkas totalt av typ 3: or eller sämre på halter och fri skritt.

Så: Jag skapade olaten, hur blir jag av med den?
Det jag håller stenhårt på är att bara hålla kvar handen, eller rycka tillbaka precis när hon tar tag i bettet (nu pratar vi inte RYCKA som i att ta i och skada hästen, utan endast göra det obehagligt) och sedan ge rejäl eftergift och mycket beröm så fort hon blir avslappnad och slutar. Visst, det har kanske blivit lite, lite bättre, men nu har vi tragglat med det här i över 1,5 år och jag känner att jag vill prova någon annan taktik.

Att hon vrider på huvudet och blir okoncentrerad har jag däremot absolut ingen aning om vad jag ska göra åt.

Har ni några förslag?

(Plåtar har för övrigt tagits på rygg och nacke tidigare (dock av andra skäl), hästen gås regelbundet igenom av ET, och har inga munproblem: Dock är vargtänderna kvar, men eftersom hon inte uppvisar minsta irritation ens när hon ligger på hårt har jag svårt att tro att det beror på dem: Hon rycker ju som nämnt även i tygeln på sidepull. Undanber mig därför alla funderingar på smärta som orsak.)
 
Sv: Orolig i halten.

Jag hade börjat med att åka till samtliga kliniker i landet för att få hästen utredd. Typiska symptom på galna hästsjukan med omedelbar och bråd död som utgång. :cool:

Annars hade jag också hållit kvar, inte nödvändigtvis ryckt tillbaka. Du får visa henne att tyvärr, det är nya bud. Nu funkar det inte längre. Om hon rycker för att bli "fri" bör hon ju sluta när hon inser att det inte fungerar. Eller fortsätter hon?
 
Sv: Orolig i halten.

Det är så allvarligt alltså? Jag trodde att det på sin höjd kunde röra sig om en inflammation i betselgenen, men då blir det ju djurambulans på en gång! Hur kan jag vara så oansvarig? :cry:

Jo, hon ger ju sig förr eller senare och börjar i regel inte käbbla igen när hon slutat, fått eftergift och beröm, men är hon på fel humör kan det dröja. Vissa andra gånger kan hon tvärtom behålla stöd och form och vara supertillfreds, men... det är ett sto i ordets rätta bemärkelse, och jag tycker att förbättringarna som skett varit väldigt små och oregelbundna i resultatet.
 
Sv: Orolig i halten.

Alltså jag formulerar ju mig som om jag rökt på. Suck. Jag skyller på obefintlig nattsömn och ni får helt enkelt fråga om något är oklart.

Kan förresten också tillägga att hon även försöker rycka tyglarna från mig när jag är surkärring och kräver att hon skrittar i en galoppbacke eller dylikt = när något är tråkigt eller när hon anser att vi inte ska jobba, och jag samtidigt kräver något av henne, så blir hon förbannad och vill smita undan. Jag tolkar det lite som att hon inte riktigt ser halter/fri skritt som arbete, utan menar att står hon still eller har lång tygel ska jag fanimig inte komma och kräva att hon faktiskt är koncentrerad och/eller jobbar då.
 
Sv: Orolig i halten.

Äsch så ni flamsar. ;)


Ang gå-emot-handen-problemet: Bara håll kvar - skänkel om, avsaktning, stå still korrekt, beröm verbalt (släpp inte kontakten), fram igen i lämplig gångart. Jag skulle inte "dra tag", men kanske leda med inner tygel för att hon ska få fundera... helst utan att hon ställer i nacken men det viktiga är ju att hon inte slår sig fri. Öva öva öva.
 
Sv: Orolig i halten.

Kl

Ha ha :)
Hästen är inte framme på hjälpen och inte genomsläppt i kroppen . Inte mkt konstigare behöver det vara . Noga med att den är i balans och tar halvhalt och framme Flr skänkel . Samt mkt konsekvens och noggrannhet i ridning och hjälpgibning i detta . Känner du att det inte funkar med halvhalten eftergiften - rid fram och gör om .
Att korrigera när det redan skett blir svårt .
 
Sv: Orolig i halten.

Varför tycker du inte att jag ska ge eftergift i handen? (fråga, inte ifrågasättande)

mackan: Det spelar ingen roll hur lösgjord och eftergiven hon är, hon kan rycka och/eller titta runt ändå.
 
Sv: Orolig i halten.

Jag vet inget argument att vargtänder i ett sånt scenario skulle vara en icke faktor . Plocka bort .
 
Sv: Orolig i halten.

Hade såna problem med min ponny i början. Det har (nästan) helt försvunnit nu.
Började träna med längre tyglar och massor med eftergift. Aldrig hänga kvar, gör hästen rätt släpper jag. Börjar hon flamsa, då tar jag i henne igen. Mjukt, mjukt och jämnt. Hästen har blivit mycket mjukare och mer följsam, och lugnare.
 
Sv: Orolig i halten.

Hur lång tid tog det innan du märkte en större och/eller ihållande förändring? Det är ju såklart jätteindividuellt, men ändå.
 
Sv: Orolig i halten.

Jag är ju som sagt av övertygelsen att det inte har med vargtänderna att göra. Jag skulle oavsett inte våga göra det pga. hennes ålder, hon är inte gammal men ingen unghäst.
 
Sv: Orolig i halten.

Varför skulle du inte våga ta bort vargtänder ? Fattar inte ?

Vargtänder är primärt i fråga om störningar i munnen ridmässigt .
 
Sv: Orolig i halten.

Tänderna splittras lättare på äldre hästar.

Oavsett: Jag har redan avhandlat vargtänder som möjlig orsak i mitt första inlägg, läs gärna om det. Tack och hej. :)
 
Sv: Orolig i halten.

Jisses .
Splitter lär en korrekt tandläkare / vet notera .
Varför postar du en tråd öht ? Din häst har uppenbara problem och vargtänderna kvar konstateras i samma andetag samtidigt som det förbjuds att den skulle vara relevant . Suck .
 
Senast ändrad:
Sv: Orolig i halten.

Min häst gör också så! (travare) halt i vagn har inneburit: stå still och gör vad du vill, stanna har varit enda kommandot. Har gett henne lösa tömmar och hon har kollat bakåt eller dragit fram huvudet.

I ridningen så vill jag ju däremot att hon gör en korrekt halt, står kvar rak i kroppen och behåller huvudet i en rak postition och håller huvudet i "på tygeln position" även när man ger eftergift på tygeln i halten. Hästen tycker dock att: I halt så får man tvärt vända huvudet åt sidan och kolla bakåt och dra tyglarna ut handen på matte om man inte ger helt lösa tyglar... (mitt fel då hon inte har några andra krav i körningen) men vill ju att hon ska kunna lära sig skillnaden att när vi rider så gör man halter med mer krav än att bara stanna benen.

Det jag är har gjort är en blandning mellan halvhalt och halt, jag sätter igång henne framåt precis när hon stannar så hon inte hinner dra huvudet åt sidan eller kolla bakåt, och ser till att ha henne mellan hand och skänkel och aldrig tappa detta. Precis när hon tänker halt så ger jag en snabb mjukning i handen, sedan håller jag om med skänklarna igen och får henne att gå fram igen och ta stöd på tygeln. Hon ska aldrig hinna böja huvudet åt sidan och hitta på annat innan vi går framåt igen. Efter en ridturs träning så brukar halterna bli bättre och bättre. Jag har även problem med att hon tvärstannar in i halten, det blir liksom ett tvärstopp och ryckigt för att hon är så känslig och ska göra halt direkt på minsta kommando! Därför jag har sett till att sätta igång henne framåt i sista sekund innan hon tvärnitat. Försöker rida in i halten/halvhalten och sedan "rida ur" den direkt igen. Min förhoppning är att jag ska få till båda "problemen" såhär...

Hon har inga vargtänder kvar!
 
Sv: Orolig i halten.

Ja, jag har sett samma beteende hos många (rid)travare och tror att det där är något som många av oss travfolk gör, när man vänder upp för segerdefilering eller skrittar av efter jobbet eller whatever: Man saktar ner, länger på ev. käk, hästen sträcker ut huvudet och kusken bara *släpp*. :D Där var ju jag inte ett dugg bättre själv, och som sagt, när jag körde så var det väl sak samma om hon fick bestämma hur långa tömmar hon ville ha under avskrittningen eller åt vilket håll hon tittade när vi stod still, vem bryr sig liksom... skönt att man totalt saknar förmåga att tänka långsiktigt.

Tack för tipset! Det låter vettigt och ska provas.
 
Sv: Orolig i halten.

jag hade nog inte heller givit fröken eftergift när hon slappnat av, risken blir ju då att du formaterar om problemet till ett annat. Att hon då sköter sig i halten och sen förväntar sig eftergift där efter. Hade i så fall valt att lägga in korta pauser. Men det slutgiltiga målet antar jag är att kunna behålla stödet genom avsaktningen - halten - igångsättningen och inte behöva ge eftergift mellan halten och igångsättningen?

Om inget annat så kan du ju köra på bukes slutgiltiga lösning SÄLJ HÄSTEN, du klarar inte av henne :D
 
Sv: Orolig i halten.

Varför tycker du inte att jag ska ge eftergift i handen? (fråga, inte ifrågasättande)

mackan: Det spelar ingen roll hur lösgjord och eftergiven hon är, hon kan rycka och/eller titta runt ändå.


Halten är en del av arbetet - att hon står still betyder inte att hon är klar.

Eftergift ska hon såklart få i samband med impulsen för "stanna" (precis som hon får vid ex övergång trav-skritt, osv). Men när hon står still ska hon stå i "arbetsposition" med stöd för att kunna fortsätta fram (alt rygga) korrekt.
 
Sv: Orolig i halten.

Det gick fort, tog inte mer än två tre ridturer innan hon blev mjuk och fin och accepterade bettet.
Kanske ska tillägga att hon skolas om till westernhäst, så jag jobbar ju lite annorlunda. Hon var hopphäst förut, och satan vilket bråk det var med bettet! Nu, bara några få ridturer senare (visserligen utspridda på nästan tre veckor pga sjukdom hos mig) beter hon sig helt annorlunda mot bettet. Visst får hon "återfall" ibland och liksom glömmer bort sig, men för det mesta håller hon huvudet lågt och är lugn och fin.
 
Sv: Orolig i halten.

Man kunde tro att det var min Pålle som du beskrev!! ;)
Tycker du/vi fått några bra tips om hur du/vi ska gå tillväga.
Och ett annat problem, vid träning på banan så tänder min häst till så in i baljan efter galoppen, så sen tar det en bra stund innan han kan coola ner sig och gå i ett stressfritt, harmoniskt travtempo igen. Förslag?
(förlåt Stormkast för knappkapning :o )
 

Liknande trådar

Utrustning Har ett spanskt djur, som så många av hans sort är det här med lång och låg inte hans gren helt enkelt. Han har svårt att ta tag i...
2 3
Svar
49
· Visningar
8 466
Träning Hej! Jag har problem med en lite oliksidig häst. Kommentarer om att uppsöka veterinär etc undanbes, hon blev igenomkollade i december då...
Svar
7
· Visningar
1 331
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Förlåt för novell. Jag brukar inte rådfråga om sånt här över nätet men jag har stora problem med min ponny och vet inte längre villa...
3 4 5
Svar
82
· Visningar
12 865
Dressyr Jag har en ny häst, femårigt sto, rörligt men väldigt grön och efter i utbildningen. Hon går framförallt inte fram för skänkel. Hon är...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 036
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp