Orolig katt i bil

sthu

Trådstartare
På lördag ska katterna åka hem till mina föräldrar och bo där i två veckor.
Det kommer gå bra, förutom en detalj: resan dit.
Det är inte långt, tar cirka 25 minuter att köra.

Men stackars Maggan är så orolig när hon blir instängd i buren och satt i bilen. Hon bajsar på sig och det är allmänt otrevligt för alla inblandade.

Finns det något jag kan ge henne (helst receptfritt, hinner nog inte få tag i veterinär som kan skriva ut innan lördag) så det blir lite lättare för oss alla?
 
Allt. Jag tror dock det är bilen som är värst. Men jag vet inte, hon är en väldigt lättstressad själ.

Jobbigt! Kan feliway hjälpa lite?

Eller om du kan lära henne att bilen är trevlig? Men det är ju en process som tar längre tid. T.ex. på med koppel och sele och sen låta henne undersöka bilen när den står still. Om det är för jobbigt. Ha henne i bilen och mata med det godaste hon vet och sen gå in igen utan att ha satt henne buren eller startat bilen. Och jobba med små steg som hon hela tiden klarar av utan att det blir för jobbigt.
 
Jobbigt! Kan feliway hjälpa lite?

Eller om du kan lära henne att bilen är trevlig? Men det är ju en process som tar längre tid. T.ex. på med koppel och sele och sen låta henne undersöka bilen när den står still. Om det är för jobbigt. Ha henne i bilen och mata med det godaste hon vet och sen gå in igen utan att ha satt henne buren eller startat bilen. Och jobba med små steg som hon hela tiden klarar av utan att det blir för jobbigt.
Jag har försökt tidigare, men hon får panik för allt.

Feliway hjälper inte tyvärr. Har testat att spraya både bur och bil.
 
Jag har försökt tidigare, men hon får panik för allt.

Feliway hjälper inte tyvärr. Har testat att spraya både bur och bil.

Står buren framme hemma? Så att den iaf är bekant och trygg? Träna med den och godis. Utan dörren på när den står hemma obevakad och i början av träningen. Ge maten precis utanför buren och flytta sen in successivt allteftersom hon vänjer sig.
 
Står buren framme hemma? Så att den iaf är bekant och trygg? Träna med den och godis. Utan dörren på när den står hemma obevakad och i början av träningen. Ge maten precis utanför buren och flytta sen in successivt allteftersom hon vänjer sig.
Hon går omvägar runt buren. Den stod framme i över ett år utan att hon fick nära den
 
Funkar inte på henne. Har försökt, men det slutar alltid med att de andra två äter upp det och Maggan har panik som vanligt.

Synd, man jag tänkte ju att man kunde stänga ute de andra medan träningen pågår. Så du kan ge henne tid. Inte säkert att det hade funkat. Nåt lugnande är nog en bra idé om hon är så rädd.
 
Höll på att säga synd att vi bor så långt ifrån varandra annars hade du kunnat få Megaras gababentin. Den gör henne otroligt chill. Hon har ju inga problem att åka i väska, vi har varit ute och farit med tåg, buss, pendel, t-bana. Eller bo in sig omedelbart på nya ställen.

Hon är alltid så rolig när hon kliver ur väskan och med svansen rakt upp noga utforskar var vi är. Jag sätter henne på lådan så hon vet var den är, häller upp lite mat och vatten och sedan är hon hemma.
 
Höll på att säga synd att vi bor så långt ifrån varandra annars hade du kunnat få Megaras gababentin. Den gör henne otroligt chill. Hon har ju inga problem att åka i väska, vi har varit ute och farit med tåg, buss, pendel, t-bana. Eller bo in sig omedelbart på nya ställen.

Hon är alltid så rolig när hon kliver ur väskan och med svansen rakt upp noga utforskar var vi är. Jag sätter henne på lådan så hon vet var den är, häller upp lite mat och vatten och sedan är hon hemma.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej! Har en ragdollhona på 5 år som har lite problem. Hon är ju långhårig så hon kräks titt som tätt och det är då både hårbollar och...
Svar
17
· Visningar
967
Senast: Celinehenn
·
Hundträning Min mamma gick plötsligt bort i söndags och jag har därför hennes 4-åriga mittelspitz hos mig just nu. Han har i princip aldrig lämnats...
6 7 8
Svar
150
· Visningar
21 340
Senast: Vassi
·
Katthälsa Min katt verkar vara otursförföljd. Ingen verkar veta exakt vad som hänt, men jag skall försöka beskriva så gott jag kan. I går vid två...
Svar
14
· Visningar
4 895
Senast: Hoarfrost
·
Övr. Katt Efter en flytt bor jag numera i lägenhet i utkanten av en stad, i närheten till landet och grönområden. Har eget stall 10 minuter med...
Svar
16
· Visningar
2 826
Senast: EmmaW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp