Orolig mage - foder?

TantEster

Trådstartare
Äsch! Jag har en snart treårig valack (korsn hbl-tinker) som har återkommande problem med diarréer. I samband med att jag köpte honom (sommaren -02) så nämnde dåvarande ägare att han kunde bli lite krasslig i magen av för kraftigt bete. Funderade inte mer på det då, men i somras fick han värsta rännskitan när han gick på bete tillsammans med mina halvblod. Jag fick ta hem honom och låta honom gå på lite ängsmark här hemma istället och då funkade det bra.

Efter det har allt varit ok till fram för en vecka sedan, då diarréen plötsligt kom tillbaka. Inga ändringar i foderstaten föregick detta. Han går ute större delen av dygnet i en stor hage med lite visset grönt att tugga på. Han är avmaskad enligt gällande rutiner.

Foder; ca 8 kg hö per dag fördelat på 4 utfodringstillfällen (alla utom kvällsmaten i hagen). Innan diarréen slog till fick han 2 dl havre och 1 kg morötter på kvällen (samt mineral och saltsten). Lagom till ngt över medelgott hull. Ser ponny ut, ca 150 i mkh.

Alla andra hästar mår prima, vilket väl iofs denna grabb också gör om man bortser från orolig kista och skinnflådd rumpa. Har ni några idéer? :confused:
 
det brukar inte vara någon större fara vid diarre om det inte har det längre än några dagar eller en vecka.
se bara till att hästen dricker mkt så den inte får vätskebrist.

anledningen till att den fick diarre beror säkert på att den ätit rötter och att det varit frost ute. det är hästmagar väldigt känsliga för i början men det brukar bli bättre efter ett par dagar.
sen får de ju i sej en hel del lera och jord på denna årstiden då det är blött och inte finns mkt att äta.

min gamla ponny hade extremt känslig mage. hon kunde inte äta något kallt och fick inte gå ut om det var frost ute.
jag gav henne morötter och filmjölk för att få bra balans på tarmfloran.
det finns även mag- o tarmbalans att köpa på Granngården. det gav jag ponnyn då och då för att få ordning på tarmfloran.'
köpte även physallisfrön och gav henne. det smörjer magen och tarmen och kapslar även in sand mm för att kunna få med det ut ur magen.
 

Liknande trådar

Hundhälsa Finns ju en allmän fodertråd, men tänkte att det här behövde en egen tråd och struktur. Om det är fel ber jag om ursäkt! Sheltievalp på...
Svar
7
· Visningar
2 052
Senast: Lillebjörn
·
Hästvård Nu behöver jag bolla lite tankar ang om jag behöver oroa mej eller inte. Kan börja med att säga att hon är inbetad för hand och sen...
Svar
5
· Visningar
957
Hästvård Jag blir inte riktigt klok på min hästs mage och tänkte nu höra om någon har liknande erfarenheter. Börjar med en liten (halvlång)...
Svar
11
· Visningar
3 037
Senast: MayGrace
·
Hästvård Jag har en älskad fjording som nu är inne på sitt 29 år, hon är pigg och glad som vanligt men jag märker att något har ändrats hos...
Svar
15
· Visningar
1 870
Senast: IngelaH
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp