Orolig inför betessläpp...

Kenzo2019

Trådstartare
Hej!

Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit relativ varmt i ett par veckor nu och min pålle har tappat all vinterpäls. Den senaste veckan har det dock blivit kallare och prognosen för maj är kyligare och en hel del regn. Idag fick jag veta att stallet "har slut på hö" och att hästarna därför måste gå ute 24/7 med start om ett par dagar.

1) Jag är orolig för fång eftersom hagarna de kommer att gå i har väldigt mycket gräs. Hittills har hästarna turats om att få gå i en hage med gräs - alltså bara en till två dagar i veckan - ca 9 till 16. Min pålle hade kolik tre gånger i höstas. Någonting jag kan göra för att underlätta övergången?

2) Pållen är väldigt känslig för kyla och regn och även om det kommer att vara 13-15 grader på dagen så går det ner till 4 på natten (och känns kallare pga regn och blåst). De har inget skydd att gå in under i hagarna. Borde jag lägga på täcke de dagar det skall bli kyligt? Han hade regntäcke med fleece i vintras när det regnade/snöade och sen tunt regntäcke under våren när det regnade.

Tusen tack!!
 
Hej!

Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit relativ varmt i ett par veckor nu och min pålle har tappat all vinterpäls. Den senaste veckan har det dock blivit kallare och prognosen för maj är kyligare och en hel del regn. Idag fick jag veta att stallet "har slut på hö" och att hästarna därför måste gå ute 24/7 med start om ett par dagar.

1) Jag är orolig för fång eftersom hagarna de kommer att gå i har väldigt mycket gräs. Hittills har hästarna turats om att få gå i en hage med gräs - alltså bara en till två dagar i veckan - ca 9 till 16. Min pålle hade kolik tre gånger i höstas. Någonting jag kan göra för att underlätta övergången?

2) Pållen är väldigt känslig för kyla och regn och även om det kommer att vara 13-15 grader på dagen så går det ner till 4 på natten (och känns kallare pga regn och blåst). De har inget skydd att gå in under i hagarna. Borde jag lägga på täcke de dagar det skall bli kyligt? Han hade regntäcke med fleece i vintras när det regnade/snöade och sen tunt regntäcke under våren när det regnade.

Tusen tack!!
Kan du inte prata med stallägare och föreslå att ni byter några mål hö mot gräs och successiv ökar hagvistelsen. Då räcker höt längre och övergången till gräs blir mjukare. Att tvärt gå över från hö till gräs är inte att rekommendera. Angående din fråga om täcke så hade jag satt på ett täcke om min häst är frusen.
 
Hej!

Min häst (Irish cob) står uppstallad i Frankrike. Hästarna är inne på natten över vintern och ute 24/7 på sommaren. Det har varit relativ varmt i ett par veckor nu och min pålle har tappat all vinterpäls. Den senaste veckan har det dock blivit kallare och prognosen för maj är kyligare och en hel del regn. Idag fick jag veta att stallet "har slut på hö" och att hästarna därför måste gå ute 24/7 med start om ett par dagar.

1) Jag är orolig för fång eftersom hagarna de kommer att gå i har väldigt mycket gräs. Hittills har hästarna turats om att få gå i en hage med gräs - alltså bara en till två dagar i veckan - ca 9 till 16. Min pålle hade kolik tre gånger i höstas. Någonting jag kan göra för att underlätta övergången?

2) Pållen är väldigt känslig för kyla och regn och även om det kommer att vara 13-15 grader på dagen så går det ner till 4 på natten (och känns kallare pga regn och blåst). De har inget skydd att gå in under i hagarna. Borde jag lägga på täcke de dagar det skall bli kyligt? Han hade regntäcke med fleece i vintras när det regnade/snöade och sen tunt regntäcke under våren när det regnade.

Tusen tack!!
Går hästen på bete på dagtid så behöver inte hästen särskilt mycket hö till natten. Då blir det iallafall bara halva dygnet ute, har inte stallet hö så köp småbalar om det är möjligt. Och ja, alla hästar som är frusna och fryser bör ha täcke på sig vid kallt/regnigt väder.

Bete behöver ju inte innebära antingen eller, det går att ta in hästen om nätterna även om den går på bete på dagarna.
 
2) Pållen är väldigt känslig för kyla och regn och även om det kommer att vara 13-15 grader på dagen så går det ner till 4 på natten (och känns kallare pga regn och blåst). De har inget skydd att gå in under i hagarna. Borde jag lägga på täcke de dagar det skall bli kyligt? Han hade regntäcke med fleece i vintras när det regnade/snöade och sen tunt regntäcke under våren när det regnade.

Tusen tack!!

Jag brukar lägga på ett täcke på känsliga ryggar över natten då. Kan du plocka av det igen på dagen så pållen får lufta pälsen när det är varmare? :)
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har nu mellan 7 och 17 minusgrader. Hästarna har tillgång till isfritt vatten ute, fodras fyra ggr om dagen med grovfoder och...
Svar
14
· Visningar
1 363
Senast: Efwa
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
31
· Visningar
2 809
Senast: nullo-modo
·
Foder & Strö Min häst visar ju ganska tydligt att hon dels föredrar att vara ute så mycket som möjligt och dels mår bättre i magen av att äta hela...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
5 275
Senast: Blyger
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 600
Senast: Red_Chili
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp